handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning och viktminskning


Jamo
2009-03-25, 20:48
Hej!
Närmar mej 40 och har sedan några månader kommit igång med min träning regelbundet (har bara tränat periodvis de senaste 15 åren!).
Jag har hyfsat bra koll på fysiologi sedan tidigare och har lärt dessutom lärt mej mycket genom det här forumet!

Började på 81 kg vid årsskiftet och ska ner till 74 kg(är på 77 just nu). Styrketränar 3 ggr per vecka (varje muskelgrupp 1 gång per vecka) för att bibehålla muskelmassan. Löptränar 3 ggr per vecka, ca 30 min per gång, huvudsyfte att bränna kalorier.

Nu till min fundering: att bygga muskler under kaloriunderskott är ju i praktiken svårt (har jag lärt mej här på forumet bla) men vad gäller konditionsträning egentligen. Kan man förbättra sin kondis när man deffar? Även hjärtat är ju en muskel...

Tack på förhand!

//J

King Grub
2009-03-25, 20:50
Oj ja, visst kan man det. Energiöverskott är inget krav för förbättringar av konditionen och syreupptagningsförmågan. På sikt skulle det snarare vara en nackdel, då man skulle få en tyngre och tyngre kropp att släpa runt på.

Elitlöparna du ser på friidrottstävlingar ligger definitivt inte i bulk, snarare kroniskt energiunderskott.

forslund
2009-03-25, 20:51
men vad gäller konditionsträning egentligen. Kan man förbättra sin kondis när man deffar? Även hjärtat är ju en muskel...


Ja, definitivt kan du det.

edit: pucktvåa.

Flexipop
2009-03-25, 21:07
Jag har deffat/bantat i 3-4 månader och från att knappt ha kunnat andas under mina första löpningar så känns det numera riktigt skönt att springa. Det fungerar dessutom alldeles utmärkt att konditionsträna utan att proppa magen med massa mat innan.

Jamo
2009-03-25, 21:16
Tack för snabba svar. Era svar stämmer ju med ens egna erfarenheter också, men jag är fortfarande lite nyfiken på teorierna bakom...

Nu är det ju inte bara hjärtats styrka som kondition handlar om men gäller någon annan princip hjärtat jämfört med andra muskler? (Dvs att det kan öka i styrka under deff).
//J