handdator

Visa fullständig version : Morgontrötthet, och lösningen på detta?


Heddan
2009-03-25, 23:24
God kväll!

Brukar du känna dig trött och ha svårigheter att ta dig upp på mornarna?
Händer det ofta att du försover dig?

Nå, här kommer (förhoppningsvis) lösningen för dig!
Ponera att du går och lägger dig klockan 2 och ska upp kl 7, dvs ungefär fem timmars sömn. Jag kan i alla fall stämma in i kören med de som skulle ha ett rent helvete att ta sig upp! Så, hur löser vi detta? Jo, ställ klockan en timma innan du skall gå upp, kl 6 i detta fall. Bredvid sängen har du placerat valfri koffeinprodukt. Du inmundigar detta och somnar snabbt om.

En timme senare ringer klockan, och koffeinet har tagit full effekt. Du är pigg som en mört!
Så fungerar detta? Jag vet inte, men tänkte i alla fall göra ett praktiskt försök inatt, tyvärr har jag inget annat att tillgå än en sockerfri red bull. Möjligen inte någon större mängd koffein, men det får duga! Återkommer med rapport!

Vad tror ni om detta?

Scratch89
2009-03-25, 23:28
Annars kan man väl gå och lägga sig tidigare.

Tricklev
2009-03-25, 23:34
Var inte sådan Scratch, halva nöjjet med att vara ung är att sova så lite som möjligt och uppleva så mycket som möjligt.

Bra ide, återkom med rapport. Har en jobbintervju på fredag och måste upp tidigt, ska nog testa detta själv, återkommer med rapport.

Heddan
2009-03-25, 23:46
Annars kan man väl gå och lägga sig tidigare.Nu råkar det vara så att man av olika skäl kanske inte hinner gå och lägga sig i tid, vilket resulterar i ett ypperligt tillfälle att pröva detta!

747
2009-03-26, 00:07
Första gången jag hade köpt koffeintabletter tog jag två stycken och somnade 10 minuter senare. Det var på morgonen och med lite sömn, så jag tror inte det kommer funka så bra för dig.

Fabritzio
2009-03-26, 00:14
Har hört att typ en dimmer som går på timer ska hjälpa.. Alltså att den tänds typ en timme innan klockan ringer och ökar ljuset hela tiden så ska man tydligen vara pigg när man vaknar. Finns en sån grej att köpa men dom är svindyra

Heddan
2009-03-26, 00:18
Första gången jag hade köpt koffeintabletter tog jag två stycken och somnade 10 minuter senare. Det var på morgonen och med lite sömn, så jag tror inte det kommer funka så bra för dig.Det tar ungefär en timme innan koffeinet börjar verka.

miner
2009-03-26, 00:18
Fabritzio, ljus biter inte på en riktig sjusovare

b_andersson
2009-03-26, 03:00
Det tar ungefär en timme innan koffeinet börjar verka.

Placebo is the shit! *drool**flex* Jag brukar tugga på mina och känner av ganska fort.

Nelli
2009-03-26, 03:19
Har for mig att caffein tas upp snabbt... Jag kanner det ca 10-15 min efter intag pa tom mage. Sen beror det pa hur tollerant man ar oxa.

Nelli
2009-03-26, 03:22
http://www.sciencedaily.com/releases/2008/12/081222113526.htm

Coffee produces fast-acting effects

Caffeine has an almost immediate effect. Previous studies had shown that alertness starts to increase 30-45 minutes after consumption, but the new study shows that the effects begin after as little as 10 minutes. According to the researcher “45 minutes is the time needed for maximum caffeine concentration to be reached in the blood, but levels reach half this concentration after just a few minutes”.

The experts say the effects of caffeine last for between two and three hours, although some authors extend this to up to four or five hours according to an individual’s particular sensitivity and metabolic rate, which varies greatly with age.

