handdator

Visa fullständig version : Varför tränar ni ben?


Raschmus
2009-03-26, 22:30
Det är inte direkt ovanligt att nykomna gymmare ställer mig frågan varför de i hela friden skall träna ben för.

Och vad fan ska jag svara på det? Svaren hittills har blivit typ; "Om du fastnar för detta och får resultat kommer dina ben se för jävliga ut i förhållande till överkroppen" eller "tänk dig att du ser skit grov ut, men i själva verket klarar du inte en f14 knuff då du inte har någon stabilitet med sparvben". Det som funkar bäst är när jag gärna överdriver med hur mycket hormoner det frigörs när man tränar benen, vilket gynnar överkroppen - det gillar de! :D

Så för skoj skull och fortsatt hjälp till många nybörjare eller tveksamma gymmare; Varför tränar ni ben?

Rockhard
2009-03-26, 22:31
Det är roligast att träna ben.

Raggis
2009-03-26, 22:31
För att jorgen/allan bannar mig annars.

Greg
2009-03-26, 22:33
http://www.fatmanunleashed.com/wp-content/uploads/2008/01/tom_platz_legsfront.jpg

Därför.

mattilainen
2009-03-26, 22:33
vem vill bli kallad stickan

hahavaffan
2009-03-26, 22:33
För att jag har så satans smala och klena ben.

MojjMojj
2009-03-26, 22:34
Kör på "hormon-tricket" också, funkar riktigt bra. :)

egge
2009-03-26, 22:35
Min främsta anledning till att träna är att jag mår bra av det så för mig är det en självklarhet att träna benen lika mycket som resten av muskelgrupperna.

PowPow
2009-03-26, 22:37
För att jag använder benen ganska mycket, och har användning för ett par starka ben.

Dessutom blir man snyggare i badshortsen (till en viss gräns - en gräns som kommer jäkligt tidigt, imo).

Smml
2009-03-26, 22:37
För att ben är roligast att träna, och att det gör mig bättre i sporten.

tntballe
2009-03-26, 22:38
Förutom att benböj är ett nöje så vill jag inte att kroppen ska ha några svagheter. Benstyrkan används för mycket för att ignoreras.

Loke
2009-03-26, 22:39
Därför att det är roligt att lyfta tungt, och benen är starkast.

Sen förväntar ju vanligt folk sig att man ska bli stark om man tränar mycket och stark blir man inte om man inte är bra på mark och böj. Ska man bära ut grannens piano har man ju liksom mer nytta av låren än av triceps...

Dreas
2009-03-26, 22:47
Har inte lyckats något större att få nybörjare att träna ben, antingen är de Bröst/Tricepskillar eller iaf överkroppskillar! Överdrivandet med hormonerna kan dock funka :D Jag tränar för att jag vill ha bra resultat över hela kroppen, och även om många är starkare än mig i bänken ska det krävas lite kunskap för att ta mig overall iaf.

agazza
2009-03-26, 22:50
För att jag har aldrig någonsin sportat överhuvudtaget och jag vill inte blåsa omkull.

feta ben är kowlt också.

lectris
2009-03-26, 22:52
Varför skulle man inte göra det?

För att få en mer symmetrisk kropp, starka och snygga ben.

Thewind
2009-03-26, 22:52
Välutvecklade ben är snyggt och väger tungt.

CiCoro
2009-03-26, 22:54
För att få bort stickorna och ersätta de med klubbor :)..Men för symmetrin också, hade man haft ett par vältränade fina hade jag inte kört ben ofta!

Vezzlan
2009-03-26, 22:56
Allt annat är upptaget.


Lite roligt är det väl ock

Lellan
2009-03-26, 23:00
Eftersom jag varit tung är det det enda stället där jag är stark och resten av kroppen "kickar igång" som aldrig förr när benen aktiveras. Tränar helkroppspass nu, och kör jag ben så lyfter jag mer, man ska inte underskatta "kicken" (även om den är placebo).

Byggd som gammal nordsvensk, utan vett att kompensationsträna bort det. :D

Jure
2009-03-26, 23:03
Jag tycker inte man ska utesluta halva kroppen, därför tränar jag ben. Samt att det är så jävla fysiskt och psykiskt krävande och man mår så jävla bra efter ett lyckat benpass!

JoeyP
2009-03-26, 23:03
OOOH KOLLA DET ÄR MAGNUS HAN TAR 150kg I BÄNK! MEN BARA 50KG BENSPARK

LoTiX
2009-03-26, 23:10
När man äntligen kan stå och flexa och se muskler röra på sig i quadsen blir man förbannat glad.

mjölk-dryck
2009-03-26, 23:14
Därför att det är roligt att lyfta tungt, och benen är starkast.

