handdator

Visa fullständig version : saschas löparjournal


sascha
2009-03-25, 21:34
Tjaba!

Har många gånger funderat på att starta en journal. Lika många gånger har jag skrivit ett introduktionsinlägg. Men då jag samtliga gånger inte haft ett bra svar på frågan ”varför?”, har det inte funnits någon anledning för mig att komma längre än till knappen ”Preview post”. Om det blev annorlunda denna gång, återstår att se.

Syfte med journalen
I runda slängar så handlar det om att hålla motivationen uppe i rehabtider, men jag tror även att jag kan tjäna på att få mina träningspass i pränt.

Bakgrund
Ska försöka hålla mig så kort som möjligt (skippa detta om du inte orkar läsa, känner på mig att jag kommer spåra ur totalt).

Löpare. 19 år gammal. Juriststudent. 6x kg och 175 cm. Vilopuls 45 och maxpuls 201. Ordbajsare. Kille.

Började springa för kanske fem år sedan under ett sommarlov då jag hade 8 km till mitt sommarjobb. Efter ett par veckor var jag fast. Under min gymnasietid gick det lite överstyr och jag fick ett löparknä i present. Inte uppskattat, men i efterhand att betrakta som lärorikt. Körde igång med cykling, i samband med att jag upptäckte cyklisternas snygga vader. Rakade benen och köpte a pair of bib shorts. Röda prickar på låren, så jag köpte min första hudlotion. Knät blev bättre. Började springa. Knät blev sämre. Fortsatte springa. Knät blev ännu sämre. Tappade motivationen totalt. Fortsatte cykla. Månaderna flög förbi.

Sökte till juristprogrammet. Började springa lugnt. Kom in på juristprogrammet. Hade äntligen sprungit ganska länge utan skadekänningar (vi befinner oss nu kring slutet av våren 2008, tror jag), men fortsatte med att köra cykling parallellt. Fick lite skadekänningar under sommaren, men fortsatte att köra mer eller mindre genomtänkt. Satte helt plötsligt 10.01 på 3 km terräng. Glad! Körde på som vanligt (cykling och löpning). Började plugga på juristprogrammet.

Hittade gymmet (hade inte tränat någon nämnvärd styrka whatsoever tidigare), men fortsatte köra kondition i vanlig ordning. När snön kom tog jag mig mod och sökte till en löparklubb. Fick veta att jag hade dålig hållning när jag sprang. Började köra mycket löpskolning (tidigare bara sporadiskt) och, på grund av underlaget, banintervaller inomhus. Fick en inflammation i ljumsken (inte så farligt, men gjorde ont) som gick över på ett par dagar, men följdes av vadproblem. Tränaren föreslog idrottsmassage. Först baksidan – inte så farligt tyckte jag – sedan framsidan – ont – och massören njöt.

Känslan i vaden släppte dock inte och jag snackade med en blivande sjukgymnast. Alla mina symtom passade in på kompartment, så jag fick några övningar (excentriska tåhävningar och stretching för både gastrocnemius och soleus, massage och intensiv löpning (vilken inte känns)).

Ett par veckor har gått, och nu skriver jag detta inlägg. Är du kvar?

Upplägg
Lyssnar i första hand till kroppen, men har ändå en ram jag ämnar följa. Sju konditionspass i veckan varav minst två utgörs av löpning (kvalitétspass) och resten alternativträning (cykel, crosstrainer o.s.v.). Två styrketräningspass och ett pass med stabilitetsövningar.

Löpningen
Är i grund och botten, eller jag vill i alla fall vara, en långdistanslöpare. Verkar dock som att jag har bättre förutsättningar när det kommer till medeldistans, så vi får se hur det hela fortskrider. Förespråkar hög volym (även om jag för tillfället inte följer det själv) och måttliga mängder kvalité. Mina tider är lite utspridda, men jag har gjort 9.6 km på ~ 34 min och tiden på 3 km nämnde jag tidigare (ett knep från min sida för att få dig att läsa hela bakgrunden trots avrådandet).

Tack, oavsett vad du läste!

Linnet
2009-03-25, 21:35
Var tvungen att posta först! ;)

sascha
2009-03-25, 22:01
2009-03-25

60 inte så jättetråkiga minuter på crosstrainer

Ska väl ta tillfället i akt och meddela att jag är typen som pluggar in hörlurarna i ipoden eller den lilla TV-apparaten när det är dags för konditionsträning inomhus (trainer och löpband undantagna). Idag var inte annorlunda, och J.D underlättade för mig när tristessen började sätta sig in. Tanken med passet var att jag skulle köra lätt och så blev det även. Pulsen cirkulerade kring 140 slag i minuten och det flöt på bra. Vet inte riktigt vad mer man kan säga om ett pass på crosstrainer. Väl hemma körde jag igenom en lite längre rutin av stretchövningar samt tre set om 15 reps excentriska tåhävningar.

wintersnowdrift
2009-03-25, 22:06
Mycket lovande introduktionsinlägg! Fortsätt skriva i den andan och journalen kommer att bli långlivad.

Lycka till med skaderehabilitering. Been there doing that osv. Drygt, men sådant är nog livet ibland om man vill nå någonstans. Vad vill du uppnå när du blivit hel igen?

//Kristin

rockafellah
2009-03-25, 22:43
Mycket lovande introduktionsinlägg! Fortsätt skriva i den andan och journalen kommer att bli långlivad.

Lycka till med skaderehabilitering. Been there doing that osv. Drygt, men sådant är nog livet ibland om man vill nå någonstans. Vad vill du uppnå när du blivit hel igen?

//Kristin

+1. Ser ut att bli en kul journal, ska följas:thumbup:

Los
2009-03-25, 22:51
60 inte så jättetråkiga minuter på crosstrainer
Crosstrainer is teh shit! :thumbup:

sascha
2009-03-26, 06:32
Var tvungen att posta först! ;)

Haha. Du kan knappast ha läst mer än "tjaba"!

Mycket lovande introduktionsinlägg! Fortsätt skriva i den andan och journalen kommer att bli långlivad.

Lycka till med skaderehabilitering. Been there doing that osv. Drygt, men sådant är nog livet ibland om man vill nå någonstans. Vad vill du uppnå när du blivit hel igen?


+1. Ser ut att bli en kul journal, ska följas:thumbup:

Tack – på samtliga punkter!

Kristin: Tror precis som du säger, att det är saker man måste gå igenom. Tyvärr är man ju sällan så rationell i stridens hetta, så att säga. Mina framtida mål är mer eller mindre ambitiösa. Kortsiktigt så skulle jag vilja få en kontinuitet i tävlandet. Huruvida detta kan uppnås denna säsong eller ej låter jag dock vara osagt. Mina mål när det kommer till tider kommer jag nog inte skriva ut ännu, vill inte stressa - och jag vet att jag skulle göra det - över det när jag befinner mig i den situation jag nu gör. Jag lovar dock att återkomma beträffande dem när jag kan springa riktigt igen!

Crosstrainer is teh shit! :thumbup:

I dubbel bemärkelse. Skämt åsido. Den är ju långt ifrån rolig att stå och trampa på alla gånger, men att den är ett väldigt bra komplement till löpning är nog inget att sticka under stol med.

ulfalf
2009-03-26, 10:19
+1 på alla hittills, ska bli intressant att följa, och lycka till! :thumbup:

sascha
2009-03-26, 10:49
2009-03-26

Morgonträning och dubbelpass. Eller ”Gomorron Sverige och prikewl*”.

Inledningsvis vill jag säga att detta är första gången som jag rapporterar ett pass där jag kört styrka, så jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det på bästa sätt. Vore tacksam om ni som läser flikade in med en kommentar om det blev helt åt skogen svårbegripligt. Hursomhelst.

Föreläsning idag mellan 13-16 i upphovsrätt. Morgonträning given. På schemat stod styrka (ben, rygg och biceps) och alternativträning. Tanken var att jag skulle vara där klockan åtta. Vaknade lite väl tidigt (klockan sex), men tänkte då passa på att raka benen och laga dagens lunch. Märkte dock att mina lemmar var lite torra, så jag tog mitt sunda förnuft till fånga och lade tillbaka rakhyveln (har begått det misstaget så pass många gånger att det var på tiden att jag lärde mig). Kokade makaroner. Var lite tidsoptimistisk så jag kom iväg lite väl sent. Ringde min kära mor under promenaden till gymmet. Hon tycker att jag ska klippa mig innan påsk. Jag försäkrade henne att jag ska ta tag i det, men vi får se hur det blir.

Väl framme var det dags för crosstrainer. Stod och trampade i totalt 48 minuter och jag kan i efterhand utläsa en medelpuls på 144. På TV:n visades Gomorron Sverige och den första kvarten var det *filmrecensioner. Skulle egentligen köra styrkepasset tillsammans med Linnet här på forumet, men han fick förhinder. Blev i alla fall ett bra pass där jag körde marklyft, skivståndsrodd, jump squats, latsdrag, benpress, excentriska tåhävningar och bicepscurl. Utförligare om styrkan nedan. Begav mig hemåt. Har nu duschat och inmundigar för tillfället en brunch bestående av makaroner med morötter, kikärtor och makrill.

Styrkeövningarna

Skriver endast ut vikterna på de övningar jag tror är av intresse.

Marklyft 2x8 (40/70 kg) + 2x3 (100/100 kg)
Skivstångsrodd 3x6
Jump squats 2x10
Latsdrag 1x8 + 2x5
Benpress 2x8 (80/100 kg) 2x5 (120/140 kg)
Tåhävningar 3x15
Bicepscurl 3x8

Kanske skriver lite väl mycket, men det avtar säkert med tiden. Håll ut!

Linnet
2009-03-26, 11:29
2009-03-26
Skulle egentligen köra styrkepasset tillsammans med Linnet här på forumet, men han fick förhinder. Blev i alla fall ett bra pass där jag körde marklyft, skivståndsrodd, jump squats, latsdrag, benpress, excentriska tåhävningar och bicepscurl. Utförligare om styrkan nedan. Begav mig hemåt. Har nu duschat och inmundigar för tillfället en brunch bestående av makaroner med morötter, kikärtor och makrill.

Styrkeövningarna

Skriver endast ut vikterna på de övningar jag tror är av intresse.

Marklyft 2x8 (40/70 kg) + 2x3 (100/100 kg)
Skivstångsrodd 3x6
Jump squats 2x10
Latsdrag 1x8 + 2x5
Benpress 2x8 (80/100 kg) 2x5 (120/140 kg)
Tåhävningar 3x15
Bicepscurl 3x8

Kanske skriver lite väl mycket, men det avtar säkert med tiden. Håll ut!

Tack för den fina omskrivningen för att han latade sig och valde att sova vidare.. ;)

Jag tycker sättet du rapporterar styrkan på är helt adekvat för ändamålet :thumbup: däremot räcker det att du skriver marklyft 100 kg 2 x 3

Karvig
2009-03-26, 13:17
Det här verkar arta sig till en riktigt bra journal. Ska bli kul att följa.

sascha
2009-03-27, 15:25
2009-03-27

Lite väl kort (varför jag kallar det pass på cykel istället för cykelpass) pass på cykel (trainer)

Till skillnad från gårdagen så var det idag föreläsningar på förmiddagen som gällde. Mellan 8-12. I patenträtt och varumärkesrätt. Lite för översiktligt för att man inte ska zona ut, men en drickyoghurt i halvtid gjorde susen. När föreläsningarna så var till ända, var tanken att basgruppen skulle förbereda inför ett seminarium på tisdag, men trötta hjärnor satte stopp för det. Fick helt plötsligt en massa tid till att göra ingenting. Hade tyvärr glömt mina träningskläder hemma, så jag fick bege mig dit.

Väl hemma kände jag mig lite seg och faktumet att jag inte käkat annat än en snabb – vaknade lite sent – gröt på morgonen och den där yoghurten gjorde sig påmint. Av någon anledning började jag dock tvätta kläder istället för att äta. Efter att jag proppat tvättmaskinen full med träningskläder fick jag lite energi. Upptäckte då att jag glömt kasta in cykelkläderna (vilka jag förvisso nog torde tvätta separat ändå). Ett par dunster mellan neuroner, synapser, signalsubstanser och elektroniska signaler senare, satt jag på min cykel och trampade lite lätt. Hade det inte varit för att jag bara har trainerdäck här i Umeå, hade jag nog tagit mig ut, för vilket fint väder det är! Kändes överlag bra, men jag var lite seg i benen de första minuterarna.

Mer eller mindre intressant information om passet

Tid: 50 min 10 s
Sträcka: 26,24 km
Hastighet: 31,4 km/h
Puls: 148/159

Tror nog att jag är färdig för dagen när det kommer till träning, men vi får se. Imorgon blir det i alla fall tvåhundringar (löpning), förhoppningsvis ute dessutom!

Linnet
2009-03-27, 15:33
Bra pass :) Blir det bara löpning eller även styrka imorgon? (vill också springa intervaller, men förhoppningsvis får jag och mina "fula" skor snart också göra det!)

edit: språkmassaker

sascha
2009-03-27, 15:37
Bra pass :) Blir det bara löpning eller även styrka imorgon? (vill också springa intervaller, men förhoppningsvis får jag och mina "fula" skor snart också göra det!)

edit: språkmassaker

Om jag kör annat än löpning imorgon blir det stabilitetsövningar (med boll alltså). Annars blir det övningarna och alternativträning på söndag. Jag får se hur det känns efter löpningen, helt enkelt.

Lars Brinkhoff
2009-03-28, 14:36
I runda slängar så handlar det om att hålla motivationen uppe i rehabtider

Amen till det!

Fick veta att jag hade dålig hållning när jag sprang. Började köra mycket löpskolning

Jag är intresserad av löpteknik (både kroppshållning och löpsteg). Berätta gärna mer om de aspekterna av din träning om du vill.

sascha
2009-03-28, 16:55
2009-03-28

Tvåhundringar med två irritationsmoment

Vaknade till solsken. Såg ut att bli fint väder. Bestämde mig, eller ja, tillsammans med min flickvän, för att jag skulle köra löpningen på eftermiddagen, så att vi kunde åka in till stan och ta en fika. Blev en god smörgås och te. Tiden flög visst iväg och snart var det dags att ta sig hemåt. På vägen hem började det snöa. Mycket. Väldigt mycket. Kändes lite småsurt, men jag tänkte att jag nog kunde stå ut med ett pass på löpband (inomhusbanan skulle idag vara ockuperad av tränare på kurs, och jag orkade inte åka 7 km när möjligheten till att använda banan inte var säker).

Körde uppvärmning i form av löpning till gymmet och även, efter ett skobyte, 1 km från 04:08 min/km till 03:09 min/km (på bandet). Drog nu upp bandet på maxfart och kollade hur lång tid det tog att komma 200 meter. 34 s. Lite långsammare än jag planerat, men det fick duga. Förde in siffrorna i ett pass jag förberett till min Garmin. Tre serier. Fyra repetitioner. 200 meter. 30 s vila samt 45 s serievila. Enklare uttryckt: 3(200+30 s ståvila) samt 45 s ståvila. Syftet med passet var att springa snabbt, men kontrollerat och avslappnat. Gick sisådär med tanke på det onaturliga steget som kommer av löpbandet.

Statistik från träningen

Uppvärmningen
Distans: 3,52 km (varav 1 km på löpband)

Intervallerna
Distans: 2,4 km (fördelat på 12 tvåhundringar)
Medeltempo: 2:50 min/km
Puls: 175/183

Nedvarvningen
Distans: 3 km (varav 500 m på löpband)

Total distans: 8,92 km (blir frustrerad när jag ser hur kort det är)

Känns i alla fall positivt att jag kan springa fort utan svårigheter, med tanke på att jag endast springer två pass i veckan. Det säger mig att den alternativträningen jag utför (cykel och crosstrainer) ändå är bra komplement till löpningen, vilket är glädjande. Avslutade det hela med stretching och de obligatoriska tåhävningarna. Sammanfattningsvis: Benen kändes bra. Hjärtat likaså. Det mesta kändes bra. Men det andra irritationsmomentet då? Jo, mitt förbannade hår. Har bokat klipptid. Fredag. Lagom till påsk. Mamma kommer bli glad.

Imorgon blir det crosstrainer och stabilitetsövningar!

sascha
2009-03-28, 17:17
Puls: 175/188


Glömde även nämna att jag sprang med 2.0 i lutning samt att vilan påverkar medelpulsen.

Linnet
2009-03-28, 18:30
Din form är ju bara äckligt bra!!

sascha
2009-03-28, 20:13
Jag är intresserad av löpteknik (både kroppshållning och löpsteg). Berätta gärna mer om de aspekterna av din träning om du vill.

Jag ska fundera lite så återkommer jag imorgon. Påminn mig om det skulle vara så att jag glömmer bort det!

Din form är ju bara äckligt bra!!

Smickrande! Givetvis håller jag dock inte med.

sascha
2009-03-29, 17:07
2009-03-29

Förvånansvärt kort rapport från dagens dubbel

Surfade in på TV.nu och såg att Eurosport hade en sändning från VM i bancykling idag. Kanon! tänkte jag. Då kan mitt pass på crosstrainer blir lite trevligare. Icke. IKSUs TV-apparater har nämligen det värdelösa utbudet i vilket Eurosport bytts ut mot TV4 Sport. Lite besviken, men inget att hänga läpp för. Istället blev det lite mindre än 60 minuter pendlandes framför Mitt stora feta grekiska bröllop. Del två idag var som nämndes igår, stabilitetsövningar. Körde igenom dessa lite snabbare än vanligt, men jag började bli hungrig. Avslutade ”dubbel”passet med stretching.

Statistik från träningen

Crosstrainer
Tid: 55 min 28 s

Stabilitet
På matta: stjärnan (3 x 15) och musslan (3 x 20)
På boll: skottkäran (3 x 15), cirkel (3 x 7), push-ups (3 x 15), knäuppdrag 2 ben (3 x 15) samt 1 ben (3 x 5), höftlyft (3 x 20) och bencurl 2 ben (3 x 20) samt 1 ben (3 x 5)
I trappa: excentriska tåhävningar med rakt ben (3 x 15) samt böjt ben (3 x 15) och sidledes höftlyft (3 x 30)
Stående på ett ben: benpendlingar framåt, bakåt och åt sidan (3 x ?)

Okej. Detta blev sjukt grötigt. Måste till nästa gång fundera ut ett bättre system för att redovisa stabilitetsövningarna. Ni får gärna komma med förslag.

Ska försöka mig på en sammanfattning av veckan lite senare ikväll, men nu är det Immaterialrätt och otillbörlig konkurrens som gäller. Imorgon är det tänkt att det blir backträning.

sascha
2009-03-29, 17:15
Crosstrainer
Tid: 55 min 28 s
Puls: 130/143


Är lite glömsk.

Strife
2009-03-29, 21:53
2009-03-28


Total distans: 8,92 km (blir frustrerad när jag ser hur kort det är)

!

Hey, tanken med passet var väl inte att samla mil? Tycker därför du skall försöka sluta upp att bli frusterad. ;) Springa så fort med så kort vila är jobbigt.

