handdator

Visa fullständig version : Biokemi - svenska (kurslitteratur)


Windstalker
2009-03-26, 16:45
Jag har förstått att den mesta biokemi-litteraturen är på engelska, och jag äger ett exemplar av Champes "Biochemistry" och tycker den är väldigt bra och pedagogisk, men undrar ändå om det är någon som har något tips på en svensk biokemi-bok? Jag vet att det kan vara svårt att komma upp i samma klass som en engelsk (läs: Champes, Stryers etcs), men om det finns en okej biokemi-bok där ute skulle jag vara mycket intresserad av att införskaffa mig den!

/Wind

Spene
2009-03-26, 18:31
Personligen gillade jag Champe. Sammanfattningarna var guld :).

Just när det gäller biokemin tror jag det är ont om svensk litteratur, minns att många använt svenska böcker i andra ämnen (har själv Sands fysiologi). Om jag minns rätt pluggar du till läkare och då är det nog lika bra att lära sig ta till sig engelsk akademisk litteratur.

Windstalker
2009-03-26, 21:57
Jag gillar också Champe, tänkte bara om det fanns någon svensk i liknande (för att vara just svensk då) klass.

Ja, jag pluggar till läkare och jag har inga speciella problem att läsa på engelska, tyckte bara det kunde vara kul att ha svensk litteratur också. Men hade föraningar om att det skulle vara svårt att hitta.