Sen förväntar ju vanligt folk sig att man ska bli stark om man tränar mycket och stark blir man inte om man inte är bra på mark och böj. Ska man bära ut grannens piano har man ju liksom mer nytta av låren än av triceps...
+1

nääääää men seriöst.. mAn fåR mEsT pUmP i benA'!

Bra saker att säga för att motivera nykomlingar är väl att man producerar massor mer testo, det borde räcka - sållar agnarna från vetet. Sen är ben lätt det man mår bäst av att träna efter mage&bål.

Scratch89
2009-03-26, 23:18
Jag tycker inte direkt att det är skitkul, men det kommer ändå. Benen växte riktigt bra av treor i marklyft, och efterosm jag tycker att marklyft är roligt så kommer de att växa vare sig jag vill eller ej.

Baan
2009-03-26, 23:19
Ingen anledning, har inget bättre för mig. Vem fan bryr sig om ben, det är armar som gäller ffs.

jwzrd
2009-03-26, 23:20
Se benträningen som en hemlighet och peka och skratta åt dem senare.

Roosen
2009-03-26, 23:21
Därför att jag bänkar mer än vad jag knäböjer, och det är inte riktigt okej.
Det är kanske lite scratch89 över mig... Tycker inte att det är jättekul att träna ben, men man gör det ändå, för att få en jämn, stark, fin, osv fysik. Åh det lilla man får av marklyften tackar man å bockar för. :D

Fatalist
2009-03-26, 23:32
70% utseende
30% njutning

Alexton
2009-03-26, 23:42
För att benpress, knäböj och marklyft är de absolut bästa övningarna imo.

ceejay
2009-03-26, 23:43
Vill få större ben, starkare, vill att vaderna ska bli snyggare.

Benen är också viktiga i de saker jag håller på med, t.ex golf och basket(som jag precis börjat med)

Bahir
2009-03-26, 23:46
Jag tränar ben för att:
Jag vill ha ett balanserat utseende - rätt proportioner och symmetri överlag
Stora benmuskler är snyggt och manligt
Jag vill inte vara disco
Det är kul att träna ben
Ben är mitt övertag över min andra gymmande polare
Om jag behöver sparka in en dörr så vill jag kunna göra det
Vältränade ben sänker tyngdpunkten
Benen har tjänat mig väl inom basketen och andra sporter
Tom Platz

Godfella
2009-03-26, 23:47
För att det är så jävla snyggt med ett par riktigt köttiga, fiberspelande ben.

jwzrd
2009-03-26, 23:49
Folk missar något. Det är en grym känsla att gå runt benen och känna hur de fladdrar. Det handlar om en stor hög med kött helt enkelt. Att flytta tunga vikter och ta i ordentligt med benen är svårslaget. Förutom det är det något alldeles extra att pressa benen (och därmed kroppen) lika hårt som man skulle någon liten skitmuskel... och sedan ta konsekvenserna. Måste upplevas.

spann
2009-03-26, 23:50
Tycker inte ben är så kul att träna, men vill inte vara disco och det ser ju inte klokt ut med små ben och stor överkropp. Mår rätt bra av det, iaf efter, gott med träningsverken ;)

Clarkolofsson
2009-03-26, 23:58
Folk missar något. Det är en grym känsla att gå runt benen och känna hur de fladdrar. Det handlar om en stor hög med kött helt enkelt. Att flytta tunga vikter och ta i ordentligt med benen är svårslaget. Förutom det är det något alldeles extra att pressa benen (och därmed kroppen) lika hårt som man skulle någon liten skitmuskel... och sedan ta konsekvenserna. Måste upplevas.

+1 på den, fan så underbart det är.

Men bieffekterna av tung benträning är inte skoj. Pump när man cyklar, pump när man springer, pump när man går i trappor, skavsår osv. Men visst kan det vara värt det.

Graffman
2009-03-27, 00:03
Jag tränar ben för att:
Jag vill ha ett balanserat utseende - rätt proportioner och symmetri överlag
Stora benmuskler är snyggt och manligt
Jag vill inte vara disco
Det är kul att träna ben
Ben är mitt övertag över min andra gymmande polare
Om jag behöver sparka in en dörr så vill jag kunna göra det
Vältränade ben sänker tyngdpunkten
Benen har tjänat mig väl inom basketen och andra sporter
Tom Platz


Därför!

