handdator

Visa fullständig version : Smärta utsida höft


Biker1972
2009-03-25, 20:12
Hej!
En fråga om min högra höft som har spökat en längre tid. Om jag står rakt fram med benen spridda med axelbredd och trycker ut höften rakt i sidled (dvs överkroppen åt vänster och höften åt höger så att kroppen bildar en krökt form typ ")" dvs bananshape) får jag en smärta runt och på höftkulan. Inget kroniskt men tydlig ändå. Vidare om jag gör utfallsövningar känner jag en mer skarp smärta på samma ställe (dock lustigt nog sällan direkt på morgonen när jag kommit ur sängen). När jag cyklar är det ex vid tunga uppförsbackar som jag känner samma sak. Vid längre stillasittande på hård kontorsstol känner jag också liknande smärta. Ngn som har liknande erfarenheter? Tack!

Martin Löwgren
2009-03-26, 01:09
Hej!
En fråga om min högra höft som har spökat en längre tid. Om jag står rakt fram med benen spridda med axelbredd och trycker ut höften rakt i sidled (dvs överkroppen åt vänster och höften åt höger så att kroppen bildar en krökt form typ ")" dvs bananshape) får jag en smärta runt och på höftkulan. Inget kroniskt men tydlig ändå. Vidare om jag gör utfallsövningar känner jag en mer skarp smärta på samma ställe (dock lustigt nog sällan direkt på morgonen när jag kommit ur sängen). När jag cyklar är det ex vid tunga uppförsbackar som jag känner samma sak. Vid längre stillasittande på hård kontorsstol känner jag också liknande smärta. Ngn som har liknande erfarenheter? Tack!

Låter som en lite överbelastad m. gluteus medius (alt refererad smärta från quadratus lumborum).

Har du gjort något särskillt senaste tiden som utlöst smärtan?

Biker1972
2009-03-26, 13:09
Allt "strul" började ca 1.5 år sen. Efter ett riktigt långt och tungt vindsurfingpass kände jag en smärta (som en sträckning) i det "köttiga" partiet på sidan mellan höftknölen och höftkammen (tensor fascia lata?). Smärtan gick över efter vila men återkom ibland vid visa kraftiga sidorörelser (enligt banan-modellen ovan). Gick efter halvår till läkare och han sa att jag hade smärta i "gluteal muskulatur" och ordinerade mig diklofinak samt sjukgymnastik. Vidare sa han att det kunde ta flera år innan jag blir symtomfri (om någonsin). Slätröntgen såg OK ut.

Det går perioder då det knappt känns och perioder (oftast efter intensiv träning) då det kan kännas rätt rejält. Träningen, som går ut mer på uthållighet än stryka, är oftast smärtfri (förutom vid de fall jag berättat tidigare). Vila hjälper, dock återkommer problemen snabbt efter träning/belastning. Smärtan ligger oftast på/runt höftkulan samt i det köttiga partiet mellan kulan och höftkammen. Att sitta på hård stol kan vara jobbigt ibland med smärta enligt ovan.

Jag fick i samband med läkarbesöket ett stretchingprogram av sjukgymnast som jag försökt arbeta efter det senaste året men det känns ibland som det gör det värre (kan nämnas att jag innan aldrig stretchat höften tidigare i mitt liv....).

Två andra punkter som kanske är intressanta:
1. Under det senaste året har jag cyklat mycket på gymmet (mkt mer än någonsin tidigare)
2. Jag fick en sträckning av höftpartiet för ca 5 år sen vid skidåkning (i samma riktning som jag nu har problem med). Inget allvarligt men det kanske bidrar till detta?

Martin Löwgren
2009-03-26, 13:27
Det som sker vid en sträckning (ruptur) är att kroppen lagar detta med icke kontraktila strukturer (bindväv på ren svenska) som blir till ärrvävnad. Om ej denna ärrvävnad löses upp bildas ett kroniskt tillstånd.

Det finns ingen riktigt bra diagnoskod för detta men jag hade skrivit gluteus medius tendinos alt trochanter tendinos i min journal.

Biker1972
2009-03-26, 13:35
Hej igen!
Tack för råden. Ska googla lite på det du skriver. Gällande referred pain delen där hittade jag följande:

http://www.downeastschoolofmassage.net/forum/king03.htm

Det är typ i det gröna och gula partiet jag har ont. Några råd om hur jag kan behandla/träna/stretcha?

Martin Löwgren
2009-03-26, 14:45
Hej igen!
Tack för råden. Ska googla lite på det du skriver. Gällande referred pain delen där hittade jag följande:

http://www.downeastschoolofmassage.net/forum/king03.htm

Det är typ i det gröna och gula partiet jag har ont. Några råd om hur jag kan behandla/träna/stretcha?

Har du en stor benlängdskillnad? Detta kan skapa problematik med just quadratus.

Du bör gå till botten med varför besvären uppstod och inte bara behandla symptomen är mitt råd.

Biker1972
2009-03-26, 20:56
Vid läkarbesöket (ortoped) kontrollerade han benlängskillnaden och fann ingen skillnad. Gällande återbesök, vad rekommenderar du? Naprapat, sjukgymnast, ortoped, kiropraktiker? Har ingen lust att betala mkt pengar för ett paket diklofenak.....

Martin Löwgren
2009-03-27, 01:19
Vid läkarbesöket (ortoped) kontrollerade han benlängskillnaden och fann ingen skillnad. Gällande återbesök, vad rekommenderar du? Naprapat, sjukgymnast, ortoped, kiropraktiker? Har ingen lust att betala mkt pengar för ett paket diklofenak.....

Diklofenak kommer du ej få utskrivet av varken naprapat, sjukgymnast eller kiropraktor men ditt problem låter inte som något man löser över en fikarast direkt så va beredd på att det kommer kosta en del innan du bestämmer dig.

Mvh