handdator

Visa fullständig version : Sträckning i ljumsken, bästa sättet att bli bra?


CVN
2009-03-26, 20:30
Hej, på fotbollsträningen idag så sträckte jag mig i ljumsken. Det jag undrar är hur man på bästa och snabbaste sätt får bort sträckningen. Den sitter i vänstra benet långt upp.

Mvh CVN!

CVN
2009-03-26, 22:40
Hittade lite på internet;

- Vila den skadade kroppsdelen på något högt över natten
- Ingen värme eller massage de första två dygnen.

Guddi
2009-03-26, 22:44
akut är det rice som gäller
http://traningslara.se/blogg/rice-basta-sattet-att-behandla-en-akut-skada/

Efter det så är det rehabträning ett tag. Mycket träning för höftmusklerna och även bålen behöver tränas.

CVN
2009-03-26, 22:50
akut är det rice som gäller
http://traningslara.se/blogg/rice-basta-sattet-att-behandla-en-akut-skada/

Efter det så är det rehabträning ett tag. Mycket träning för höftmusklerna och även bålen behöver tränas.

Tackar som fan, men det är 3 timmar efter sträckningen nu, ska jag börja med tryck nu och sen ha tryck/högläge när jag sover?

Guddi
2009-03-27, 00:08
Tackar som fan, men det är 3 timmar efter sträckningen nu, ska jag börja med tryck nu och sen ha tryck/högläge när jag sover?Det är svårt i ljumskregionen, men ett lättare tryck fungerar säkert bra och det kan hjälpa till att hålla eventuell svullnad nera. Högläge går inte riktigt att få till det heller :)

Martin Löwgren
2009-03-27, 01:13
Tackar som fan, men det är 3 timmar efter sträckningen nu, ska jag börja med tryck nu och sen ha tryck/högläge när jag sover?

Helst ska ett tryck sitta på de första 24h timmarna (gärna 48) och sen börja med aktiv rörlighet och lätt lätt lätt töjning och cirkulationsträning.

En bristning som ignoreras kan ställa till med riktigt stora problem i framtiden (fråga zlatan)

CVN
2009-03-27, 07:58
Tackar oerhört för era svar, hade tryck på när jag sov och ska ha på det så länge som det behövs. Ska boka tid idag hos någon sjukgymnast så jag kan få något slags schema på hur jag kan göra för att koma tillbaka snabbt.

Martin Löwgren
2009-03-27, 12:01
Tackar oerhört för era svar, hade tryck på när jag sov och ska ha på det så länge som det behövs. Ska boka tid idag hos någon sjukgymnast så jag kan få något slags schema på hur jag kan göra för att koma tillbaka snabbt.

Mycket bra!

Mvh Axon

CVN
2009-03-27, 18:02
Har en följdfråga då jag inte fick kontakt med någon sjukvårdsgymnast! Hur länge ska jag vila min sträckning i ljumsken? Alltså när kan jag tex börja gå promenader eller ta någon joggingtur eller ska jag stretcha den hemma? Just nu känns det som fan bara jag lyfter foten lite, så är oerhört tacksam för svar.

Guddi
2009-03-27, 18:09
Har en följdfråga då jag inte fick kontakt med någon sjukvårdsgymnast! Hur länge ska jag vila min sträckning i ljumsken? Alltså när kan jag tex börja gå promenader eller ta någon joggingtur eller ska jag stretcha den hemma? Just nu känns det som fan bara jag lyfter foten lite, så är oerhört tacksam för svar.2 dagar brukar vara standard precis som det står i länken jag gav dig. Efter det ska du försöka röra på musklen och musklerna runt om kring så mycket du kan utan att du ökar smärtan. Lätt cykling, gång mm brukar fungera bra i början. Efter det stegrar man det till lättare jogging osv. Du ska även köra övningar för höft och bål som jag skrev innan. Muskeln som är skadad ska givetvis också tränas..