Muskelbyggaren
2009-03-26, 07:03
I högstadet hade jag en kompis med ADHD som fick ritalin, en centralstimulant typ amfetamin. Vi hade lanparty i skolans matsal och en kille höll precis på att vakna och tog ett glas vatten som han haft bredvid sig. Vad han inte visste var att vi lagt i två ritalintabletter(en rätt låg dos) i det medan han sov. Han sov vidare nån timme innan han vaknade och säger att han känner sig sjukt speedad och inte kan sova fast han borde vara jättetrött. Omoget och oansvarigt, men sanslöst roligt eftersom uppåt-effekten höll i sig flera timmar. :laugh: (Han blev skrattade också när han fått reda på det)

hot_tuna
2009-03-26, 08:52
Nu är klockan snart 9. Hur gick det?

b0ya
2009-03-26, 09:10
vafan klart man är morgontrött med 5 timmars sömn bara. för mig gäller det 8 timmar, det är det opti för mig. speciellt om man tränar också, måste man ha mer sömn än 5 timmar :sleep:

shut teh face
2009-03-26, 09:16
Det finns inga knep, det gäller att vakna när man inte drömmer och då är man pigg, oavsett om man sovit 5,6 eller 9 timmar.

maaherra
2009-03-26, 09:20
Har hört att typ en dimmer som går på timer ska hjälpa.. Alltså att den tänds typ en timme innan klockan ringer och ökar ljuset hela tiden så ska man tydligen vara pigg när man vaknar. Finns en sån grej att köpa men dom är svindyra

En halvtimme innan går den igång, har en sådan själv.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=347926

Jag har några polare som brukar använda sig att det knepet faktiskt när de skall tentaplugga och skall ta en powernap. Tar två koffeintabletter (2x200mg), lägge sig och sover och vaknar riktigt pigga 15-20 min efteråt :)

Achryl
2009-03-26, 10:21
har en wakeup-light, men den ger marginell effekt. Ett känt kosttillskottsföretag säljer en klocka som väcker en när man är som piggast, nån kanske kan länka till produkten? (sitter på mobilen)

Xealswe
2009-03-26, 10:27
God kväll!

Brukar du känna dig trött och ha svårigheter att ta dig upp på mornarna?
Händer det ofta att du försover dig?

Nå, här kommer (förhoppningsvis) lösningen för dig!
Ponera att du går och lägger dig klockan 2 och ska upp kl 7, dvs ungefär fem timmars sömn. Jag kan i alla fall stämma in i kören med de som skulle ha ett rent helvete att ta sig upp! Så, hur löser vi detta? Jo, ställ klockan en timma innan du skall gå upp, kl 6 i detta fall. Bredvid sängen har du placerat valfri koffeinprodukt. Du inmundigar detta och somnar snabbt om.

En timme senare ringer klockan, och koffeinet har tagit full effekt. Du är pigg som en mört!
Så fungerar detta? Jag vet inte, men tänkte i alla fall göra ett praktiskt försök inatt, tyvärr har jag inget annat att tillgå än en sockerfri red bull. Möjligen inte någon större mängd koffein, men det får duga! Återkommer med rapport!

Vad tror ni om detta?

I-landsproblem!!

Xealswe
2009-03-26, 10:28
Nu råkar det vara så att man av olika skäl kanske inte hinner gå och lägga sig i tid, vilket resulterar i ett ypperligt tillfälle att pröva detta!

Och där kom svaret ;)

egge
2009-03-26, 11:07
Fabritzio, ljus biter inte på en riktig sjusovare

Plus fakkin ett. Har man solen i ögonen vänder man bara på sig och somnar om.

Fabritzio
2009-03-26, 12:14
En halvtimme innan går den igång, har en sådan själv.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=347926

Jag har några polare som brukar använda sig att det knepet faktiskt när de skall tentaplugga och skall ta en powernap. Tar två koffeintabletter (2x200mg), lägge sig och sover och vaknar riktigt pigga 15-20 min efteråt :)

Hur funkar det för dig då?


Det är säkert som ni säger att om man är en riktig sjusovare så hjälper det nog inte. Personsligen kommer jag upp hur trött (och full haha :D) jag är. Visst tar det emot som fan men de går utan större problem. Jag kanske skulle vakna pigg av en sån :)

Trance
2009-03-26, 12:33
I-landsproblem!!

Finns det inga morgontrötta människor i u-länderna?

_Robbie_
2009-03-26, 12:37
Finns det inga morgontrötta människor i u-länderna?


Nej. Varför ska de upp? Till jobbet? Haha nej...

Trance
2009-03-26, 12:42
Nej. Varför ska de upp? Till jobbet? Haha nej...

Ja?

Nitrometan
2009-03-26, 12:44
Nej. Varför ska de upp? Till jobbet? Haha nej...
Om de vill överleva dagen så gäller det väl att komma upp och tjäna pengar till mat?

Eller så ska de gå förtiarton mil för att hämta vatten.