Robbelibob
2009-03-27, 00:32
Kort svar: OCD
Långt svar: För det är dom "enda" musklerna jag använder i vardagen (cykla). Behöv inte va så stark i överkroppen för att orka spela tv-spel:D Fast marklyft är nog min favoritövning.

rolf
2009-03-27, 00:37
Har nog tränat rätt mycket ben bara pga att man "måste göra det". Stora ben är inget jag strävar efter. Visst är det skoj att lyfta mycket i mark och böj, men det får inte gå ut över hur jag vill att min kropps symmetri ska vara. Just nu tränar jag knappt ben för att låta överkroppen hinna ikapp efter en skada.

tjabon
2009-03-27, 04:41
Till grabbarna:

-Fråga en tjej vad hon tycker om pinnben och platt roev......;)

Muskelbyggaren
2009-03-27, 06:43
Folk missar något. Det är en grym känsla att gå runt benen och känna hur de fladdrar. Det handlar om en stor hög med kött helt enkelt. Att flytta tunga vikter och ta i ordentligt med benen är svårslaget. Förutom det är det något alldeles extra att pressa benen (och därmed kroppen) lika hårt som man skulle någon liten skitmuskel... och sedan ta konsekvenserna. Måste upplevas.
Haha, nu är jag ju speta i ordets rätta bemärkelse, men jag vet ändå vad du menar. Härligt är att gå i trappor och hålla händerna på låren så man känner hur musklerna omväxlande spänner och slappnar av. Baklåren upplever man bäst genom att gå nedför en trappa och känna.

b0ya
2009-03-27, 08:38
Hur snygg är det att ha ett par såna här??

http://unmanly.files.wordpress.com/2009/02/chicken-legs1.jpg

And the girls dont like it!!

stolpskott
2009-03-27, 08:38
det ser stört ut med biffig överkropp och kycklingben

enstorochstark
2009-03-27, 08:41
Jobbigt att köra SL och skippa benträningen. :cool:

Marcüs
2009-03-27, 08:44
Av samma orsak som jag tränar överkroppen: De blir starkare, snyggare och mer användbara!

The Draf
2009-03-27, 08:45
Jag tränar ben för att dom är pinsamt svaga, jag skäms över min klenhet

ThisIsTheOne
2009-03-27, 08:46
Som Bahir skrev:

Jag vill ha ett balanserat utseende - rätt proportioner och symmetri överlag

Överdrivet muskulösa ben är dock inte ett dugg vackert.

Marcüs
2009-03-27, 08:49
Jag tränar ben för att dom är pinsamt svaga, jag skäms över min klenhet

Så är det faktiskt för mig med, även i jämförelse med överkroppen...*cry*

Tryman
2009-03-27, 08:52
Se benträningen som en hemlighet och peka och skratta åt dem senare.

U r so Ivul :naughty:

Jag tränar ben för att:
Jag vill ha ett balanserat utseende - rätt proportioner och symmetri överlag
Stora benmuskler är snyggt och manligt
Jag vill inte vara disco
Det är kul att träna ben
Ben är mitt övertag över min andra gymmande polare
Om jag behöver sparka in en dörr så vill jag kunna göra det
Vältränade ben sänker tyngdpunkten
Benen har tjänat mig väl inom basketen och andra sporter
Tom Platz


:thumbup:

Alfred Nobel
2009-03-27, 08:59
Jag tycker inte benträning är kul alla gånger, men jag får åtminstonde avnjuta en gainer i bastun efteråt och det väger högt i mina ögon.

petersson
2009-03-27, 09:01
Jag tränar ben för att jag håller på med styrkelyft. Skulle träna ben annars också eftersom det knäböj är roligt.

Vinter
2009-03-27, 09:02
Blir ordentligt med benträning i min sport varken jag vill det eller inte, bara att tacka och ta emot.

ryss
2009-03-27, 09:08
För att allt ska bli symetriskt (stavning;))

Mourten
2009-03-27, 09:12
De ger mig vikt och jag vill vara tung.
Samt måste ha större ben för att nå min ideal kropp, dvs Mike Mentzer.

Pecto
2009-03-27, 09:20
Benen är dom som växer fort för mig, därför är dom roliga att träna =)

Kejet
2009-03-27, 09:22
För att det är sjukt kul och grymt påfrestande. Alltså roligast att träna.

Saft und Kraft
2009-03-27, 09:22
Utan krigarbenen är det svårt att hoppa riktigt högt när man ska slåss uppe i luften.

CrazyJoeDavola
2009-03-27, 09:24
Med tanke på den fruktansvärda träningsvärk jag alltid får i mina ben så börjar jag fundera på varför jag tränar dem. Får gå runt på tå eftersom mina vader är totalt funktionsodugliga nu efter passat, the pain! :D

Men vill man vara fin får man lida pin :)

pragmatist
2009-03-27, 09:27
För att tjejer garvar i smyg åt killar som ser ut som köttbullar på tändstickor. Fast det är ju å andra sidan ett gott skäl att inte rekommendera andra killar att träna benen, mindre konkurrens liksom. ;)

