handdator

Visa fullständig version : Snetränad/ojämna muskler


Peetrus
2009-03-26, 18:17
Vet att det finns likvärdiga trådar om samma sak men de var inte så aktuella så börjar om på nytt istället.

Jag har problem med att det känns som att hela min högra sida av kroppen är större. Främst biceps, trapsen och latsen och det stör mig enormt. Jag har tränat seriöst i cirka 1 år och tränar enligt max-ot principen, med tunga och få set.
Jag siktar alltid på att få kontakt med musklerna i varje övning så att jag ska göra rätt och träna varje sida lika mycket.

Jag kände tidigt i höstas att min högra biceps var större än min vänstra och gick in och läste lite smått på forum och dom skrev att ingen är helt symmetrisk osv så det var bara att träna på så skulle det jämna ut sig. Nu några månader senare har det fortfarande inte jämnat ut sig utan istället känns det som att andra kroppsdelar då som trapsen och latsen har växt sig större än den vänstra delen. Även höger axel är lite större än den högra. Tydligast är det på skillnaden mellan trapsen då det både syns och känns att den är större. Jag vet att många säger att det jämnar ut sig med tiden, men är bara orolig att om jag fortsätter träna så blir skillnaden bara större och större, oroar jag mig i onödan?

Kan det vara så att eftersom trapsen skiljer sig så ser resten av kroppen förvriden ut? Och vad ska jag göra för att åtgärda och göra kroppen jämn igen?

Väldigt tacksam för svar!

DarkBoy
2009-03-26, 20:04
Har haft samma problem på vissa muskelgrupper, precis som du. Det kommer INTE jämna ut sig med tiden, iaf inte om du kör övningar där du pressar/drar en vikt med båda armarna samtidigt eftersom den starkare sidan/muskeln kommer arbeta mer och kommer bli större och det kommer skilja ännu mer. Var så för mig med bröst, även min vänstra biceps var mindre och min högra axel var större, men inte sjukt annorlunda utan måttligt så att man kunde se det om man kolla på sig kritiskt i spegeln.

LÖSNINGEN: :naughty:
1. Du ska låta den svaga muskeln/sidan bestämma intensiteten och vikten.
2. Träna inte så "jätte"hårt liksom inte så maximalt du kan på den redan stora muskeln/sidan så att du kan komma ikapp med att LÄGGA TILL extra träning på den svaga sidan, utöver ditt vanliga schema.
3. TRÄNA även lite enreppare om ena muskeln är svagare så ska det arta sig, men det tar lte tid beroend epå hur stor skillnad det är.
4. Lyssna INTE på folk som säger det löser sig av sig självt och som kommer med dumma argument. Är den ensa sidan större, har den blivit större av sig självt och kommer således fortsätta bli större av sig självt. Fattar inte hur dumma folk kan vara ibland *screwy*

Lycka till ! *popcorn* :whipped: :naughty:

CiCoro
2009-03-26, 20:29
Jag är ingen expert men det ända jag har märkt är när jag tycker att något verkar ojämnt på mig är det efter att ha kört tungt! Då har nog den starkare/större sidan arbetar mer trots att jag försöker köra jämnt, så 2-3 repare kör jag inte längre.

hasic
2009-03-26, 21:18
Har haft samma problem på vissa muskelgrupper, precis som du. Det kommer INTE jämna ut sig med tiden, iaf inte om du kör övningar där du pressar/drar en vikt med båda armarna samtidigt eftersom den starkare sidan/muskeln kommer arbeta mer och kommer bli större och det kommer skilja ännu mer. Var så för mig med bröst, även min vänstra biceps var mindre och min högra axel var större, men inte sjukt annorlunda utan måttligt så att man kunde se det om man kolla på sig kritiskt i spegeln.

LÖSNINGEN: :naughty:
1. Du ska låta den svaga muskeln/sidan bestämma intensiteten och vikten.
2. Träna inte så "jätte"hårt liksom inte så maximalt du kan på den redan stora muskeln/sidan så att du kan komma ikapp med att LÄGGA TILL extra träning på den svaga sidan, utöver ditt vanliga schema.
3. TRÄNA även lite enreppare om ena muskeln är svagare så ska det arta sig, men det tar lte tid beroend epå hur stor skillnad det är.
4. Lyssna INTE på folk som säger det löser sig av sig självt och som kommer med dumma argument. Är den ensa sidan större, har den blivit större av sig självt och kommer således fortsätta bli större av sig självt. Fattar inte hur dumma folk kan vara ibland *screwy*

Lycka till ! *popcorn* :whipped: :naughty:

Prova att tänka till en gång..

Om du tränar övningar där bägge sidor tränas samtidigt kommer den svagare muskeln att få tyngre träning. Hård träning och mycket mat, och det kommer garanterat att bli jämnare.

Men gör vad du vill DarkBoy, skiter fullständigt i om du vill överträna den svagare muskeln, men sluta ge råd till andra om att göra det.

Panizz
2009-03-26, 21:31
Har haft samma problem på vissa muskelgrupper, precis som du. Det kommer INTE jämna ut sig med tiden, iaf inte om du kör övningar där du pressar/drar en vikt med båda armarna samtidigt eftersom den starkare sidan/muskeln kommer arbeta mer och kommer bli större och det kommer skilja ännu mer. Var så för mig med bröst, även min vänstra biceps var mindre och min högra axel var större, men inte sjukt annorlunda utan måttligt så att man kunde se det om man kolla på sig kritiskt i spegeln.

