handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag träna för att klara Human Flag?


malkin
2009-03-26, 16:41
Tjenahej.

Jag undrar om det finns något speciellt program utformat för att klara av the Human Flag.

Har förstått att det kräver enorm bålstyrka samt mycket mer.

För er som inte vet hur detta ser ut så är det så här:

http://cache.daylife.com/imageserve/01ZjaCzeky4h9/610x.jpg

kolle
2009-03-26, 16:48
Har för mig Slarti klarat av det.

Fråga honom, fast han har förmodligen välsignats med någon akrobatisk gen utöver allt annat.

malkin
2009-03-26, 16:49
Okej! Men då är han något mer vältränad än jag... men bara något!

;)

agazza
2009-03-26, 16:55
http://www.beastskills.com/tutorials.htm

burre
2009-03-26, 17:01
Jag kan göra det. Det mesta handlar om styrka i axlarna.
Du ska trycka ut/sträcka ut den nedre axeln inte dra inåt med den övre armen.

Kan du militärpressa säg 80-90% av din kroppsvikt och är hyfsat tränad i övrigt bör du vara rätt nära.

Testa först med böjda knän, när du kan hålla det i 4-5 sek så börja pressa med raka ben.

GL HF

malkin
2009-03-26, 17:18
Jag kan göra det. Det mesta handlar om styrka i axlarna.
Du ska trycka ut/sträcka ut den nedre axeln inte dra inåt med den övre armen.

Kan du militärpressa säg 80-90% av din kroppsvikt och är hyfsat tränad i övrigt bör du vara rätt nära.

Testa först med böjda knän, när du kan hålla det i 4-5 sek så börja pressa med raka ben.

GL HF

Tack för bra tips! Även ni andra som svarat såklart!

På militärpressen är jag rätt nära att pressa upp det du skrev... vad menar du med nedre axeln, och allt i den meningen? :p

mvh!

Andy.da.wohoo
2009-03-26, 17:21
Tack för bra tips! Även ni andra som svarat såklart!

På militärpressen är jag rätt nära att pressa upp det du skrev... vad menar du med nedre axeln, och allt i den meningen? :p

mvh!

Att istället för att dra upp kroppen i flaggläget med den övre armen, så trycker du ut den undre axlen och armen och stabiliserar med den övre armen/axeln.

malkin
2009-03-26, 17:23
Att istället för att dra upp kroppen i flaggläget med den övre armen, så trycker du ut den undre axlen och armen och stabiliserar med den övre armen/axeln.

Okej, då klarnade det plötsligt!

Vilket grepp är bäst att börja med?

wiff
2009-03-26, 17:45
http://www.beastskills.com/Flag.htm
var faktiskt en ganska så bra guide :)

malkin
2009-03-26, 18:19
http://www.beastskills.com/Flag.htm
var faktiskt en ganska så bra guide :)

Ja den var faktiskt bra.

Får läsa den någon dag när jag orkar läsa engelskan korrekt! ;)

Mourten
2009-03-26, 18:32
Var ute å testade precis, singelreppar kring 95-100% av min vikt i militärpressen å jag va inte ens nära å lyckas iaf.

Salus
2009-03-26, 18:48
krävs väl som sagt mer bålstyrka än axelstyrkan som är i militärpress.

Klarar det själv ganska enkelt, och jag böjer 2ggr*kv, mp*1kv, väger 75kg.

MasterChief
2009-03-26, 18:54
Jag kan göra det. Det mesta handlar om styrka i axlarna.
Du ska trycka ut/sträcka ut den nedre axeln inte dra inåt med den övre armen.

Kan du militärpressa säg 80-90% av din kroppsvikt och är hyfsat tränad i övrigt bör du vara rätt nära.

Testa först med böjda knän, när du kan hålla det i 4-5 sek så börja pressa med raka ben.

GL HF

Jag har aldrig testat ska jag börja med att säga. Däremot får jag inte ihop att mest handlar om axelstyrka. Tycker att bålstyrkan verkar vara flaskhalsen nummer ett. Övre armen har väl inte direkt någon högre belastning på axeln och den undre är låst så det är väl snarare trapsen som måste hålla emot?

burre
2009-03-26, 20:47
Jag har aldrig testat ska jag börja med att säga. Däremot får jag inte ihop att mest handlar om axelstyrka. Tycker att bålstyrkan verkar vara flaskhalsen nummer ett. Övre armen har väl inte direkt någon högre belastning på axeln och den undre är låst så det är väl snarare trapsen som måste hålla emot?

