handdator

Visa fullständig version : Ligger du i lumpen/ska rycka in?


Snygg_Gluteus
2009-03-27, 10:31
Undrar om det finns någon annan här på kollo som snart ska in i lumpen? 27e juli har jag inryck om det närmar sig. Fan vad jag kommer bli snygg i rakat :em:

Tabbe
2009-03-27, 10:34
Fick just veta att jag slapp, insåg att det finns vettigare saker att göra i ett år än att springa runt i boden.
Skulle ryckt in 27 juli.

enstorochstark
2009-03-27, 10:37
Undrar om det finns någon annan här på kollo som snart ska in i lumpen? 27e juli har jag inryck om det närmar sig. Fan vad jag kommer bli snygg i rakat :em:

Berätta mer! Vart ska du ligga? Vad ska du göra? Lumpen är alltid kul att prata om. :D

Snygg_Gluteus
2009-03-27, 10:42
Berätta mer! Vart ska du ligga? Vad ska du göra? Lumpen är alltid kul att prata om. :D

Jag är bodensare, och givetvis vart jag placerad i boden.. lite tråkigt då jag redan kan alla skogar här känns det som.
Ska in som stridsfordonskytt/förare på I19 1a pansarskyttekompaniet. Med lite tur får jag ratta stridsvagn 122 och hur jävla manligt är inte det?! :devil:

MasterChief
2009-03-27, 10:45
Jag är bodensare, och givetvis vart jag placerad i boden.. lite tråkigt då jag redan kan alla skogar här känns det som.
Ska in som stridsfordonskytt/förare på I19 1a pansarskyttekompaniet. Med lite tur får jag ratta stridsvagn 122 och hur jävla manligt är inte det?! :devil:

Kommer ihåg hur grining jag var på bondensarna och luleborna när jag gjorde min tid. När vi stockholmare fick gosa med varandra på kvällarna efter tunga övningar så åkte de hem till tjejerna.

Men samtidigt...Det blev ju mer "på riktigt" när man inte kunde åka hemma titt som tätt.

Tabbe
2009-03-27, 10:46
haha gluteus jag fick samma tjänst :D
vi kunde varit homies.

Vinter
2009-03-27, 10:48
Jag är bodensare, och givetvis vart jag placerad i boden.. lite tråkigt då jag redan kan alla skogar här känns det som.
Ska in som stridsfordonskytt/förare på I19 1a pansarskyttekompaniet. Med lite tur får jag ratta stridsvagn 122 och hur jävla manligt är inte det?! :devil:

Köp en uppblåsbart resekudde/nackstöd, just saying..

MasterChief
2009-03-27, 10:50
Med lite tur får jag ratta stridsvagn 122 och hur jävla manligt är inte det?! :devil:

Det är en jävligt kompetent kärra. Skulle vara riktigt kul att testa. Det närmaste jag kört är Bandkanon 1C. Kände mig svårt manlig när jag körde den (är dock utbildad på Haubits):

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/27/Bandkanon_1.jpg/800px-Bandkanon_1.jpg

Vinter
2009-03-27, 10:53
Det är en jävligt kompetent kärra. Skulle vara riktigt kul att testa. Det närmaste jag kört är Bandkanon 1. Kände mig svårt manlig när jag körde den (är dock utbildad på Haubits):


Nej men se på...

Har själv kört en B-kan, känns svårt manligt när man kör gasen i botten och nästan toppar 40km/h :D

enstorochstark
2009-03-27, 10:56
Jag är bodensare, och givetvis vart jag placerad i boden.. lite tråkigt då jag redan kan alla skogar här känns det som.
Ska in som stridsfordonskytt/förare på I19 1a pansarskyttekompaniet. Med lite tur får jag ratta stridsvagn 122 och hur jävla manligt är inte det?! :devil:

Får se om det blir några strv för er del. Förra året gjorde de ju om strv-bataljonen (komp?) till landets enda skyttebataljon (komp, frånsett fallskärmsjägarna som räknas som vanligt skytte när de väl är på marken)...

EDIT: Men om du väl får chansen att köra blodbussen (122an) så kommer du vara mycket, mycket lycklig, för mycket coolare än så blir inte en värnpliktsutbildning. :)

Snygg_Gluteus
2009-03-27, 10:56
Köp en uppblåsbart resekudde/nackstöd, just saying..

Fast av dem jag pratat med så blir det stridsfordon 90 mest troligt. Men jag är glad bara jag slipper någon gammal jävla ryssvagn! :)

Kommer ihåg hur grining jag var på bondensarna och luleborna när jag gjorde min tid. När vi stockholmare fick gosa med varandra på kvällarna efter tunga övningar så åkte de hem till tjejerna.

Men samtidigt...Det blev ju mer "på riktigt" när man inte kunde åka hemma titt som tätt.