Lycka till med den fortsatta träningen och hoppas du snart kan springa så mycket som du antagligen vill!

sascha
2009-03-30, 06:31
Hey, tanken med passet var väl inte att samla mil? Tycker därför du skall försöka sluta upp att bli frusterad. ;) Springa så fort med så kort vila är jobbigt.

Lycka till med den fortsatta träningen och hoppas du snart kan springa så mycket som du antagligen vill!

True that, och tack så mycket! Handlar väl mest om att det var det längsta passet förra veckan. Att gå från långpass på 18-22 km och dagliga pass på 12 km till inte ens två mil i veckan tar på psyket. Å andra sidan tror jag att det är ett kanske nyttigt, om än tråkigt och tufft, sätt att träna upp pannan på. Så jag ska, som du skriver, "försöka sluta upp att bli frustrerad". Tack igen!

sascha
2009-03-30, 17:25
2009-03-30

Snabba backintervaller med ett krånglande pulsband

Basgruppsarbete idag på förmiddagen (skriva ett avtal beträffande licenser i upphovsrätt (för att vara kort)), vilket tog ganska mycket på hjärnans krafter. Gröten som inmundigats på morgonen hjälpte mig dock hålla modet uppe. Likaså gjorde den stora portionen makaroner, kycklingkorv, bacon, blomkål och spenat när jag väl kommit hem. Perfekt inför dagens pass.

Backintervaller med träningsgruppen alltså. Under uppjoggen måste jag erkänna att mina vader kändes förvånansvärt bra (och de fortsatte kännas bra ända till det var dags för nedvarvning, men det är normalt). Samtidigt vill jag inte vara naiv och falla i någon grop, så jag tänker köra som planerat. Alternativträning (och två löppass) under i alla fall större delen av april. Till träningspasset då. Som rubriken antyder krånglade pulsbandet idag, så tyvärr ingen pulsstatistik. Passet kan dock klassas som medelhårt (dock främst sett till den ringa volymen, och inte tempot och själva backen som ändå får anses vara tuffa båda två).

Statistik från träningen

Uppvärmning
Distans: 3,84 km

Backintervaller del 1 - 4x300 m
Tider: 59 s, 61 s, 55 s och 58 s
Medeltempo: 3:13 min/km
Distans (inkl. vilojogg): 2,16 km

Backintervaller del 2 – 5x90 m 450
Tider: 16 s, 16 s, 15 s, 15 s och 14 s
Medeltempo: 2:49 min/km
Distans (inkl. vilojogg): 1 km

Nedvarvning
Distans: 4,02 km

Total distans: 11,02 km

Efter det sista passet backintervaller, precis innan nedvarvningen, kördes löpskolning (2x(20x stora hjulet, hoppsasteg, skipping och mångsteg)) samt lite bålstyrka (plankövningar). All in all är jag nöjd. Glad över distansen också! Men ska som sagt inte hetsa.

Imorgon blir det alternativträning och styrka!

sascha
2009-04-01, 17:57
2009-03-31

Crosstrainer och styrketräning

Rapporterar gårdagens dubbel idag. Var väldigt sliten och trött under och efter passet. Mådde så kass (var för hungrig och kunde inte motivera mig själv) att jag avbröt styrketräningen. Väl hemma skulle jag käka rejält, men var så pass hungrig att jag fick ont i magen då jag åt. Det blev därför bara en portion fil med cornflakes samt lite EAA. Jag tänkte att jag skulle lägga mig och vila lite, så kanske aptiten kom tillbaka. Vaknade klockan sju i morse. Skönt och bra att få sova ut, men kan i efterhand säga att jag fortfarande är rejält sliten på grund av att jag käkat dåligt. Får se till att styra upp det.

Alternativträningen

Crosstrainer
Tid: 48:33

Styrkeövningarna

Skriver som sagt endast ut vikterna på de övningar jag tror är av intresse.

Bänkpress 1x8 (40 kg) 2x6 (50 kg) 1x4 (60 kg)
Militärpress 1x8 (30 kg) 2x5 (40 kg)
Push-down (superset mellan olika grepp) 6x8

sascha
2009-04-01, 18:00
2009-04-01

Korta teknikintervaller (eller 3(5x180)

Som jag skrev i förra rapporten så var/är jag fortfarande jäkligt sliten. Under dagen och i skolan måste jag dock erkänna att jag kände mig ganska fräsch. Lite sliten i benen, men annars helt ok. När det så var dags att bege sig ner till samlingspunkten så kände jag efter första steget under uppvärmningen att jag inte var i toppskick. Min plan blev därför att jag skulle köra uppvärmningen, löpstyrkan och sedan anpassa mig till kroppen under intervallerna.

Löpningen

Uppvärmning
Distans: 3,36 km

Intervallerna (3(5x180) med 30 s gå-/ståvila mellan varje och 90 s serievila)
Tider: 30, 30, 32, 33, 33, 32, 35, 35, 33, 33, 32, 35, 34, 31, 29
Distans (vilan inräknad): 2,99 km
Medeltempo: 3:00 km/min

Nedvarvning
Distans: 3,82 km

Total distans: 10,17

Idag var inte en bra dag alls faktiskt. Visst var tempot ok och så, men det kändes allt annat än bra. Mina vader var slitna och jag spände därför benen efter kanske fjärde intervallen. Detta ledde till att jag fick ett platt löpsteg, vilket i sig gav ännu mer spänning i benen. Allt detta ledde till att min löpekonomi blev usel, och jag blev mycket tröttare än vad jag egentligen borde ha blivit. Försökte rädda det genom att sänka farten, men sänkningen skedde för sent och det kändes aldrig riktigt bra. När jag kom hem körde jag lite massage av mina ben med en flaska innehållandes varmt vatten, och nu känns det ok igen. Färdig med alla löppass för denna vecka. Mina ben och jag behöver nog vilan. På måndag kommer jag köra ett pass med backintervaller och sedan drar jag till fjällen över påsk.

Imorgon blir det trainer och antingen ett styrkepass på gymmet eller löpargympa!

wintersnowdrift
2009-04-01, 18:09
Dina löppass ser grymt jobbiga ut. Du är snabb och lär bli snabbare om du tränar så hårt (och får vara hel).


Imorgon blir det trainer och antingen ett styrkepass på gymmet eller löpargympa!

Kan man inte cykla racer utomhus i Västerbotten än?

//Kristin

sascha
2009-04-01, 18:17
Dina löppass ser grymt jobbiga ut. Du är snabb och lär bli snabbare om du tränar så hårt (och får vara hel).



Kan man inte cykla racer utomhus i Västerbotten än?

//Kristin

Tackar!

Jo, visst kan man det (även om det är lite slaskigt). Men jag har mina/mitt riktiga däck 20 mil bort (endast trainerdäck här). Ska dock "hem" över påsk så då löser det sig!

Linnet
2009-04-01, 18:18
2009-04-01

Korta teknikintervaller (eller 3(5x180)

Som jag skrev i förra rapporten så var/är jag fortfarande jäkligt sliten. Under dagen och i skolan måste jag dock erkänna att jag kände mig ganska fräsch. Lite sliten i benen, men annars helt ok. När det så var dags att bege sig ner till samlingspunkten så kände jag efter första steget under uppvärmningen att jag inte var i toppskick. Min plan blev därför att jag skulle köra uppvärmningen, löpstyrkan och sedan anpassa mig till kroppen under intervallerna.

Löpningen

Uppvärmning
Distans: 3,36 km

Intervallerna (3(5x180) med 30 s gå-/ståvila mellan varje och 90 s serievila)
Tider: 30, 30, 32, 33, 33, 32, 35, 35, 33, 33, 32, 35, 34, 31, 29
Distans (vilan inräknad): 2,99 km
Medeltempo: 3:00 km/min

Nedvarvning
Distans: 3,82 km

Total distans: 10,17

Idag var inte en bra dag alls faktiskt. Visst var tempot ok och så, men det kändes allt annat än bra. Mina vader var slitna och jag spände därför benen efter kanske fjärde intervallen. Detta ledde till att jag fick ett platt löpsteg, vilket i sig gav ännu mer spänning i benen. Allt detta ledde till att min löpekonomi blev usel, och jag blev mycket tröttare än vad jag egentligen borde ha blivit. Försökte rädda det genom att sänka farten, men sänkningen skedde för sent och det kändes aldrig riktigt bra. När jag kom hem körde jag lite massage av mina ben med en flaska innehållandes varmt vatten, och nu känns det ok igen. Färdig med alla löppass för denna vecka. Mina ben och jag behöver nog vilan. På måndag kommer jag köra ett pass med backintervaller och sedan drar jag till fjällen över påsk.

Imorgon blir det trainer och antingen ett styrkepass på gymmet eller löpargympa!

Det är mycket roligare att köra crosstrainer ;) Tycker du är smart som väljer att vila från löpningen i några dagar extra om du känner dig sliten så för det får du :thumbup:

Lars Brinkhoff
2009-04-03, 13:14
Korta teknikintervaller (eller 3(5x180))
med 30 s gå-/ståvila mellan varje och 90 s serievila

Vad var syftet med detta pass, och hur har du valt tiden för vilan?

sascha
2009-04-04, 21:44
2009-04-03

Kvällsträning med ett tråkigt inslag

Kände mig snuvig i torsdags, så jag tog en liten vilodag. Tanken igår (fredag) var att jag skulle köra ett kvällspass bestående av både styrka och alternativträning. Orsaken bakom att passet förlades till kvällen, var att jag hade en ganska fullspäckad dag. Plugga, klippa sig och fixa inför ett besök av min syster. Strax före halv nio var jag framme vid IKSU sport. Vafan! De stänger visst nio på fredagar… Blev lite arg på mig själv för att jag skjutit på träningen, och övervägde att ta en lång promenad istället. Men jag bestämde mig för att köra hårt på crosstrainern istället.

Träningen

Crosstrainer
Tid: 33 min 51 s

sascha
2009-04-04, 21:45
2009-04-04

Trippel under en inte alltför inaktiv dag

Idag blev det totalt tre pass. Två på crosstrainern och ett för att biffa upp sig lite. Började morgonen med att pendla ett tag. Sedan gick jag, tillsammans med min flickvän och syster, på stan för allmänt fönstershoppande och fikande. Väl hemma kände jag för att köra ett till pass. Sagt och gjort. Nu har jag precis duschat och snart ska jag ställa mig och laga mat till damerna. Förresten så går jag runt med ett ständigt suktande efter en Trek (se cykeltråden för bild) i kroppen. Blir lite sådär småpirrig när jag tänker på att få köra runt på’n.

Träningen

FM

Crosstrainer
Tid: 47 min 58 s

EM

Crosstrainer
Tid: 41 min 42 s

Styrkeövningar
Marklyft 1x6 (70 kg) 2x5 (80 kg)
Knäböj 1x6 (70 kg) 2x5 (80/90 kg)
Rodd
Latsdrag
Bicepscurl

sascha
2009-04-04, 21:45
Vad var syftet med detta pass, och hur har du valt tiden för vilan?

Ska precis gå och lägga mig, men jag svarar på detta under morgondagen!

sascha
2009-04-05, 07:37
Ska precis gå och lägga mig, men jag svarar på detta under morgondagen!

Tanken med passet var att springa snabbt, men kontrollerat. Det handlar mycket om att bli van att springa i intervallet 2:50-3:10, då jag inte brukar springa i sådana hastigheter. Tenderar, på grund av min ovana, spänna mig och få ett platt steg, efter ett par varv. Förhoppningsvis ska detta göra att denna tendensen försvinner. Sedan är det även så att passet passar bra (kort och intensivt) när jag har problem med vaden.

Angående vilan så är det svårt att säga något. Tvåhundringar med 30 s vila är väl lite av en klassiker, och serievilan finns bara där för att syftet med passet verkligen är teknik och löpvana. Inte att springa så fort du kan tills du dör. Därmed dock inte sagt, att pulsen efter några intervaller inte är och leker inne på Vo2-max.

sascha
2009-04-05, 12:26
2009-04-05

Bland fruktansvärt fula fötter

OK. Vad är dealen med snubbar och deras (våra) fötter? Medan jag stod och förberedde mig inför passet, genom att svida om, passade jag på att spana in människors fötter. Fula. Äckliga. Oklippta naglar. Allmänt vedervärdiga. Jag hade tagit på mig träningsstrumporna innan själva passet - så de skulle ju inte bytas - men jag tog ändå av mig dem. Bara för att visa hur det ska se ut. Ingen bra start på dagens träning, men jag kände mig lite gladare efter att med en enkel gest ha tillrättavisat unga som gamla. Hursomhelst stod det crosstrainer och stabilitetsövningar på dagens meny. Och så blev det.

Träningen

Crosstrainer
Tid: 93 min

Stabilitet
På matta: stjärnan (2x10) och musslan (2x30)
På boll: skottkärran (2x10), cirkel (2x5), push-ups (2x12), knäuppdrag 2 ben (2x10) 1 ben (2x5), höftlyft (2x20) och bencurl 2 ben (2x10) 1 ben (2x5)
I trappa: excentriska tåhävningar med rakt ben (3x15) böjt ben (3x15) och sidledes höftlyft (6x40)
Stående på ett ben: benpendlingar framåt, bakåt och åt sidan (3x?)

Lika grötig rapportering av stabiliteten som förra gången, men kommer inte på ett bättre sätt. Träningen var överlag bra - främst med tanke på att det enda som cirkulerade runt i mitt huvud var bilder på folks fötter - och roligt att slå rekord på crosstrainern. Aldrig stått på’n så länge. Blev lite mindre volym på stabilitetsövningarna, jämfört med förra veckan. Men jag var lite sliten från gårdagens styrka.

Imorgon blir det backintervaller med träningsgruppen och eventuellt styrketräning. På tisdag bär det iväg till fjälls. Vi får se hur jag lägger upp träningen där.

sascha
2009-04-06, 17:34
2009-04-06

Backintervaller i en överjävlig backe

Varit på anställningsintervju idag. Gick bra. Kanske inte ett jobb jag är jättesugen på, men det är ju pengar. Sedan får man väl vara realistisk. Tar nog ett par terminer till, innan jag kan jobba som kaffehämtare åt någon advokat eller annan sorts jurist. Annars har jag gjort väldigt lite idag. Kollat på TV, suttit vid datorn samt packat inför morgondagens avfärd. Tog en liten tupplur efter lunchen, vilket rockade. När jag vaknade bestämde jag mig för att jag skulle springa i mina lite tyngre skor idag. Hade känt mig sliten i benen under förmiddagen, och jag tyckte mig behöva lite mer stöd. Tjugo i fem var det läge att möta gruppen för lite backintervaller. Ny backe denna gång.

Statistik från träningen

Uppvärmning
Distans: 1,22 km

Kommentar: I kortaste laget, men gruppen hade hunnit längre än vad jag trodde. Folk som hade tider att passa, så jag fick helt enkelt skylla mig själv.

Backintervaller del 1 (långa 3x400 m)
Intervallerna: 0,41 km, 0,40 km och 0,42 km
Tider: 1:29, 1:34 och 1:31
Medeltempo: 3:44 min/km
Distans (inkl. pausjogg): 2,14 km

Kommentar: Fasen vilken jobbig och brant backe. Det var dåligt underlag och de första sekunderna tillbringades sladdandes. Då alla grinade efter andra intervallen, bestämdes det att vi bara skulle köra en till. Syftet med backträningen är i första hand (då några av killarna i gruppen ska köra terräng-SM) att med bevarad teknik ha ett driv i steget. När folk börjar spänna sig försvinner detta. Kan trots detta själv tycka att vi borde kört ett par intervaller till. Styrkan man får i backe är så pass ovärderlig.

Löpstyrka
3(20 x stora hjulet)
3(20 x långa hoppsasteg)
3(20 x skipping)
3(20 x mångsteg)

Backintervaller del 2 (korta 3x110 m)
Intervallerna: 0,11 km, 0,11 km och 0,11 km
Tider: 22 s, 20 s och 20 s
Medeltempo: 3:12 min/km
Distans (inkl. pausjogg): 0,64 km

Kommentar: Dessa kördes i en backe med lite mindre lutning. Fick feedback i form av ”glöm inte armarna” efter första och de två sista gick inte bara snabbare – de kändes bättre också.

Koordinationslopp (3x90 m)
Tider: 18 s, 17 s och 17 s
Medeltempo: 3:24 min/km
Distans (inkl. pausjogg): 0,60 km

Kommentar: Syftet var att använda tekniken från backen. Instruktionerna var ”njut” (och ”glöm inte armarna”). Kändes faktiskt väldigt bra. Flöt på riktigt lätt och steget kändes fint.

Nedvarvning
Distans: 4,73 km

Kommentar: Som vanligt gör det ondast i benen under nedvarvningen. Inte fullt så plågsamt som tidigare gånger, men ont gjorde det ändå. Känner dock samtidigt att jag måste få jogga ner, annars blir det lätt så att passet inte får avslutas rent mentalt. Går nog onekligen åt rätt håll ändå.

Total distans: 9,33 km

sascha
2009-04-13, 15:09
2009-04-13

Avbrutna backintervaller. Eller "lyssna på kroppen, för helvete"

Uppehåll från träning i en vecka på grund av dåligt underlag i fjällen. Visst hade jag kunnat springa, men vägrar riskera att bekymren jag har med vaden blir värre. Bör även påpekas att jag inte suttit still. Nog med bortförklaringar. I alla fall så var påsken trevlig, med undantaget att jag ständigt omgavs av förkylda människor (däribland min flickvän). Jag brukar sällan bli smittad, och denna gång skulle inte vara en av dessa sällsynta gånger. Kändes bra och såg så även ut. Övermodig, bör tillstås. Puss och puss. Ingen fara. Hem på söndag då jag skulle ta bussen idag (10:50). Vaknade med något i halsen, men intalade mig själv att det bara var gröt från att ha umgåtts med skåningar (något sådant umgänge skedde faktiskt inte, ville bara vara lite lustig). Satte mig på bussen efter att jag packat ner däck och snabbkoppling till cykeln. Efter ett par timmar började jag känna mig lite tjock i halsen. Bara gröt. Umeå busstation 14:00. Vasaplan till Nydala 14:09. Framme 14:20. Träning med gruppen 14:30. Jag hann. Eller: de väntade på mig.

Statistik från träningen

Uppvärmning
Distans: 3,95 km

Kommentar: Stressad som fan. Kände att något inte stod rätt till, men valde att köra backintervallerna ändå. Vågar påstå att huvudet inte varit lika dumt om jag hade tränat under veckan.

Backintervaller del 1 (långa 3x550 m)
Intervallerna: 0,55 km, 0,55 km och 0,55 km
Tider: 1:55, 2:15 och 2:15
Medeltempo: 3:56 min/km
Distans (inkl. pausjogg): 3,23 km

Kommentar: Hjärtat kändes inte alls som vanligt och det blev jobbigt direkt. Direkt efter tredje intervallen (fick som synligt är dra ner på tempot rejält för att överhuvudtaget orka) bröt, vad jag tror är, en rejäl förkylning ut. Halsont som tusan. Några liter slem. Svårt att komma ner i puls. Var bara tacka för mig och promenera hemåt.

