handdator

Visa fullständig version : stela marklyft, skor och axelpress


uerrr
2009-03-26, 20:19
hej


Jag undrar lite olika saker


stela marklyft :

jag har tänkt att testa köra den övningen för första gången nu, har kört lite marklyft osv och börjar bli på G med tekniken det jag undrar är om detta
= http://www.******.se/html/page.asp?id=109 är en bra utförnings"guide" för övningen? det jag reagerade på mest var att det stod att man inte ska gå hela vägen upp med ryggen, stämmer detta bra?


Skofrågan :

har läst i en ganska stor skotråd här ang i skor i böj/mark och de flesta har hållit med om att vanliga joggingskor inte är ultimat för de övningarna, att de blir ostabila och kan ge vika efter ett tag, det är just sånna här skor jag kör med. får ju helt klart skaffa mig ett par nya men måste vänta på pengar, under tiden undrar jag om det är bättre att köra utan skor, dvs i strumplästen i marklyft? I böj vågar jag nog inte ens testa utan skor då det känns som om det kmr vara massivt tryck på hälen eller nåt sånt, men känns skonsammare i mark av nån anledning?

Är det någon idé? har sett folk på youtube som kör utan skor i marklyft


Axelpress :

många förespråkar fria vikter istället för smithen men går det bra att köra axelpress i smithen? tyckte det kändes skönt i smithen med axlarna men då kommer ju näsa fråga, framför eller bakom? läste i en tråd om det och till min förvåning menade de flesta att bakom nacken var bäst? jag har alltid fått för mig att framför är skonsammast för axlar och leder, t.ex som i latsdrag men detta antagande är alltså fel? jag borde istället köra bakom nacken i smithen? om jag tänker på det så känns det ju faktiskt som att det blir striktare och tar mer på axlarna än om man kör på framsida vilket antagligen involverar bröst en del (har en lite dålig hållning och framåtlutande axlar om det gör någon skillnad)


*popcorn*

Toby Asp
2009-03-26, 21:49
hej


Jag undrar lite olika saker


stela marklyft :

jag har tänkt att testa köra den övningen för första gången nu, har kört lite marklyft osv och börjar bli på G med tekniken det jag undrar är om detta
= http://www.******.se/html/page.asp?id=109 är en bra utförnings"guide" för övningen? det jag reagerade på mest var att det stod att man inte ska gå hela vägen upp med ryggen, stämmer detta bra?

Du länkade till en icke godkänd site. Utförande på övningen finns annars i övningsbanken.


Skofrågan :

har läst i en ganska stor skotråd här ang i skor i böj/mark och de flesta har hållit med om att vanliga joggingskor inte är ultimat för de övningarna, att de blir ostabila och kan ge vika efter ett tag, det är just sånna här skor jag kör med. får ju helt klart skaffa mig ett par nya men måste vänta på pengar, under tiden undrar jag om det är bättre att köra utan skor, dvs i strumplästen i marklyft? I böj vågar jag nog inte ens testa utan skor då det känns som om det kmr vara massivt tryck på hälen eller nåt sånt, men känns skonsammare i mark av nån anledning?

Är det någon idé? har sett folk på youtube som kör utan skor i marklyft

Ja, många tycker det är finfint att köra mark i strumplästen. Annars har flera rekommenderat Adidas Spezial som en helt ok allroundsko på gymmet.


Axelpress :

många förespråkar fria vikter istället för smithen men går det bra att köra axelpress i smithen? tyckte det kändes skönt i smithen med axlarna men då kommer ju näsa fråga, framför eller bakom? läste i en tråd om det och till min förvåning menade de flesta att bakom nacken var bäst? jag har alltid fått för mig att framför är skonsammast för axlar och leder, t.ex som i latsdrag men detta antagande är alltså fel? jag borde istället köra bakom nacken i smithen? om jag tänker på det så känns det ju faktiskt som att det blir striktare och tar mer på axlarna än om man kör på framsida vilket antagligen involverar bröst en del (har en lite dålig hållning och framåtlutande axlar om det gör någon skillnad)


Sök på tex axelpress (alt militärpress) bakom. Sök på enbart rubriker. Finns många trådar om detta.