Cerberus
2009-03-27, 09:44
för att det e snyggt med en proportionell fysik, enormt snygg överkropp o sen kycklingben till det? nej tack :P

zirak
2009-03-27, 09:45
För att tjejer garvar i smyg åt killar som ser ut som köttbullar på tändstickor. Fast det är ju å andra sidan ett gott skäl att inte rekommendera andra killar att träna benen, mindre konkurrens liksom. ;)

+1 Viska lite förtroendefullt: Tränar du för att få killar eller tjejers uppmärksamhet? :D

jwzrd
2009-03-27, 09:46
För att tjejer garvar i smyg åt killar som ser ut som köttbullar på tändstickor. Fast det är ju å andra sidan ett gott skäl att inte rekommendera andra killar att träna benen, mindre konkurrens liksom. ;)

Det är alltid mer värt när någon grabbhalva säger: Wtf?!1

Snygg_Gluteus
2009-03-27, 09:52
Jag gillar att träna ben. MEN nu har jag börjat få problem med att köpa jeans vilket är lite tråkigt! :p Måste ha typ L33/W36 och då känner jag mig som en tjockis :D

ewho
2009-03-27, 10:30
De tränas väl för att de måste... more or less. Ett nödvändigt ont.

Jag vill ha starka och uthålliga ben, inte stora. Jag vill inte se ut som en norsk skogshäst! :P

jwzrd
2009-03-27, 10:32
Grabbar och benträning / storlek på låren är som tjejer och muskler öht. Vad fan tror ni? En vacker morgon stiger ni upp och utbrister i ett Hupp! när Platz' underdel visar sig i spegeln? Ungefär samtidigt som ni får problem att hitta jeans till era "70:or".

TheSQUAT
2009-03-27, 10:33
Jag vill inte se ut som en norsk skogshäst! :P

Det vill jag! Fast har dom ändå inte rätt pinniga ben? :D Vill ha freakiga muskulösa ben. Åsså älskar jag att böja, känna blodsmaken och illamåendet som bara ett stenhårt benpass kan framkalla. Men jag är väl lite skadad antar jag *screwy*

z_bumbi
2009-03-27, 10:35
Det är inte direkt ovanligt att nykomna gymmare ställer mig frågan varför de i hela friden skall träna ben för.

Och vad fan ska jag svara på det? Svaren hittills har blivit typ; "Om du fastnar för detta och får resultat kommer dina ben se för jävliga ut i förhållande till överkroppen" eller "tänk dig att du ser skit grov ut, men i själva verket klarar du inte en f14 knuff då du inte har någon stabilitet med sparvben". Det som funkar bäst är när jag gärna överdriver med hur mycket hormoner det frigörs när man tränar benen, vilket gynnar överkroppen - det gillar de! :D

Så för skoj skull och fortsatt hjälp till många nybörjare eller tveksamma gymmare; Varför tränar ni ben?

Frågan är väl varför de inte vill träna ben? Det kan ju finnas både bra och mindre bra skäl till det och då får man anpassa sig till det.

Mourten
2009-03-27, 10:38
Grabbar och benträning / storlek på låren är som tjejer och muskler öht. Vad fan tror ni? En vacker morgon stiger ni upp och utbrister i ett Hupp! när Platz' underdel visar sig i spegeln? Ungefär samtidigt som ni får problem att hitta jeans till era "70:or".

Haha ibland får du till de. :laugh:

DudX
2009-03-27, 10:39
Man vill ha starka ben så man står stadigt och kan sparka in dörrar när det behövs :)
Nuf said

ewho
2009-03-27, 10:42
Det vill jag! Fast har dom ändå inte rätt pinniga ben? :D Vill ha freakiga muskulösa ben. Åsså älskar jag att böja, känna blodsmaken och illamåendet som bara ett stenhårt benpass kan framkalla. Men jag är väl lite skadad antar jag *screwy*


Haha, inte skogshästarna, de ser ut som monster! ;)

Jag respekterar alla som tränar för att få stora och maffiga ben, men att sen aktivt försöka övertyga dem som inte vill det tycker jag bara är löjligt. Lagom känns bäst, iallafall när det gäller ben.

(ja, det är en annan sak om man inte tränar benen alls)

kalajset
2009-03-27, 10:54
Som så många andra tränar jag ben för symmetrins skull, vilket jag tycker de flesta bör ha ett intresse i ändå. (Ökad styrka är naturligtvis ingen nackdel heller). Däremot skiljer sig nog mitt eget ideal litet mot troligtvis en hel del andras härinne- Moderna proffsbyggare tycker jag har överkroppar som ser riktigt bra ut, i all sin freakighet, men benen däremot är helt enkelt för stora för min smak. I mina ögon var byggare mer symmetriska för 30-50 år sedan, och det är det idealet jag strävar efter. Nu har jag ändå ljusår kvar, men ändå.

