handdator

Visa fullständig version : tips på bra orter i sthlm


Jazen
2009-03-27, 13:22
Jag har tänkt köpa en lägenhet i sthlm och varit på några visninga, är ute efter 1-2or . Tänkte ni som bott lite längre i den här förbannade staden kan rekomendera lite orter som är bo vänliga.

Tänkte först o främst på dom här områden:

Bandhagen/Högdalen
Årsta
Bromma/Mariehäll
Enskede
Älvsjö/långsjö

Viktigt att det är lungt område där man kan ha bilen ifred.
Vore sjysst om folk kunde ge sina 2cents ang dom områden jag nämt ovanför.

tossefar
2009-03-27, 13:24
Jag har besökt bandithagen några gånger. Du vill inte bo där.

Inget av dina alternativ är superkul, men bromma är i alla fall harmlöst.

Jazen
2009-03-27, 13:36
Jag har besökt bandithagen några gånger. Du vill inte bo där.

Inget av dina alternativ är superkul, men bromma är i alla fall harmlöst.

är det verkligen så ? Jag har ingen aning om områden, jag har bara gått på det folk sagt till mig är hyffsade ställen
har iaf påbörjat budgivning i Mariehäll så det känns tryggt =)
så man ska skippa dom alternativen?
Vad säger folk om Enskede ?

grondahl
2009-03-27, 13:38
Delar av Enskede är shyssta. Nära stan och hellas. Årsta är också ganska nice tycker jag.

Roosen
2009-03-27, 13:39
Jag har tänkt köpa en lägenhet i sthlm och varit på några visninga, är ute efter 1-2or . Tänkte ni som bott lite längre i den här förbannade staden kan rekomendera lite orter som är bo vänliga.

Tänkte först o främst på dom här områden:

Bandhagen/Högdalen
Årsta
Bromma/Mariehäll
Enskede
Älvsjö/långsjö

Viktigt att det är lungt område där man kan ha bilen ifred.
Vore sjysst om folk kunde ge sina 2cents ang dom områden jag nämt ovanför.

Sickla! :Virro

ThisIsTheOne
2009-03-27, 13:39
Bandhagen och Högdalen är inte lugna ställen där du får ha bilen i fred.

Hammarbyhöjden - där jag råkar bo - är behagligt. Många unga par, småbarnsfamiljer och pensionärer. Nära stan och inte överdrivet dyrt.

MasterChief
2009-03-27, 13:41
är det verkligen så ? Jag har ingen aning om områden, jag har bara gått på det folk sagt till mig är hyffsade ställen
har iaf påbörjat budgivning i Mariehäll så det känns tryggt =)
så man ska skippa dom alternativen?
Vad säger folk om Enskede ?

Enskede är rätt stort. Det finns sämre (Enskededalen) och bättre ställen (Gubbängen, Tallkrogen) enligt min mening.

Ids du så kan du ta ett kliv ut till exempelvis Tyresö (om du gillar vatten och natur).

Jazen
2009-03-27, 13:43
Roosen: ja jag kan slagga på jobbet :P ne men jag har inte hittat nå 1-2or i sickla.
Tänkte en budget på 700.000 - 1mille för en etta iaf. helst lite större etta

Tigerkotten
2009-03-27, 13:58
Sköndal

j2b
2009-03-27, 14:00
mariehäll och bromma är trevliga överlag, har inte så stor koll söder om stan


jag trivs dock bäst i solna, Råsunda! :)

Roosen
2009-03-27, 14:02
Roosen: ja jag kan slagga på jobbet :P ne men jag har inte hittat nå 1-2or i sickla.
Tänkte en budget på 700.000 - 1mille för en etta iaf. helst lite större etta

Hmmm. Struktonsängar.. Hehe

Ärligt talat så e jag jäkligt kass på ämnet..

Jazen
2009-03-27, 14:03
jobbar i sickla och bor i hässelby just nu,så mariehäll är väl något närmare. ju närmare sickla destå bättre =)

Kischen
2009-03-27, 14:06
Född och uppväxt i mysiga örby, flyttade sedan till en lägenhet i Högdalen (tattardalen) och dit vill du fan inte flytta. Stället är ju typ med på efterlyst varannan vecka:) Alla nere i deras centrum ser nedsupna och härjade ut.

Det blir så längre ut på t-banelinjerna, speciellt om det även ligger ett systembolagv där. Kuriosa är att det låg ett Mcdonalds i centrumet men det la ner för några år sedan och istället placerades ett cafe där.. som "brann ner" förra helgen :D

Örby/älvsjö ftw. Bor själv vid Örby slott.