Klart jag ska sova och böga på regementet istället :naughty:

DudX
2009-03-27, 11:00
Nope, inget av det.

Jag fick inte mönstra eller så, p.g.a. häsloskäl.

Frisk, Inga handikapp, inga problem, ingen övervikt, bra styrka och kondition, ingen allergi eller annan ohälsa. Så beslutet var lite konstigt :S
Men men, jag klarar mig bra utan det :)

MasterChief
2009-03-27, 11:04
Nej men se på...

Har själv kört en B-kan, känns svårt manligt när man kör gasen i botten och nästan toppar 40km/h :D

Låg du också på A8 då?


Klart jag ska sova och böga på regementet istället :naughty:

Det är en del av ritualen. Mycket bögsnack blir det.

sunkan
2009-03-27, 11:09
Kommer det att se ut likadant i år att pansarskyttekompaniet har 1st strv pluton?

Vinter
2009-03-27, 11:12
Låg du också på A8 då?


Japp sista året innan A8 lades ned och blev I19 artbat.

Snygg_Gluteus
2009-03-27, 11:19
Kommer det att se ut likadant i år att pansarskyttekompaniet har 1st strv pluton?

Troligtvis. Du vet inte hur det fördelas vem som kommer hamna i vilken pluton? :MrT:

Lelle Pelle
2009-03-27, 11:20
Jag är bodensare, och givetvis vart jag placerad i boden.. lite tråkigt då jag redan kan alla skogar här känns det som.
Ska in som stridsfordonskytt/förare på I19 1a pansarskyttekompaniet. Med lite tur får jag ratta stridsvagn 122 och hur jävla manligt är inte det?! :devil:
Det är en sjuk rivalitet på I19 mellan de olika kompanierna, speciellt mellan psk, skkomp och span, och ett bra exempel för detta handlar om just en strv 122. Ett gäng från span var och jävlades med ett tält tillhörande psk under en natt, och en kille som sov där var förare på en 122a, och han var/är väl lite märkligt.

Dagen efter rullar 122an ut ur förläggningen, åker brevid span när de river sina tält. Span har sina ryggsäckar liggandes vid vägen. 122an stannar till, svänger höger ner i vägkanten och ställer sig på deras ryggsäckar. Föraren stannar och öppnar luckan, ställer sig upp och skriker "62 ton! 62 ton stridsvagn era spaningsjävlar!". :D

MasterChief
2009-03-27, 11:24
Japp sista året innan A8 lades ned och blev I19 artbat.

Har ju hänt en del sen jag låg inne, då det hette A8/Fo63. Då kryllade Boden av regementen. Nu verkar allt bestå av små bataljoner i I19.




Hur ser det ut i Boden idag? Vad används de gamla regementsbyggnaderna till? A8 låg ju ensam (med AF1) ute i skogen. Ingenjörsregementet?

Teh memories. :(

Vinter
2009-03-27, 11:33
Har ju hänt en del sen jag låg inne, då det hette A8/Fo63. Då kryllade Boden av regementen. Nu verkar allt bestå av små bataljoner i I19.




Hur ser det ut i Boden idag? Vad används de gamla regementsbyggnaderna till? A8 låg ju ensam (med AF1) ute i skogen. Ingenjörsregementet?

Teh memories. :(

Alla bataljoner som är knytna till I19 ligger nu på gamla p5/I19s område centralt. A8s område hyrs ut till nått privat företag...
Sjukhuset som låg över gatan vid I19 revs 2000. Sedan la de ned A9 kristinehamn medans jag gjorde kontraktsanställning där 2004, och flyttade resterna till boden och bytte namn igen. Sen gav jag upp på den militära banan :D Det var ok att göra lumpen i boden, men jag tänker inte bosätta mig där.

sunkan
2009-03-27, 11:33
Har ju hänt en del sen jag låg inne, då det hette A8/Fo63. Då kryllade Boden av regementen. Nu verkar allt bestå av små bataljoner i I19.




Hur ser det ut i Boden idag? Vad används de gamla regementsbyggnaderna till? A8 låg ju ensam (med AF1) ute i skogen. Ingenjörsregementet?

Teh memories. :(

nu ska vi se om jag kommer ihåg hur det ligger till. I19 ligger där det ligger, jämte det så ligger A9. Sen gamla AF1 är sålt men hyrdes under min tid i NBG av FM för att inkvartera trosskompaniet. Sen så är Ängesholmen tomt vad jag vet. Sen det som förr var S3 är väll samma område som A9 ligger på nu?

MasterChief
2009-03-27, 11:37
Ok, tack för infon. Man har så otroligt starka minnen till sin kasern så det känns lite märkligt att allt är borta.

Eller allt är väl inte borta. Pjäshallarna osv är väl kvar antar jag.

sunkan
2009-03-27, 11:40
Ok, tack för infon. Man har så otroligt starka minnen till sin kasern så det känns lite märkligt att allt är borta.