Nedvarvning/promenad
Distans: 1,05 km

Total distans: 8,49 km

Lärdom: Lyssna på kroppen, för helvete.

sascha
2009-04-15, 06:34
Fortfarande förkyld (stundom även febrig). Känns inte som att det kommer släppa än på ett par dagar. Surfar runt på massa cykel- och löpsidor. Dyrt. På fredag ska jag kontakta arbetsgivaren som jag var hos på anställningsintervju. Håll tummarna!

sascha
2009-04-19, 12:17
2009-04-19

Första cykelturen utomhus!

Äntligen är jag frisk! Dock fortfarande lite snuvig, vilket jag fick erfara under säsongens första cykeltur. Redan igår kände jag mig skaplig, och det pirrade lagomt i både ben och mage. Trots detta valde jag att stå över träningen igår (satt kvar lite slem i halsen). Mitt förnuft sade till mig att jag gott kunde vänta till imorgon. Så här i efterhand kan jag inte säga att jag mig veterligen hade något vetenskapligt stöd för hur jag gjorde, men det känns som att beslutet var korrekt. Åter till dagen.

Det hela började med att jag steg upp klockan sju för att följa min flickvän till bussen. Vid halv nio fick jag i mig lite frukost i form av dubbla portioner gröt (magen var dock inte 100 så jag får medge att det blev lite över). Min tanke var att jag skulle köra ut (och håll i hatten nu, för här kommer lite små by/ortsnamn) till Överboda, känna på lite backar där, och sedan tillbaka. Allt i ordningen: Brännland-Överboda-Klabböle. Nedan – i statistiken – kommer jag kalla in i Umeå (läs stadscykling) för nedvarvning. Blir för stressigt att försöka hålla tempo när det är folk eller bilar i vägen och man måste stanna för rödljus. När jag på morgonen cyklade ut ur Umeå, var det å andra sidan ingen större fara på taket – var väldigt lite trafik, nämligen.

Statistiken

Distans: 40,42 km (+9,65 km)
Tid: 1:31:24 (+28:28)
Hastighet: 26,5 km/h

Total distans: 50,08 km

Även om ingenting skvallrar om det, så var det ganska tuffa förhållanden idag. Den första delen präglades av en plågsam vind (jag är väldigt dålig i vind) och den andra halvan av långa backar (jag gillar backar). Men inte var det bara naturen som grillade mig. Väl i Sörfors (strax innan Överboda) så möttes jag nämligen av vägarbete. Typ 50 m mellan varje grusregn, och då jag var ensam och saknade prylar fick jag ta det lugnt för att inte riskera punktering. Blev jäkligt frustrerad och vände innan jag kommit fram till Överboda. Överlag måste jag dock säga att det var ett härligt pass och att det är roligt att rulla på cykeln utomhus igen!

Imorgon blir det troligtvis lite cykling, lite löpning och lite styrka. Vad lite betyder, får vi dock se då.

sascha
2009-04-19, 13:37
BTW: Om någon var nyfiken på om jag fick jobbet eller ej, så är svaret ett nekande. I annonsen och under intervjun så var jargongen något i stil med: extrajobb 1-2 ggr/veckan och sedan sommarjobb på heltid, vi är väldigt flexibla och förstående under exempelvis tentaperioder. I telefonen lät det: vi valde de som kunde jobba 3 ggr/veckan. Surt. Men bara fortsätta söka. Börjar dock känna tidspressen på riktigt.

sascha
2009-04-20, 18:03
2009-04-20

Åtta intervaller fördelade på fyra backar om två repetitioner (kl 16:39-18:03)

Denna gång ska jag försöka att fokusera på återberättandet av själva passet och inte så mycket om min dag i övrigt. Men först. Igår utfäste jag att idag skulle handla om lite av varje. Schemaändringar satte dock stopp för detta, och jag tillbringade större delen av dagen till att förbereda inför det kommande tentapluggandet. En hel del utskrifter och arbeten som bearbetats och så vidare. Löpningen skulle dock bli av. Och där kom ”lite” att betyda ”ganska mycket”. I alla fall sett till kvalité. Kan för den nyfikne och intresserade lite snabbt även nämna att det återfinns goda nyheter längst ner i denna rapport.

Passet var backintervaller. Fyra stycken backar. Varje backe skulle övervinnas två gånger. Åtta intervaller, alltså. Varje intervall bestod av löpning både upp och ner för backen. Med andra ord var det ingen vilojogg, utan ”fullt ös” även ner (vilket innebär att denna del är inkluderad i statistiken för varje backintervall). Angivelsen, i föregående mening, om tempot ljuger lite, detta då instruktioner var ”snabbt, men kontrollerat och JÄMNT”. Vi var uppdelade i två grupper så man vilade (utförde diverse styrkeövningar (push-ups och stjärnan)) medan den andra gruppen sprang. Kort om backarna:

Backe 1: Distans 610 m (upp och ner). Första 60 % är en relativt jämn brant, sedan blir det flackt i kanske 10 %, följt av en rejäl knicks resterande 30 %. Varvning runt ett vattentorn (nedan vattentornet), för att sedan fortsätta ner. En ganska tung backe, och framför allt den sista biten.

Backe 2: Distans 690 m (upp och ner). Första 40 % är en relativt jämn brant, sedan blir det flackt och lite utför i ytterligare 30 % följt av en rejäl knicks resterande 30 %. Varvning runt vattentornet för att sedan fortsätta ner. Den tyngsta backen då den var så varierande i lutning.

Backe 3: Distans 250 m (upp och ner). 100 % jämn backe. Lutning som närmast kan beskrivas som lätt. Varvning runt vattentornet för att sedan fortsätta ner. Den lättaste backen då den var (i jämförelse med de övriga backarna bör poängteras) väldigt lätt helt enkelt. Innebar möjlighet att trycka på lite mer i steget (vilket också var syftet).

Backe 4: Distans 400 m (upp och ner). 100 % jämn backe. Lutning som närmast kan beskrivas som seg. Varvning runt vattentornet för att sedan fortsätta ner. I ansträngning så slåss denna backe och backe nummer 1 om tredje platsen. Även om det gick fortare i denna backe och den var kortare, så var den lite segare.

Statistik från träningen

Uppvärmning
Distans: 1,22 km

Backintervallerna (backe 1 x 2, backe 2 x 2, backe 3 x 2, backe 4 x 2)
Intervallerna: 0,61 m, 0,61 m, 0,69 m, 0,69 m, 0,24 m, 0,25 m, 0,40 m och 0,39 m
Tider: 2:23, 2:22, 2:40, 2:42, 0:49, 0:48, 1:17 och 1:20
Tempo: 3:55 min/km, 3:55 min/km, 3:52 min/km, 3:55 min/km, 3:30 min/km, 3:17 min/km, 3:12 min/km, 3:27 min/km
Medeltempo: 3:43 min/km
Distans: 3,87 km

Nedvarvning
Distans: 3,40 km

Total distans (inkl. förflyttningsjogg): 9,60 km

Ber om ursäkt för grötigheten! Los, du får gärna (om du tittar in) delge informationen om hur du lägger upp koden från Sporttracks så där smidigt.

Första riktiga löppasset (och träningspasset också för den delen, om man bortser från gårdagens cykling) på nästan två veckor. Fick ju som bekant bryta förra veckan på grund av förkylning. Trodde från början att jag med anledning av mitt uppehåll skulle få det tufft, men riktigt så blev det inte. Jag kände mig inte helt slut efter passet och jag måste nog säga att jag höll igen lite (vilket återspeglas i tempot). Samtidigt tror jag att mitt hjärta ansträngde sig så gott det kunde, då det precis återhämtat sig från sjukdom. Överlag är jag dock mer än nöjd. Och nu ska jag berätta varför. Eller ska jag? Ja, jag är ju inte vidskeplig av mig så det är inte mer än rätt. För att bibehålla min image alltså:

Min skadekänningar är nästintill BORTA! Den som läst mina föregående rapporter har tagit del av mitt grinande över att nedvarvningarna är plågsamma. Under hela passet idag kändes mina vader hur fräscha som helst. Och från att ha varit att klassas som plågsamma, så har nedvarvningarna blivit ”helt ok” (vilket är en ENORM förbättring). Misstolka mig inte. Det känns fortfarande. Men det gör inte ont. Vilket gör mig glad.

sascha
2009-04-20, 19:44
Vad käkar jag en dag som denna?

Blev lite nyfiken igår, så idag valde jag att föra anteckningar på vad jag stoppar i munnen (siffrorna är avrundade uppåt):

Frukost:
1 paket bacon (140 gram)
1 ägg (80 gram)
2 st stora morötter (200 gram)

Lunch:
1 burk makrill i tomatsås (125 gram)
2 st stora morötter (200 gram)
2 glas standardmjölk (300 gram)

Middag:
2 portioner gröt på havregryn (80 gram)
1 glas standardmjölk (150 gram)

Övrigt:
1 glas oboy bestående av:
standardmjök (150 gram)
ICAs ekologiska (viktigt att poängtera) chokladdryck (10 gram)
Whey-80 (10 gram)
1 snickers (60 gram)

Energifördelning: F 48 %, P 20 %, K 32 %
Kcal: 2200

Får visst i mig rätt mycket fett. Men det är gott. Lite väl lite energi överlag, med tanke på att jag körde ett hårt träningspass och har haft en ganska stressig (om än hyfsat stilla) dag i övrigt. Kan vara värt att uppmärksamma er på att jag tenderar äta mindre, ju mer stressad jag är. Blir inte hungrig. Denna inrapportering blir därför ganska intetsägande, så jag får upprepa experimentet någon gång lite senare.

sascha
2009-04-21, 21:20
2009-04-21

Visa musklerna. (kl. 19:50-21:00)

Inte någon lång rapport denna gång, tar bara upp det essentiella. Korta shorts på gymmet idag. Innebar vissa blickar när det var dags för marklyft och knäböj. Vad det betyder, vet jag inte. Gjorde ett så kallat "personbästa" i marklyft, men då jag aldrig haft koll på vikterna tidigare, vet jag inte riktigt hur det står sig.

Träningen

Styrkeövningar
Marklyft 2x5 (90/110 kg) 1x3 (120 kg)
Knäböj 1x5 (70 kg) 1x4 (80 kg) 1x3 (90 kg)
Skivstångsrodd
Liggande bencurl
Bicepscurl

Väl hemma körde jag en dusch och lite stretching. Har lite känningar i knät (ITB-senan), men ska inte vara något allvarligt.

sascha
2009-04-22, 15:54
Har lite känningar i knät (ITB-senan), men ska inte vara något allvarligt.

Jaha. Har haft jäkligt ont idag. Vet inte alls vad som hänt. Kanske fått en smäll. Hursom, blir det ingen träning. Kan varken springa eller cykla. Fan.

wintersnowdrift
2009-04-22, 16:04
Väl hemma körde jag en dusch och lite stretching. Har lite känningar i knät (ITB-senan), men ska inte vara något allvarligt.

Jaha. Har haft jäkligt ont idag. Vet inte alls vad som hänt. Kanske fått en smäll. Hursom, blir det ingen träning. Kan varken springa eller cykla. Fan.

När uppkom känningarna? Efter löpningen?

//Kristin

sascha
2009-04-22, 16:09
När uppkom känningarna? Efter löpningen?

//Kristin

Dagen efter. Alltså igår. Blev mer påtagligt efter styrketräningen.

wintersnowdrift
2009-04-22, 16:17
Dagen efter. Alltså igår. Blev mer påtagligt efter styrketräningen.

Hmm, ja. Är det ITB-bandet som irriterats kan det ju ha triggats av knäböjen. Hoppas på snabb förbättring!

//Kristin

sascha
2009-04-22, 16:33
Hmm, ja. Är det ITB-bandet som irriterats kan det ju ha triggats av knäböjen. Hoppas på snabb förbättring!

//Kristin

Tackar! Känner igen det väldigt mycket från tiden då jag hade problem med löparknä. Mina stabilitetsövningar för knä (och mer bestämt ITB-bandet) känns även rejält och tar ganska exakt på det irriterade området. Var faktiskt direkt efter knäböjen, när jag skulle gå upp för en trappa, som jag fick problem. Låter alltså inte helt orimligt. Det får bli några linimentkurer och lite bacon, helt enkelt.

Linnet
2009-04-22, 16:48
Fan vad drygt! Hoppas på snabb bättring!

sascha
2009-04-24, 20:43
2009-04-24

Kort cykeltur (kl. 13,00-14:10)

Mitt knä blev inte bra så snabbt som jag trott. Gårdagen var rentav plågsam. Idag bättre, varför jag gav mig ut på en liten runda på racern. Helt ok känsla i knät efter typ en halvtimme, men till en början var det riktigt jobbigt och det gjorde väldigt ont. I skrivande stund känns det mycket bättre, men jag känner mig fortfarande svag. Kan inte göra en full enbenssquat. Ingen aning om var detta kom ifrån. Eller, jo. Analyserar (för att använda ett stort ord) jag träningen så är den enda tänkbara boven tisdagens knäböj. Precis när jag skrev föregående mening kom jag på att jag använde nya (i bemärkelsen aldrig tidigare använda på gymmet) skor under knäböjen (och passet i övrigt). Kanske kan detta ha påverkat belastningen? Hursom.

Cykelpasset

Tid: 1:05:03
Distans: 31,58 km
Medelhastighet: 29,1 km/h

marst060
2009-04-25, 09:53
Jaha. Har haft jäkligt ont idag. Vet inte alls vad som hänt. Kanske fått en smäll. Hursom, blir det ingen träning. Kan varken springa eller cykla. Fan.

Detta gissel med ITB senan. Ta det lite försiktigt så det inte blir värre. Mycket stretch så går det nog tillbaka.

sascha
2009-04-25, 14:43
2009-04-25

Lite gym. Typ.

Fortfarande lite ont i knät, men inte lika mycket som tidigare. Har kört igenom mina (p)rehabövningar för löparknä och de har hjälpt en hel del. Tänkte först hänga på Happy-gängets LVG-runda idag, men då knät strular kändes det lite väl optimistiskt. Styrka istället alltså. Kanske ger mig ut på en cykeltur senare ikväll. Time will tell. Förresten. En schysst snubbe på gymmet idag som erbjöd sig passa när jag var klen i bänken. Tummen upp!

Själva träningen då

Bänkpress 1x8 (40 kg), 1x6 (50 kg), 1x3 (60 kg) och 1x3 (70 kg, assisterade)
Militärpress 2x6 (30 kg) och 2x3 (40 kg)
Push-down
Smal bänkpress
Tricepspress
Omvända flyes

sascha
2009-04-26, 17:41
2009-04-26

Rekognosering (http://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx) på cykel

Inte så mycket träning idag. Pluggade på morgonen och förmiddagen. Tenta står för dörren. Eller ja, 5 juni. Vill dock vara säker på att jag kan allt. Hemma vid två. Tog en glass, och farväl av min dam som i sin tur tog bussen hem. Tillbaka i rummet lagom till finalen av Liege-Bastogne-Liege. Ganska odramatiskt, men trots detta imponerande av Andy Schleck. Blev sugen på att rulla lite, varför jag begav mig ut med målet satt i Sävar för att se hur vägen dit var. Aldrig cyklat på den (vägen), så jag tog det lugnt (även om man i princip inte behöver svänga) och njöt av värmen iklädd endast kortärmad tröja och bibshorts. Nice. Gick hursom fortare än vad jag trodde, och det var en väldigt rolig runda. Lite upp, lite ner. Inte så långa backar, vilket var tråkigt, men å andra sidan ganska skönt. Avslutar med att skriva om mitt knä: Det känns ok.

The RECOG (http://acronyms.thefreedictionary.com/RECOG)

Tid: 49:31
Distans: 25,39 km
Medelhastighet: 30,9 km/h

sascha
2009-04-29, 18:34
2009-04-29

El cyclo runt klockan 10, följt av löpning på eftermiddagen

I princip ledig idag. Behövde i alla fall inte ta mig ned till universitetet. Har istället suttit hemma och gjort en stiftelseurkund och en bolagsordning. Du gissade rätt; vi läser associationsrätt just nu. Kort kommentar om kursen: väldigt intressant, men väldigt mycket information. Blir ganska trött i huvudet av att läsa och lyssna (föreläsningar zzz). Hursom. Cykling på morgonen. Blev ett kort pass. Hade tvättat cykeln igår, så jag ville känna om det blev några förbättringar. Svar: nej. Den var ren redan innan jag gick lös med tandborstar och diskmedel, nämligen. Bävade lite inför löpningen. Mitt knä har ju som bekant krånglat, och jag fick skippa måndagens långintervallspass, vilket jag blev upprörd över. Upprördheten (OCH associationsrätten) ledde till att jag vilade både måndag och tisdag. Löpningen idag gick dock förvånansvärt bra sett ur skadesynpunkt. 2x(10x200) 30’’ vila mellan varje och 90’’ serievila. Intervallerna var enligt instruktion att klassa som teknikintervaller, vilket innebär att de inte ska gå alltför snabbt. Ingen mjölksyra!

Well, the träning so to speak

FM:

Cykling – rulla runt lite
Tid: 49:15
Distans: 23,54
Hastighet: 28,7

EM:

Löpning – röra sig lite

Uppvärmning
Distans: 2,70 km

Intervallerna placerar jag snyggt i en CODE-tag

Time Pace Distance Avg. HR
0:34 2:55 0,20
0:35 3:12 0,18
0:34 3:09 0,18
0:35 3:22 0,18
0:35 3:09 0,19
0:35 3:15 0,18
0:35 3:21 0,18
0:33 3:18 0,17
0:36 3:09 0,19
0:34 3:28 0,17
0:36 3:23 0,18
0:32 3:15 0,17
0:36 3:26 0,18
0:35 3:19 0,18
0:36 3:18 0,19
0:33 3:19 0,17
0:36 3:16 0,18
0:28 3:00 0,16
================================================== ============
10:29 3:15 3,23


Nedvarvning
Distans: 2,77 km

Total distans (inkl. "vilorörelse"): 9,25 km

Kommentar om löppasset: Den uppmärksamme ser att det endast är 18 redovisade intervaller istället för tänkta 20. Denna diskrepans beror på att jag stod över två omgångar. Fick lite känningar i knä och valde att stretcha ordentligt istället. Första tio intervallerna sprangs med en SM-tvåa på Marathon i - svårt att gissa - täten, vilket återspeglas lite i tempot. En vill ju häng' på, så att säga. En parentes: han hade redan gjort tre mil idag... I alla fall så kändes kroppen fräsch hela passet. Efter intervallerna blev det plankövningar. Statisk träning är fasen hårt, varpå kroppen givetvis inte kändes lika fräsch längre.

Los
2009-04-29, 21:14
Snygga intervaller snyggt presenterat ;)

sascha
2009-05-01, 15:37
2009-01-05

Intervaller och intervaller

Idag på morgonen var det intervaller med träningsgruppen. Kände mig lite seg från onsdagens intervaller (mycket kvalité kommer det bli denna vecka, men så länge benen ändå känns ok tycker jag att det funkar). Första omgången intervaller var backintervaller med varierande distans (uppges i själva statistiken). Högt tempo, inte så mycket hög frekvens utan mer fokus på ett långt steg. Räkna stegen. Funkade bra. Inte räkningen alltså. Det sög jag på. "Ett, två tre, tre, tre, fyra, fem, fem, fem, fem...". Såg tydligen bra ut ändå, vilket måste vara positivt. Omgång numero två var banintervaller, och även de kördes med varierande distans. Ganska snabba, men samtidigt kontrollerade. Lång vilotid (typ 3-5 min). Eftermiddagen blev en promenad in till centrum där jag och damen fikade oss lite. Trevligt. Om man bortser från alla kommunistdemonstrationer bara.

