handdator

Visa fullständig version : Bakre sätesmuskeln


iDD
2009-03-25, 21:27
Har väldigt ont i vänstra bakre sätesmuskeln. http://www.tendobenches.se/svenska/stretching-anatomi/anatomi-funktion-hoftsate/41F09E56D35D489FA89E3F23C329AA7D

Brukade träna väldigt väldigt mycket kondition men efter en ganska lång tids uppehåll så började jag träna hårt igen och kände att jag fick ont i muskeln. Skador var jag van vid så körde vidare tills det inte gick längre. Detta är inte från att gymma, utan från löpning.

Besökte sjukgymnast, detta var två år sedan. Jag tog piller, salvor, stretchade, vilade men inget fungerade. När jag inte kunde ha problemet längre vilade jag i över ett år utan nämnvärd fysisk aktivitet och problemet blev mindre. Men när jag började träna hårt igen så har jag fått ont igen.

Det är inte hållbart att jag ska behöva vila i flera år för att benet ska bli bättre, så jag hoppas att det finns folk här med erfarenhet eller dylikt med denna skada.

Trodde jag satt den i skador & rehab forumet, var snäll flytta.

Mpet
2009-03-25, 21:43
Kan meddela att även jag har problem med min gluteus medius. har varit hos flera olika naprapater och kiropraktorer. den värsta smärta för mig uppkommer efter löpning. efter mycket efterforskning så tror jag att i mitt fall så använder jag inte musklerna som jag ska utan använder tensorn och pirifomis istället för medius. även att jag lyfter benet i steget utan att använda ljumskmusklerna som jag ska.

Jag förstår dina bekymmer, har haft problemet över 1år och vila hjälper inte.:confused:*mini

Scratch89
2009-03-25, 22:21
Hur ser dina fötter ut? Jag fick ont i bakre delen av höften efter en period av löpning, och jag kunde inte förstå vad det var. Nu vet jag att det var för att jag supinerar med fötterna, alltså springer lite på utsidan av foten. Det rätt så många repetitioner av felbelastning på hela benen, och om det inte drabbar fötternas leder så kan det mycket väl drabba lägre upp på benen.

Martin Löwgren
2009-03-26, 01:10
Kan meddela att även jag har problem med min gluteus medius. har varit hos flera olika naprapater och kiropraktorer. den värsta smärta för mig uppkommer efter löpning. efter mycket efterforskning så tror jag att i mitt fall så använder jag inte musklerna som jag ska utan använder tensorn och pirifomis istället för medius. även att jag lyfter benet i steget utan att använda ljumskmusklerna som jag ska.

Jag förstår dina bekymmer, har haft problemet över 1år och vila hjälper inte.:confused:*mini
Klassiker :D, och en stor anledning till alla skador i allsvenskan i fotboll hävdar jag.

Mvh

iDD
2009-03-26, 13:06
Så med andra ord så springer jag självdestruktivt?

Hur ska man lära sig att springa "rätt", och belasta musklerna i rätt mängd.

Martin Löwgren
2009-03-26, 13:28
Så med andra ord så springer jag självdestruktivt?

Hur ska man lära sig att springa "rätt", och belasta musklerna i rätt mängd.

Jag brukar ha dessa steg som ett delmål för att löpning ska vara relativt riskfritt

1) Ha en bra höft/bålstabilitet så du inte kolapsar i frontalplanet med mera (a´la modeller på catwalk).
2) Ha ett drivande intränat och väl genomarbetat löpsteg.
3) Bra och lätta skor som är anpassade efter din anatomiska förutsättning.4) Full rörlighet i sätes, baksida, framsida, ljumsk och underbensmuskulatur.
5) Full rörlighet i hals, bröst och ländryggraden så att ingen del överbelastas eller inskränker din löpteknik.

Detta är inget man skaffar över en natt men med rätt hjälp från idrottskunniga terapeuter och annan personal kommer alla lyckas uppfylla dessa steg och då kommer skaderisken vara minimal trots den enorma påfrestningen.