C.E.J.
2009-03-26, 13:25
Vakna tidigare för att poppa koffeinpiller... tja, inte sällan är man ju så djefla trött när klockan ringer och det är pillerdags att man inte orkar. Lättare att rationalisera bort att det skulle vara gå på den lektion man är för trött att gå på.

Modde
2009-03-26, 13:28
Finns det inga morgontrötta människor i u-länderna?

Nej

Heddan
2009-03-26, 15:23
Tyvärr (tyvärr och tyvärr) så blev det ändå cirka 8 timmars sömn inatt så jag vaknade pigg efter "kuren", men frågan är om det berodde på koffeinet eller den långa nattens sömn! Jag ska testa någon gång framöver med en kraftigare dos än bara 80mg. Och när jag haft en kortare sovperiod.

Sebbe_H
2009-03-26, 16:41
Wakeuplight = vakna en 20 min innan klockan egentligen ska ringa, ta lite uppiggande och gå upp 20-25 min senare, is the shit.

dared
2009-03-26, 17:07
Hmm, hade nog kunnat funka rätt bra. Är i princip lika trött oavsett mängd timmar jag sover. Dessutom har jag kommit i en sjuk vana att snooze:a 2h och somna om hela tiden.

Dock så tar jag redan Rage 5 gånger i veckan och ibland koffein när jag studerar/super. Skulle nog behöva 200 mg på morgonen, då hade det nog funkat rätt bra faktiskt. Blir dock en jävla massa koffein per dag :/

Shajjn
2009-03-26, 17:08
Jag väcks av Ljudet från Wake-up light alltså 30 min innan alarmet går igång, hah.

En metod är att ställa klockan på t.ex 5 och sedan gå upp då, varje gång, oavsett. Och dessutom bara försöka sova när man är Riktigt trött: man ska inte kunna läsa vidare i en bok innan man släcker sänglampan och blundar.

maaherra
2009-03-26, 18:18
Hur funkar det för dig då?


Den ger en viss effekt, jag tycker själva uppvaknandet är aningen behagligare än till alarm/klockradio.

Juliette
2009-03-26, 18:22
Jag väcks av Ljudet från Wake-up light alltså 30 min innan alarmet går igång, hah.


Samma här. En liten nackdel är att jag nu börjar bli irriterad av fågelkvitter.

Sebbe_H
2009-03-26, 18:58
Jag väcks av Ljudet från Wake-up light alltså 30 min innan alarmet går igång, hah.

En metod är att ställa klockan på t.ex 5 och sedan gå upp då, varje gång, oavsett. Och dessutom bara försöka sova när man är Riktigt trött: man ska inte kunna läsa vidare i en bok innan man släcker sänglampan och blundar.

Börjar inte ljudet strax innan tiden den är ställd på? Är väl bara lampan som börjar 30min innan, så är det på min iaf.

Juliette
2009-03-26, 19:02
Börjar inte ljudet strax innan tiden den är ställd på? Är väl bara lampan som börjar 30min innan, så är det på min iaf.

Han måste mena ljuset :)

Jag vaknar av ljuset, sen somnar jag om och vaknar till det där hemska fågelkvittret. Måste ställa om den till radio eller nåt.

Sebbe_H
2009-03-26, 19:10
Han måste mena ljuset :)

Jag vaknar av ljuset, sen somnar jag om och vaknar till det där hemska fågelkvittret. Måste ställa om den till radio eller nåt.

Aha okej, jo jag brukar vakna en 20 min innan klockan ska ringa av ljuset, perfekt att ta lite koffein osv så är man pigg när klockan ringer. Har dock min på radio, lackade ur för att det var en sån kass högtalare, så har kopplat om den till en stor högtalare under sängen, vaknar man inte då så är det fel på en :D

stridis
2009-03-26, 19:31
Det finns inga knep, det gäller att vakna när man inte drömmer och då är man pigg, oavsett om man sovit 5,6 eller 9 timmar.

Om jag väcks när jag drömmer så är jag tämligen förvirrad i några minuter. :Virro


En metod är att ställa klockan på t.ex 5 och sedan gå upp då, varje gång, oavsett. Och dessutom bara försöka sova när man är Riktigt trött: man ska inte kunna läsa vidare i en bok innan man släcker sänglampan och blundar.

Morgonrutin är bäst, tycker jag. Men skall man vänta tills man är riktigt trött på att gå och lägga sig så kommer man ju lägga sig för sent och då är den morgondagen förstörd.