Well, the statistik så to spek

Uppvärmning
Distans: 3,97 km

Backintervallerna

Time Pace Distance Avg. HR
0:18 3:28 0,09
0:13 3:45 0,06
0:10 3:21 0,05
0:08 3:49 0,04
================================================== =============
0:51 3:34 0,24

Banintervaller

Time Pace Distance Avg. HR
0:16 2:44 0,10
0:20 2:23 0,14
0:21 2:25 0,15
0:16 2:37 0,11
================================================== ============
1:14 2:31 0,50

Nedvarvning
Distans: 2,97 km

Total distans (inkl. vilorörelse): 8,86 km

Kommentar: Lite seg från onsdagen som sagt (vilket nog ändå kan ses i tempot), men ändå var passet hyfsat lätt. Backintervallerna kändes nog bäst, medan banintervallerna präglades av lite energibrist. Jobbigt att köra hårt tidigt på dagen, helt enkelt. Inte så mycket skadekänningar (lite ont i knät, men inte så farligt). Efter intervallerna var det fem underbara koordinationslopp som sprangs barfota på gräs i 3:40-3:50-tempo. Riktigt jävla skönt, är nog den mening som bäst beskriver känslan av att springa på gräs.

sascha
2009-05-02, 13:21
2009-05-01


Så skare va! hehe

sascha
2009-05-02, 13:36
2009-05-02

Ett lite roligare pass

Idag var det kvalitétspass igen. Men denna gång med ett par friskvårdsstudenter/arbetare som tagit kontakt med tränaren för att få lite tips. I och med detta kommer tempot vissa gånger vara lite väl långsamt, men det var överlag ändå ett väldigt roligt träningspass! Första övningen var ”följa john” i skogen (alltså inga stigar) där varje deltagare (8 totalt) skulle vara john en (1) minut var. Målet? Att skaka av sig de som sprang bakom, så klart. Vilan? Tiden det tog för alla i gruppen att återsamlas (40-60 s). Nummer två var fartlek där tempot höjdes upp- och nedför, samt långsam jogg på det flacka. Här var det fritt fram att trycka på, vilket jag nog även gjorde. Visst är det roligt att springa på bana eller väg, men jag kan verkligen tipsa om ett sådant här pass när löparsinnet behöver stimuleras. Väldigt roligt!

The statistik

Uppvärmning
Distans: 4,15 km

Följa john

Time Pace Distance Avg. HR
1:09 5:25 0,22
0:55 5:45 0,16
0:59 4:54 0,20
0:57 4:28 0,21
0:59 5:59 0,17
0:59 8:12 0,12
0:58 6:18 0,16
0:54 5:07 0,18
================================================== =====
7:54 5:36 1,41

Fartlek

Time Pace Distance Avg HR.
0:41 3:33 0,19
0:47 3:07 0,25
1:04 3:11 0,34
0:39 3:24 0,19
0:33 2:57 0,19
0:58 3:50 0,25
1:02 4:11 0,25
0:57 3:45 0,25
0:52 3:23 0,26
================================================== =====
7:37 3:29 2,19

Nedvarvning
Distans: 2,88 km

Total distans (inkl. vilorörelse): 12,60 km

Kommentar: Ett väldigt roligt och mentalt (men även fysiskt) avslappnande pass. Visst, det gick inte alltid snabbt och det var inte ett jobbigt pass, men det var inte syftet heller. Roligt. Avslappnande. Passade perfekt efter gårdagens pass. Var ganska sliten i vaderna. Under följa john så hade jag fullt sjå att inte bli blöt. Lyckades. Inte den sista omgången. Detta innebar blåsor, men det faktum att det var så jäkla roligt gjorde att jag inte var så (dock lite) besvärad av dem. Senare i eftermiddag blir det kanske lite löpteknik, det beror på hur jag känner mig.

Linnet
2009-05-02, 14:06
Det är mycket roligare att köra rehab!...*gah!* Allvarligt lät det jäkligt roligt! (blir åtminstone lite slöjogg för mig senare)

sascha
2009-05-02, 21:05
2009-05-02

Eftermiddags/kvällspass - löpstyrka

Blev lite löpteknik/löpstyrka på kvällen ändå.

Statistik från the pass


Uppvärmning
Distans: 4,49 km

Löpstyrka
Fotgympa
7 koordinationslopp i 3:20-3:40-fart

Nedvarvning
Distans: 5,45 km

Total distans: 9,94 km

Kommentar: Totalt 22,50 km idag! Riktigt roligt! Men samtidigt måste jag erkänna att det har tagit på mina ben ganska rejält. Beror nog mest på att det var så länge sedan de fick känna på denna distans under en och samma dag. Käkade ganska dåligt under dagen (två portioner gröt), men nu på kvällen har jag ätit en massa tacos och en bit hallonpaj. Ladda batterierna, alltså. Imorgon tar jag det nog lugnt. Kanske cykla lite, eller köra lite stabilitetsövningar/gym. Får se, helt enkelt. Bra dag!

sascha
2009-05-03, 18:34
Lite väl sliten i benen idag så jag har bara kört lite stretching, ett par stabilitetsövningar och fotgymnastik. Inget värt att rapportera, alltså. Imorgon blir det förhoppningsvis långa intervaller med gruppen. Har blivit mycket kort och intensivt senaste månaderna, så ska bli kul att köra lite längre. Kan lägga in en liten parentes som säger att jag i princip är fri från skadekänningar just nu. Samtidigt vill jag inte riskera något, varför jag kommer starta sakta men säkert. Med andra ord kanske denna journal snart kan leva upp till titelns epitet som anspelar (duh) på löpning.

sascha
2009-05-06, 17:35
2009-05-06

Dålig dag på banan

Har cyklat både igår och i måndags, men inte orkat fylla i statistiken här då det endast varit rena rullpass. Idag var det andra bullar. Ganska mycket plugg på förmiddagen och fram till runt klockan två. Matintag under denna period? Gissa. Dåligt, så klart... En tallrik med standardmjölk och cornflakes, och en banan (bygger upp för en ordvits nu). Det räcker fan inte. Särskilt inte när jag har ett hårt pass på bana(n (hehe)) framför mig. Är ganska besviken på mig själv. Hursom så stod det 2(8x300) på schemat. 45'' vila resp. 2' serievila.

Det bedrövliga passet

Uppvärmning
Distans: 3,93 km

Intervallerna

Time Pace Distance Avg HR.
0:50 3:07 0,27
0:51 3:04 0,28
0:51 3:09 0,27
0:51 3:12 0,27
0:53 3:11 0,28
0:52 3:17 0,27
0:51 3:31 0,24
0:50 3:08 0,27
0:55 3:38 0,25
0:53 3:14 0,27
0:53 3:21 0,27
0:49 2:50 0,29
================================================== =====
10:24 3:13 3,23

Plank- och bålövningar

Nedvarvning
Distans: 2,10 km

Total distans (inkl. vilorörelse): 10,29 km

Kommentar: Vad ska man säga? Ett rent bedrövligt pass. Visst, tempot var stundom ok, men den uppmärksamme noterar att jag endast bokfört 12 intervaller. Blev nämligen snurrig och illamående varje gång vi stannade, så jag var helt enkelt tvungen att hoppa över ett par omgångar. Försökte till en början dra ner på tempot (vilket syns tydligast intervall 6 och 7), men det hjälpte inte. Boven? Jag gissar på att jag inte käkat. Att jag inte käkar gör mig som sagt förbannad då jag faktiskt har - enligt mig - höga mål. Då går det inte att vara så oseriös som det känns som att jag är när det gäller maten. Samma sak med alternativträning och (p)rehab som det nu blivit mindre av. Skärpning, för fan.

Lars Brinkhoff
2009-05-06, 18:45
Särskilt inte när jag har ett hårt pass på bana(n (hehe)) framför mig.

Är det du som ska bli nya programledaren i På spåret?

Att jag inte käkar gör mig som sagt förbannad då jag faktiskt har - enligt mig - höga mål.

Där missade du ju en vits! :smash:

sascha
2009-05-06, 22:14
Där missade du ju en vits! :smash:

Inte alltid lätt att hålla sig på banan, och några mål(chanser) får man väl därför räkna med att missa.

sascha
2009-05-08, 06:40
Vafan.. Jag har aldrig tänkt så mycket på tempot när jag springer, men nu när jag tittar bakåt (bara en månad, liksom) i denna tråd och i SportTracks så ser jag att jag tidigare kört samma snitttempo i ~300 meter uppför som jag gjorde under onsdagens banintervaller på samma distans... Förvisso är det skillnad mellan joggvila på ~1-2' och 45'' stå-/gåvila, fyra och tolv intervaller samt en pigg kropp och en trött kropp , men ändå. Det tar på psyket. Slutsatsen är väl att jag helt enkelt blir i sämre och sämre form. Vad som ligger bakom? Uteblivandet av distansträning, så klart. Från och med nästa vecka (kanske även idag, om allt känns ok) kommer jag att lägga in ett (1) pass á 5-8 km, för att sedan utöka till två veckan därpå (förutsatt att det känns bra). Går ju inte ha det så här.

Idag ska jag med bussen hem för att fira min far som fyller sexa sjua. Även anställningsintervju är inbokad på eftermiddagen. Förhoppningsvis kan jag klämma in en kort distans när jag kommer hem, då jag är väldigt sugen på att springa. Imorgon blir det - om benen och underlaget känns bra - ett kvalitétspass i terräng med fokus på "SNU" (Snabbhetsuthållighet) och lite backar.

sascha
2009-05-10, 20:25
2009-05-09

Avbrutet pass

Planen igår var att skugga gruppens pass (snabba intervaller á ~180 m). Började med att värma upp i typ 3 km. Fick avbryta. Kunde knappt gå efteråt och att ta sig upp och ner i trappan vi har hemma var rentav plågsamt.

Blabla

Uppvärmning:
Distans:3,32 km

Kommentar: Vad ska man säga. Satt mig ner och tog en funderare efter det avbrutna passet. Som det ser ut nu - väntar fortfarande på svar från tränare - kommer jag att skippa all löpning i ett par veckor framåt i alla fall. Förhoppningsvis ska mina ben kunna ta till sig all rehabträning bättre om de inte är slitna mest hela tiden. Att jag har varit (väldigt) sliten efter och under varje löppass (betydligt mer än jag har gett sken av både här i journalen och på träningarna) har i sin tur lett till att jag inte kunnat träna så mycket jag vill, eftersom jag varit tvungen att vila benen ett par dagar innan de känts fräscha igen.

sascha
2009-05-10, 20:46
2009-05-10

Back to basics

Crosstrainer, styrketräning och lite rehabövningar idag. Lagom peppad efter att ha sett andra etappen Giro d'Italia ville jag egentligen cykla, men vädret var fint och benen stubbiga (och torra).

Yoyoyoyo statistik

Crosstrainer
Tid: 48:57
Puls: 151/169

Styrketräning (vi kör en CODE-tag här, jag ska ju inte springa på ett tag nu)

Övning set reps vikt (kg)
Bänkpress 6 8/6/4/4/4/4 40/50/55
Benpress 5 8/6/4/4/4 80/120/150
Smalbänk 4
Latsdrag 4
Push-down 4
Biceps-curl 4
Omvända flyes 2



Rehab
Fotgymnastik
Excentriska tåhävningar
Höftlyft

Kommentar: Roligt pass. Mycket energi. Benen känns jättebra och tillika fräscha, men jag ska inte gå i fällan... Får se det positiva:

http://www.youthink.com/quiz_images/quiz1645outcome1.jpg

Lars Brinkhoff
2009-05-11, 09:02
Att jag har varit (väldigt) sliten efter och under varje löppass (betydligt mer än jag har gett sken av både här i journalen och på träningarna) har i sin tur lett till att jag inte kunnat träna så mycket jag vill, eftersom jag varit tvungen att vila benen ett par dagar innan de känts fräscha igen.

Tråkigt att det krånglar. Jag känner igen det där med att inte vilja gnälla allt för mycket i journalen. Hoppas du kan råda bot på problemen.

sascha
2009-05-11, 19:59
2009-05-11

Ett lit' mer strukturerat cykelpass

Yo! Idag var det basgruppsarbete på förmiddagen (9-12) och seminarium på eftermiddagen (13-15). Lång dag. Som blev längre. Av hönsgården. Seminariet var nämligen en tävling i associationsrätt. Typ frågesport och "finn fem fel". Jurister plus tävling = ömsom högljutt ömsom riktigt förbannat jävla högljutt. Men men. Hann se finalen av dagens etapp i Girot, vilken gav mig lite energi. Efteråt läste jag lite om konsumentkrediter i världens tråkigaste bok, för att sedan ge mig ut på cykeln och leka elit. Inte i bemärkelsen "cykla snabbt och bra" utan snarare "strukturerad träning".

The pass

Uppvärmning (eller rulla ut ur sta'n)
Distans: 4,08 km

Naturlig fartlek*
Tid: 27:59
Distans: 15,06 km
Hastighet: 32,3 km/h
Puls: 177/189

Nedvarvning (eller inte hitta hem)
Distans: 13,27 km

Total tid: 1:05:33
Total distans: 32,41 km

Kommentar: Förjävligt blåsigt idag och jag hade motvind halva vägen och kantvind andra halvan. Var lite jobbigt, men det var så härligt väder att det funkade bra ändå. Finns egentligen inte så mycket att säga om passet. Försökte mig på något form av upplägg och det funkade väl hyfsat. Var skoj i alla fall.

*Innebar i princip ökning av hastighet när det var flackt, och försök att bibehålla denna hastighet i uppförsbackar. Ingen direkt vila förutom ja' lit' grann när det kändes som att det behövdes.

sascha
2009-05-11, 20:31
Tråkigt att det krånglar. Jag känner igen det där med att inte vilja gnälla allt för mycket i journalen. Hoppas du kan råda bot på problemen.

Visst är det så. När man dock kommer till insikt, känns det redan betydligt bättre! Mina ben är riktigt fräscha nu, men denna gång ska jag följa planen på riktigt. Problemen kommer vara ett minne blott inom en snar framtid!

sascha
2009-05-13, 20:05
2009-05-13

Crosstrainer and the styrka

Crosstrainer
Tid: 40:13
Puls: 145/159

Styrketräning
.Militärpress
.Benspark
.Rodd
.Lårcurl
.Fotgymnastik
.Excentriska tåhävningar
.Höftlyft

wintersnowdrift
2009-05-13, 20:51
2009-05-09

Avbrutet pass

Planen igår var att skugga gruppens pass (snabba intervaller á ~180 m). Började med att värma upp i typ 3 km. Fick avbryta. Kunde knappt gå efteråt och att ta sig upp och ner i trappan vi har hemma var rentav plågsamt.

Blabla

Uppvärmning:
Distans:3,32 km

Kommentar: Vad ska man säga. Satt mig ner och tog en funderare efter det avbrutna passet. Som det ser ut nu - väntar fortfarande på svar från tränare - kommer jag att skippa all löpning i ett par veckor framåt i alla fall. Förhoppningsvis ska mina ben kunna ta till sig all rehabträning bättre om de inte är slitna mest hela tiden. Att jag har varit (väldigt) sliten efter och under varje löppass (betydligt mer än jag har gett sken av både här i journalen och på träningarna) har i sin tur lett till att jag inte kunnat träna så mycket jag vill, eftersom jag varit tvungen att vila benen ett par dagar innan de känts fräscha igen.

Usch, jag vet precis hur det känns att behöva bita i det sura äpplet och inse att det bästa man kan göra förmodligen är att vila helt från löpning, fast man inget hellre vill än springa. Samtidigt brukar det kännas skönt när beslutet väl är fattat och man har något definitivt att hålla fast vid, istället för att vela fram och tillbaka. Jag håller tummarna för att du får belöning för din vishet och får göra comeback med en stark och fräsch kropp.

//Kristin

sascha
2009-05-19, 19:18
Yo! Inne i tentaplugget, varför uppdatering av journalen får lida. Tränar dock på som vanligt (d.v.s. cykel och crosstrainer). Igår körde jag ett par timmar LVG och idag blev det 61 minuter på crosstrainer. Funderar på att köra veckorapportering ett par veckor framöver (tenta 5/6), för att sedan styra upp på riktigt. Vi får se! Benen känns i alla fall superpigga och väldigt sugna på löpning. På måndag blir det en provjogg på max - oavsett hur det känns - 20 min. Hur upplägget kommer se ut i framtiden beror helt på måndagspassets utgång. Allt bra? Ja då blir det långsam uppstart med löpning 1-3 ggr i veckan ett par veckor. Not so good (definieras som: minsta lilla känning)? Vila (cykel och crosstrainer) hela maj och halva juni. Håll tummarna!

GurraGo
2009-05-19, 22:53
Ojsan; så du har startat journal? Ja, då är det bäst att börja följa den :thumbup:

sascha
2009-05-24, 10:51
2009-05-24

Löpning hihi

Jag fortsätter som sagt träna på, även om jag inget rapporterar (om man bortser från denna). Blivit bland annat intervaller på cykel och ett par pass styrka. Idag kunde jag hursom inte hålla mig längre. När jag hade stigit upp begav jag mig ut på en löptur. Kort och långsamt. I terräng. Bara känna efter hur vaderna mår. Och visst mår de bra.

The training

Löpning
Tid: 18:54
Distans: 3,76
Tempo: 5:02 min/km

Kommentar: Om själva statistiken behöver inget sägas. Det var ett kort pass i väldigt lugnt tempo. Känningar? Noll. Lite småont i fötterna kanske, men det beror främst på att jag sprang i, nästintill, obanad terräng och att jag inte sprungit på ett par veckor nu. Imorgon blir det cykel eller crosstrainer. Kanske att jag springer en gång till nästa vecka. Vill dock inte ramla ner i någon fälla.

sascha
2009-05-25, 19:38
2009-05-25

Löpning igen

Igår blev det både löpning och styrka. Mina ben kändes bra så jag bestämde mig för att prova springa idag också. Samma terräng som igår.

Lalala

Löpning
Tid: 19:17
Distans: 4,11 km
Tempo: 4:42 min/km

Kommentar: Kort och långsamt igen, och så kommer det fortsätta ett tag nu. Dock roligt att äntligen kunna springa i det fina vädret.

Linnet
2009-05-25, 20:42
Jättekul att du kan springa utan smärta! Men avviker du inte från planen nu?

sascha
2009-05-26, 08:05
Jättekul att du kan springa utan smärta! Men avviker du inte från planen nu?