Eller allt är väl inte borta. Pjäshallarna osv är väl kvar antar jag.

är det dem som ligger nära korsningen vid punkt 49?

snygga gluteus: det där är inte spikat förrän efter GSUn, beroende på avhopp och att vissa kanske int epassar som gruppchefer så brukar det bli en massa omkastningar inom kompaniet

MasterChief
2009-03-27, 11:43
är det dem som ligger nära korsningen vid punkt 49?

snygga gluteus: det där är inte spikat förrän efter GSUn, beroende på avhopp och att vissa kanske int epassar som gruppchefer så brukar det bli en massa omkastningar inom kompaniet

Punkt 49 väcker inga minnen, men de ligger bakom en stor T-korsning några minuters färdväg västerut från A8. Där har man putsat haubitsar vill jag lova.

sunkan
2009-03-27, 11:48
Punkt 49 väcker inga minnen, men de ligger bakom en stor T-korsning några minuters färdväg västerut från A8. Där har man putsat haubitsar vill jag lova.

det är en fyrvägskorsning men jo den finns kvar men det finns nybyggda Archer-hallar som jag tror är klara nu och används. Jag hade aldrig nått med art. att göra så jag antar det här nu för jag vill minnas att jag sett mycker rörelse inne på det området.

Scratch89
2009-03-27, 11:48
Nope, jag slapp tack och lov. Alla värden var perfekta, men jag hörde inte en baston på vänstra örat. Tack och lov att man spelar i band. :D

burre
2009-03-27, 11:50
Landstigningar med strb 90, fett värre.

500meter kvar!

400

300

200

100meter kvar. Öppna luckorna!

50meter kvar. Hög strand.

Stäven sitter. FRAMÅT !!!!



Allt vackert akompanjerat av granatspruta och dubbla tung ksp från båten. Röken ligger tung från grk som bombat skiten ur ön. Ev ligger några ksp58 på en närliggande ö och skjuter 30meter framför skyttebassarnas framfart.

O M G -04 var ett bra år.

Vinter
2009-03-27, 12:04
Nope, jag slapp tack och lov. Alla värden var perfekta, men jag hörde inte en baston på vänstra örat. Tack och lov att man spelar i band. :D

Kan nog vara bland dina bättre vinstlotter i livet tror jag så här i efterhand.

kolle
2009-03-27, 12:19
Landstigningar med strb 90, fett värre.

500meter kvar!

400

300

200

100meter kvar. Öppna luckorna!

50meter kvar. Hög strand.

Stäven sitter. FRAMÅT !!!!



Allt vackert akompanjerat av granatspruta och dubbla tung ksp från båten. Röken ligger tung från grk som bombat skiten ur ön. Ev ligger några ksp58 på en närliggande ö och skjuter 30meter framför skyttebassarnas framfart.

O M G -04 var ett bra år.

Kustjägare eller Amfibiesoldat?

Rycker själv in som Amfibiesoldat (Gruppbefäl) 3:e augusti på Amf1 i Berga.

Ska bli härligt att ligga i skärgården :)

burre
2009-03-27, 12:26
Kustjägare eller Amfibiesoldat?

Rycker själv in som Amfibiesoldat (Gruppbefäl) 3:e augusti på Amf1 i Berga.

Ska bli härligt att ligga i skärgården :)

Soldat, var båtchef dvs amfibieplutonsbefäl.

Under landstigningarna satt jag kvar i båten å njöt av skådespelet.
Klart vettig tjänst du fått. Undvik underhåll å ledning bara, mer skitgöra där.



"En gång för längesen i Sveriges långa land

Satte ryssen hela kusten i brand

Det var på den tiden Amf1 inte fanns

Och när Amf1 inte finns gör ryssen som han vill

Så tack kära fosterland för jag får va' soldat

Jag får slåss och marchera flera veckor utan mat".


gl hf

sunkan
2009-03-27, 12:29
Ska bli härligt att ligga i skärgården :)

jag kom hem från en skjutvecka i skärgården igår och det är allt annat än trevligt. blåsigt och jävligt, men sommarn lär vara underbar.

Söta
2009-03-27, 12:34
Jag rycker också in den 27 juli, fast i Umeå. Det verkar vara ett datum för massinryck. Har en kompis som rycker in samma dag på LedR.

Mygg, träsk och skyddsmask ftw! Fast jag slipper nog raka av mig hårsvallet...

kolle
2009-03-27, 12:37
Soldat, var båtchef dvs amfibieplutonsbefäl.

Under landstigningarna satt jag kvar i båten å njöt av skådespelet.
Klart vettig tjänst du fått. Undvik underhåll å ledning bara, mer skitgöra där.



