handdator

Visa fullständig version : Köttfärs


Danne S
2002-05-01, 23:03
Finns det mager köttfärs eller? Där jag handlar verkar det bara finns 10%ig köttfärs. Det kan ju inte va bra i längden.

Sverker
2002-05-02, 06:07
Köttfärs 10 % är bra mat.
Fetthalten variera naturligtvis beroende på vilka bitar som mals ned samt hur mycket späck personalen bakom disken " stöttar " köttet med.

Nu brukar den magra köttfärsen snarare vara 6 - 8 % än 10 % fett så fortsätt med köttfärssåsen till makaronerna.

En köttfärs gjord på enbart magert kött håller ned mot 2 % fett men blir tråkigt torr att äta.

razores
2002-05-02, 06:36
Och i en vanlig lokal ICA butik t ex så är den magra köttfärsen oftast rätt mycket dyrare... Men på Willys, Maxi (oxå ICA) så brukar priserna inte skilja så mycket.

Men som Sverker skrev så om fetthalten blir alltför låg så blir den väldigt torr att äta. Men det ska ju bara ätas så... ;)

z_bumbi
2002-05-02, 07:51
Danne S: 10 % köttfärs är det magraste som jag har hittat till rimligt pris. Se bara till att hälla på lite extra olja under tilllagningen så det inte blir för lite fett i kosten...

Danne S
2002-05-02, 11:27
ok, verkar va rätt lugnt alltså. Kör på med 10%ig då. tack för hjälpen.

-xR-
2002-05-02, 15:11
Hmm, hur mycket av den köttfärsen är då protein? Jag tittade på köttbullar och där var fett procenten högre än protein halten. Inget bra om man deffar.

Lave
2002-05-02, 16:09
Har för mig att nötfärs har ett proteininnehåll på ca 20%..

Rob The Man
2002-05-03, 03:57
Gör din egen färs istället. Lövfiff som du gör färs av eller kyckling älg blir otroligt mager.
Annars brukar jag hålla mig till magert oxkött tror det är mindre % i det.

Om du tycker om nötfärs så koka den först sen häller du bort fettet som den har släppt via kokningen sen steker du den då lär du ha en % på 5-6% fick lära mig det av Sveriges ända Mr Olympa deltagare här i stan

/Robban

Bamse
2002-05-03, 15:22
Koka? I vatten? :) Sen då? Hålla för med locket och hälla ut vätskan, och sen steka?

Rob The Man
2002-05-03, 17:11
Bamse stämmer bra det


/Robban

s@ndberg
2002-05-03, 19:34
När jag väljer bland köttfärspaketen i disken tänker jag "ju rödare desto magrare". Stämmer detta? En färs som är rosa med mycket vita inslag tycker jag borde tyda på mer fett inblandat. Någon som vet sin sak?

Lave
2002-05-03, 19:45
>Rob the man
Tack för tipset med färsen.. Aldrig tänkt så långt.. Ska testa det, börjar bli enformigt med tonfisk, kyckling o räkor nu efter 5-6 veckor ;)

>s@ndberg
Det stämmer ganska bra.. De vita inslagen har en förmåga att bestå av fett.. Titta på ett paket fläskfärs eller blandfärs

:eek:

Sverker
2002-05-04, 06:36
Färg på köttfärs är svårt !!

Det finns faktiskt presenterade resultat i svensk facklitteratur där man lät erfarna charmästare uppskatta fetthalten i prov på köttfärs.
Det var prov på köttfärs i området 15 - 25 % och det var inte många som gissade rätt :D . Möjligt att mager köttfärs är aningen lättare, men skulle inte gå efter det.
Sverker

Viveqa
2002-05-04, 13:15
>ska testa Rob the mans tips...

develer
2002-05-04, 15:06
Kanske jag kan vara till hjälp här!? Har jobbat som styckare och styckmästare i butik många år. Det finns en del butiker som har en standard på hur köttfärsen ska vara bla ICA och Hemköp. Där är det MAX 10% som gäller! Hur kan man veta det då?? Jo, då köper dom hem kött som är kontrolerat att det inte är mer än 10% fett. Det ligger förpackat i påsar och är bara att skära ner och mala.
Ett tipps om ni vill ha magrare köttfärs är att gå till en butik som tar hem hela djur och styckar själv. Be då att få köpa halsen. Hel eller ner mald. Det köttet är perfekt till föttfärs. Magert och bra!! Å visst, det kan bli lite tort men va fan!! Vill man .....

emmzan
2002-05-04, 15:30
Fick ett tips om köttfärs idag!

Fräs färsen i teflonpanna tills den är genomstekt. Sen häller du den i en bunke och spolar på massa kallvatten. Då flyter fettet upp och du kan skumma bort det. Upprepa 2-3ggr.....

Voilá= avfettad köttfärs!

Sen fräser du upp den med nyttig olja och gör vad du nu känner för!!

/emma

z_bumbi
2002-05-04, 18:34
Personligen ser jag inget skäl men om man nu vill bli av med fettet så...

Koka färsen i ganska mycket vatten.
Låt svalna.
När färsen/vattnet blivit kallt samlas fettet på ytan och går lätt att plocka bort.

stefannn
2002-05-05, 18:50
Ursprungligen skickat av emmzan:
<STRONG>Fick ett tips om köttfärs idag!

Fräs färsen i teflonpanna tills den är genomstekt. Sen häller du den i en bunke och spolar på massa kallvatten. Då flyter fettet upp och du kan skumma bort det. Upprepa 2-3ggr.....

Voilá= avfettad köttfärs!

Sen fräser du upp den med nyttig olja och gör vad du nu känner för!!

/emma</STRONG>

ohhhh mama mia... vad är det du säger...förstår du inte hur mycket smak du tappar då ..uj uj uj ....shit varför i stället inte bryna på köttfärsen och sedan skicka den i ett durkslag...tappar inte lika mycket smak då...
mvh/stefan

emmzan
2002-05-05, 19:16
har aldrig testat det. kommer troligtvis aldrig att hitta nån direkt motivation för att göra det heller.

MEN man blir av med en del fett!

quad
2002-05-05, 20:09
Testa Quarn-färs,personligen har jag bara gjort Tacos med framgång.Klart godkänd ersättare.