JJ
2009-03-27, 11:08
Jag tränar ben för att jag vill ha starkare ben och för att det är kul.

champion
2009-03-27, 11:33
För det är snyggt med stora ben?

http://bloggbilder.aftonbladet.se/images/9316/img_479852ba1def2.jpg

jwzrd
2009-03-27, 11:37
Nå jävulskt.

MasterChief
2009-03-27, 11:38
För det är snyggt med stora ben?

http://bloggbilder.aftonbladet.se/images/9316/img_479852ba1def2.jpg

Shit, så dök skaparn upp på bild bara sådär.

stevebc
2009-03-27, 11:50
För att kroppens största (potential till) muskelmassa finns där och mitt mål är att bli stor och stark.

ARMSTARK
2009-03-27, 11:54
??? För att det är en del av kroppen ???:Virro

stargate
2009-03-27, 13:02
jag tränade knappt benen de första åren jag styrketränade. Det har jag fått sota för nu när jag försöker komma igen med symmetrin lite.

Bänkar mer än vad jag drar i mark och knäböj*cry*

Det finns en bild på en tyngdlyftare i tråden "eran drömfysik". Har står i några vita tajts. DÄR har ni ett par fina ben!

Larsson85
2009-03-27, 13:15
För att det är skitskönt dagen efter. Man känner verkligen att man har tränat.

C.E.J.
2009-03-27, 23:32
För att det är kul.

Erik__
2009-03-27, 23:42
För att det är så jävla kul och samtidigt enormt jävla ångestladdat, lättnaden efteråt är ju all teh drugz u need.

mela
2009-03-27, 23:48
Man får ju ingen stor fyllig rumpa om man inte tränar ben? :confused:

joriice
2009-03-27, 23:51
Skall nog sluta träna ben, man måste ha så stora byxor för dem, får fet röv av det dessutom :(
Löpning borde räcka med min massa.

Imni
2009-03-28, 00:05
Jag gillar att träna ben. MEN nu har jag börjat få problem med att köpa jeans vilket är lite tråkigt! :p Måste ha typ L33/W36 och då känner jag mig som en tjockis :D

Känns igen dedär. Får alltid gå på Lose-fit.

elys
2009-03-28, 00:43
Tränar ben för att överkroppen ska få vila utan att jag behöver sitta hemma och uggla ;)

Fettecke
2009-03-28, 10:39
Jag tränar ben så jag hinner böja 200 innan jag bänkar 100...

och det är fan sant.!

mangs
2009-03-28, 11:03
För att det är skitskönt dagen efter. Man känner verkligen att man har tränat.


+1 på min ära!

Andy.da.wohoo
2009-03-28, 11:32
För att bli symmetrisk. Att ha en väldigt stor och vältränad överkropp men små ben är som att ha ett paket margarin på en liten rostad macka.

Sen är det snyggt med vältränade ben, när det är symmetriskt med överkroppen!
Och det är skönt att få träningsvärk i benen:D

Cilia
2009-03-28, 11:56
vältränade ben är snyggt. Det visar dessutom på att man tar träning seriöst men framförallt är det snyggt. Glöm inte vaderna, taniga vader går bort.

Steerlinho
2009-04-30, 22:08
Man står stabilt på jorden med ett par byggarben.

jocke12
2009-04-30, 22:18
För att jag tycker det är roligt och jag tror resterande kroppsdelar tjänar på att ha ett par bra ben under sig. Sen blir jag gärna snabbare och spänstigare också, vilket är svårt utan benträning.

Axwell
2009-04-30, 22:23
Så jävla skönt dagen efter och för att det tillhör en del av kroppen, fult med vältränad överkropp men inga ben.

Matsa
2009-04-30, 22:34
Därför att man oftast inte är starkare än den bas man står på.
Därför att ett par stora as till ben är vackert.
Därför att få saker säger att någon är stark på riktigt som ett par grova ben.

Shit, så dök skaparn upp på bild bara sådär.

Äh, Skaparn har väl en fetare hoj? ;)

Folk missar något. Det är en grym känsla att gå runt benen och känna hur de fladdrar. Det handlar om en stor hög med kött helt enkelt. Att flytta tunga vikter och ta i ordentligt med benen är svårslaget. Förutom det är det något alldeles extra att pressa benen (och därmed kroppen) lika hårt som man skulle någon liten skitmuskel... och sedan ta konsekvenserna. Måste upplevas.

Sant, det är fan en skön känsla. Jag ångrar verkligen ofta att jag inte tog benträningen på allvar den tidigare halvan av min träningskarriär. Men så är det väl ibland, sent skall syndaren vakna. :thumbup:

m0lle
2009-04-30, 22:40
pro bodybuilder

joriice
2009-04-30, 22:50
För att man vill ha starka muskler överallt.

Om det är så jäfla optimalt att träna tung benträning några gånger som löpare (excuse) kan man ju o andra sidan undra.