"En gång för längesen i Sveriges långa land

Satte ryssen hela kusten i brand

Det var på den tiden Amf1 inte fanns

Och när Amf1 inte finns gör ryssen som han vill

Så tack kära fosterland för jag får va' soldat

Jag får slåss och marchera flera veckor utan mat".


gl hf

Båtchef = Båtförare?

Måste vara en rätt go känsla att framföra stridsbåt 90 i 42 knop en vacker augustidag.

Har funderingar kring att söka Grk när det beger sig.

Hört att det ska finnas lite speciella traditioner på Amf1, något att avslöja?

jag kom hem från en skjutvecka i skärgården igår och det är allt annat än trevligt. blåsigt och jävligt, men sommarn lär vara underbar.

Förstår jag, var främst sommaren jag syftade på =)

Timmi
2009-03-27, 12:44
Om någon har turen att bli militärpolis ute på Livgardet ska ni hoppas och hålla tummarna för att ni kommer på 2MP!

Skvadronens absolut bästa pluton det här året (jag är inte alls partisk här...) och klart roligast plutonschef :D Sumpade min lump i höstas då jag vred sönder fotleden och får inte komma tillbaka just pga detta, men oj så kul jag hade trots att jag bara hann med skitgrundgörat på två månader!

Mourten
2009-03-27, 12:58
Låg på K3 som jägare, jobbat på k3 senare.
Om nån kommer dit så förbered er på att älska skogen, ryggsäcken och blödande fötter :D

burre
2009-03-27, 12:59
Båtchef = Båtförare?

Måste vara en rätt go känsla att framföra stridsbåt 90 i 42 knop en vacker augustidag.

Har funderingar kring att söka Grk när det beger sig.

Hört att det ska finnas lite speciella traditioner på Amf1, något att avslöja?



Förstår jag, var främst sommaren jag syftade på =)

Nu för tiden är man två båtförare och en sergeant i båten, där sergeanten är båtchef och har allt ansvar. Båtförarna både styr och navigerar men får inte köra båten utan båtchef, förarna tas nu ut som amf.grp.befäl.

Förut var man två värnpliktiga båtchefer på båten (amf.plut.befäl) där man turades om om ansvaret och man fick köra utan befäl.

Men ja shit, glida förbi Sandhamn i en streta i mitten av augusti iklädd en 59 skjorta med uppkavlade ärmar, Ray-bans och sin basker. Då var man kung.

Om jag vore dig skulle jag väl välja befattning i ordningen (i den mån man kan välja):
-Båtförare, om du kan söka på plats. Mindre kötta, mer plugga, mer schtek. Plus att du får en utb som går att använda civilt.
-Skytte, mest allround. Du bär mkt å långt, får använda många vapensystem.
-Grk, man bär tyngst, mkt brunk.
-Ledning, bära master upp för kullar är klart jobbigt, men hur kul är det.
-Underhåll, orka vara en bra soldat och sen stå och sleva mat ur stora termosar. Flest retards här oxå, de som vill bort från lumpen hamnar på underhåll.



Vill man vara lite elak kan man ju säga att mkt av traditionerna dog när amf lämnade Rindö.

Ang. traditioner: Den som lever får se.

kolle
2009-03-27, 13:12
Nu för tiden är man två båtförare och en sergeant i båten, där sergeanten är båtchef och har allt ansvar. Båtförarna både styr och navigerar men får inte köra båten utan båtchef, förarna tas nu ut som amf.grp.befäl.

Förut var man två värnpliktiga båtchefer på båten (amf.plut.befäl) där man turades om om ansvaret och man fick köra utan befäl.

Men ja shit, glida förbi Sandhamn i en streta i mitten av augusti iklädd en 59 skjorta med uppkavlade ärmar, Ray-bans och sin basker. Då var man kung.

Om jag vore dig skulle jag väl välja befattning i ordningen (i den mån man kan välja):
-Båtförare, om du kan söka på plats. Mindre kötta, mer plugga, mer schtek. Plus att du får en utb som går att använda civilt.
-Skytte, mest allround. Du bär mkt å långt, får använda många vapensystem.
-Grk, man bär tyngst, mkt brunk.
-Ledning, bära master upp för kullar är klart jobbigt, men hur kul är det.
-Underhåll, orka vara en bra soldat och sen stå och sleva mat ur stora termosar. Flest retards här oxå, de som vill bort från lumpen hamnar på underhåll.



Vill man vara lite elak kan man ju säga att mkt av traditionerna dog när amf lämnade Rindö.

Ang. traditioner: Den som lever får se.

Tack för förklaringen =)

Båtar och vatten är ju grymt kul, växt upp med det i sommarstuga osv. Men fan, om man inte kan göra lite avstickare så tar ju det udden av det lite.

Vill självklart ha en så hård utbildning som möjligt, får nog bli skytte eller Grk.