KniveN
2009-03-26, 21:56
Vill du att stela marken ska ta på baksidan så se till att föra höften bakåt och inte helt raka ben.

Kör marken utan skor, skulle inte marka med klack.

uerrr
2009-03-26, 23:23
tack för svar!

haha oj såg inte det där med länken förrän nu :P

ska börja köra mark utan skor nudå men vad menar du med att föra höften bakåt? föra rumpan bakåt samtidigt som man drar upp? ska kolla instructions å se om jag förstår

saab900
2009-03-27, 00:47
tack för svar!

haha oj såg inte det där med länken förrän nu :P

ska börja köra mark utan skor nudå men vad menar du med att föra höften bakåt? föra rumpan bakåt samtidigt som man drar upp? ska kolla instructions å se om jag förstår

Att du istället för att luta överkroppen utåt när du sänker stängen ska försöka trycka röven bakåt och på så sätt komma längre ned. Ha lite böjda knän genom hela rörelsen, precis så mycket att de inte är sträckta, och ändra inte vinkeln i knäleden! När du drar upp stången tar du i för att föra röven framåt igen, knip ihop med skinkorna ;) På så sätt får baksida lår jobba.

Vissa säger att man även ska böja nederdelen av ryggen när man sänker stången, för att komma ned längre, och andra säger att man absolut inte ska böja ländryggen.

Böjer man ländryggen måste ju även den rätas när man drar upp stången, vilket sannolikt innebär att man orkar mindre vikt i övningen än om man inte böjer ryggen. Det ger ju då mindre belastning på baksida lår än vad som annars vore fallet. Kör man övningen som ren benövning torde man därför undvika att böja ryggen. Jag tror också att det är en onödig skaderisk.

Att bara komma strax nedanför knäna utan att böja ryggen är nog inte onormalt. Det viktiga är att man går ned tills man känner att det sträcker rejält i hamstrings och att man inte kan sträcka dem mer, alltså att man inte kan gå ned längre utan att krumma ryggen.

Huruvida man inte ska gå upp hela vägen och dra bak skuldrorna som i ett vanligt marklyft vet jag ingenting om, men kör man det som en ren benövning ser jag ingen anledning att kontrahera trapsen i toppläget.

Nattlektyr:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=68514&highlight=stelbenta+mark

Om skador vid fel utförande:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=30610&highlight=raka+mark

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=73439&highlight=raka+mark

Scratch89
2009-03-27, 01:01
Angående skor eller inte, så fungerar det jättebra att köra utan skor. Jag har inte markat med skor på flera år, och skulle jag göra det skulle jag nog ramla framlänges. :D
Se till att du får stöd på hela foten, och lägg den största tyngdpunkten på bakre delen. Tänk dig att du ska pressa fötterna genom golvet, och inte att du ska dra upp vikten.

Med raka marklyft, så är det också att du ska tänka på att fälla i höften (bak med röven) och inte gå framåt med överkroppen. Lätt böjda knän, och gå ner så långt du kan utan att ryggen fälls. Har du en lätt böjning borde du kunna gå ner ungefär så pass att händerna kommer i knähöjd. Titta här; jag kör skivstångsrodd iofs, men lägg märke till hur jag, innan jag börjar ro, går BAK med röven, och håller ryggen rak. nu kommer jag längre ner, men jag är rätt rörlig, och så böjer jag rätt så mycket i knät.

UYTEIwrgHA4

Angående axelpressar, så har fri stång sina fördelar iom att du pressar jämnt med båda armarna, och att du tränar stabiliserande muskler, både i ryggen och bålen. Tränar du i smith så förlorar du till viss del det, men istället så kan man pressa striktare och utan att behöva tänka på att ramla omkull. En smaksak.