Symmetrin låter konstigt med, eftersom flera här har stora ben, men jämfört med Arnold så har de armar att matcha, likt pinnar. Så att ha megaben när man har lite större armar än medel känns överdrivet.

shadowfire
2009-04-30, 23:04
iofs har jag hört rätt många tjejer säga att de tycker det är äckligt med killar som har definierade muskler på just benen..överkroppen däremot ligger på topp, med pecs, biceps, triceps, abs osv.

Runda Grodan
2009-04-30, 23:09
För att man vill ha starka muskler överallt.

Om det är så jäfla optimalt att träna tung benträning några gånger som löpare (excuse) kan man ju o andra sidan undra.

Symmetrin låter konstigt med, eftersom flera här har stora ben, men jämfört med Arnold så har de armar att matcha, likt pinnar. Så att ha megaben när man har lite större armar än medel känns överdrivet.
Jag skulle gärna skippa/dra ned på benträningen och löpa mer men det skulle nog inte bli så mycket kvar av benen då... så jag tränar ben för symmetrin.


Jag håller inte alls med dig om att det finns många som har "megaben". Att åsikterna om benstorlek går isär är ju inget nytt här på brädan. :D

joriice
2009-04-30, 23:17
Jag skulle gärna skippa/dra ned på benträningen och löpa mer men det skulle nog inte bli så mycket kvar av benen då... så jag tränar ben för symmetrin.


Jag håller inte alls med dig om att det finns många som har "megaben". Att åsikterna om benstorlek går isär är ju inget nytt här på brädan. :D

Megaben om man jämför med Arnolds. Han hade inte små ben, men inte superstora heller.
Det är fler som hade haft nytta av större överkropp än tvärtom, alltså vissa går omkring med omvänt disco-bygge, i tro om att det skulle vara "bättre" eller nåt känns det som. *rolleyes*

High1ander
2009-04-30, 23:29
När jag väl är på gym så tränar jag mina ben, nu när jag bara har fria vikter typ så skiter jag i benen, för om jag ska träna dem så ska dem tränas tungt!

Däremot om jag nu skulle känna att mina ben släpar och är taniga så skulle jag träna dem oavsett hur lite vikter man kan köra, men eftersom de inte är taniga så skiter jag i dem just nu temporärt.

Runda Grodan
2009-04-30, 23:30
Megaben om man jämför med Arnolds. Han hade inte små ben, men inte superstora heller.
Det är fler som hade haft nytta av större överkropp än tvärtom, alltså vissa går omkring med omvänt disco-bygge, i tro om att det skulle vara "bättre" eller nåt känns det som. *rolleyes*
Vad folk har nytta av är upp till dem själva att bestämma. Om någon har stora ben samt uppfattningen att det är bra, då borde det rimligtvis vara....eh, bra! :D

bear.flowertwig
2009-04-30, 23:31
Så länge inte benen är fånigt spetiga skulle jag säga att tjejer fullständigt skiter i storleken och huruvida man böjer 50 eller 150 kg. Undantaget några fitness- och byggartjejer.

tobbo
2009-04-30, 23:32
De e najs.

Runda Grodan
2009-04-30, 23:35
Megaben om man jämför med Arnolds. Han hade inte små ben, men inte superstora heller.
Det är fler som hade haft nytta av större överkropp än tvärtom, alltså vissa går omkring med omvänt disco-bygge, i tro om att det skulle vara "bättre" eller nåt känns det som. *rolleyes*
Jag antar att du menar Arnolds förhållanden mellan över- och underkropp, när du säger att han inte hade superstora ben, samt gör jämförelsen att folk har megaben i förhållande till Arnolds?

Yes
2009-04-30, 23:40
Jag tycker personligen det är snyggare med typ motsatt förhållande mellan över-/underkropp som Arnold hade. Om det är bättre eller sämre är däremot svårt att säga. Jag kan inte riktigt komma på någon objektiv standard att bedöma det ifrån.

Runda Grodan
2009-04-30, 23:42
Jag tycker personligen det är snyggare med typ motsatt förhållande mellan över-/underkropp som Arnold hade. Om det är bättre eller sämre är däremot svårt att säga. Jag kan inte riktigt komma på någon objektiv standard att bedöma det ifrån.
Ha, ha, skulle vara mycket konstigt om det fanns en sådan. Undrar vad Ayn Rand skulle säga. :D

Jay-Z
2009-04-30, 23:44
iofs har jag hört rätt många tjejer säga att de tycker det är äckligt med killar som har definierade muskler på just benen..överkroppen däremot ligger på topp, med pecs, biceps, triceps, abs osv.

Vad är poängen? :)

Runda Grodan
2009-04-30, 23:47
Vad är poängen? :)

Den här tråden blir bra mer och mer filosofisk! :D

Tror jag ska gå och lägga mig nu...