Jazen
2009-03-27, 14:16
Född och uppväxt i mysiga örby, flyttade sedan till en lägenhet i Högdalen (tattardalen) och dit vill du fan inte flytta. Stället är ju typ med på efterlyst varannan vecka:) Alla nere i deras centrum ser nedsupna och härjade ut.

Det blir så längre ut på t-banelinjerna, speciellt om det även ligger ett systembolagv där. Kuriosa är att det låg ett Mcdonalds i centrumet men det la ner för några år sedan och istället placerades ett cafe där.. som "brann ner" förra helgen :D

Örby/älvsjö ftw. Bor själv vid Örby slott.

haha ja högdalen verkar gå bort, nu är det för många som vart negativ till området =)

Snobbe
2009-03-27, 14:17
Har inte bott i bandhagen men bor i hagsätra lr bott vilket är rätt nära tycker inte direkt att det är farligt där.

Alone_in_the_dark
2009-03-27, 14:28
Jag har tänkt köpa en lägenhet i sthlm och varit på några visninga, är ute efter 1-2or . Tänkte ni som bott lite längre i den här förbannade staden kan rekomendera lite orter som är bo vänliga.

Tänkte först o främst på dom här områden:

Bandhagen/Högdalen
Årsta
Bromma/Mariehäll
Enskede
Älvsjö/långsjö

Viktigt att det är lungt område där man kan ha bilen ifred.
Vore sjysst om folk kunde ge sina 2cents ang dom områden jag nämt ovanför.

Inga funderingar på norra sidan om stan?

Jazen
2009-03-27, 14:30
Inga funderingar på norra sidan om stan?

är inte bromma norr ? tips tack =D

Alone_in_the_dark
2009-03-27, 14:41
är inte bromma norr ? tips tack =D

NV :D Tänkte mer på Solna, Sollentuna, Täby, Danderyd, Waxholm osv

Pulsaxe
2009-03-27, 14:43
Fogdevreten, ligger precis vid karolinska. Billigt, hyfsade lägenheter, trevliga grannar och minimalt med tjafs :D

Bahir
2009-03-27, 14:47
är inte bromma norr ? tips tack =D

Bromma är Västerort. Av de alternativen du listade skulle jag välja Bromma. Hyffsat nära stan, många villor dvs lugnare än Vällingby, Hässelby mm. Bromma är ju iofs rätt stort, så det finns lite variation. När jag själv flyttar tillbaka till Stockholm är Bromma och Alvik definitivt på min lista av ställen jag kan tänka mig bo. Håll dig undan från ställena längst ut på gröna och blåa linjen, allt har gått eller har börjat gå åt helvete.

L-Sami
2009-03-27, 14:48
Mina favoritorter:

Lilla Essingen
Stora Essingen
Årsta
Midsommarkransen
Liljeholmen
Abrahamsberg (Bromma)
Hornstull/Zinkensdamm (Södermalm)
Gärdet
Lidingö

Remote
2009-03-27, 14:51
Kolla utkanterna av lidingö, finns säkert prisvärda 1:or för miljonen där i nuläget..

Alone_in_the_dark
2009-03-27, 15:14
Kolla utkanterna av lidingö, finns säkert prisvärda 1:or för miljonen där i nuläget..

Det finns områden på Lidingö som inte är "so nice" där du garanterat blir av med allt du har i bilen osv.

Condemned
2009-03-27, 15:50
Äh Bandhagen och Högdalen är egentligen inga problem. Visst mycket 13~17 åringar som dräller runt. Lite missbrukare också, men vart finns det inte det?

Enskede och Årsta är annars nice.

Baan
2009-03-27, 16:58
Äh Bandhagen och Högdalen är egentligen inga problem. Visst mycket 13~17 åringar som dräller runt. Lite missbrukare också, men vart finns det inte det?

Enskede och Årsta är annars nice.

Det verkar som det mest handlar om att han vill ha sin bil ifred.

kaer
2009-03-27, 17:11
Jag har besökt bandithagen några gånger. Du vill inte bo där.

Inget av dina alternativ är superkul, men bromma är i alla fall harmlöst.

Jag kan inte hålla med, jag har bott i bandhagen senaste året och det är riktigt lugnt. Min lokalkännedom är ganska liten, men i mitt område är det skrämmande lugnt på kvällstid. En av mina kompisar bor 1 km därifrån (örby) och där verkar det oxå lugnt.

Så länge jag bott där har jag inte sett eller upplevt något våld, bus eller något liknande. Jag har t ex bott på söder i tre olika omgångar och där har det varit betydligt mer livat.

Mourten
2009-03-27, 17:38
Bandhagen och Högdalen är inte lugna ställen där du får ha bilen i fred.

