handdator

Visa fullständig version : Mental dopning - Bu eller bä?


kalle_banan
2009-03-26, 15:52
Om ni kunde använda er av preparat som förbättrade någon del av er kognition (minne, koncentration, kreativitet osv), hade ni haft något emot det? Artikel om ämnet: http://www.wired.com/medtech/drugs/news/2008/04/smart_drugs

jwzrd
2009-03-26, 15:53
Ja. Koffein går ner i min mage varje dag.

MasterChief
2009-03-26, 15:56
När jag gick på smärtstillande (opioid) så blev jag väldigt kreativ och aldrig trött. Men samtidigt var abstinensen fruktansvärt vidrig och det har gjort att jag knappt vill ta en Alvedon idag.

Allt verkar komma till ett pris, och så även dessa substanser. Bättre att ägna sig åt mental träning och lära sig utnyttja de krafter man faktiskt besitter. Människan av dags dato är så sjukt slö och bortskämd.

Edit: nu pratar jag tyngre saker än koffein och druvsocker :-/

Krampus
2009-03-26, 15:58
Frihet under ansvar.

Jag själv aktar mig dock.

Mescreant
2009-03-26, 16:00
Visst. Men är lite rädd för light-tjacket så sånt undviker jag.

xodd
2009-03-26, 16:32
Nikotin är ju en fin drog som ökar koncentrationsförmågan och minskar trötthet...
Skall jag vara ärlig så e jag inte helt säker på hur jag skulle ställa mig till att bruka sådant här själv. Lutar nog åt ett nej. Enda jag vet är att jag har en stor tillgång till det om jag så skulle vilja, men med risk att åka på ärsle av socialstyrelsen :)

coxie
2009-03-26, 16:33
Jodå det har sina tillfällen.

Man får rätt mycket gjort om man pluggar 20h i sträck på tjack.

Muskelbyggaren
2009-03-26, 16:39
Jag tror också att skillnaden "smart-icke smart" kan bestå i att den senare helt enkelt inte har förmågan att koncentrera sig tillräckligt länge. Med hjälp av en medicin kan denna "också bli smart". Om medicinen inte är farlig i rätt doser så blir det ett dilemma. Det är ju potenta substanser, men ska våra framsteg stoppas av att de flesta inte klarar av att hantera dessa?

http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Erd%C3%B6s

His colleague Alfréd Rényi said, "a mathematician is a machine for turning coffee into theorems", and Erdős drank copious quantities. (This quotation is often attributed incorrectly to Erdős.)[6] After 1971 he also took amphetamines, despite the concern of his friends, one of whom (Ron Graham) bet him $500 that he could not stop taking the drug for a month.[7] Erdős won the bet, but complained during his abstinence that mathematics had been set back by a month: "Before, when I looked at a piece of blank paper my mind was filled with ideas. Now all I see is a blank piece of paper." After he won the bet, he promptly resumed his amphetamine habit.

Krampus
2009-03-26, 16:40
Jodå det har sina tillfällen.

Man får rätt mycket gjort om man pluggar 20h i sträck på tjack.

Men får du in något i skallen då? Lär du dig?
Jag har själv aldrig tagit tjack, men jag möter folk dagligen som tar det. Nu vet jag inte om det är dosrelaterat, men dessa herrar och damer tenderar ganska svårt att koncentrera sig. De kan städa i timmar dock.

King Grub
2009-03-26, 16:41
Nej, jag skulle aldrig kunna tänka mig att använda något som påverkar hjärnan signifikant. Gränsen går vid koffein.

Muskelbyggaren
2009-03-26, 16:44
Men får du in något i skallen då? Lär du dig?
Jag har själv aldrig tagit tjack, men jag möter folk dagligen som tar det. Nu vet jag inte om det är dosrelaterat, men dessa herrar och damer tenderar ganska svårt att koncentrera sig. De kan städa i timmar dock.
Nämnvärt är ju att tjack(amfetamin) är något annat än metylfenidat, som är den aktiva substansen i ritalin bl.a., och det är inte bara en dosfråga. Ritalin i höga doser ger bara känslor nervositet och rastlöshet men i lagom doser en ihållande koncentration på det man håller på med. Finns säkert forskning på huruvida det är med minnesbeständigheten.

coxie
2009-03-26, 16:47
Men får du in något i skallen då? Lär du dig?
Jag har själv aldrig tagit tjack, men jag möter folk dagligen som tar det. Nu vet jag inte om det är dosrelaterat, men dessa herrar och damer tenderar ganska svårt att koncentrera sig. De kan städa i timmar dock.