Ja, om du testar så märker du att det svåra är att trycka ut axeln. Typ en "shrug", fast uppåt. Beastskills-killen tipsar om allmän axelträning som träning innan man når upp till att kunna köra flaggan med böjda ben.

För mig hjälpte militärpressar mycket (pressar nu 80-85kg @ 90kg kv & 190cm). Bålstyrkan är absolut jobbig, men många klarar av att hänga i en flagga lutande neråt. Bålstyrkan är då nära så bra den behöver vara, men undre axleln orkar inte pressa kroppen utåt.

Kan väl tillägga att jag hållit på och drillat diverse hand-stands osv tidigare så jag var inte helt newbie när jag började träna flaggan.



Testa och säg sen ifall du håller med mig.

MasterChief
2009-03-27, 11:55
Ja, om du testar så märker du att det svåra är att trycka ut axeln. Typ en "shrug", fast uppåt. Beastskills-killen tipsar om allmän axelträning som träning innan man når upp till att kunna köra flaggan med böjda ben.

För mig hjälpte militärpressar mycket (pressar nu 80-85kg @ 90kg kv & 190cm). Bålstyrkan är absolut jobbig, men många klarar av att hänga i en flagga lutande neråt. Bålstyrkan är då nära så bra den behöver vara, men undre axleln orkar inte pressa kroppen utåt.

Kan väl tillägga att jag hållit på och drillat diverse hand-stands osv tidigare så jag var inte helt newbie när jag började träna flaggan.



Testa och säg sen ifall du håller med mig.

Ok, tack för infon. Ska testa någongång när tillfälle ges. :)

StampChamp
2010-12-18, 02:52
Jag skall själv träna för att klara en humanflags, kommer köra en gång i veckan enbart för detta ändamål.

Men jag är 191cm och väger 97kg, vilket borde göra detta ganska svårt? Hade ju varit bättre att varit kort och haft små ben.

beckman88
2010-12-18, 09:04
Det kommer att kravas en sjuk javla balstabilitet for att klara av det :)

wird
2010-12-18, 09:17
Jag skall själv träna för att klara en humanflags, kommer köra en gång i veckan enbart för detta ändamål.

Men jag är 191cm och väger 97kg, vilket borde göra detta ganska svårt? Hade ju varit bättre att varit kort och haft små ben.

Allt beror ju på hur stark du är gentemot din kropp.

Petoria
2010-12-18, 14:27
Jag klarar det några sekunder, fast körde inte någon speciell träning för att klara det. Tror det mest handlar om att vara stark i förhållande till sin kroppsvikt (axlar och rygg) och ha en stark bål. Alltså mycket militärpress, chins och bålövningar :)

bigtraps
2010-12-18, 14:31
Maila Ove Rytter:) Han fixar väl det där

unit731
2013-04-03, 22:13
Provade på detta idag då jag aldrig provat förut.

Jag är ganska klen i främre axlar, men hyfsad i bålen.

Axeln närmast marken belastades som fan, det var den som gav vika. :p

malkin
2021-02-01, 06:43
Tjenahej.

Jag undrar om det finns något speciellt program utformat för att klara av the Human Flag.

Har förstått att det kräver enorm bålstyrka samt mycket mer.

För er som inte vet hur detta ser ut så är det så här:

http://cache.daylife.com/imageserve/01ZjaCzeky4h9/610x.jpg
Uppdatering, cirka 12 år senare :D

Video från 2017, då jag skulle säga att den satt!

8xG9uKlrFao

Diomedea exulans
2021-02-01, 08:21
Testade en gång nyligen. Var inte ens i närheten att klara en. Det kändes som att det var sidan av bålen som var den svaga punkten.

Andrew_1982
2021-02-01, 08:27
Uppdatering, cirka 12 år senare :D

Video från 2017, då jag skulle säga att den satt!

8xG9uKlrFao


Så jäkla nice och kul med uppföljningen! :D Hur gick du tillväga i träningen såhär i efterhand när du har facit hur man gör ? Och hur många år tog det innan du lyckades?

Frustrator
2021-02-01, 16:51
Så jäkla nice och kul med uppföljningen! :D Hur gick du tillväga i träningen såhär i efterhand när du har facit hur man gör ? Och hur många år tog det innan du lyckades?

Vi kan konstatera att det tydligen är svårare att posta en bild/film på kolo än att göra human flags ;)