Jo... Men jag kommer vara väldigt aktsam!

sascha
2009-05-29, 18:14
2009-05-29

Löpning

Yo! Träningen fortsätter medelst intensivt pluggande. Tänker endast rapportera löppassen till dess att tentan är skriven. Nåväl. Idag körde jag, som rubriken och den för ett par meningar sedan meddelade inskränkningen i rapporterandet antyder, ett pass med löpning. Terräng. Ganska mycket upp. Långsamt. Känner att mina ben är lite tunga på grund av uppehållet och oregelbundenheten i springandet. Samtidigt har jag inga skadekänningar. Så det är ju positivt.

Några siffror

Löpning
Tid: 25:08
Distans: 5,41 km
Tempo: 4:39 min/km

Linnet
2009-05-29, 18:53
2009-05-29

Löpning

Yo! Träningen fortsätter medelst intensivt pluggande. Tänker endast rapportera löppassen till dess att tentan är skriven. Nåväl. Idag körde jag, som rubriken och den för ett par meningar sedan meddelade inskränkningen i rapporterandet antyder, ett pass med löpning. Terräng. Ganska mycket upp. Långsamt. Känner att mina ben är lite tunga på grund av uppehållet och oregelbundenheten i springandet. Samtidigt har jag inga skadekänningar. Så det är ju positivt.

Några siffror

Löpning
Tid: 25:08
Distans: 5,41 km
Tempo: 4:39 min/km

Och vad beror denna "tunghet" på då? Tänker på att herrn trots allt inte bedrivit löpning som bör ge dig tunga ben än efter uppehållet.

sascha
2009-05-29, 19:28
Ja... Jag tänker väl att det beror på just det; uppehållet. Jag har ju trots allt inte sprungit på ett par veckor (om man inte räknar alla veckor med bara intervaller, blir den löpningsfria perioden än längre). Kort och gott: att mina ben är lite slöa, helt enkelt. I och med denna slöhet måste jag vara försiktigare än tidigare så att jag inte felbelastar, varför jag springer kort och långsamt. Kanske ska tydliggöra att jag med tunghet egentligen menar något i stil med "inte samma lätthet som tidigare i liknande tempo".

Linnet
2009-05-29, 20:27
Ja... Jag tänker väl att det beror på just det; uppehållet. Jag har ju trots allt inte sprungit på ett par veckor (om man inte räknar alla veckor med bara intervaller, blir den löpningsfria perioden än längre). Kort och gott: att mina ben är lite slöa, helt enkelt. I och med denna slöhet måste jag vara försiktigare än tidigare så att jag inte felbelastar, varför jag springer kort och långsamt. Kanske ska tydliggöra att jag med tunghet egentligen menar något i stil med "inte samma lätthet som tidigare i liknande tempo".

bra att veta, du har en sådan enorm kapacitet, att det vore synd att förstöra den med en allt för optimistisk satsning allt för tidigt...

sascha
2009-05-29, 20:47
bra att veta, du har en sådan enorm kapacitet, att det vore synd att förstöra den med en allt för optimistisk satsning allt för tidigt...

Absolut. Nu är jag väl i och för sig av uppfattningen att alla - med vissa få undantag - har snarlik kapacitet vad gäller exempelvis löpning. Men jag förstår vad du menar, och tackar, för vad jag tar som en komplimang. Vad gäller upplägget, kommer jag att fortsätta att ta det lugnt (till och med lugnare) ett bra tag framöver. I och med min investering i en ny cykel, har jag en känsla av att jag har en hel del sadelnötande framför mig. Hursom känns det betryggande att du intresserar dig för min träning, då det ju är väldigt lätt att bli(nd) hemmablind.

Linnet
2009-05-30, 16:08
Absolut. Nu är jag väl i och för sig av uppfattningen att alla - med vissa få undantag - har snarlik kapacitet vad gäller exempelvis löpning. Men jag förstår vad du menar, och tackar, för vad jag tar som en komplimang. Vad gäller upplägget, kommer jag att fortsätta att ta det lugnt (till och med lugnare) ett bra tag framöver. I och med min investering i en ny cykel, har jag en känsla av att jag har en hel del sadelnötande framför mig. Hursom känns det betryggande att du intresserar dig för min träning, då det ju är väldigt lätt att bli(nd) hemmablind.

Jag är av samma åsikt, kapacitet handlar egentligen om att du tränat dig till en redan hög nivå, samt har passionen att verkligen satsa och lägga ner arbetet som krävs för att bli ännu bättre. Så herrn har skaffat ny cykel får man fråga vad för någon?

sascha
2009-05-31, 16:40
2009-05-31

Löpning und cykel

Yo! Sjuuuuuukt härligt väder här i Umeå. Då jag inte "får" springa långa pass, har jag stundom svårt att motivera mig till att gå ut och springa när jag känner mig pigg. Då jag beställt en ny cykel, men inte fått denna ännu, har jag stundom svårt att motivera mig till att sätta mig på min lilla celestefärgade bianchi. Men idag motiverade jag mig till att göra både och - det vill säga springa lååångsamt, och koooort, samt cykla på min lilla celestefärgade bianchi. Härligt som tusan. Men en överdjävlig (dock varm) kantvind infann sig när jag cyklade. Ett par fyra gånger var jag allt nära på att falla.

The numb3rs

Löpning
Tid: 14:33
Distans: 2,67 km
Tempo: 5:27 min/km

Cykel
Tid: 1:13:20
Distans: 32,68 km
Hastighet: 26,7 km/h

sascha
2009-06-01, 14:09
Idag när jag var och handlade lite sojabönor och havregryn, kommenterade kassörskan "Jag ser att du bara köper vegetariskt numera". LoL

sascha
2009-06-05, 22:51
Tenta idag. Nu tar jag upp journalskrivandet igen. Kommer bli en hel del tid på denna goding:

http://img3.imageshack.us/img3/2789/p1020984l.jpg

Ses imorgon!

Lars Brinkhoff
2009-06-06, 09:06
Kommer bli en hel del tid på denna goding

Jag ser inte riktigt vem det är, för det står en cykel ivägen.

ulfalf
2009-06-06, 11:31
Jag tror han menar soffan bakom cykeln. Brukar själv spendera en hel del tid i soffan, men skriver inte så ofta om det i journalen.

:D *screwy* :Virro

sascha
2009-06-06, 14:12
Jag ser inte riktigt vem det är, för det står en cykel ivägen.

Jag tror han menar soffan bakom cykeln. Brukar själv spendera en hel del tid i soffan, men skriver inte så ofta om det i journalen.

Haha! Jag är och förblir en löpare. Oroa er inte. Men visst är'n snygg?

sascha
2009-06-06, 20:28
2009-06-06

Provrullning och regn

Idag hade jag tänkt provrulla den nya cykeln. Typ 90-120 min. Fixa med sadeln och så vidare. Men vädret ville annat. Efter att jag trampat bort från hemmet en kvart efter lunchtid, öppnade sig himlen och jag som endast var iklädd en kortärmad cykeltröja samt armvärmare och ett par matchande bib-shorts, höll på att frysa ihjäl. Insåg ganska snart att det inte skulle hålla, så jag fick vända om. I skrivande stund har det ännu inte slutat regna.

Rullning

Tid: 33:53
Distans: 16,45
Hastighet: 29,1 km/h

Kommentar: Ja, vad säga. Jag trampade försiktigt, men den alltför korta rullningen gick ändå i hyfsad fart. Vad som bör tilläggas här är att jag under halvtimman fick känna på hur det är att cykla med en riktig cykel, och vilken känsla det är! Addict-ramen är rapp, men samtidigt mogen. Den sticker inte iväg okontrollerat, men svarar samtidigt direkt. Underbar.

Linnet
2009-06-07, 11:39
2009-06-06

Provrullning och regn

Idag hade jag tänkt provrulla den nya cykeln. Typ 90-120 min. Fixa med sadeln och så vidare. Men vädret ville annat. Efter att jag trampat bort från hemmet en kvart efter lunchtid, öppnade sig himlen och jag som endast var iklädd en kortärmad cykeltröja samt armvärmare och ett par matchande bib-shorts, höll på att frysa ihjäl. Insåg ganska snart att det inte skulle hålla, så jag fick vända om. I skrivande stund har det ännu inte slutat regna.

Rullning

Tid: 33:53
Distans: 16,45
Hastighet: 29,1 km/h

Kommentar: Ja, vad säga. Jag trampade försiktigt, men den alltför korta rullningen gick ändå i hyfsad fart. Vad som bör tilläggas här är att jag under halvtimman fick känna på hur det är att cykla med en riktig cykel, och vilken känsla det är! Addict-ramen är rapp, men samtidigt mogen. Den sticker inte iväg okontrollerat, men svarar samtidigt direkt. Underbar.

Nice! Btw vilken radonhoj tycker du att en n00b som mig ska satsa på? Fattar nada när jag cruisar runt på den tyska siten. :confused:

sascha
2009-06-07, 12:07
Nice! Btw vilken radonhoj tycker du att en n00b som mig ska satsa på? Fattar nada när jag cruisar runt på den tyska siten.

Kolla längst upp i högra hörnet. Du kan välja språk där. Med tanke på att du vill lägga ut så lite som möjligt, får du väl satsa på den billigaste.Tror att den ska ligga på runt 5-7 tusen. Men glöm inte att raka benen.

sascha
2009-06-07, 16:41
2009-06-07

Regn + skogslöpning + löpstyrka

Var väldigt sugen på att ta ut cykeln idag, men då det regnar och jag fortfarande känner mig lite osäker på den, valde jag att inte chansa. Istället valde jag att ta en springtur runt sjön, som kommer vara utgångspunkten för de flesta av mina löppass i sommar. Terrängen är ett par långa backar, ett par branta backar och en hel del kurvor. Typ ingen raksträcka alls. Underlaget är mjukt med bark och några rötter här och där. Passar mina ben utmärkt. Efter löpningen körde jag lite löpstyrka. För att jag känner mig lite internationell (och p.g.a. att jag har snott de från en engelskspråkig sida) redovisas de på engelska.

The training

Löpning
Tid: 14:43
Distans: 3,34 km
Tempo: 04:24 min/km

Löpstyrka

Övning Rep/dist. Övning Rep/dist.
Heel Walks 15 m Lunges 10 rep
Toe Walks 15 m Lunges + scuff 10 rep
Knee Pulls 15 rep Lunges + calf 10 rep
Knee Pulls + scuff 15 rep Toe Walks + bounce 10 m
Side Knee Pulls 15 rep Heel+Toe+Jump 10 rep
Leg Throw (back fwd) 15 rep

Kommentar: Löpningen sedd till distans, tempo och därigenom intensitet var lugn, men jag tryckte ändå på lite i vissa backar för att se hur vaderna kändes. Svaret? Ingenting alls kändes dem. Det verkar onekligen som jag blivit kvitt "skadan" nu. Men jag fortsätter att ta det lugnt med löpningen ett par veckor, för att vara på den säkra sidan. Ska dock prova att springa lite längre till veckan.

sascha
2009-06-07, 16:53
För att jag känner mig lite internationell (och p.g.a. att jag har snott övningarna från en engelskspråkig sida) redovisas de på engelska.

Ibland skriver jag som en kratta.

Linnet
2009-06-07, 17:14
Kolla längst upp i högra hörnet. Du kan välja språk där. Med tanke på att du vill lägga ut så lite som möjligt, får du väl satsa på den billigaste.Tror att den ska ligga på runt 5-7 tusen. Men glöm inte att raka benen.

Billigaste går på 699 € och frågan är då om man får väldigt mycket mer cykel för 799-999 € sen finns det flera cyklar med samma pris iaf på 999 och där är jag osäker på vad som skiljer. :confused:

Angående att raka benen säger jag som i en känd hassan-sketch glömma det!

sascha
2009-06-07, 17:36
Billigaste går på 699 € och frågan är då om man får väldigt mycket mer cykel för 799-999 € sen finns det flera cyklar med samma pris iaf på 999 och där är jag osäker på vad som skiljer. :confused:

Angående att raka benen säger jag som i en känd hassan-sketch glömma det!


Radon RPS 9.3 Triple (http://www.bike-discount.de/shop/k94/a12390/rps-93-triple-2009.html?mfid=52) - 999,00 € = Tre klingor fram, vilket du inte ska ha.

Radon RPS 9.0 (http://www.bike-discount.de/shop/k94/a12376/rps-90-2009.html?mfid=52) - 999,00 € mot Radon RPS Rival (http://www.bike-discount.de/shop/k94/a12780/rps-rival.html?mfid=52) 699,00 € = Du får bättre hjul och komponenter i övrigt för den dyrare.

Men jag ska säga att om min gräns var 7-10 k, skulle jag försöka satsa på en begagnad faktiskt. Kolla runt lite här (http://happymtb.org/annonser/).

sascha
2009-06-15, 07:06
2009-06-08 - 2009-06-14

Veckorapportering

Första veckan på jobbet innebar ovisst tidsschema, varför jag inte riktigt varit förmögen att uppdatera här. Vad kan då sägas om föregående veckas träning? Kolla signaturen - i huvudsak löpning. Visserligen med samma devis - kort och lugnt - som tidigare, och kollar vi till mängden träning kommer det därför att se löjligt ut. Glädjande besked i form av inga känningar whatsoever väger dock över. Denna vecka kommer träningen förhoppningsvis bli lite mer strukturerad. Måste få in ett par styrkepass med kroppen (gymmets öppettider funkar inte för mig) och dylikt.

Träningen

Måndag: Löpning 3,32 km (17:03 min)
Tisdag: Löpning 3,32 km (14:35 min)
Onsdag: Löpning 3,30 km (15:53 min)
Torsdag: Cykling 31 km (65 min)
Fredag: Cykling 45 km (90 min)
Lördag: Löpning 4,68 km (22:55 min)
Söndag: Löpning 3,28 km (14:54 min)

sascha
2009-06-15, 16:54
2009-15-06

Löpning + strength

Slutade tidigt idag; redan klockan 14 kunde jag säga adjö; skönt. En del att stå i här hemma (typ laga mat och städa lite) och skitväder ute föranledde - mot min vilja - ett negativ gällande cykling. Tråkigt. Men sådant är livet. Blev, som rubriken skvallrar, lite löpning och styrka istället. Första gången jag kör styrkeövningarna, varför jag körde på tid och inte repetitioner.

Originell rubrik som indikerar att det är dags för själva träningsredovisningen

Löpning
Tid: 15:31
Distans: 3,36 km
Tempo: 04:37 min/km

Styrkeövningar

Övning Tid Övning Tid
Prisoner Squats 45 s V-sits 60 s
Push-up 45 s Back Hypers w/ twist 60 s
Rocket Jumps 45 s Leg Toss 60 s
Rocky's 30 s Wrestler's Bridge 30 s
Crunch 60 s Declined Push-up 45 s
Single Leg Lit 60 s

Kommentar: Inte mycket att säga. Roligt pass. Vill springa längre. Men måste vara disciplinerad och jobba successivt. Bara att inse. Planen denna vecka blir löpning mellan 3-5 km minst fem gånger. Förhoppningsvis innebär det att jag nästa vecka tillåter mig springa ett lite längre pass om ~ 8 km. Håll tummarna.

sascha
2009-06-16, 22:12
2009-06-16

The Longest Yard

(Parentes som pinsamt uppmärksammar det faktum att jag tenderar slarva med datumskrivandet. Ignorans är boven. Sorry.). Hursom. Jobb idag mellan 08-19. Väl hemma var jag lite halvtrött och familjen ville äta direkt, medan jag var sugen på att springa och få lite frisk luft. Gav vika. Åt och vilade ett tag. Gav mig ut. Först ett varv runt "sjön". ~ 3 km. Blev sugen på ett till. Och nu har jag precis sprungit längre än på länge. Bara lätt lunkande. Lugnt och skönt. Inga känningar alls.

Pilkington

Löpning
Tid: 34:37
Distans: 6,69 km
Tempo: 05:11 min/km

sascha
2009-06-16, 22:15
Kommer från och med nästa vecka endast redovisa puls och tid under löppassen. Garmin Forerunner 305 kommer alltså parkeras ett tag. Ett ambitiöst (kanske pretentiöst?) försök till att bli en mer harmonisk löpare. Vi får se hur det går.

Lars Brinkhoff
2009-06-17, 07:14
Kommer från och med nästa vecka endast redovisa puls och tid under löppassen. Garmin Forerunner 305 kommer alltså parkeras ett tag. Ett ambitiöst (kanske pretentiöst?) försök till att bli en mer harmonisk löpare. Vi får se hur det går.

Radikalt! Jag känner mig vilsen utan puls- och fartmätning.

Linnet
2009-06-17, 08:37
Kommer från och med nästa vecka endast redovisa puls och tid under löppassen. Garmin Forerunner 305 kommer alltså parkeras ett tag. Ett ambitiöst (kanske pretentiöst?) försök till att bli en mer harmonisk löpare. Vi får se hur det går.

Jag är inne på samma spår, det är lätt att man blir för fokuserad på distans och tempo, vilket både kan döda glädjen samt stressa på så att man ökar skaderisken.

sascha
2009-06-17, 16:47
Radikalt! Jag känner mig vilsen utan puls- och fartmätning.

Kanske var jag otydlig. Pulsmätningen kommer fortskrida. Skillnaden från tidigare är att jag nu kommer bygga upp min träning kring puls och inte fart.

Jag är inne på samma spår, det är lätt att man blir för fokuserad på distans och tempo, vilket både kan döda glädjen samt stressa på så att man ökar skaderisken.

Exakt. Under en period så vital som denna - precis efter en skada - tror jag att det är viktigare att komma tillbaka i löpandet än att omgående hoppa på samma tåg som tidigare. Sedan har jag en förhoppning - som förvisso möjligen är humbug - om att detta ska göra mig mer medveten om min löpning. Kanske låter det kontradiktoriskt [att färre variabler ger mer medvetenhet], men jag tror nog att man många gånger kan haka upp sig på farten om man har den siffran direkt i handen. Löpning är ju mycket mer än fart. Tror jag.

/Den långsamme

Karvig
2009-06-17, 18:41
Skillnaden från tidigare är att jag nu kommer bygga upp min träning kring puls och inte fart.

Ska bli spännande att se hur du tycker att det fungerar.

sascha
2009-06-20, 09:04
2009-06-17 - 2009-06-20

Onsdag: Ingen träning. Kom hem från jobbet klockan 19. Lade mig framför TV:n efter middagen för att kika på friidrott på Eurosport. Somnade. Härligt.

Torsdag: Ledig. Skitsugen på att rulla iväg på ett långt cykelpass. Efter 15 minuter upptäcker jag att sadelstolpen sitter lös. Blev lite omotiverad och rullade hem för att springa istället. Efter löpningen blev det lite styrka där övningarna kördes med mellan 8 (typ chins) och 40 (typ crunches) repetitioner.