Bönne
2009-03-26, 20:28
Har testat lite olika, bland annat en lampa som slog igång en timme innan man skulle somna. Gjorde ingen direkt skillnad för mig.

Musik som startar på datorn och trappas upp efterhand funkade heller inte särskilt bra.

Att ha en väckarklocka som låter helt sjukt högt och med ett ljud man inte står ut med ens för en sekund. Som man låter ringa mindre än tio minuter innan man ska gå hem ifrån. Precis så man hinner borsta tänder, klä på sig och något annat smått. Full fart från början är mitt recept.

Heddan
2009-03-26, 21:06
Jag kanske var lite otydlig i trådstarten, men jag tror inte att detta är någon effektiv lösning för de som i regel har svårt att ta sig upp, utan kanske mer som ett effektivt sätt för att vakna till dom dagar man av olika skäl inte hinner sova mer än 3-6 timmar. En kraftig dos koffein enligt instruktionen borde göra susen!

Condemned
2009-03-26, 21:55
Jag måste erkänna att jag inte har läst allt sådär jätte noga nu, men handlar problemet om att du/ni har svårt att gå upp, eller att du/ni är sjukt trötta när ni väl har gått upp?

Personligen så är jag helt arbetsskadad och vaknar av minsta ljud och blir klarvaken på en sekund. Vaknade en gång av att mobilen låg och vibrerade på ett bord två rum bort, stängd dörr mellan första och andra rummet. :smash:

Mental
2009-03-26, 23:35
Timer på kaffebryggaren, så kaffet är klart minutrarna innan klockan ringer, luktar så gott att jag måste kliva upp och ta mig en kopp.

b_61
2009-03-28, 11:51
Jag har provat detta med koffein (ca 170 mg) på morgonen i 2 dagar nu. Mina iakttagelser är att koffein just på morgonen när jag vaknar gör mig mycket segare en stund senare, ca 1-2 timmar. Detta jämfört med att gå upp, äta, duscha osv och sedan ta en koffeintablett, 1 timme efter att ha vaknat.

Det skall tilläggas att när jag kommer hem på eftermiddagen och är väldigt trött och inte orkar åka till gymmet. Då går det bra att ta koffein (150-200 mg), lägga sig i sängen och vila 15 minuter för att vila ca 15 minuter. Träningen efter brukar gå bättre med koffein än utan.

robin-
2009-03-28, 12:04
Timer på kaffebryggaren, så kaffet är klart minutrarna innan klockan ringer, luktar så gott att jag måste kliva upp och ta mig en kopp.

Ruggigt smart! Ska prövas

Cilia
2009-03-28, 12:26
Jag skulle gissa att skälen till att man måste gå och lägga sig klockan 2 fast man ska upp klockan 7 i dom flesta fall är dålig planering. Men vill man det kan man väl testa koffeintabletter. Det spelar väl ingen roll om det är placebo bara det funkar. Själv blir jag pigg av att köra morgonträning.

Apropå U-länder så har det varit så att de få gånger jag har varit i dom så brukar det inte finnas så mycket elektricitet. Man går och lägger sig när det blir mörkt och vaknar när det blir ljust. Innebär nog inte att det inte finns dom som är morgontrötta och som inte kan ha lyxen att följa dagsljusets rytm.

Men för mig är det inte samma sak att vara morgontrött som att vara trött för att man får för lite sömn.

-squat-
2009-03-28, 13:21
Men för mig är det inte samma sak att vara morgontrött som att vara trött för att man får för lite sömn.

Håller med dig. Det behöver inte vara samma sak. God planering och disciplin är vad det handlar om. Som tur är har jag flextid så jag kan inte skylla på för lite sömn. :)

ceejay
2009-03-28, 13:28
Jag är bara trött om jag ligger kvar i sängen, om jag går upp och tar ett varv i huset så blir jag ganska pigg

-squat-
2009-03-28, 13:30
Jag är bara trött om jag ligger kvar i sängen, om jag går upp och tar ett varv i huset så blir jag ganska pigg

Ja, det svåra ligger i att ta sig upp ur sängen, i alla fall för mig.

ceejay
2009-03-28, 13:31
Ja, det svåra ligger i att ta sig upp ur sängen, i alla fall för mig.

Det är skitsvårt ;) idag kom jag upp 12:30 liksom, var helt jävla död i sängen, men nu e jag ganska pigg :)