Om du ska pressa framför eller bakom nacken beror på vilken teknik du har, och hur pass stel du är. Om du kan se dig själv från sidan (om du kan filma, eller om du har en kompis som kan titta), så ska underarmen hållas i lod, pekandes rakt ner, hela rörelsen. Är du stel i bröst (eller rygg) kommer armbågen att åka bak och underarmen fram. Det är ett utsatt läge för rotatorcuffen (supraspinatus främst), som försöker att undvika att armen "faller framåt". Vid för tung vikt och med otur så kan man skada sig rätt så ordentligt. Sitter man i en bra position, och håller fram armbågarna så att underarmen inte hamnar framför, så ser jag inga problem med att pressa bakom nacken.

Martin Löwgren
2009-03-27, 01:22
Jävlar vilken fin kurvatur du kan bibehålla trots den enorma flexionen Scratch :thumbup:

Scratch89
2009-03-27, 09:51
Jävlar vilken fin kurvatur du kan bibehålla trots den enorma flexionen Scratch :thumbup:

Tack ska du ha! :)

Mourten
2009-03-27, 09:56
Jag kör marklyft i foppa-tofflor. Funkar kanon.
Så som alla sagt, kör i allt från markfota till riktiga byggar-boots.

uerrr
2009-03-27, 10:11
oj vilka bra svar!

tack så jättemycket nu har jag bra mycket mer koll på hur det hela ska utföras även om det verkar vara lite knepigare än vad jag först trodde. Får testa det nästa gång nu när jag har alltid huvudet, så får vi ser hur det funkar första gången i praktiken :thumbup:

burtan
2009-03-27, 18:37
Om du har framåtlutande axlar skulle jag rekommendera att köra mer baksida axlar.
Att köra militärpressar gör bara problemet större.

Mvh Andreas.

Arf Pingvin
2009-03-27, 18:47
Om jag kör bara vanliga marklyft så kör jag barfota (eller tunn sula, typ brottarskor). Men lätta mark och alla varianter typ rumänska mark kör jag med lyftarskorna (Adidas Ironwork II). Det spelar ingen roll för mig att de har klack och att det blir lite längre drag. Tycker det är skönt att träna i en stabil sko helt enkelt, det är stadigare än barfota.

hasic
2009-03-27, 20:22
Om du har framåtlutande axlar skulle jag rekommendera att köra mer baksida axlar.
Att köra militärpressar gör bara problemet större.

Mvh Andreas.

Är väl lite onödigt att sluta träna framsida helt och hållet. Ordentlig träning av baksida axlar och skulderbladsadduktorerna samt stretching av framsidan är att föredra.

uerrr
2009-03-27, 20:38
Jag kör egentligen ingen "riktigt" övning för baksida axlar, har alltid trott det får ordentligt med träning vid hantelrodd, t-bar rodd osv

annars får jag väl börja köra omvända flye's igen!

burtan
2009-03-29, 17:51
Är väl lite onödigt att sluta träna framsida helt och hållet. Ordentlig träning av baksida axlar och skulderbladsadduktorerna samt stretching av framsidan är att föredra.

Nej, att sluta träna framsidan helt är kanske inte så bra men jag har fått uppfattningen att framsidan får rätt så mycket träning när man kör diverse varianter av bröstträning.
Jag har slutat att köra specifika övningar för framsidan tills jag tycker att baksidan har kommit ikapp.

Mvh Andreas.

hasic
2009-03-29, 17:55
Nej, att sluta träna framsidan helt är kanske inte så bra men jag har fått uppfattningen att framsidan får rätt så mycket träning när man kör diverse varianter av bröstträning.
Jag har slutat att köra specifika övningar för framsidan tills jag tycker att baksidan har kommit ikapp.

Mvh Andreas.

Stretchar du framsidan?

burtan
2009-03-31, 21:15
Ja.