Träning

Cykling
Tid: 34:38
Distans: 16,51 km

Löpning
Tid: 16:05
Distans: 3,39 km

Styrkeövningar

Övning Övning Övning
Prisoner Squats Crunch Leg Toss
Push-up Single Leg Lift Wrestler's Bridge
Rocket Jumps V-Sits Declined Push-up
Rocky's Back Hypers w/ twist Chins

Fredag: Jobb mellan 08-15. Härligt, tänkte jag. Sluta tidigt. Vi var bara två stycken på jobbet, då "man" när "man" gått tillbaka och kollat på försäljningen under midsommar, dragit slutsatsen att inte fler behövdes. Fel. Inte en lugn sekund och ganska hektiskt. Tiden gick visserligen fort på grund av detta, men ändå. En annan sak som kan uppmärksammas är att jag tidigare alltid tyckt att affärer som stänger tidpunkt x, gott och väl kan ha öppet x+5 minuter, så att jag som var sen hinner shoppa färdigt. Denna åsikt har reviderats något, när jag kom hem först 15:40.

I alla fall så var jag alldeles för seg i huvudet och kropp för att kunna avverka någon träning. Blev filmkväll med min flickvän och min syrra. Var trevligt.

Lördag: Jobb mellan 11-17 idag. Inte börjat ännu alltså. Passade på att träna på morgonen. Blev cykling. När jag gav mig iväg 07.30 var det 7 grader ute, och jag var "tvungen" att köra arm- och benvärmare. Efter drygt en timme, när solen kommit fram på riktigt, kunde alla -värmare avlägsnas samtidigt som jag fick njuta av värmen. Det hade nu blivit runt 17 grader varmt och jag rullade med ett leende på mina läppar. Nu blev visserligen passet inte särskilt långt, så kanske kompletterar jag med lite löpning ikväll. Men med det sagt, kan det konstateras att det var en riktig "fan vad skönt och roligt det här är"-vända.

Träning

Cykling
Tid: 1:42:22
Distans: 48,68 km

sascha
2009-06-21, 19:23
2009-06-21

Längsta passet på nya cykeln

Yo, bro! Jobb mellan 11-17 idag igen. Steg upp klockan 06.00. Lite kyligt, varför jag väntade till 07.00 innan jag gav mig ut(an -värmare). Var först inställd på att käka frukost innan passet, men jag tog beslutet att det var bäst att härdas. I och med att jag vaknade hyfsat tidigt, var jag även sugen på att cykla lite längre. Prova det nya, så att säga. Blev totalt 2 h 34 min. Flöt på helt ok, men motvinden på hemvägen var riktigt jobbig.

Wella

Cykling
Tid: 2:34:02
Distans: 72,86 km

sascha
2009-06-22, 17:00
2009-06-22

Löpning. Day one on the routine

Tjaba. Slutade tidigt idag. Klockan 15. Nice. Kom hem. Styrde upp lite "ligga i solen ett tag". Läste bok. Nice. Gav mig ut på den planerade löpturen. Endast siffror berörande puls och tid lagrades. Nice. Ska gå igenom mitt upplägg beträffande varför jag tänker ligga på viss puls och så vidare, men då jag jobbar sent både imorgon och på onsdag, får det vänta ett tag. Inte nice. Hursom så var instruktionerna idag 35+ minuter med ~140 snittpuls. Utgångspunkten var som vanligt "Sjön", men då passet skulle vara lite längre och jag inte var sugen på att varva, tog jag höger vid en stig. Nice.

Fet

Löpning
Tid: 38:11
Puls: 143/156

Kommentar: Känner att jag har hyfsat lätt för att "hitta rätt puls". Redan efter en fem minuter eller så, hade jag funnit en passande takt och ögonen kunde förflyttas från pulsuret. Ett par längre och brantare backar störde visserligen rytmen en aning (se ovan rapporterade maxpuls), men överlag kändes det bra.

Karvig
2009-06-22, 17:50
Puls: 143/156

Kommentar: Känner att jag har hyfsat lätt för att "hitta rätt puls". Redan efter en fem minuter eller så, hade jag funnit en passande takt och ögonen kunde förflyttas från pulsuret.

Imponerande att du lyckas känna av pulsen så pass bra. Håller det sig passet igenom eller hur ofta behöver du kolla av på pulsklockan?

sascha
2009-06-22, 17:50
Glömde bort the muscles. Same ol' same ol'.

Styrkeövningar

Övning Övning Övning
Prisoner Squats Crunch Leg Toss
Push-up Single Leg Lift Wrestler's Bridge
Rocket Jumps V-Sits Declined Push-up
Rocky's Back Hypers w/ twist Chins

sascha
2009-06-22, 18:07
Imponerande att du lyckas känna av pulsen så pass bra. Håller det sig passet igenom eller hur ofta behöver du kolla av på pulsklockan?

Efter fem minuter kunde jag i princip köra på. Kollade pulsen ett par gånger, men behövde aldrig sänka farten. Att jag hade en, om man jämför med medelpulsen, hög pulstopp berodde som sagt på långa backar som jag inte orkade anpassa tempot till. Tryckte snarare på, när jag sprang uppför.

sascha
2009-06-23, 06:10
2009-06-23

Day 2. Löpning in the morning sun

Fasen. Hade precis skrivit ihop ett inlägg om morgonens träning, när datorn bestämde sig för att göra motstånd. I och med detta, kommer bara en rad stödord: Jobb mellan 08-19. Morgonlöpning. Sugen på ny miljö. Cyklade ner till "Björnvallen". Sprang på ett av elljusspåren. Planen var 35+ minuter med en snittpuls mellan 155-160 bpm. Intensivare än igår, alltså. Hyfsat obekant med det "nya" spåret, varför jag inte kom upp i den tänkta tiden. Roligt, dock.

We are

Löpning
Tid: 32:59
Puls: 161/167

Kommentar: Av erfarenhet visste jag att det skulle vara svårt för mig att komma upp i 160 i puls när jag i stort sett var nyvaken. Fick köra lite hårdare till en början för att vakna, men till slut hittade jag en takt som passade och fortsättningsvis rullade det på ganska lätt. Tjingtjong.

sascha
2009-06-25, 15:16
2006-06-24 - 2006-06-25

Onsdag: Jobb mellan 08-17. Helt ok. Löpning efteråt. Tanken var 40+ min med snittpuls på 150 bpm. Det var riktigt asvarmt ute, varför målet inte riktig uppnåddes.

Resultatet

Tid: 38:54
Puls: 146/154

Plankövningar
Övning Tid Övning Tid
Plankan 20 s Plankan + steg 20 s
Plankan åt sidan 20 s Plankan åt sidan 20 s
Plankan "bakvänd" 20 s Plankan "bakvänd" + steg 20 s
Plankan åt sidan 20 s Plankan åt sidan 20 s
Plankan "hitlers hund" 20 s Plankan "bakvänd" + ett ben 10/10 s
Plankan åt sidan 20 s Plankan åt sidan

Torsdag: Ledig. Innebar cykling. Kom ut ganska sent (typ 10.00), och det hade hunnit bli 20+ ute. Väl hemma (typ halv ett) svalkade jag mig med lite vattenmelon. Resten av dagen har tillbringats ute i solen iklädd endast kalsonger. Men. Trots intensivt helkroppssolande. Är cykelbrännan ett faktum.

Tid: 2:14:39
Distans: 61.10 km
Puls: 143/150

Kommentar: Återkommande kantvind till trots, var detta ett riktigt glidarpass. Tiden gick fort som tusan, men farten var pinsamt långsam.

sascha
2009-06-28, 21:55
2009-06-26 - 2006-06-28

Fredag: Jobb 8-18. Löpning efteråt. Tanken var lätt löpning kring 30 minuter med 140 i snittpuls. Gick bra.

Statistik

Tid: 33:38
Puls: 140/155

Efter detta körde jag sex koordinationslopp á 20 s. Ville bara testa hur benen kändes. Pigga och hela, visade det sig.

Lördag: Ledig helg! Härligt som tusan. Sugen på att cykla, men på grund av lång sovmorgon (igår och idag), blev så icke fallet. Istället blev det löpning. Benen känns så otroligt fräscha varje gång jag tar mig ut för att springa. Lycka. Hursom, var tanken denna gång "kring 30 minuter, med 150 i målpuls".

Numbers

Tid: 31:01
Puls: 147/155

Söndag: Ledig från både jobb och träning idag. Rövvarmt, varför jag inte hade så mycket ork. Har dock städat huset och tvättat cyklar och motorcyklar, så en inaktiv dag har det inte varit. Dock ingen träning, som sagt.

Inför nästa vecka: Är medveten om att jag inte presenterat mitt träningsupplägg i tråden, men jag har helt enkelt inte hunnit. Gör det så fort jag kan. Nästa vecka är hursomhelst tanken att jag ska försöka springa hyfsat snarlikt denna veckas löpning. Är sugen på att springa ett lite längre pass (45+ min), så det får bli lite av en målsättning. Kommer även fortsätta med koordinationslopp efter ett av passen samt eventuellt introducera lite löpskolning till ett annat.

Lars Brinkhoff
2009-06-28, 22:05
Det går ju som på räls det här! Trevlig läsning!

sascha
2009-07-01, 12:29
2009-06-29 - 2009-06-30

Måndag: I söndags skrev jag om att jag denna vecka skulle springa ett pass om 45 minuter. En dag. Längre än så kunde jag inte hålla mig.

Träningen

Löpning
Tid: 43:39
Puls: 163/169

Plankövningar
Övning Tid Övning Tid
Plankan 20 s Plankan + steg 20 s
Plankan åt sidan 20 s Plankan åt sidan 20 s
Plankan "bakvänd" 20 s Plankan "bakvänd" + steg 20 s
Plankan åt sidan 20 s Plankan åt sidan 20 s
Plankan "hitlers hund" 20 s Plankan "bakvänd" + ett ben 10/10 s
Plankan åt sidan 20 s Plankan åt sidan

Kommentar: Visserligen kördes dessa 43 minuter på den backigaste sträckan jag vet existerar här, men det blev inte fullt 45 minuter löpning, varför jag säkerligen kommer göra ett nytt försök under veckan.

Tisdag: Lång dag på jobbet. 8-19.30. Tiden gick dock förhållandevis fort, så det var inte särskilt farligt. Väl hemma serverades det middag ganska omgående. Lite halvtrött, men kände att benen ville ut och röra på sig. Så då blev det så.

Lala

Löpning
Tid: 36:41
Puls: 143/153

Onsdag: Bara hemma på lunch just nu. Inte hunnit träna något än, men jag slutar klockan fem, varefter jag planerar att både springa och köra nå' styrka. Passet lär rapporteras imorgon.

sascha
2009-07-01, 12:32
Det går ju som på räls det här! Trevlig läsning!

Tack så mycket! Roligt att du tittar in!

Vill även passa på att be om ursäkt till dig och alla andra läsare för att jag inte ännu presenterat mitt träningsupplägg. Snart så!

sascha
2009-07-04, 06:28
2009-07-01 - 2009-07-04

Onsdag: Löpning, varefter sex stycken koordinationslopp avverkades. Kändes bra! Som utlovades under onsdagens lunchrast, kördes även styrka.

Löpning
Tid: 35:25
Puls: 153/165

Styrkeövningar

Övning Övning Övning
Prisoner Squats Crunch Leg Toss
Push-up Single Leg Lift Wrestler's Bridge
Rocket Jumps V-Sits Declined Push-up
Rocky's Back Hypers w/ twist Chins

Torsdag: Ledig dag. Tiden gick mest åt att fixa med cykeln som bestämde sig för att strula. När jag så äntligen hittade en lösning på problemet, hade aftonen infunnit sig och jag var omotiverad att rulla. Istället löpning i terapeutiskt syfte. Tanken från början var kring 30 minuter med 140 bpm i snittpuls. Tidsmålet uppnåddes, men pulsen var lite väl hög.

Löpning
Tid: 33:46
Puls: 158/171

Fredag: Lång arbetsdag som slutade med vila. Tråkigt. Främst så, på grund av att benen kändes pigga och sugna. Men, det kanske gynnar mig i slutändan.

Lördag: Vaknade fem this morning. Har hunnit avverka ett pass med löpning och lite plankövningar samt en rutin för allmän löpstyrka.

Löpning
Tid: 34:50
Puls: 144/146

Plankövningar
Övning Tid Övning Tid
Plankan 20 s Plankan + steg 20 s
Plankan åt sidan 20 s Plankan åt sidan 20 s
Plankan "bakvänd" 20 s Plankan "bakvänd" + steg 20 s
Plankan åt sidan 20 s Plankan åt sidan 20 s
Plankan "hitlers hund" 20 s Plankan "bakvänd" + ett ben 10/10 s
Plankan åt sidan 20 s Plankan åt sidan

Löpstyrka

Övning Rep/dist. Övning Rep/dist.
Heel Walks 15 m Lunges 10 rep
Toe Walks 15 m Lunges + scuff 10 rep
Knee Pulls 15 rep Lunges + calf 10 rep
Knee Pulls + scuff 15 rep Toe Walks + bounce 10 m
Side Knee Pulls 15 rep Heel+Toe+Jump 10 rep
Leg Throw (back fwd) 15 rep

sascha
2009-07-10, 06:50
2009-07-05 - 2009-07-10

Söndag: Löpning. And some mo'e.

Tid: 36:47
Puls: 155/162

Löpskolning

Övning Repetitioner Omgångar
Stora hjulet 20 3
Långa hoppsasteg 20 3
Skipping 20 3
Mångsteg 20 3

Måndag: Slutade tidigt. Väl hemma lade jag mig i soffan framför touren. Blev därför lite halvtrött. Men runt 18 gav jag mig ut på lite löpning.

Tid: 31:51
Puls: 162/165

Tisdag: Jobb mellan 8-19, varför jag sprang på morgonen.

Tid: 34:23
Puls: 144/150

Onsdag: Planen för kvällen var cykling. När jag rullat en tio minuter upptäckte jag dock att växlarna (fortfarande) strulade. I skrivande stund är cykeln på väg till Umeå för justering. Lika bra att få det gjort ordentligt.

Torsdag: Ledig! "Lite längre löpning", stod på schemat. Och så blev det.

Tid: 47:55
Puls: 159/162

Fredag: Börjar snart, varför samtliga "rapporter" endast bestått av ett fåtal rader. Likaså denna.

Tid: 30:28
Puls: 149/155

Kommentar: Ett par korta kommentarer bör göras. Först och främst berörande uteblivandet av löpstyrka/allmän styrketräning denna vecka. Orsak? Lathet, tror jag. Nummer två är att löpningen denna vecka varit relativt (sett till tidigare veckor) intensiv. Endast ett pass under 145 i snittpuls thus far. På lördag och söndag har jag därför ordinerat mig själv 140-löpning.

sascha
2009-07-15, 08:05
2009-07-11 - 2009-07-15

Lördag: Hade ordinerat 140-löpning, men var lite omotiverad under dagen. Blev istället två långa och trevliga promenader med flickvännen.

Söndag: Även idag var tanken 140-löpning, men var lite för motiverad. Blev därför strax under 160-löpning. Kass disciplin.

Löpning
Tid: 38:18
Puls: 157/162

Måndag: Jobb mellan 08-16. Går på ett nytt schema nu, varför jag har en en rad nya arbetsuppgifter framför mig - något som stimulerar. Väl hemma kollade jag på söndagens tour-etapp, för att sedan ge mig ut och springa. Rundan avslutades med sex koordinationslopp á 15 s. Kändes bra!

Löpning
Tid: 33:59
Puls: 151/154

Tisdag: "Ledig" stavas ibland cykling i mitt lexikon. Denna dag var en sådan gång. Kände mig redo relativt sent (runt tio), varför passet inte blev fullt så långt som jag tänkt mig. Hursom var det skönt att rulla lite igen!

Cykling
Tid: 1:48:06
Puls: 142/174

Onsdag: Jobb mellan 11-19 idag. Har därför inte börjat ännu. Härligt. Steg upp vid sex för att avverka den tänkta träningen. Även det härligt. Blev lugn löpning som följdes av lite styrka.

Löpning
Tid: 34:03
Puls: 148/155

Styrkeövningar

Övning Övning Övning
Prisoner Squat Crunch Leg Toss
Push-up Single Leg Lift Wrestler's Bridge
Rocket Jump V-Sit Declined Push-up
Rocky Back Hypers w/ twist Chins
Eccentric toe raise Hip lift

Kort om resten av veckan: Imorgon jobbar jag mellan 14-19. Är lite sugen på att cykla på förmiddagen, men vi får se. Det är nämligen så att jag är ledig i helgen och därför tänker åka med flickvännen hem till henne. Mitt transportmedel för helgen (dit och tillbaka alltså) planeras vara just cykel. I och med denna plan kommer det kanske inte bli löpning fredag/söndag, varför det vore lite dumt att inte springa imorgon; fyra löpfria dagar känns lite overkill. Helst med tanke på att benen känns så fräscha. Att både cykla och springa har slagit mig. Men vi får se.

Lars Brinkhoff
2009-07-15, 08:25
Hur är skadeläget nu då? Lätt löpning 30-40 minuter verkar ju inte vara något problem. (Puls 160 tolkar jag som fortfarande ganska lätt.)

sascha
2009-07-15, 08:56
Hur är skadeläget nu då? Lätt löpning 30-40 minuter verkar ju inte vara något problem. (Puls 160 tolkar jag som fortfarande ganska lätt.)

Skadeläget är väl noll, antar jag. Visst, benen känns inte fullt så snabba som de gjorde i vintras, men det är väl inte särskilt oväntat under omständigheterna. Lätt löpning är 130-165 för mig. Planen är att köra som jag gör nu - mellan 30-40 min löpning (för att sedan lägga till ett långpass om ~ 60-90 min) - i minst tre veckor till.

Linnet
2009-07-15, 12:22
Skadeläget är väl noll, antar jag. Visst, benen känns inte fullt så snabba som de gjorde i vintras, men det är väl inte särskilt oväntat under omständigheterna. Lätt löpning är 130-165 för mig. Planen är att köra som jag gör nu - mellan 30-40 min löpning (för att sedan lägga till ett långpass om ~ 60-90 min) - i minst tre veckor till.

Lite intressant att vi valt olika vägar att gå när det gäller att hålla våra kroppar hela, du springer på puls, medan jag slängt min garmin så långt bort i ett mörkt hörn jag kan och endast använder den då jag skall mäta ut en ny sträcka.. (är övertygad om att ditt sätt säkert har bättre teoretiska belägg, men hur tycker du att det är att springa så mycket på puls?)

sascha
2009-07-24, 07:34
2009-07-16 - 2009-07-23

Torsdag: Tanken här var cykling, men det blev inte så. Efter en aktiv dag med promenader, städning och dylikt, gav jag mig istället ut för att springa. It was nice. Avslutades med sex koordinationslopp.

Löpning
Tid: 37:10
Puls: 142/149

Fredag: Jobba till fyra. Hem. Se Haussler solovinna en etapp. Svida om till cykelkläder. Sätta sig på cykeln. Rulla mot flickvännens hem. Gick bra. Men med 1,5 mil och en lite värre/längre (3-4 km) backe kvar, släpper bakväxelns vajer. Resultat? Tyngsta växeln ett måste. Resultat? Nära mjölksyra i armarna efter uppförsbacken.

Cykling
Tid: 1:56:36
Distans: 64,39 km
Hastighet: 33,1 km/h
Puls: 154/179


Lördag: Ledig från träning och jobb. Ute och gick på Åseles stora marknad.

Söndag: Ledig från jobb, men inte träning. Väl hemma blev det löpning. Körde som vanligt, och avslutade med sex koordinationslopp.