CVN
2009-03-27, 18:10
2 dagar brukar vara standard precis som det står i länken jag gav dig. Efter det ska du försöka röra på musklen och musklerna runt om kring så mycket du kan utan att du ökar smärtan. Lätt cykling, gång mm brukar fungera bra i början. Efter det stegrar man det till lättare jogging osv. Du ska även köra övningar för höft och bål som jag skrev innan. Muskeln som är skadad ska givetvis också tränas..

Okej tack, vet du på ungefär ett hum hur lång tid sträckningar i ljumsken brukar ta att läka tills man kan träna normalt igen?

CiCoro
2009-03-27, 18:15
Ställer en fråga här..kanske är samma sak..

2 år sen spelade jag fotboll dagligen under sommaren under en längre period och en dag fick jag så jävla ont på ett ställe vid innerlåret. Och allt funkade bra men varje gång jag skulle skjuta så ramla jag ihop för det gjorde så jävla ont och jag hade ingen kraft att stå upp på det..bara ramlade ihop och det gick inte ens att passa, men det kändes bara när jag spände benet..Undrade rätt länge vad det var utan att fråga någon, kanske är samma?

Martin Löwgren
2009-03-28, 11:52
Okej tack, vet du på ungefär ett hum hur lång tid sträckningar i ljumsken brukar ta att läka tills man kan träna normalt igen?

Har du ens läst det Guddi vart snäll och länkade till dig?

Där står ju alla dina frågor.

En ruptur (partiell) har normalt en läkningstid på 6-8veckor innan den är 100% beroende på hur stor skadan är (och om korrekt rehab görs)

Martin Löwgren
2009-03-28, 11:53
Ställer en fråga här..kanske är samma sak..

2 år sen spelade jag fotboll dagligen under sommaren under en längre period och en dag fick jag så jävla ont på ett ställe vid innerlåret. Och allt funkade bra men varje gång jag skulle skjuta så ramla jag ihop för det gjorde så jävla ont och jag hade ingen kraft att stå upp på det..bara ramlade ihop och det gick inte ens att passa, men det kändes bara när jag spände benet..Undrade rätt länge vad det var utan att fråga någon, kanske är samma?Svårt att säga exakt vilken muskel i adductorgruppen det handlar om men med största sannolikhet en liten bristning (ruptur) i ljumskmuskualturen ja.

Mvh

CVN
2009-03-28, 12:14
Har du ens läst det Guddi vart snäll och länkade till dig?

Där står ju alla dina frågor.

En ruptur (partiell) har normalt en läkningstid på 6-8veckor innan den är 100% beroende på hur stor skadan är (och om korrekt rehab görs)

Ja, jag har läst vad Guddi skicka, 3 gånger faktiskt. Docks så är ju inte det han skickade enbart för sträckningar, utan för skador.

dream_theater_
2009-03-28, 12:40
Man ska väl absolut INTE stretcha en muskel som man sträckt sig i?

Gubben
2009-03-28, 14:09
Jag gick på rehab i 3½ månad, mycket mag- och höftträning, försiktig "skridskoåkning" på vardagsrumsgolvet i raggsockor. Det viktigaste är att inte dra igång för tidigt. Skickar en länk med lite läsvärt. Lycka till!
Pelle
http://www.praktikertjanst.se/templates/PageExternal.aspx?id=9526

CVN
2009-03-28, 17:28
Jag gick på rehab i 3½ månad, mycket mag- och höftträning, försiktig "skridskoåkning" på vardagsrumsgolvet i raggsockor. Det viktigaste är att inte dra igång för tidigt. Skickar en länk med lite läsvärt. Lycka till!
Pelle
http://www.praktikertjanst.se/templates/PageExternal.aspx?id=9526

Tackar som fan, men tror jag fått en ganska lindrig ljumskskada så tror inte det tar så lång tid. Ska som sagt boka in mig hos sjukgymnast men dem svarade inte...

Martin Löwgren
2009-03-29, 00:27
Man ska väl absolut INTE stretcha en muskel som man sträckt sig i?
Inte första dygnet men sen ska man börja med lätta lätta töjningar för att bibehålla elasticeteten och undvika ärrvävnad.