handdator

Visa fullständig version : Är det min längd som försvårar marklyft för mig?


derivata
2009-03-25, 21:02
Tjena,

problemet jag har med marklyft är att jag böja mina ben så mycket. Kan det bero på min längd? jag är ca 187 cm.. Det är det att jag måste böja så mycket på benen annars blir ryggen nästan parallell med golvet. Det blir nästan som rumänska marklyft.

Förresten, kan det vara farligt att köra sådär med ryggen parallell med golvet? själva ryggen är ju rak såklart.

hasic
2009-03-25, 21:06
Det beror antagligen på att du har långa ben.

Att ha ryggen nästan parallell med golvet blir ungefär som att utföra raka marklyft, vilket inte alls är farligt så länge du har ett bra utförande. Mer träning på hamstrings och gluteus än vad vanliga marklyft ger.

akerstrom
2009-03-25, 21:12
Är själv 201cm lång, klarar marklyft bra.. måste ha ryggen typ parallell med golvet.

Arf Pingvin
2009-03-25, 21:18
Som Hasic är inne på beror det på förhållandet mellan ben, rygg och armar. Måste ryggen vara nästan parallell, ja då är det så ditt marklyft ser ut.

Länk till PDF-artikel om marklyft finns på den här sidan: http://journal.crossfit.com/2006/11/a-new-rather-long-analysis-of.tpl

derivata
2009-03-25, 21:24
Det beror antagligen på att du har långa ben.

Att ha ryggen nästan parallell med golvet blir ungefär som att utföra raka marklyft, vilket inte alls är farligt så länge du har ett bra utförande. Mer träning på hamstrings och gluteus än vad vanliga marklyft ger.


jasså ok, men det känns mycket mer i korsryggen när jag kör än i hamstrings och gluteus?

hasic
2009-03-25, 21:25
jasså ok, men det känns mycket mer i korsryggen när jag kör än i hamstrings och gluteus?

Det är för att det fortfarande är ett vanligt marklyft, dock med mindre böjda ben, och inte ett rakt marklyft.

derivata
2009-03-25, 21:26
Ok, tack för svaren :)

Scratch89
2009-03-25, 22:30
Om du har problem med att du måste böja så mycket, eller att knäna pekar ut för mycket över stången, så kan du alltid testa sumomarklyft. Min flickvän har väldigt långa ben (särskilt underbenen), och när hon fick till sumovarianten så såg det så mycket bättre ut. Det skadar ju inte att testa. Stå brett med fötterna, peka utåt med tårna, och låt den största rörelsen vara i knä och inte höft.

Ishie
2009-03-25, 22:33
Är överlägset starkast i mark i jämnförelse med bänk/böj.. Dock har jag mellansvergies krokigaste rygg, så ATG böj kommer inte på fråga.. Ner kommer jag ju iofs, men inte med korrekt from.

rockafellah
2009-03-25, 22:39
själv är jag 184cm och klarar det bra:) Så det är nog benen för dig

TIMPA
2009-03-25, 23:04
Funderat lite på det där med, är 198 lång, har vell kanske ingen direkt lysande teknik heller för den delen, så jag tycker det är jävligt läskigt med marklyftena ibland alltså, just med tanke på skaderisk(man har ju hört en del)

Dem gångerna jag kört det har det dock gått bra, känns dock som jag inte riktigt vet vad jag håller på med ibland. Så har ni några allmäna tips, shoot.

ceejay
2009-03-25, 23:16
Mitt tips är att bara nöta marklyft för att det ska bli bra. Lederna vänjer sig och det blir bara bättre o bättre ;)

Viktigast är att tekniken sitter, att man inte kommer i dåliga lägen under lyftet.

är själv 2m lång ;)

z_bumbi
2009-03-26, 09:03
Kronlyft/korta mark funkar också om någon är lång, är inte målet att träna utan "bara" att bli starkare/träna/växa så spelar det mindre roll om någon börjar från golvet eller inte. Bara att få upp stången 5-10 cm kan göra stor skillnad men det går att gå en bra bit högre om man har lust.
Det går att bli ganska stark i korta mark på kort tid så tänk på att låta kroppen vänja sig i lugnare tempo än vad ni "klarar av".

När sen buk-, rygg och benstyrkan plus balansen har ökat (både genom korta marklyft och den övriga träningen) så kan man testa vanliga mark igen och se om det funkar bättre. Det är nämligen inte alltid det är längden som är avgörande utan lika väl att en eller flera svagheter begränsar vikten så mycket att det är svårt att komma vidare.

Vill man verkligen köra vanliga mark och dessutom vill man snabba på det hela lite så inled varje pass med lätta vanliga marklyft där formen är mycket viktigare än vikten och sen gå över till korta mark där man kan lasta på.

Kejet
2009-03-26, 09:13
Jag är själv 203cm och har lite problem med tekniken i mark ibland, men jag har ett par filmer på tuben där tekniken sitter.

http://www.youtube.com/watch?v=RF7EscBTiZ0
http://www.youtube.com/watch?v=LEiOr74Ka7A

Det gäller att nöta Balans och Bålstabilitet för min del. Balanssinnet är inte det bästa x)

Mapa
2009-03-26, 09:28
187cm är inte alls speciellt långt imo.. vi är flera nere på ökk som är lika långa/längre än så men drar upp mot 300kg, samtliga drar smalt ... själv är jag 194cm och gjort 292.5kg med bälte

smalmark
http://www.youtube.com/watch?v=P0RaIpS_OKY&feature=related
sumo och smalmark
http://www.youtube.com/watch?v=dcRPnkdIxE8&feature=related

TIMPA
2009-03-26, 12:52
187cm är inte alls speciellt långt imo.. vi är flera nere på ökk som är lika långa/längre än så men drar upp mot 300kg, samtliga drar smalt ... själv är jag 194cm och gjort 292.5kg med bälte

smalmark
http://www.youtube.com/watch?v=P0RaIpS_OKY&feature=related
sumo och smalmark
http://www.youtube.com/watch?v=dcRPnkdIxE8&feature=related

Riktigt starkt!