Jag har bara testat några gånger och det funkar riktigt bra. Det är som du säger dosrelaterat, tar man typ 1/10 av vad man tar för att bli speedad blir det typ som Metylfenidat (ADHD medicinen).

Självklart går det inte att köra på flera gånger i veckan, jag har inte lust att bli fast på tjack.

Krampus
2009-03-26, 16:51
Jag har bara testat några gånger och det funkar riktigt bra. Det är som du säger dosrelaterat, tar man typ 1/10 av vad man tar för att bli speedad blir det typ som Metylfenidat (ADHD medicinen).

Självklart går det inte att köra på flera gånger i veckan, jag har inte lust att bli fast på tjack.

Nej fy fan..Tjackpundare är inget vidare. Äcklig drog som ger människor ett falskt självförtroende som slås sönder totalt när de är utan drogen.

xodd
2009-03-26, 17:00
Nej fy fan..Tjackpundare är inget vidare. Äcklig drog som ger människor ett falskt självförtroende som slås sönder totalt när de är utan drogen.

Samt alla underbara tics och stereotypier som kommer som ett brev på posten efter att man använt det ett tag :)

kalle_banan
2009-03-26, 17:03
Men om vi bortser från smutsiga saker som tjack och opiater/opioider som ger avtändning, om vi låtsas att man inte får någon avtändning och inte skadar sig utan att det snarare är nyttigt för hjärnan?

Krampus
2009-03-26, 17:14
Men om vi bortser från smutsiga saker som tjack och opiater/opioider som ger avtändning, om vi låtsas att man inte får någon avtändning och inte skadar sig utan att det snarare är nyttigt för hjärnan?

Ja, då står vi helt plötsligt inför en intressant frågeställning. Men det låter avlägset.

coxie
2009-03-26, 17:16
Men om vi bortser från smutsiga saker som tjack och opiater/opioider som ger avtändning, om vi låtsas att man inte får någon avtändning och inte skadar sig utan att det snarare är nyttigt för hjärnan?

Då är man nog nästan tvungen att börja använda det för att ligga i fas med alla som kommer använda det.

Dock tror jag inte det kommer något som ökar vår hjärnkapacitet helt utan risker eller biverkningar under vår livstid.

kalle_banan
2009-03-26, 17:18
Ja, då står vi helt plötsligt inför en intressant frågeställning. Men det låter avlägset.

Men vad tror du/ni om de social effekterna av sånna substanser? Klasskillnader osv?

Krampus
2009-03-26, 17:27
Men vad tror du/ni om de social effekterna av sånna substanser? Klasskillnader osv?

Det kan komma att förändra hela samhället radikalt. Ett patent på en sådan drog säkerställer oändlig rikedom, va fan man nu ska med det till.... Ser mörka scenarion framför mig, men kanske kan det hjälpa oss med mycket nyttigt. Botemedel för allehanda sjukdomar. Stopp för miljöförstöringen. Exploatering av rymden mm..
Det viktigaste är om vi helt plötsligt börjar låsa upp potentialen i våra hjärnor med snabba steg är att vi inte glömmer att hjälpa varandra. Med nyvunna insikter kommer ett ansvar.
Vi får inte köra slut på oss själva. Tycker jag.

Rockhard
2009-03-26, 17:29
Men om vi bortser från smutsiga saker som tjack och opiater/opioider som ger avtändning, om vi låtsas att man inte får någon avtändning och inte skadar sig utan att det snarare är nyttigt för hjärnan?

Då är det inte doping.

L-Sami
2009-03-26, 18:16
Känner inte behovet att dopa mig på något sätt, varken fysiskt eller mentalt.

Krampus
2009-03-28, 11:44
Känner inte behovet att dopa mig på något sätt, varken fysiskt eller mentalt.

Vi är dock vissa som är övertygade om att du skulle behöva det. :)

Rockhard
2009-03-28, 12:38
L-Dopa har man ju hört talas om.

bear.flowertwig
2009-03-28, 12:47
Men får du in något i skallen då? Lär du dig?
Jag har själv aldrig tagit tjack, men jag möter folk dagligen som tar det. Nu vet jag inte om det är dosrelaterat, men dessa herrar och damer tenderar ganska svårt att koncentrera sig. De kan städa i timmar dock.

Tänkte just skriva det. Städa nåt överjävligt. Slutar med att tandborsten används i hörnen.

Men allt som åker upp kommer ner tyvärr. Inte hållbart och jävligt skabbigt i längden.