MasterChief
2009-03-27, 13:26
Nu för tiden är man två båtförare och en sergeant i båten, där sergeanten är båtchef och har allt ansvar. Båtförarna både styr och navigerar men får inte köra båten utan båtchef, förarna tas nu ut som amf.grp.befäl.




Båtförare måste var en av de bästa befattningarna oavsett vapenslag!

Men visst...det var jättekul att harva runt i norrländska skogen med artilleripjäser i mörkret. :-/

Rackham
2009-03-27, 15:26
Låg på K3 som jägare, jobbat på k3 senare.
Om nån kommer dit så förbered er på att älska skogen, ryggsäcken och blödande fötter :D

Vilket år? Låg själv på K3, MPJ, 94-95.

Jobbade där 96, men då var vi mest ute och eskorterade vapenlaster.

Ja, jag är asgammal :D

Modde
2009-03-27, 15:39
Låg på K3 som jägare, jobbat på k3 senare.
Om nån kommer dit så förbered er på att älska skogen, ryggsäcken och blödande fötter :D

När låg du där? Vilken skvadron hörde du till?
Jobbade major (var han på min tid) Willander kvar.

Jag låg på östra nerike skvd 02-03.

Condemned
2009-03-27, 15:40
Får se om det blir några strv för er del. Förra året gjorde de ju om strv-bataljonen (komp?) till landets enda skyttebataljon (komp, frånsett fallskärmsjägarna som räknas som vanligt skytte när de väl är på marken)...

EDIT: Men om du väl får chansen att köra blodbussen (122an) så kommer du vara mycket, mycket lycklig, för mycket coolare än så blir inte en värnpliktsutbildning. :)

2. Pskkomp blev Skkomp. Förra året alltså. :)

enstorochstark
2009-03-27, 15:51
2. Pskkomp blev Skkomp. Förra året alltså. :)

Men 1 pskkomp förblev strv? Hörde att alla 122 fick stå inne i värmen och att alla gossarna tvingades ut gå och åka elvabilar... Var det inte dem som som var med i artikelserien "Plutonen" (alltså från det kompani som blev förvandlat till vanligt)?

phrack
2009-03-27, 15:53
Jag rycker också in den 27 juli, fast i Umeå. Det verkar vara ett datum för massinryck. Har en kompis som rycker in samma dag på LedR.

Mygg, träsk och skyddsmask ftw! Fast jag slipper nog raka av mig hårsvallet...

Vad har du för befattning? Gjorde själv värnplikten på SkyddC 2008. Är ruskigt nöjd med den tiden. Fruktansvärt kul. Fråga på om du undrar något.

Condemned
2009-03-27, 15:55
Men 1 pskkomp förblev strv? Hörde att alla 122 fick stå inne i värmen och att alla gossarna tvingades ut gå och åka elvabilar... Var det inte dem som som var med i artikelserien "Plutonen" (alltså från det kompani som blev förvandlat till vanligt)?

Nej Psk blev bara 1 strvplut, 2 strfplut och 1 SoT om jag inte är ute och cyklar. Dom som var med i "Plutonen" låg på Skkomp och hela Skytte hade Bv 206. :hbang:, Skkomp bestod av 3 lätta skytteplutoner och 1 SoT.

Erik__
2009-03-27, 15:57
Men 1 pskkomp förblev strv? Hörde att alla 122 fick stå inne i värmen och att alla gossarna tvingades ut gå och åka elvabilar... Var det inte dem som som var med i artikelserien "Plutonen" (alltså från det kompani som blev förvandlat till vanligt)?

Nej

1psk = psk + en pluton strv

2a psk = skyttekomp

strv = vilande

tross = vilande

stab/grk = kallades för ledning/underhåll tror jag, grk + stab + tolo + spg + lite annat

livkomp = skyddsvakt + rep + transport

Mourten
2009-03-27, 15:57
Vilket år? Låg själv på K3, MPJ, 94-95.

Jobbade där 96, men då var vi mest ute och eskorterade vapenlaster.

Ja, jag är asgammal :D

När låg du där? Vilken skvadron hörde du till?
Jobbade major (var han på min tid) Willander kvar.

Jag låg på östra nerike skvd 02-03.

Jag låg på ÖN 06-07 sen jobbade jag på ÖN 07-08. ÖN var und/span/j när jag låg där, även sen när jag utbildade.
Majoren Willander vet jag ej är vem de är. Men låg du där 02-03 måste du haft kanske eller legat inne samtidigt som, cardell, hallden, höök, granquist eller kanske danielsbacka ?

Godfella
2009-03-27, 16:04
10:e Maj 2010 som amfibiegruppsbefäl. AMF1 Hårsfjärden.

Modde
2009-03-27, 16:14
Jag låg på ÖN 06-07 sen jobbade jag på ÖN 07-08. ÖN var und/span/j när jag låg där, även sen när jag utbildade.
Majoren Willander vet jag ej är vem de är. Men låg du där 02-03 måste du haft kanske eller legat inne samtidigt som, cardell, hallden, höök, granquist eller kanske danielsbacka ?