Löpning
Tid: 36:26
Puls: 147/153

Måndag: Löpning. Lala.

Tid: 32:33
Puls: 161/164

Tisdag: Ledig idag, så jag passade på att titta på denna dags bergsetapp. Och vilken mäktig etapp sen! Blev så uppspelt att jag direkt efteråt gav mig ut för att springa. Lite snabbare/hårdare. Avslutning? Sex koordinationslopp, så klart!

Löpning
Tid: 38:22
Puls: 157/165

Onsdag: Jobb till 19. Borde ha sprungit på morgonen (hade gott om tid) då jag vet att jag brukar vara seg efter dessa dagar. Men så blev det inte, och därför blev det inte heller någon träning denna dag. Onödigt som tusan.

Torsdag: Jobb till 19 idag också, men denna gång gjorde jag inte samma misstag, utan sprang redan på morgonen. Väl hemma var det tänkt att vi skulle ha en liten tv-spelskväll, men icke-fungerande och bortsprungna kontroller ställde till det för oss. Istället påbörjades tittning av "Epic Movie", men skiten var så kass att det blev outhärdligt, varför vi stängde av och istället tittade på friidrott och därefter sammandraget från dagens tempoetapp. Passade mig perfekt. Efter att ha både blivit imponerad och icke så, gav jag mig ut för att springa än en gång. Typ vid halv tolv. Hur det gick?

På med kläderna och skorna. Ut. Se någon skum gubbe i buskarna. Överväga att gå in igen. Hyperventilera ett par gånger för att samla mod. Börja springa. Möta buskisen på stigen. Upptäcka att det bara var den trevlige grannen som rastade sina hundar. Trycka på lite i löpningen för att det är lite roligare. Bliva lite ofokuserad. Springa på. Höra och verkligen känna ett "skvash" under foten. Stanna. Kolla. Fan. En groda. Ångest. Få dåligt samvete. Börja springa på asfalt (första gången på månader!!!). Upptäcka att det är avsevärt mycket lättare att springa på asfalt än i kuperade terrängspår. Men inse att det för min del fortfarande kommer bli terräng.

Löpning FM.
Tid: 36:36
Puls: 144/151

Löpning EM
Tid: 31:27
Puls: 154/163 (rädda hjärtslag)

Efter gårdagens dubbel kan jag säga att det nog är det formatet - att springa två gånger/dag - som kommer att passa mig bäst i min framtida jakt på "mileage". Jag är övertygad om att längre pass ger bättre och snabbare resultat, men tror samtidigt att riskerna för överbelastning är högre vid 90 min sträcklöpning än samma antal minuter fördelat på två pass. Till sist kan det angående denna rapportering nämnas, att den inte täcker den styrketräning som utförts. Börjar snart jobba, och har inte tid helt enkelt.

Lars Brinkhoff
2009-07-24, 07:55
Efter gårdagens dubbel kan jag säga att det nog är det formatet - att springa två gånger/dag - som kommer att passa mig bäst i min framtida jakt på "mileage". Jag är övertygad om att längre pass ger bättre och snabbare resultat, men tror samtidigt att riskerna för överbelastning är högre vid 90 min sträcklöpning än samma antal minuter fördelat på två pass.

Seriöst upplägg! Tveklöst har du rätt i din riskbedömning. Du hade väl ändå inte tänkt springa 90 minuter i sträck varje dag?

Till sist kan det angående denna rapportering nämnas, att den inte täcker den styrketräning som utförts.

Bra, jag blev lite orolig där ett tag.

sascha
2009-07-25, 16:37
Lite intressant att vi valt olika vägar att gå när det gäller att hålla våra kroppar hela, du springer på puls, medan jag slängt min garmin så långt bort i ett mörkt hörn jag kan och endast använder den då jag skall mäta ut en ny sträcka.. (är övertygad om att ditt sätt säkert har bättre teoretiska belägg, men hur tycker du att det är att springa så mycket på puls?)

Skillnaden är väl att jag har en faktisk siffra att följa. Ser inga egentliga nackdelar med ditt upplägg - mig veterligen lyssnar du på din kropp ganska väl - och hade jag haft disciplinen, kanske jag hade gjort likadant. Angående hur det är... Det är fan bra. Det passar mig utmärkt. Skulle kunna skriva massor om fördelarna, men jag är rädd för att upplevelsen varierar väldigt mycket från person till person. Men om du är nyfiken så säg till - ring gärna!

Seriöst upplägg! Tveklöst har du rätt i din riskbedömning. Du hade väl ändå inte tänkt springa 90 minuter i sträck varje dag?

Kanske var otydlig. Det jag menar är att när jag ska öka antalet löpta timmar så kommer jag göra det genom att lägga till ett pass.

Bra, jag blev lite orolig där ett tag.

Det finns fortfarande anledning att oroa sig. Jag har till och med svårt att motivera mig till att köra den redan föga styrka jag kör. Men förhoppningsvis blir det ändring på det när jag får komma tillbaka till Umeå. Komma tillbaka hem.

sascha
2009-08-03, 16:20
Business as usual hemma hos mig. Förra veckan resulterade i ungefär 4.5 h löpning och lika mycket cykling. Orkar inte gå in djupare just nu, men det finns lite att berätta. Detta inlägg tillägnar jag dock prylar då det är så att jag precis hämtat ut en lättviktare och en spiksko jag beställde häromdagen. Billiga som tusan (hela kalaset gick på 900 kronor och då fick jag även sex (6!) par strumpor på köpet). Nice price.

http://pici.se/pictures/eeVBNAFOv.jpg

Lars Brinkhoff
2009-08-03, 17:35
Detta inlägg tillägnar jag dock prylar då det är så att jag precis hämtat ut en lättviktare och en spiksko jag beställde häromdagen.

Vilka snyggingar!

Linnet
2009-08-05, 09:33
Business as usual hemma hos mig. Förra veckan resulterade i ungefär 4.5 h löpning och lika mycket cykling. Orkar inte gå in djupare just nu, men det finns lite att berätta. Detta inlägg tillägnar jag dock prylar då det är så att jag precis hämtat ut en lättviktare och en spiksko jag beställde häromdagen. Billiga som tusan (hela kalaset gick på 900 kronor och då fick jag även sex (6!) par strumpor på köpet). Nice price.

http://pici.se/pictures/eeVBNAFOv.jpg


Vart beställde du dessa???? *drool*

sascha
2009-08-13, 19:26
2009-07-24: Nada

2009-07-25: Löpning
Tid: 34:03
Puls:149

2009-07-26: Löpning
Tid: 30:25
Puls: 147

2009-07-27: Löpning
Tid: 50:14
Puls: 139

2009-07-28: Löpning
Tid: 30:56
Puls: 160

2009-07-29: Cykling
Tid: 1:33:49
Distans: 45,70 km
Hastighet: 29,2 km/h
Puls: 146

2009-07-30: Nada

2009-07-31: Löpning FM
Tid: 39:48
Puls: 132

Löpning EM
Tid: 32:23
Puls: 145

2009-08-01: Nada. Födelsedag also known as the big 2 0. Var roligt med en del aktiviteter. Sugen som tusan på att träna, men så blev det icke.

2009-08-02: Nada.

2009-08-03: Löpning
Tid: 19:41
Puls: 160

Kommentar: Kort pass som fan. Nya skor och ville inte riskera något.

2009-08-04: Löpning
Tid: 16:49
Puls 166

Kommentar: Kort pass som fan. Nya skor och ville inte riskera något.

2009-08-05: Cykling
Tid: 1:59:30
Distans: 60,01
Hastighet: 30,1 km/h
Puls: -

2009-08-06: Löpning
Tid: 29:17
Puls: 145

2009-08-07: Löpning
Tid: 23:38
Puls: 140

2009-08-08: Cykling
Tid: 4:38:53
Distans: 127,79 km
Hastighet: 27,5 km/h
Puls: 138

Kommentar: Bonkade som tusan under detta pass. Första halvan avverkades med 33,1 km/h i snitthastighet. Andra halvan? You do the math. Bestämde mig direkt efter att ha slutat jobba (8-17) att jag skulle dra på ett distanspass. Min flickvän bor ~ 7 mil bort och tanken var att jag skulle cykla dit, fika och sedan cykla tillbaka. Men. Eftersom jag ville att det skulle vara en överraskning, ringde jag aldrig. Och. Ingen var hemma. Maten i magen? Ptja, frukosten vid 7... Tappade alla krafter.

2009-08-09 - 2009-08-11: Ingen träning, istället packning inför hemresa.

2009-08-12: Löpning
Tid: 44:41
Puls: 163

2009-08-13: Löpning
Tid: 44:51
Puls: 165

sascha
2009-08-13, 19:26
Sorry for the Wall of Text

sascha
2009-08-16, 09:58
2009-08-14

I fredags blev det lite löpning och lite gym. Övrig tid tillbringades promenerandes till och från centrum, där det picknickades med damen. Väldigt trevligt, även om solen stundom gömde sig. Sett till träning en OK dag; tanken var att lägga till ett andra löppass, men jag blev lat.

Löpning
Tid: 27:32
Puls: -

Stabilitet/styrka
På matta: stjärnan (3x20) och musslan (3x30)
På boll: skottkärran (3x20), cirkel (3x10-15), push-ups (3x20), knäuppdrag 2 ben (3x20) 1 ben (3x10-15), höftlyft (3x20) och bencurl 2 ben (3x20) 1 ben (3x10-15)
I trappa: excentriska tåhävningar med rakt ben (3x20) böjt ben (3x20) och sidledes höftlyft (3x60)
I dragapparat: framåt, rakt ben (1x20) med knäuppdrag (1x20), bakåt, rakt ben (1x20) med hälkick (1x20), sidledes, inåt (1x20) och utåt (1x20)
Stående på ett ben: benpendlingar framåt, bakåt och åt sidan (3x?)

sascha
2009-08-16, 10:07
2009-08-15

Långpass! Ja, så stavades gårdagens träning. Okej. Det var inte ett regelrätt långpass. Inte tillräckligt långt för det, helt enkelt. Men. I relation till hur långt jag kunnat springa de senaste månaderna, så var det nog att betrakta som långt. Ändå. Nu ska jag sluta skriva långt. Jag sprang i alla fall mot Stadsliden/Gammliaskogen med ett par lite längre omvägar. Väl framme, bestämde jag mig för att testa på SM-spåret. Ingen aning om hur långt det är och jag hade ingen aning om hur kuperat det var. Väldigt, skulle det visa sig. Men roligt att springa. När jag var färdig, lunkade jag hemåt med ännu längre omvägar för att få lite extra tid i benen.

Löpning
Tid: 1:18:07
Puls: 148

Märk väl att tiden inte är endast för löpningen i SM-spåret, utan för hela passet.

sascha
2009-08-17, 21:05
2009-08-16

Kort distans denna dag. Regnade och blåste som tusan. Mitt hår var i vägen. På riktigt. Klockan 19.00 var 75 % av håret borta. Känns förbaskat härligt.

Löpning
Tid: 30:26
Puls: 159

sascha
2009-08-17, 21:08
2009-08-17

Intervaller med klubben.

Äntligen! Bestämde mig för att köra ett intervallpass med klubben idag. Klubben och the Forerunner. Benen har känts fräscha, och to be frank - jag behövde sällskapet. Sällskapet och statistiken. I efterhand kan jag konstatera: jag valde rätt. Benen känns fortfarande fräscha, och det är skönt att föra in ett pass i Sporttracks igen. Med det sagt kommer jag fortfarande inte köra med fartregistrering under övriga träningspass.

To the själva träning dårå: Valde att köra långsammare än jag annars hade gjort, men ville inte riskera något. En slutsats efter passet är: jag har kanske inte blivit bättre, men jag har fasen inte tappat mycket. Min ringa löpträning de senaste månaderna till trots. Det kändes som att jag joggade, fast lite snabbare. Nice.

Löpning

Uppvärmning
Tid: 13:45

Intervaller

6 x 30'' med 30'' gåvila

Snittempo: 3,28 min/km

6 x 2' 30'' med 1' gåvila

Snittempo: 3,39 min/km

6 x 30'' med 30'' gåvila

Snittempo: 3,23 min/km

Nedvarvning
Tid: 15:28

Efter löpningen blev det bålstyrka i form av plankor. Fantastiskt jobbiga plankor.

Linnet
2009-08-17, 21:29
2009-08-15

Långpass! Ja, så stavades gårdagens träning. Okej. Det var inte ett regelrätt långpass. Inte tillräckligt långt för det, helt enkelt. Men. I relation till hur långt jag kunnat springa de senaste månaderna, så var det nog att betrakta som långt. Ändå. Nu ska jag sluta skriva långt. Jag sprang i alla fall mot Stadsliden/Gammliaskogen med ett par lite längre omvägar. Väl framme, bestämde jag mig för att testa på SM-spåret. Ingen aning om hur långt det är och jag hade ingen aning om hur kuperat det var. Väldigt, skulle det visa sig. Men roligt att springa. När jag var färdig, lunkade jag hemåt med ännu längre omvägar för att få lite extra tid i benen.

Löpning
Tid: 1:18:07
Puls: 148

Märk väl att tiden inte är endast för löpningen i SM-spåret, utan för hela passet.

SM-spåret 9,66 km ca

sascha
2009-08-17, 21:45
SM-spåret 9,66 km ca

Nice! Kollade aldrig hur lång tid det tog runt själva spåret, men det var helt klart tufft! Har du sprungit det någon gång? Snackade med K idag och hon sade att det kommer bli backlöpning i någon/några av de alla backar därikring i höst. Ser redan framemot det. När kommer du tillbaka till Umeå förresten? Vore skoj att träffas, om så endast över en kopp thé.

Linnet
2009-08-18, 20:10
Nice! Kollade aldrig hur lång tid det tog runt själva spåret, men det var helt klart tufft! Har du sprungit det någon gång? Snackade med K idag och hon sade att det kommer bli backlöpning i någon/några av de alla backar därikring i höst. Ser redan framemot det. När kommer du tillbaka till Umeå förresten? Vore skoj att träffas, om så endast över en kopp thé.

Ja, jag har sprungit det flera gånger förra hösten, helt klart ett av mina favoritspår all-time! Jag kommer upp den 26e på kvällen, tycker helt klart en kopp te låter trevligt, eller varför inte styrka på IKSU! När det gäller klubbträningar för min del kommer jag avvakta åtminstone till efter den 9e september då jag skall träffa läkare och sjukgymnast på idrottsmedicin. Men om de inte kommer med något revolutionerande tror jag att operation är mitt enda alternativ. Jag kommer i alla händelser att ta det försiktigt med träningen tills dess att jag känner att jag kan lita på min kropp.

sascha
2009-08-29, 21:53
Nu när jag är förkyld kan jag ju skriva ett par rader

Dagen efter förra veckans löppass med träningsgruppen (varierande intervaller) mådde inte vaderna jättebra. Hade problem med något så elementärt som att gå i trappor och "aj-aj" vid försök till tåhävningar skvallrade om att något inte stod rätt till. Men. Denna känsla upplevdes i båda vaderna. Skadan jag dragits med har endast varit i höger vad. Och. Det gjorde inte ont på samma sätt som tidigare. Trots detta valde jag att inte träna mer den veckan. Istället begav jag mig till Stockholm tillsammans med min flickvän. Där blev det bland annat underhållning i form av Coldplay på Stadion. En fördjävla bra konsert. Ingen av oss tycker att Coldplay är något speciellt när det kommer till "musik i mp3-spelaren", men detta liveframträdande var fullkomligen makalöst. Vi - tillsammans med över 30000 andra människor - blev hänförda och det brittiska rockbandet har fan aldrig känts så bra och rätt som just då. Men. Nu lämnar vi det och kollar till veckans träning.

Måndag

Fick en impuls att rulla runt på ett lite längre pass idag. Inte särskilt snabbt, utan bara för att få lite mer pannben.

Cykling
Tid: 4:32:48
Distans: 128,62 km
Hastighet: 28,3 km/h

Tisdag

Löpning
Tid: 29:13
Puls: -

Onsdag

Lite halvspontant blev det så att jag klockan halv åtta på onsdagsmorgonen satte mig på cykeln och började rulla från Dorotea till Umeå. En distans som senare visade sig bli ungefär 22 mil från dörr till dörr. Under denna lilla färd upplevde jag ett par saker. Några av dessa saker tog jag kort på med kameran jag har i min mobiltelefon, men eftersom denna mobiltelefon är en riktigt jävla usel skittelefon, går det inte att överföra dessa bilder till datorn. Annars är det bra. Att endast med ord berätta om mina upplevelser (vilka bland annat är episoder av "sådan humor som man endast har när man är riktigt trött och ensam") känns inte riktigt rätt, så de få jag kommer ta upp kommer göras så knapphändigt.

1) Efter ungefär tolv komma fem mil så börjar jag höra ett klickande ljud när jag ställer mig upp och trycker på lite extra. Detta oroar mig djupt. Jag provar olika positioner sett till längd från sadel och vinkel på fötterna, men inget tycks råda bot på detta klickande. Med en rädsla att ljudet är cykelns sätt att säga "för i helvete, det är något fel", bestämmer jag mig för att inte ställa mig upp något mer. När jag passerat Vännäs och har kring två mil kvar glömmer jag bort det jag tidigare bestämt. Jag upptäcker här att det är min tröjas dragkedja - själva dragaren då - som slår mot cykelhjälmens hakband. Ingen större fara med cykeln alltså. Men jag tar det som ett tecken på att jag flänger mer med kroppen än vad jag tror. Ingen Leipheimer alltså.

2) Snickers är inte bara bara gott, det är... Nä fan, det är mest bara gott.

3) Väl inne i Umeå - cirka sju timmar och fyrtiofem minuter efter att jag påbörjat min resa - är det uppenbart att folk kollar på mig när jag grimascherar. Jag har cyklat utan käk i nästintill tre timmar (dålig planering) och är riktigt, riktigt sliten. Men ingen av de som tar sig en titt och småflinar, inser att jag suttit på sadeln i bra många timmar. Och just då, stör det mig. Något enormt.

I hemmets trygga vrå tänkte jag käka något enormt - en tanke som höll mig uppe vid kilometer 170 och fram till mål - vilket med min post workout appetite blev något så fjuttigt som yoghurt, müsli och ett par smörgåsar. Somnade sedan gråtandes för att jag hade så jäkla ont i arslet.

Cykling
Tid: 8:14:58
Distans: 217,09 km
Hastighet: 26,3 km/h

Torsdag

Det blev en lätt löpcirkel med träningsgruppen idag, men då jag inte kommer ihåg alla övningar, rapporterar jag endast själva löpningen.