Hammarbyhöjden - där jag råkar bo - är behagligt. Många unga par, småbarnsfamiljer och pensionärer. Nära stan och inte överdrivet dyrt.

WORD!
Hammarbyhöjden for the shit.
Men enskede funkar oxå samt björkhagen, kärrtorp.

Jazen
2009-03-27, 18:44
ja jag gör inte mkt liv av mig. vill inte ha grannar som spelar musik 24/7 eller liknande. men jag är inte jätte kräsen heller, visst kan man få spela hög musik då o då.
Gillar inte heller att det dräller runt mmissbrukare o lodare runt ens bil eller gård, man ska känna sig lite trygg i sitt område iaf. Bromma har jag budgivning på nu, blir det inte av så ska jag söka lite i enskede och årsta

phrack
2009-03-27, 19:06
Det finns områden på Lidingö som inte är "so nice" där du garanterat blir av med allt du har i bilen osv.

Får man fråga vilka områden du syftar på då? Käppala gissar jag är ett. Måste säga att Lidingö är väldigt lugnt överlag. Det finns bra och dåliga områden i varje förort kring Stockholm. Djursholm är väl undantaget kanske.

-squat-
2009-03-27, 22:59
Huddinge

blaki
2009-03-28, 00:25
Några söderortsåsikter:
Runt Globen är det ok priser och bra kommunikationer. Hägerstensåsen, Midsommarkransen, Telefonplan, Västertorp och däromkring är det relativt lugnt. Likaså Årsta, Älvsjö och Örby. Skärholmen, Rågsved och Vårby skulle jag inte vilja bo i. Högdalen är inget toppenområde men det bor massor med "vanliga" människor där också så det funkar ju. Bagarmossen och Skarpnäck skulle jag själv inte bosätta mig i. Kärrtorp är lite bättre men ändå för nära Bagis. Björkhagen, H-byhöjden och H-by sjöstad däremot är bra områden! Gröndal och Liljeholmen är också trevligt även om det kan vara lite rörigt kvällstid i Liljeholmen. Jag har tidigare bott i Äppelviken, Bromma och det är otroligt lugnt och idylliskt. Dock blev jag av med bilen trots det så det är ingen garanti..

En sak man bör tänka på är hur man kommer att ta sig fram i stan. Åker man kommunalt kvälls/nattetid är det inte så jäkla roligt att knalla ensam genom Rågsved. Men om man inte rör sig ute dessa tider så störs man nog heller inte så mycket av att bo i ett "dåligt" område! Jag gillar Högdalen dagtid och jag gillade även Blackeberg (Bromma) när jag bodde där.

Snobbe
2009-03-28, 00:42
Högdalen är ju inte direkt farligt på dagstid iaf. På sommarna sitter väl random alkisar pga systemet men annars är inte något annat skit. Skulle säga samma sak i rågsved och hagsätra. Jag vet inte om det händer saker i hagsätra lr rågsved nattetid dock har aldrig hänt mig något och inga polare heller.

Chaan
2009-03-28, 05:06
Sköndal

Var tillslag där igår kväll :laugh:

Vinter
2009-03-28, 05:54
De byggs endel vid Blåsut och Gubbängen, känns som ganska ok ställen. Enskede är nog lugnast av de du räknade upp Tallkrogen och området runt om är det som mest liknar villaområde i småstad. Bromma kan jag inte uttala mig om. Nitlotterna är väll Högdalen och Årsta, årsta pga närheten till gullmarsplan.

Iofs märks det ganska bra på priserna i området.

Vinter
2009-03-28, 06:10
Nu jobbar du ju i Sickla, då kan du ju lika gärna skaffa lägenhet runt Nacka. Billigare än söder om söder och lugnare när det inte ligger nått pendeltåg runt om. Södertunneln ser till att man kan röra sig vart man vill runt stan med bil snabbt.

kungconny
2009-03-28, 14:04
Nu jobbar du ju i Sickla, då kan du ju lika gärna skaffa lägenhet runt Nacka. Billigare än söder om söder och lugnare när det inte ligger nått pendeltåg runt om. Södertunneln ser till att man kan röra sig vart man vill runt stan med bil snabbt.

+1

finntorp är lungt, billigt och fint. även sicklastrand är bra

nim
2009-03-28, 16:56
Trivdes riktigt bra när jag bodde i Midsommarkransen. Lugnt och skönt samt bra kommunikationer. X-team hänger visserligen där ibland men de ställer inte till med något.

n1tro
2009-03-29, 00:01
bah söderort.. flytta norr om stan istället, söder existerar inte ens i folks tankar här uppe, medan de där nere iaf tänker på en här ;;);) blink!1