Granquist kommer jag ihåg. Han var kapten på ÖN, dock inte våan pluton. Känner igen de andra namnen kan dock inte placera dom. Hederstedt fanns det ett av befälen som hette. Son till dåvarande ÖB om jag inte minns fel.

Mourten
2009-03-27, 17:04
Granquist kommer jag ihåg. Han var kapten på ÖN, dock inte våan pluton. Känner igen de andra namnen kan dock inte placera dom. Hederstedt fanns det ett av befälen som hette. Son till dåvarande ÖB om jag inte minns fel.

gq är på coola ställen numera ;) monstret no.1

hederstedt är kvar, han nånslags bataljons befattning, hade rätt mkt å göra med han när jag jobbade.

Söta
2009-03-27, 23:06
Vad har du för befattning? Gjorde själv värnplikten på SkyddC 2008. Är ruskigt nöjd med den tiden. Fruktansvärt kul. Fråga på om du undrar något.

Skyddsgruppschef är det tänkt att jag ska bli. Passar rätt bra för naturvetaren tror jag.

Jag undrar en miljard saker men utgår från att jag kommer få lära mig allt under vägs gång; både stå, gå, prata och allt annat basalt på nytt så det mesta löser sig nog.

Något som nästan ingen verkar kunna förklara är hur det funkar med linser och skyddsmask. Ok, jag är med så långt att tårgas+linser=direkt obra. Men övrigt man utsätts för? Jag jobbar på labb och det är sällan krav på skyddsglasögon trotts både t ex smittskyddsklassning och sterilt arbete med mikroorganismer, kemikalier och andra läskiga vätskor. Radioaktivitet + linser är ju knappast ett problem. Inte syror, baser och annat vätskeformigt heller så länge det hålls utanför ögonen. Gaser inom FM har jag däremot lite dålig koll på, vilket är tragiskt eftersom jobbet är ett gastekniskt labb :em:

Sen förekommer det lite spridda uppgifter om hur mycket fält det är och hur tungt det är på SkyddC. Vissa säger att det är mer en pluggbefattning och att det praktiska mest innefattar specialistkompetensen (GSU undantaget) medan andra hävdar att det är väldigt mycket fält och praktik. Vad tyckte du?

Att jag sen mest har mardrömmar om att det just i årets kull kommer råka vara 70% 19-åriga tjejer som är PMS-gnälliga, frusna tjejer som har lågt blodsocker mest hela tiden är väl en annan femma. Något måste man ju oroa sig för. *rolleyes*

Erik__
2009-03-27, 23:21
Skyddsgruppschef är det tänkt att jag ska bli. Passar rätt bra för naturvetaren tror jag.

Jag undrar en miljard saker men utgår från att jag kommer få lära mig allt under vägs gång; både stå, gå, prata och allt annat basalt på nytt så det mesta löser sig nog.

Något som nästan ingen verkar kunna förklara är hur det funkar med linser och skyddsmask. Ok, jag är med så långt att tårgas+linser=direkt obra. Men övrigt man utsätts för? Jag jobbar på labb och det är sällan krav på skyddsglasögon trotts både t ex smittskyddsklassning och sterilt arbete med mikroorganismer, kemikalier och andra läskiga vätskor. Radioaktivitet + linser är ju knappast ett problem. Inte syror, baser och annat vätskeformigt heller så länge det hålls utanför ögonen. Gaser inom FM har jag däremot lite dålig koll på, vilket är tragiskt eftersom jobbet är ett gastekniskt labb :em:

Sen förekommer det lite spridda uppgifter om hur mycket fält det är och hur tungt det är på SkyddC. Vissa säger att det är mer en pluggbefattning och att det praktiska mest innefattar specialistkompetensen (GSU undantaget) medan andra hävdar att det är väldigt mycket fält och praktik. Vad tyckte du?

Att jag sen mest har mardrömmar om att det just i årets kull kommer råka vara 70% 19-åriga tjejer som är PMS-gnälliga, frusna tjejer som har lågt blodsocker mest hela tiden är väl en annan femma. Något måste man ju oroa sig för. *rolleyes*

Du kommer få ett par glasögonliknande grejjer som du monterar i skyddsmasken. Tror att linser + aerosoler är en enormt dålig kombination ifall det skulle råka fångas bakom linsen.

Sen är linser inte så jävla roligt i fält, du kommer vara enormt ohygienisk under de veckorna, inget optimal situation att hålla på och pilla med linser. Dock var det några i min pluton som körde "vanliga" månadslinser i veckor i sträck om det var övning, det är inget jag skulle vilja utsätta mina ögon för.