Baan
2009-04-30, 23:48
Thony tipsade.

Yes
2009-04-30, 23:55
Ha, ha, skulle vara mycket konstigt om det fanns en sådan. Undrar vad Ayn Rand skulle säga. :D
Bra fråga. Jag tror iaf hon hade gett ett mycket klart och bestämt svar. Synd att hon dog innan hon han utala sig om kroppsbyggning.

Nämen, visst kan man väl bedöma saker som harmoni och symetri(och vid för stor disharmoni och osymetri skulle säkert de flesta enas om att det ser förjäkligt ut), men det borde även finnas utrymme för invividuella variationer - där det verkar mer som att uttala sig om huruvida man föredrar chocklad- eller vaniljglass.

Lite dålig liknelse iof. Choklad är, som vi vet, objektivt bäst i alla lägen.

Yes
2009-05-01, 00:01
iofs har jag hört rätt många tjejer säga att de tycker det är äckligt med killar som har definierade muskler på just benen..överkroppen däremot ligger på topp, med pecs, biceps, triceps, abs osv.
Jag har också hört rätt många tjejer mena att Brad Pitt inte är särskilt snygg.

Min poäng? Man blir snabbt knäpp om man bryr sig för mycket om tjejers åsikter i sådana här frågor.

High1ander
2009-05-01, 00:33
Min poäng? Man blir snabbt knäpp om man bryr sig för mycket om tjejers åsikter i sådana här frågor.

Finns det egentligen något område där man inte blir knäpp av att bry sig om kvinnors åsikter? :P

Skämt osido, jag har sällen hört något där tjejer just bryr sig om ben, men armar, magen, bröst och axlar nämns nästan alltid som något som är positivt om stort o starkt, och jag tror nog man måste verkligen lida av rejält discobygge för att någon skulle tycka ens ben är för taniga för överkroppen...

Yes
2009-05-01, 00:46
Finns det egentligen något område där man inte blir knäpp av att bry sig om kvinnors åsikter? :P

Skämt osido, jag har sällen hört något där tjejer just bryr sig om ben, men armar, magen, bröst och axlar nämns nästan alltid som något som är positivt om stort o starkt, och jag tror nog man måste verkligen lida av rejält discobygge för att någon skulle tycka ens ben är för taniga för överkroppen...
Bra fråga. :D

Jag har hört hur många tjejer som helst som gillar kraftigare ben, och som även uttalat sig negativt om stora överkroppar på storkben. Men, sånt där är ju ofta så väldigt individuellt(just därför man blir knäpp om man bryr sig för mycket) även om det såklart finns mer allmängiltiga saker också(finns det t.ex. nån tjej som inte gillar längre och bredaxlade killar?).

Scorpionida
2009-05-01, 00:47
Finns det egentligen något område där man inte blir knäpp av att bry sig om kvinnors åsikter? :P

Själv tränar jag för grabbarna:thumbup:

Tränar ben (knäböj och marklyft) för att:

1- Det är tungt och skönt!
2- Det är lätt mer av en prestation än typ bicepscurl...
3- It makes me feel good!
4- Man får jäkla snygg ass på köpet:hbang:

stevebc
2009-05-01, 02:06
För att vinna.

Sparven från Minsk
2009-05-01, 06:45
1. Vill träna HELA kroppen
2. Det är kul
3. Det är sjukt jobbigt=coolt

:thumbup:

spoonchest
2009-05-01, 07:06
För att få en funktionell styrka i benen. Något som jag inte har nu, sedan får de gärna växa lite också.

Ganymedes
2009-05-01, 07:23
Jag har börjat komma över min knäböjs-fobi och måste säga att jag äntligen kan ställa mig till skaran som tycker ben är roligt! :) Tränar ben för att jag vill bli jämnt tränad. Det ser så b ut att ha grov överkropp men spetiga ("normala") ben till det.

skaparn
2009-05-01, 07:36
Det bränner fler kalorier.

bubbe
2009-05-01, 07:59
Detta stod skrivet någonstans, en helig text. Jag vill ej tillbe den falske discobyggarguden.

Jesaja 12:8
jag vill upplysa om profeten jesajas ord när han steg in i sodomiternas högnäste och förkastade
syndarna samt förbannade deras långa skägg: "och herren skall slå ner på er falska träningsfilosofi
i detta näste av synd, inte en fri vikt så långt mitt öga når och här har sedan länge de
djupa knäböjen lyst med sin frånvaro! Herren kommer bestraffa er med ben som halta vandrande pinnar!
Tillbe ej den falske discobyggarguden ty det är den osanna vägen, utan anamma treeningheten Bänkpress Knäböj och Marklyft och herren skall prisa er med styrka!”

mini
2009-05-01, 08:03
För att knäböj är den mest kungliga övningen och det är coolt att vara stark. Dessutom är stora lår snyggt. Så är det hållbarheten också: jag tror att kroppen mår bättre både nu och i framtiden om den är jämnt och väl tränad.