LÖSNINGEN: :naughty:
1. Du ska låta den svaga muskeln/sidan bestämma intensiteten och vikten.
2. Träna inte så "jätte"hårt liksom inte så maximalt du kan på den redan stora muskeln/sidan så att du kan komma ikapp med att LÄGGA TILL extra träning på den svaga sidan, utöver ditt vanliga schema.
3. TRÄNA även lite enreppare om ena muskeln är svagare så ska det arta sig, men det tar lte tid beroend epå hur stor skillnad det är.
4. Lyssna INTE på folk som säger det löser sig av sig självt och som kommer med dumma argument. Är den ensa sidan större, har den blivit större av sig självt och kommer således fortsätta bli större av sig självt. Fattar inte hur dumma folk kan vara ibland *screwy*

Lycka till ! *popcorn* :whipped: :naughty:

Lyssna inte på pojken. <- Notera punkten där.

Tolkia
2009-03-26, 21:50
Är du påtagligt starkare med den ena sidan än med den andra? Ett sätt att försöka jämna ut sådana skillnader kan kanske vara att köra mer hantelövningar och mindre skivstångsövningar, eller, i maskiner, att använda maskiner där varje sida jobbar för sig. Detta för att undvika att den starkare sidan underlättar för den svagare.

Angående huruvida du oroar dig i onödan, så tror jag i vart fall att du ser det mycket mer än vad andra gör. Det skall till mer än lite skillnad för att man skall notera det hos en annan person om man inte detaljstuderar dem utan kläder.

DSBM
2009-03-26, 22:20
Jag är också lite osymetrisk, dock inget jag stör mig på. Skulle säga att nästan alla i början av sin träningkarriär är det. Men i takt med att man börjar lägga på sig mer massa jämnas olikheterna ut. Tolkia gav några bra råd. Lycka till ;)

hot_tuna
2009-03-26, 22:34
Fick en gång rådet i gymmet att köra den "svaga" sidan först i alla hantelövningar, dvs vänster (för mig). Vet inte om det är anledningen men oftast börjar högerhänta reflexmässigt med höger arm i tex bicepscurl. Kör vänster sida först och låt den sidan bestämma antal reps, och kör samma antal på högersidan. Har kört så ett tag och jag tycker det har hjälpt mig att jämna ut styrkan...men det kan ju bara vara inbillning .. *rolleyes*

Th0rn
2009-03-26, 22:37
Hade samma problem i början.. Fick svaret att använda mer maskiner som använda separata vajrar, alltså en till varje hand, istället för att lyfta t.ex en stång med båda händerna samtidigt.. maskinen med vajrar har också fördelen att man tränar upp stabilator eller balansmusklerna bättre!

MVH

Peetrus
2009-03-27, 15:42
Okej, ja jag har kört många olika sorters press övningar med stång som bänkpress och militärpress. I allmänt använder jag mycket stångövningar tex som skivstångsshrugs. Mina nuvarande övningar är

Biceps
Skivstångscurl………3 set 4-6 reps ( efter uppvärmning)
Växlande hantelcurl……2 set 4-6 reps
Hammercurl……..2 set 4-6 reps

Axlar/traps
Militärpress…………3 set 4-6 reps (efter uppvärmning)
Hantelpress…..2 set 4-6 reps
Hantellyft åt sidan….. 3 set 4-6 reps

Skivstångsshrugs……….4 set 4-6 reps (efter uppvärmning

Dessa är övningarna jag kör på respekive muskelgrupper, så av kommentarerna att dömma. Mer hantlar, mindre stångövningar där båda sidor används samtidigt, samt högre reps?

DarkBoy
2009-03-28, 00:05
Prova att tänka till en gång..

Om du tränar övningar där bägge sidor tränas samtidigt kommer den svagare muskeln att få tyngre träning. Hård träning och mycket mat, och det kommer garanterat att bli jämnare.

Men gör vad du vill DarkBoy, skiter fullständigt i om du vill överträna den svagare muskeln, men sluta ge råd till andra om att göra det.

Du är dum... ;) Och alla andra har precis kommit med samma råd jag gav, så sug på den du *kissass*

saab900
2009-03-28, 00:45
Du är dum... ;) Och alla andra har precis kommit med samma råd jag gav, så sug på den du *kissass*

Om du har en svag vänster biceps, och curlar 6 ggr med en x kilo hantel med varje arm, vilken har du då tränat hårdast? Den svagare förstås, eftersom det blir en högre belastning på den.

Känns för övrigt som man bör undvika övningar med stång om det går om man försöker rätta till väldiga styrkeskillnader mellan kroppshalvor. Lats kanske man kan träna med hantelroddar istället för latsdrag eller stångrodd, så att man inte drar mer med den starkare sidan omedvetet. Bänk kan ersättas med hantelpress etc.

hasic
2009-03-28, 08:07
Du är dum... ;) Och alla andra har precis kommit med samma råd jag gav, så sug på den du *kissass*

Nope. Tänk till. Ingen har givit ett råd om att träna den svagare muskeln ännu mer.

pellepedal
2009-03-28, 08:20
Träna på som du gjort. Ett års träning är ingening.. Kör hårt några år till och det har jämnat ut sig. Kör absolut inte olika mycket på de olika sidorna.
Kör gärna hantelövningar, så att inte ena sidan kan åka snålskjuts på de starka sidan.