Söta
2009-03-27, 23:30
Du kommer få ett par glasögonliknande grejjer som du monterar i skyddsmasken. Tror att linser + aerosoler är en enormt dålig kombination ifall det skulle råka fångas bakom linsen.

Sen är linser inte så jävla roligt i fält, du kommer vara enormt ohygienisk under de veckorna, inget optimal situation att hålla på och pilla med linser. Dock var det några i min pluton som körde "vanliga" månadslinser i veckor i sträck om det var övning, det är inget jag skulle vilja utsätta mina ögon för.

Jo jag tror också aerosoler är väldigt dumt att få in i ögonen när man har linser men det jag egentligen undrar är hur ofta man övar skarpt. När det inte är skarpt borde man ju kunna ha sina linser. Å andra sidan ska man väl öva som om det vore skarpt så det faller väl där... Jag känner mig full när jag använder glasögon. Det är som att världen befinner sig en dm skevt.

Erik__
2009-03-27, 23:39
Jo jag tror också aerosoler är väldigt dumt att få in i ögonen när man har linser men det jag egentligen undrar är hur ofta man övar skarpt. När det inte är skarpt borde man ju kunna ha sina linser. Å andra sidan ska man väl öva som om det vore skarpt så det faller väl där... Jag känner mig full när jag använder glasögon. Det är som att världen befinner sig en dm skevt.

Att leka med gas skarpt inträffar väl vanligtvis bara en gång, men skyddsC är ju en annan sak, en kompis låg där så kan fråga honom om jag minns.

Jag hade linser hela tiden förutom när vi låg i fält flera dagar, enbart av hygienskäl. Glasögonen jag fick var synmässigt ett jävla skämt.

Söta
2009-03-27, 23:53
Att leka med gas skarpt inträffar väl vanligtvis bara en gång, men skyddsC är ju en annan sak, en kompis låg där så kan fråga honom om jag minns.

Det är just därför jag undrar.

phrack
2009-03-27, 23:58
Söta du har PM!

Condemned
2009-03-28, 09:30
skyddsmask

Redan där har du lärt dig något, precis som du skriver så heter det Skyddsmask/Ansiktsmask inom FM, inte Gasmask, det är något annat det. Dina befäl kommer bli glada. ;)

Sen som du och Erik skriver så är det ingen bra kombination med linser och tårgas. Eftersom att du kommer ligga på SkyddC så är antagligen dom skarpa tillfällena lite fler än vanligt, men oftast så kommer ni nog få gå in i rökfyllda rum, inte tårgas fyllda. Eller helt enkelt bara gå in i rum utan någonting förutom frisk/krutfylld luft, men där ni blir orienterade innan anfallet att risken är hög för t.ex en gasattack.

Du kommer att veta när det handlar om skarpt eller inte pga säkerhetsföreskrifter, så då kan du t.ex plocka ur linserna före anfallet och använda dig av insticksglasen till skyddsmasken. Men allt detdär är långt fram i tiden och du kommer antagligen ha skapat dig en egen uppfattning om vad du tycker är bäst när det väl gäller.

Sen hur tungt det är på SkyddC vet jag ej, men det är tungt att strida i skyddmask, det vet jag. Men kroppen vänjer sig snabbt vid det mesta, likaså huvudet så det blir nog bra. :thumbup:

Söta
2009-03-28, 11:55
Redan där har du lärt dig något, precis som du skriver så heter det Skyddsmask/Ansiktsmask inom FM, inte Gasmask, det är något annat det. Dina befäl kommer bli glada. ;)

De blir de säkert - en gammal tant som håller ordning på småbarnen på luckan och inte orkar festa så snart det ges tillfälle. Yes! :em: Jag kommer inte bli plutonsmamma, jag kommer bli plutonsmormor. Sannolikt riksplutonmormor bland alla vpl. Men det kan nog bli lärorikt!

Fast det känns mest overkligt just nu. :)

Condemned
2009-03-28, 13:10
De blir de säkert - en gammal tant som håller ordning på småbarnen på luckan och inte orkar festa så snart det ges tillfälle. Yes! :em: Jag kommer inte bli plutonsmamma, jag kommer bli plutonsmormor. Sannolikt riksplutonmormor bland alla vpl. Men det kan nog bli lärorikt!

Fast det känns mest overkligt just nu. :)

Äh du kan vara lugn, dom första månaderna kommer alla vara helt slut och inte orka gå ut å festa. Plus att ni kommer säkert vara mellan 20-40 pers på plutonen, alla lär ju inte vilja festa hela tiden. *flex*

z_bumbi
2009-03-28, 13:33
"En gång för längesen i Sveriges långa land

Satte ryssen hela kusten i brand

Det var på den tiden Amf1 inte fanns

Och när Amf1 inte finns gör ryssen som han vill

Så tack kära fosterland för jag får va' soldat

Jag får slåss och marchera flera veckor utan mat".


gl hf

Jag visste inte att Amf1 var med vid Stäket?

burre
2009-03-28, 13:47
Jag visste inte att Amf1 var med vid Stäket?