<Mike>
2009-05-01, 08:03
för det är både praktiskt och snyggt med grova ben. Man springer snabbt och hoppar högt med stora ben. Man kan lyfta tunga saker. Utan stora ben blir det inga stora marklyft eller knäböj tex.

aggression
2009-05-01, 08:16
För att jag anser att det är snyggare med en utvecklad muskulatur över hela kroppen än bara på halva.

skaparn
2009-05-01, 08:16
Man springer snabbt och hoppar högt med stora ben.

http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Trams/HaileGebrselassie.jpg

kungconny
2009-05-01, 08:39
http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Trams/HaileGebrselassie.jpg

Anser du att de springer snabbt? De springer snabbt på lång sträcka men har 0 explosivitet.

Genomsnittsspänsten för en maratonlöpare är 30cm.

Shajjn
2009-05-01, 08:46
De springer snabbare på 100 m än 98% av befolkningen anytime: från startposition, efter 5km, efter 10km..

skaparn
2009-05-01, 08:53
Anser du att de springer snabbt? De springer snabbt på lång sträcka men har 0 explosivitet.

Genomsnittsspänsten för en maratonlöpare är 30cm.

Jag vet inte hur högt Haile Gebrselassie kan hoppa, men han är snabb. Fruktansvärt snabb. Avslutningsvarven på 5 000 och 10 000 meter är snabbare än de flesta 800-meterslopp som springs i Sverige.

balder
2009-05-01, 08:59
Yep, kommer ihåg OS-finalen på 10'000m när Bekele avslutade med ett sistavarv på 53 sekunder. Det var snabbare än vad 800m-löparna hade på sitt sista varv i den finalen. Ganska sjukt tycker jag. :hbang:

pwnyou
2009-05-01, 09:02
Jag tränar ben i form av sprint, innebandy, fotboll och löpning, och väldigt sällan på gym (1 gång var annan vecka kanske).

Mitt sätt att träna ben på gör jag för att utveckla så explosiva och uthålliga benmuskler som möjligt, inte för att bli stor.

Att träna ben oftare på gym skulle få mina ben snyggare, men det skulle förstöra för snabbheten och konditionen, pga att jag "tränar benen" varje dag, och när jag gymmar ben så blir jag så trött så att morgondagens träning drabbas.

skaparn
2009-05-01, 09:03
Så då kanske vi kan underkänna argumentet att man springer fort tack vare stora ben.

De andra som den skribenten framförde säger jag inget om dock. Det är extremt snyggt med ben. Jag skulle träna betydligt mer ben om det inte hämmade min övriga träning så mycket.

MAXX
2009-05-01, 09:07
Varför tränar ni ben?

för att jag vill ha större ben. duh

Matsa
2009-05-01, 09:30
Så då kanske vi kan underkänna argumentet att man springer fort tack vare stora ben.

De andra som den skribenten framförde säger jag inget om dock. Det är extremt snyggt med ben. Jag skulle träna betydligt mer ben om det inte hämmade min övriga träning så mycket.

Nä, jag tycker inte vi ska underkänna det riktigt ännu. De som är snabbast i världen på korta distanser har ganska stora ben, det måste ju finnas någon anledning till det. Gebrselassie är förvånansvärt snabb även på kortare sträckor, men om han vore specialiserad på t.ex 100m hade han säkert haft större ben (och överkropp med för all del).

bear.flowertwig
2009-05-01, 09:35
Så då kanske vi kan underkänna argumentet att man springer fort tack vare stora ben.

Hoppa högt däremot!
http://news.bbc.co.uk/olmedia/935000/images/_939913_sotomayor300.jpg
På bilden: Sotomayor

Jay-Z
2009-05-01, 09:39
Anser du att de springer snabbt? De springer snabbt på lång sträcka men har 0 explosivitet.

Genomsnittsspänsten för en maratonlöpare är 30cm.

Ja. Jag kommer ihåg i gymnasiet när Sara Wedlund var med. Hon var jättelångsam i starten. Vet flera fotbollsspelare från BP som var med och lubbade på max utan att komma ikapp. Så lite explosivitet finns nog i styltorna.

Edit: En massa andra har ju skrivit en massa annat vist. CRAP!!11one

mjeuuu
2009-05-01, 09:44
Till trådskaparn, kontra med någon av dessa:

- Varför skulle jag inte träna ben?

- Varför tränar du överkropp?

Då får han något och tänka på. Kanske till och med att han funderar så hårt att han blir tvungen att skapa en tråd i Kolos Allmänt-forum och fråga om folkets åsikter! :D