Löpning

Uppvärmning
Tid: 12:49

Koordinationslopp (6x100 meter) barfota på gräs
Medeltempo: 2:50 min/km

Nedvarvning
Tid: 18:03

Fredag till skrivande stund

Vetitusan varför, men jag är förkyld.

forslund
2009-08-29, 22:04
Haha, underhållande berättelse. Så komiskt det där med klickandet också, skrattar rätt rejält åt sig själv i sådana situationer. :laugh:

sascha
2009-08-30, 16:56
Haha, underhållande berättelse. Så komiskt det där med klickandet också, skrattar rätt rejält åt sig själv i sådana situationer. :laugh:

Så sant. Jag skakade på huvudet och småskrockade.

sascha
2009-08-31, 06:08
2009-08-31

Kort morgonjogg

Något som med säkerhet kommer bli ett vanligt inslag i min fortsatta löpträning är den så kallade morgonjoggen. Som jag skrivit tidigare, är jag på grund av min nu läkta skada feg vad gäller mycket långa pass. Istället kommer löpmängden att byggas på många pass, och där kommer morgonjoggen in. And today blev det en sådan. Den var inte lång (33') och väldigt långsam (kring 5 min/km-tempo (vilket har visat sig motsvara ~130-135 i puls)), men kändes trots det jäkligt givande. Ikväll är det nollning av nya juriststudenter som gäller. Det får bli aktiviteternas längd, som avgör om det blir mer löpning i afton.

sascha
2009-09-01, 10:16
2009-09-01

Lite längre morgonjobb. Med sällskap

Efter gårdagens kvällsaktiviteter kände jag mig lite trött, så det blev bara ett pass den dagen. Kanske i minsta laget med tanke på att det inte var ett monsterpass direkt. Men, nu glömmer vi det och fokuserar på idag. Först, lite bakgrund: Snackade med en klasskompis igår om han inte ville hänga med ut på en liten löptur och han var inte sen med att tacka ja. Lite sällskap gör det betydligt enklare att springa länge.

Vi mötte upp utanför IKSU kring nio imorse och begav oss ut på en runda kring Nydalasjön med omnejd. Fint väder (om än den långärmade tröjan jag tagit på mig visade sig hålla värmen lite väl bra) och i korthet ett pass vars nyckelord var: lugnt och fint. Och det blev inte bara lugnt och fint, det blev bra också. Det resulterade nämligen i det längsta jag sprungit, eller som jag mätt att jag sprungit, sedan i vintras. Totalt 16,6 km på 1:29:22 (p = 05:21 min/km), varav jag sprang 5 km ensam.

sascha
2009-09-02, 19:39
2009-09-02

Studiebesök och korta backintervaller

Jorå. Idag var det studiebesök. På ett konsultföretag som sysslar med konkursförvaltning och företagsrekonstruktioner. Innan besöket var jag lite skeptisk, men efteråt var känslan helt annorlunda och jag blev helt såld på insolvensrätten/obeståndsrätten. Sen om det kommer sluta i det är en annan fråga, men det låter verkligen som ett rättsområde som skulle vara roligt att jobba med. Nu till dagens träning.

Backintervaller med träningsgruppen stod på schemat. Inget jobbigt, vilket passade mig utmärkt. Blev en del löpstyrka i backe och sedan ett dussin lopp där man skulle räkna stegen med målet att inte komma kortare än första loppet. Gick oväntat bra och mina ben var väldigt fräscha. Hade ett bra tryck. Efter backarna blev det fyra koordinationslopp (á 80 meter) som gick i 3,15 min/km-fart. Allt som allt blev det 8,3 km löpning idag. Imorgon blir det troligen lite löpning och sedan korta intervaller på cykel.

sascha
2009-09-04, 15:28
2009-09-04

Crosstrainer och 20x30/30 på stationär cykel

Igår var min tanke att jag skulle köra löpning och ovan nämnda cykelintervaller, men då jag hade glömt bort att det var poängjakt för våra nollor, gick mina planer i stöpet. Ingen träning alls igår alltså. Men desto mer promenerande. Som om det skulle räknas.

Låt oss säga att jag tog igen det idag. I alla fall om vi ser till hur mycket jag svettades inne i IKSUs förvånansvärt varma lokaler. Kanske ska fråga personalen om luftkonditioneringen fungerar, för när jag körde intervallerna svettades jag floder. Och då menar jag verkligen floder. All in all blev det 33' på crosstrainern med 141 i snittpuls. Snittpulsen på intervallerna blev 161 och maxpuls 182. Ganska hårt, för att vara cykel alltså.

Imorgon blir det förhoppningsvis en tidig löptur med Linnet här på forumet.

sascha
2009-09-05, 11:09
2009-09-05

Längre distans med långärmad tröja och Linnet.

Vid halv tio bar det iväg. Runt SM-spåret med Linnet och sedan lite omnejd ensam. Blev ett riktigt trevligt och lugnt pass. Det kommer säkerligen bli många fler gånger. Totalt blev det 14,6 km i 5,30 min/km-tempo. Ikväll blir det bio. District 9. Hoppas att den rockar.

Lars Brinkhoff
2009-09-05, 12:46
Längre distans med långärmad tröja och Linnet.

Hee hee! Roligast journalanteckningen på länge.

Ikväll blir det bio. District 9. Hoppas att den rockar.

Hoppas jag med, för jag tänkte se den vid tillfälle. Men du kan väl snacka ner den lite så jag inte får för höga förväntningar.

sascha
2009-09-06, 09:41
2009-09-06

Morgonjogg

Yeah. Har under morgonen avverkat en kort jogg. Efter en tio minuter frågade en man på cykel om jag tränar inför Umemilen. Tyvärr är svaret nej. Har nog inte uthålligheten för att göra en, enligt mig, OK tid på 10K. Annars hade jag säkerligen ställt upp. Hursom blev det totalt 6 km på 30' med 141 i snittpuls. Förhoppningen är att jag ska springa lite ikväll också. But vi får se. Oavsett, lär jag skriva en rad om min veckomängd och om planering av de närmsta veckorna.

sascha
2009-09-06, 09:42
Hoppas jag med, för jag tänkte se den vid tillfälle. Men du kan väl snacka ner den lite så jag inte får för höga förväntningar.

Det blir svårt...

sascha
2009-09-07, 05:11
2009-09-07

Morgonjogg

Vaknade runt fyra i morse. Kunde inte somna om. Fyllde magen med "Jordgubb vanilj", ett rött, underbart gott té. Mådde gott och bestämde mig för att ta en tidig löptur. Lite tråkig var jag, då jag valde att lyssna på ett avsnitt av Gervais och Merchants och Pilkingtons gamla och hysteriskt roliga radioshow på XFM, men det behövdes. Blev 8 km på 38' (4,47 min/km) med 148 i snittpuls.

Halvslitna vader (kommer slopa det kvalitétspass jag tänkt köra med träningsgruppen varje vecka - måste bygga upp lite tålighet i benen först), så vi får se hur det blir ikväll. Är sugen på att köra en kort runda á 5-6 km för lite extra mängd. Ligger runt 50 km/vecka nu och skulle vilja öka en aning. Planen är att komma upp i 80-100 km/vecka och ligga där ett tag, innan jag börjar köra kvalité (i bemärkelsen under 3,30 min/km). Förmodligen kommer ett par fartlekspass att läggas in så småningom, men lika förmodligt är det att anta att det inte blir mycket mer än så innan årsskiftet. Känns ganska skönt faktiskt.

Dagens schema är förresten: frukost, plugg på UB mellan 9-13, föreläsning 13-15, basgruppsarbete 15-x och sedan en eventuell kvällsjogg. Härligt med mer eller mindre fullspäckade dagar.

sascha
2009-09-08, 12:59
2009-09-08

Kort jogg med mini-tröskel

Gav mig ut mot Nydalasjön och kände att benen var väldigt pigga. Kanske ska prova trycka på lite, tänkte jag. Och så blev det. En uppvärmning, en minitröskel på 2,5 km som sprangs med 3,48 min/km i snittempo (snittpuls: 165) och en nedvarvning senare kunde jag konstatera att passet blev väldigt kort. Närmare bestämt 7 km. Men roligt att springa lite fortare också! Jag vågar påstå att lugna löprundor med fartinslag, är betydligt skonsammare för mig och mina vader än intervall på intervall på intervall på intervall.

Linnet
2009-09-09, 12:39
2009-09-08

Kort jogg med mini-tröskel

Gav mig ut mot Nydalasjön och kände att benen var väldigt pigga. Kanske ska prova trycka på lite, tänkte jag. Och så blev det. En uppvärmning, en minitröskel på 2,5 km som sprangs med 3,48 min/km i snittempo (snittpuls: 165) och en nedvarvning senare kunde jag konstatera att passet blev väldigt kort. Närmare bestämt 7 km. Men roligt att springa lite fortare också! Jag vågar påstå att lugna löprundor med fartinslag, är betydligt skonsammare för mig och mina vader än intervall på intervall på intervall på intervall.

Nu kan jag säga att jag blir så imponerad att jag dånar!

sascha
2009-09-10, 13:51
Nu kan jag säga att jag blir så imponerad att jag dånar!

Roligt att höra! Problemet är ju min kassa uthållighet...

sascha
2009-09-10, 13:54
2009-09-09

Lugn jogg, typ

Blev inte mycket denna dag. Vilket suger. Jag har inga problem att avverka 8 km på morgonen, men nu när det är så mycket med inspark av nya jur stud. blir jag lätt lat på kvällarna. Totalt 8,3 km på 43' (141 i snittpuls).

sascha
2009-09-10, 13:58
2009-09-10

Kort jogg (som tusan) och styrka

Ja. Idag har det blivit en kort jogg om 5,3 km på 27' och sedan ett helkroppspass på IKSU som tog drygt 50'. Skönt att köra lite styrka, men jag har blivit riktigt klen. Nu blir det lite korvstroganoff och sedan ytterligare en kväll med insparksaktiviteter (måtte de vara slut snart).

sascha
2009-09-13, 15:05
2009-09-13

Kände mig lite förkyld i fredags, varför jag beslutade att vila var på sin plats. Blev därför två (fredag och lördag) träningsfria dagar. Tråkigt som tusan, men säkert behövligt då jag vaknade pigg och fräsch i morse. Begav mig, efter att en kopp thé druckits, ut på en kort löptur (5,8 km på 30'), vilken efterföljdes av 55' worth of helkroppspass på IKSU.

sascha
2009-09-13, 18:11
2009-09-13

Kvällsjogg

Benen var sugna på att röra sig lite extra idag. För att vara tillmötesgående gav jag mig därför ut på en kort jogg för en timma sedan. I och med detta pass - 7,5 km på 39' - har denna vecka en totalmängd på 42 km. Ganska mesigt, men med tanke på två vilodagar samt att samtliga kvällar (förutom denna) varit späckade är det väl helt ok. Nästa vecka blir det ändring.

sascha
2009-09-14, 16:52
2009-09-14

Morgonjogg, fem timmar nyttjanderätt och en eftermiddagsjogg.

Så stavas titeln på min nya roman. Lockar säkerligen många läsare. Som antyds ovan, drog jag ut på en morgonjogg. Nothing fancy, nothing speedy, men very skönty. Blev i alla fall 8,1 km på strax under 42'. Vaderna och benen i allmänhet kändes ganska slitna, men efter några timmar av stillasittande, kunde jag konstatera att jag var jag fit for fight igen. Min kanongoda matlåda gjorde att jag knappt kunde bärga mig för ytterligare lite löpning. Eftermiddagslöpningen bestod även den av en lugn jogg, närmare bestämt 6 km på 31'. In alles 14,1 km löpning idag alltså.

En dusch och en banan efter dagens sista joggingtur kan jag bekräfta att detta upplägg onekligen passar mig. Om jag får som jag vill, kommer jag köra på så här - lugna pass - fram till årskiftet, efter vilket jag eventuellt introducerar en fartlek. Kommer bli nice. Förresten: jag har en brutal träningsvärk efter mina helkroppspass. Nice.

sascha
2009-09-15, 19:04
2009-09-15

Tidig morgon och en kvällstur

Idag stod det överraskningsseminarium på schemat. Start klockan 8 och en halvtimmes promenad till universitetet, innebar att den tänkte morgonjoggen slopades. Blev en ganska lång dag (08-15.30) med basgruppsarbete. I och med viss flitighet från gruppens sida, har jag både morgondagen och torsdagen på mig att läsa på egen hand. Kommer bli lite nyttjanderätt och lite miljörätt. Till det journalen handlar om då, min träning.

Viss tidsbrist och lathet resulterade som sagt i att jag inte körde någon löpning på morgonen, varför en känsla av behov att kompensera infann sig. Därför blev det idag ett "lång"pass. Totalt strax över 16 km på 1:24:09. Lugn löptur med låg puls (låga 140). Very good.

Lars Brinkhoff
2009-09-15, 19:08
Verkar ju rulla på hur bra som helst nu.

sascha
2009-09-15, 19:11
Verkar ju rulla på hur bra som helst nu.

Yeah! Det är detta jag gillar - att lasta på mil. Skorna blir härligt slitna och benen blir härdade. Med lite tur får jag en gnutta uthållighet också.

sascha
2009-09-15, 19:18
(Linnex under natten är min vän btw)

sascha
2009-09-17, 16:36
2009-09-16

Styrka och kort jogg

Jorå. Igår blev det ett helkroppspass á 55' samt lugna 5,3 km på 30'.

sascha
2009-09-17, 16:42
2009-09-17

Två gånger löpning

Varit semi-ledig med pigga ben idag. Blivit två vändor löpning. Först ut var en morgonjogg på 8,14 km på strax över 40' (4:57 min/km). Efter den turen blev det lite tvättande och sedan lite baconätande. Nice. Avverkade pass nummer två - 9,11 km på 45' (4:58 min/km) - nu på eftermiddagen. Totalt 17,2 km idag alltså. Känns lagom för tillfället.

sascha
2009-09-18, 07:51
2009-09-18

Morgonjogg

Körde 7.5 km på strax över 40' (138 snittpuls) nu på morgonen. Ikväll är det sittning så detta blev dagens träningsdos. So far: 60 km denna vecka.

ulfalf
2009-09-18, 08:10
So far: 60 km denna vecka.

Mycket bra! Tävlingsplaner?

sascha
2009-09-21, 06:35
2009-09-19

Kvällsjogg med Linnet

I lördags blev det en liten runda med trevligt sällskap. Tanken var egentligen att jag skulle köra en morgonrunda också, men sen hemkomst tillika sent uppvaknande efter sittningen ledde till att jag struntade i det. Totalt blev det 11 km på 59' för mig (141 i snittpuls).

Tanke nummer två var att på söndagen springa ett kort distanspass om ~9 km för att komma upp i 80 km denna vecka, men lite privata saker satte käppar i motivationen, så det blev inget sådant. Istället såg jag en film med en kompis, vilket var mycket trevligt. Sammanställer jag förra veckan kan jag se att det blev totalt 71,2 km löpning - en totalmängd som jag för tillfället är väldigt nöjd med. Räknar man på att jag endast sprungit 6 dagar, blir antalet km/löpta dagar ungefär 12, vilket gör mig nästintill överlycklig med tanke på att jag så sent som i somras endast kunde springa 5-8 km/dag ett par gånger i veckan. Nice!

sascha
2009-09-21, 06:38
2009-09-21

Morgonjogg

Vaknade ganska tidigt (kring halv sex) och gav mig därför ut på en löprunda. Umeå är en mysig stad på morgonen. Inte mycket folk, och bortser (-hör) man från alla väg- och byggnadsarbeten som pågår för tillfället är det inte mycket störande ljud. Hursomhelst blev det 10,2 km på 50'. Lugnt och sansat. Frisk luft. Slutar tidigt idag så det blir eventuellt ett styrkepass och ytterligare lite löpning.

sascha
2009-09-21, 06:51
Mycket bra! Tävlingsplaner?

Absolut! Men det blir inget tävlande denna säsong. Skada har föranlett ont. Har föranlett dåligt på träningsfronten. Har föranlett kass uthållighet..

Linnet
2009-09-21, 16:44
2009-09-21

Morgonjogg

Vaknade ganska tidigt (kring halv sex) och gav mig därför ut på en löprunda. Umeå är en mysig stad på morgonen. Inte mycket folk, och bortser (-hör) man från alla väg- och byggnadsarbeten som pågår för tillfället är det inte mycket störande ljud. Hursomhelst blev det 10,2 km på 50'. Lugnt och sansat. Frisk luft. Slutar tidigt idag så det blir eventuellt ett styrkepass och ytterligare lite löpning.

Halv sex, sovmorgon! vaknade själv vid 4 av någon konstig anledning så då var det lika bra att gå upp käka frukost och äntligen ta sig iväg till IKSU, även IKSU var lugnt på morgonen...

sascha
2009-09-22, 18:28
2009-09-22

Lite längre kvällsjogg.

Har idag bland mycket annat pluggat miljörätt, käkat sushi, druckit varmchoklad med grädde och chokladsås, lyssnat på podcast, pluggat lite mer miljörätt och nu på kvällen tillryggalagt 17,5 km grusväg genom löpning i 1:28:37 (147 snittpuls). So far so good, alltså!

Lars Brinkhoff
2009-09-24, 07:03
jag har två par jag cirkulerar mellan, om vi snackar löpning på grus/asfalt. Ett par nya Adidas Adizero Någonting som väger 160 g ...

Vilka Någonting är det, och var fick du tag på dem?

Jag har svårt att hitta sådana lätta skor. Antar att det är beställa oprovat på postorder som gäller, eller har du något bättre tips?

sascha
2009-09-24, 18:06
2009-09-24

Kvällsjogg

Ingen träning igår. Kände mig lite deppad och var inte motiverad att träna. Idag var det andra bullar. Efter att ha sett Larsson vinna silver och Cancellara fullständigt dominera, fanns träningssuget där. Blev en tur på 1:28:05. Sett till distans: 17,4 km. Skönt!

sascha
2009-09-24, 18:09
Vilka Någonting är det, och var fick du tag på dem?

Jag har svårt att hitta sådana lätta skor. Antar att det är beställa oprovat på postorder som gäller, eller har du något bättre tips?

Runningwarehouse.com eller Startfitness.co.uk - grymt bra priser. Har ibland testat skorna på löplabbet för att sedan köpa dem via nämnda webbutiker. Skon heter Adidas Adizero Pro.

sascha
2009-10-02, 20:46
Tänkte bara tala om att jag tränar på som vanligt. Förra veckan avverkades 75 km, och jag ligger på 55 km för denna vecka och då har jag även kört 190 min crosstrainer samt ett hårt 20x30/30-pass på cykel. Har även kört 2-3 pass styrketräning/vecka. Anledningen bakom att rapporteringen uteblivit stavas virus, och i skrivande stund använder jag mig av en CD för Ubuntu 9.04 Desktop Edition. Men nu har jag beställt något som ska hjälpa mig:
https://computerstore.ksu.edu/images/apple/13mbp.jpg

sascha
2009-11-02, 20:37
Tänkte köra igång med rapporteringen igen. Har tränat på enligt planerat - kring 70-80 km/vecka - sedan sist. Har dock bara kanske blivit två pass i gymmet. Förhoppningsvis blir det ändring på det. Igår körde jag en lugn jogg á 7 km på 30', medan jag idag har tillbringat ungefär 90' i sadeln. Imorgon bjuds det på löpning. Eventuellt lite styrketräning också.

sascha
2009-11-02, 20:43
Någon som fått SportTracks att fungera till Snow Leopard förresten?

Lars Brinkhoff
2010-04-28, 13:02
Tänkte köra igång med rapporteringen igen.

Väntar med spänning!