handdator

Visa fullständig version : bak axlar


Majsan
2003-07-31, 13:23
Har ett problem.. mina bak axlar växer ju inte.. brukar variera mellan dessa övningar : Jag kör framåtlutande hantellyft, kryssdrag i kabelmaskin ,rotatorcuffövningar ..

Mellersta och främre delen är inga problem.. dom växer, tycker att bak släpar efter.. hjälp mig!!

exempel på ett axelpass som jag brukar köra:

4 set framåtlut hantellyft
3 set axelpress

4 set hantellyft åt sidan

Åse Columbus
2003-07-31, 13:39
se till att dina armbågar är i höjd med dina öron när du utför framåtlutad hantellyft...och kabeldraget i krossen

annars blir det mer mellan ryggen som jobbar....

dina händer ska vara ovanför huvudläge i rörelsens högsta punkt..

förstår du hur ja menar?

Majsan
2003-07-31, 17:50
japp... tack så mycket för svaret.. i kabelmaskin kör jag så som du förklarar... bränner som tusan i baksida axlar, men får liksom ingen volym... Ska kolla nästa gång jag kör framåtlutad..:D

spas
2003-07-31, 20:13
kolla i min journal ett apr sidor bak där finns bilder på en grym övning för baksida axlar.

Pontus
2003-07-31, 22:10
Intressant övning... Vet inte om du är väldigt kunnig men du tycker den är bra eller känns det bara bra?

Åse Columbus tex som verkar vara något av en expert på hållnig (vilket inkluderar baksida axlar), vad tycker du om övningen? (säger inte att jag inte tror på den men vill ändå höra, har tyvärr inga vikter tillgängliga just nu).

Här är länken för mig iaf om ni inte hittar, vet inte om den funkar för alla eller om det bara är för mig.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9230&perpage=15&pagenumber=32

Åse Columbus
2003-08-01, 08:06
Nja ...expert vet jag inte...men inget fel på min hållning iaf..

angående baksida axlar - övningen som spas pratade om..

har sett den utföras och provat den själv...jag ger den till såna som har svårt att stå framåtböjd (ländproblem) och utföra sidolyft och de som inte har kroppskontroll (koordination) nog att utföra liggande drag i kabel..

den är bra...som sagt ingen stor rörelse...gör man fel så blir det traps istället....låg vikt och fokusering gör denna övning fin...:thumbup:

man kan utföra den med gummiband fästade under fötterna o dra bakåt-utåt

ÅC;)

Majsan
2003-08-01, 16:07
tack.. jag ska kika på den övningen...