handdator

Visa fullständig version : All-roundträning hemma


aannddyy
2009-03-25, 19:40
Hejsan! Jag är upptagen tills eftermiddagarna då jag oftast är väldigt trött. Så jag har börjat på att träna runt kl. 20.00 lite allround styrketräning som tar sisådär 20 minuter. Efter det är jag skapligt svettig, och det känns skönt. Jag skulle vilja ha lite kommentarer. Jag kommer lägga på fler övningar så småningom, men detta är ett kort och snabbt upplägg. Har kört det i 3 dagar nu.

10x4 Bicepscurl
30 situps
10x2 Överarmscurl
30 situps
15x2 Upphopp
30 situps
10x3 Bicepscurl
25 situps
5x2 Överarmscurl
25 situps
10x2 Upphopp
25 situps
10x2 Bicepscurl
15x3 Rygglyft
Plankan

Jag funderar på att köpa en sån där böjbar stång, så kan jag även lägga in lite bröst. Sen ska jag även träna mina underarmar.

/ A

Pjotor
2009-03-25, 20:10
Ditt schema är inte särskilt allround. Du har väldigt mycket fokus på överarmarna.

För övrigt har du inte uppgett vad som är ditt mål med träningen. Gör det så får du bättre hjälp.

aannddyy
2009-03-25, 20:40
Med det schemat tränar jag armar, mage, lår, rygg. Plankan är väldigt bra för bålen. Har ni några bra förslag, säg gärna till. Jag är öppen, därför jag gjorde denna tråd ;)

Mina mål är att få en slankare kropp med mer muskler inför 09 beach (Klassiker! ;D) Nä men jag har blivit så lat på sista tiden, så jag har lagt på mig lite mull. Jag funderar även att tatuera mig. Och det är väl ingen höjdare att tatuera sig på en icke muskulös kropp och sedan bygga på med muskler.
Jag fyller 18 år ganska snart.
Nu när det börjar bli varmare ute ska jag förhoppningsvis förbättra min kondition, då jag gillar att vara ute och springa i värmen.
Jag spelar för övrigt fotboll (dock inte så mycket nu under vintern). Så helt otränad är jag inte.

/ A

Muffin Man
2009-03-25, 23:17
För jag föreslå en "prison workout". Det blir mer allround. Du stressar därigenom större muskelgrupper på samma gång samtidigt hjärtat får jobba. När det blir för lätt, kan du lägga in egna valfria extraövningar.

Vi får se om jag klarar att lägga in ett videoklipp...

46VoSA-9Xd8

Bicepscurl kanske känns sexigt, men det är ärligt talat en rätt meningslös övning sett för sig (tycker jag som iof gör curls då och då också).

aannddyy
2009-03-26, 20:23
Prison workouten ska testas!

När jag gör upphopp får jag extremt mycket mjölksyra i mina lår, och det känns i flera dagar efteråt. Det har alltid varit så för mig, upphopp och utfallssteg dödar mina lår direkt. Är det för att jag är otränad? (jag klarar av att springa 4,5km utan stopp). Eller kan det vara något annat?

/ A

krellik
2009-03-26, 21:26
Du är "otränad" på den rörelsen. Ute och jogga och köra explosiva upphopp har väldigt lite med varandra att göra.

Inte är det programet särskilt allround heller. Prison workout = burpees och det är mer kondition än styrka eller muskelbyggning.

Om du vill ha allround hemträning så se om du klarar "pistols" (googla det är en enbent knäböj), kör enarmade armhävningar eller handstående armhävningar mot en vägg och hitta någonstans du kan köra chins eller pullups. Är du för svag för pullups/chins kör du "inverted rows"/fatman rows istället..

Sen kan du slänga in armpump grejset som garnityr när du är klar med det riktiga arbetet.

Muffin Man
2009-03-26, 22:15
Om du vill ha allround hemträning så se om du klarar "pistols" (googla det är en enbent knäböj), kör enarmade armhävningar eller handstående armhävningar mot en vägg och hitta någonstans du kan köra chins eller pullups. Är du för svag för pullups/chins kör du "inverted rows"/fatman rows istället..

Hur det där blir mer allround än burpees begriper inte jag. Det blir framförallt noll kardio. Inte direkt några nybörjarövningar heller för den delen. Undrar hur många promille av Kollos besökare som regelbundet ägnar sig åt handstående armhävningar? :-)

Chins och pullups är ju dock alltid berättigade. Och jag håller också helt med dig i övrigt. :cool:

DSBM
2009-03-26, 22:31
Armhävningar
Upphopp
Utfall
Chins
Crunches
Pullups
Rygglyft

Så där ungefär brukar jag köra ibland hemma. Tränar hela kroppen. Repetera det "varvet" av övningar i snabb takt några gånger så ska du se att det blir jobbigt ;)

krellik
2009-03-26, 22:50
Hur det där blir mer allround än burpees begriper inte jag. Det blir framförallt noll kardio. Inte direkt några nybörjarövningar heller för den delen. Undrar hur många promille av Kollos besökare som regelbundet ägnar sig åt handstående armhävningar? :-)

Chins och pullups är ju dock alltid berättigade. Och jag håller också helt med dig i övrigt. :cool:

Jag har kört 100 burpee race några gånger. Det faller in under "conditioning" och inte styrketräning. Det tränar muskeluthålighet, flås och till viss del explosivitet i upphoppen även fast man snabbt blir för trött för att det ska vara jättebra plyo träning...
Däremot tränar det inte maxstyrka för fem öre, inte heller kommer man bli särskilt biffig av det.

Jag utläste av trådskaparen att han med sitt rätt kassa program ville bli större och starkare hemma. Väljer man övningar som är tunga som handstående armhävningar mot en vägg, enarmade armhävningar, pistols och andra tunga benövningar som finnen, och för all del utfall, samt chins/pullups så går det rätt bra att träna det hemma. Om de flesta tränar handstående armhävningar på kollo eller inte skiter jag ärligt talat i, utifrån syftet är det en bra övning.

Om jag istället hade utläst från hans rutin att han vill träna "conditioning" så hade burpees varit gjuttna, likaså massa rutiner från crossfit och rosstraining.

krellik
2009-03-26, 22:53
Tilläger: Är man inte stark nog för de övningar som jag nämnde gäller det att man börjar arbeta sig upp till det med enklare variationer. Lite mer bök än att minska och höja vikt på stången men inte så tokigt... Med andra ord från strikta armhävningar, till armhävningar med fötterna på diskbänken till handtående mot en vägg med en liten bok under huvudet som begränsar rörelseomfånget, till riktiga handstående mot en vägg, till att stappla upp böcker för händerna så man kan köra det med fullt rörelseomfång, till köra det med viktväst/ryggsäck.

Ska även tilläga att jag själv är för tjock för att vara jättebra på kroppsviktsgrejor och kör själv på ett gym. Men principerna fungerar bra om man nu vill träna hemma.