Smml
2009-03-26, 12:53
187cm är inte alls speciellt långt imo.. vi är flera nere på ökk som är lika långa/längre än så men drar upp mot 300kg, samtliga drar smalt ... själv är jag 194cm och gjort 292.5kg med bälte

smalmark
http://www.youtube.com/watch?v=P0RaIpS_OKY&feature=related
sumo och smalmark
http://www.youtube.com/watch?v=dcRPnkdIxE8&feature=related

Men du glömde ju tillägga att du är freak :D

Mapa
2009-03-26, 23:33
Men du glömde ju tillägga att du är freak :D

nej!! jag tränar hårt och målmedvetet utan att skylla eventuellt uteblivna resultat på förutsättningar eller penislängd

ceejay
2009-03-26, 23:46
Nog för att det inte spelar större roll o vara lång(2m här) men ibland har man helt enkelt lite sämre vinklar än andra. Fast oftast beror det på utebliven träning ofc;) alltid skall man ha någon ursäkt!

Deceiver85
2009-03-27, 00:05
Jag är 188cm och har länge haft "problem" med marken, men det har mest berott på min kassa benträning...sen har man väl inte de bästa linjerna för mark, bänkpress is more my thing!

Matsa
2009-03-27, 02:11
Det beror antagligen på att du har långa ben.

Att ha ryggen nästan parallell med golvet blir ungefär som att utföra raka marklyft, vilket inte alls är farligt så länge du har ett bra utförande. Mer träning på hamstrings och gluteus än vad vanliga marklyft ger.

Långa ben brukar ju även innebära långa armar så det borde ju gå på ett ut. Kort torso med långa armar och ben är ju utmärkt för marklyft, lite sämre för böj och bänk dock.

I övrigt håller jag med.

hasic
2009-03-27, 07:21
Långa ben brukar ju även innebära långa armar så det borde ju gå på ett ut. Kort torso med långa armar och ben är ju utmärkt för marklyft, lite sämre för böj och bänk dock.

I övrigt håller jag med.

Snarare är det så att kort torso med långa armar och korta ben är utmärkt för marklyft. Hur tror du att långa ben hjälper dig?

Guddi
2009-03-27, 09:32
Varför inte bara höja stången någon dm från marken? Man behöver inte pressa sig själv för att en övning ska funger, det är bättre att anpassa övningen efter ens egna förutsättningar.

130kg finsk sisu
2009-03-27, 10:31
De bästa marklyftarna i världen är 190cm+.
Inom styrkelyft så är det mera kutym att långisar är bra i mark medans kortisar är bra i böj&bänk.

Matsa
2009-03-27, 15:04
Snarare är det så att kort torso med långa armar och korta ben är utmärkt för marklyft. Hur tror du att långa ben hjälper dig?

Långa ben hjälper inte ett dugg, men det är väl ändå väldigt ovanligt att man har långa armar och korta ben om man inte är en gorilla? De som har långa armar brukar väl även ha långa ben?

jwzrd
2009-03-27, 15:10
Långa ben hjälper inte ett dugg, men det är väl ändå väldigt ovanligt att man har långa armar och korta ben om man inte är en gorilla? De som har långa armar brukar väl även ha långa ben?

Ehh :em:

hasic
2009-03-27, 15:21
Långa ben hjälper inte ett dugg, men det är väl ändå väldigt ovanligt att man har långa armar och korta ben om man inte är en gorilla? De som har långa armar brukar väl även ha långa ben?

Inte alltid.

Men det är inte vad jag menar. Det är svårt att säga vad som är bäst för alla då det är olika för varje individ. En kort person med korta armar kan ha kortare lyftväg än en lång person med långa armar, och tvärtom.

Matsa
2009-03-27, 15:29
Nej inte alltid, men jag trodde det var rätt ovanligt. Jag får dock en plötslig känsla av att det inte alls är så ovanligt som jag fått för mig. Det är väl mina referensramar det är fel på antar jag.

:em:

Scratch89
2009-03-27, 18:02
Ehh :em:

Haha, samma här.

Perkey
2009-03-27, 20:42
Lånar tråden lite. Har bara kört marklyft två ggr i mitt liv. Första gånger med knappt några vikter alls för att bara testa lite, andra gången med ca 70 kgx10x4. Har nu fått en jevalusiskt träningsverk i korsryggen och eftersom jag såg någon skriva att han "bara" kände i korsryggen efter mark så undrar jag om det då är "fel"?

ceejay
2009-03-27, 20:44
Närå är nog inget fel perkey ;)

hasic
2009-03-27, 20:59
Lånar tråden lite. Har bara kört marklyft två ggr i mitt liv. Första gånger med knappt några vikter alls för att bara testa lite, andra gången med ca 70 kgx10x4. Har nu fått en jevalusiskt träningsverk i korsryggen och eftersom jag såg någon skriva att han "bara" kände i korsryggen efter mark så undrar jag om det då är "fel"?

Beror antagligen på att du inte är van vid övningen, och möjligen på att korsryggen inte är van vid belastningen.

Perkey
2009-03-27, 22:17
Hehe. M'kay! Man vet ju aldrig. Äcklig men underbar träningsverk (typ värsta nånsin). fast det gör inte ont, nope, det är bara lite verk. Jajamen.