Det står väl just att dom inte fanns? *rolleyes*


200-600 år sen eller när det nu var mest liv vid Stäket fanns inte KA heller, å där är orginaltexten hämtad ifrån.

Men visst vill du hellre sjunga orginalet nu när KA inte finns så go for it.

"På den tiden fanns ännu KA inte till
Och när KA inte finns gör ryssen som han vill"

Snygg_Gluteus
2009-03-28, 22:33
Jag rycker också in den 27 juli, fast i Umeå. Det verkar vara ett datum för massinryck. Har en kompis som rycker in samma dag på LedR.

Mygg, träsk och skyddsmask ftw! Fast jag slipper nog raka av mig hårsvallet...

Vad fan gör man i umeå? :confused:

Erik__
2009-03-28, 22:39
Vad fan gör man i umeå? :confused:

skyddsC, en enda lång cbrn utbildning :D dom kom och sanerade en haubits som var full i mjältbrand på våran slutövning i boden.

Snygg_Gluteus
2009-03-30, 17:58
Kan jag få oturen att hamna på någon bärningsvagn? Finns det kvar några 302 i boden? :confused:

skyddsC, en enda lång cbrn utbildning :D dom kom och sanerade en haubits som var full i mjältbrand på våran slutövning i boden.

Det lät ju inte så jävla givande :)

Condemned
2009-03-30, 18:08
Kan jag få oturen att hamna på någon bärningsvagn? Finns det kvar några 302 i boden? :confused:



Det lät ju inte så jävla givande :)

Det beror ju på vilken befattning du har blivit tilldelad, det kan iofs ändras det med, men det brukar det inte göra. Om du menar PBV 302 så är det inte troligt, är inte insatt i den värnpliktiga utb i vid I19/A9 för tillfället iofs men att dom skulle damma av 302:or tror jag inte.

Wao
2009-03-30, 18:14
Jag rycker in 3 augusti som ksp- eller grgskytt(förhoppningsvis, är inte sugen på fordonsförare) på uppsala garnison som lätt infanterist.

Snygg_Gluteus
2009-03-30, 20:13
Det beror ju på vilken befattning du har blivit tilldelad, det kan iofs ändras det med, men det brukar det inte göra. Om du menar PBV 302 så är det inte troligt, är inte insatt i den värnpliktiga utb i vid I19/A9 för tillfället iofs men att dom skulle damma av 302:or tror jag inte.

Stridsfordon/skytt 1.pansarskyttekompaniet :)

Condemned
2009-03-30, 20:18
Stridsfordon/skytt 1.pansarskyttekompaniet :)

Stridsfordonsförare/Skytt, eller Skyttesoldat, Stridsfordon? :)
I vilketfallsomhelst så lär du hamna på Strf 90.

Snygg_Gluteus
2009-03-31, 17:25
Stridsfordonsförare/Skytt, eller Skyttesoldat, Stridsfordon? :)
I vilketfallsomhelst så lär du hamna på Strf 90.

Stridsfordonförare/skytt. Glad bara jag slipper pebba eller sisu :D

Erik__
2009-03-31, 17:29
Stridsfordonförare/skytt. Glad bara jag slipper pebba eller sisu :D

Dom används inte av värnpliktiga på vare sig i19 eller a9, om det inte är något väldigt nytt för iår.

Snygg_Gluteus
2009-03-31, 17:31
Dom används inte av värnpliktiga på vare sig i19 eller a9, om det inte är något väldigt nytt för iår.

Jag hörde bara rykten om att dem hade igång pbv306 för något år sen för att det var för dyrt för att utbilda en årskull på 122an. Hoppas på cv90 då:)

Condemned
2009-03-31, 17:35
Stridsfordonförare/skytt. Glad bara jag slipper pebba eller sisu :D

Ok, då blir du säkert del av en vagnsbesättning. Det beror också såklart på hur många på din pluton som är uttagna till samma befattning.

Det kan nog vara kul att köra/skjuta med strf 90, aldrig gjort det själv dock. :thumbup:

Erik__
2009-03-31, 17:55
Roligt att köra är det, en jag var mekaniker på dom så jag hade inte nog med förarbevis för att köra i terräng :(

Snygg_Gluteus
2009-03-31, 18:17
Ok, då blir du säkert del av en vagnsbesättning. Det beror också såklart på hur många på din pluton som är uttagna till samma befattning.

Det kan nog vara kul att köra/skjuta med strf 90, aldrig gjort det själv dock. :thumbup:

Jag antar det är vagnsbesättning. Har åkt både cv90 och 122, jag struntar i vilket bara jag slipper något risigt mindre fordon ;)