handdator

Visa fullständig version : blodkorv?


mrflyes
2009-03-25, 19:36
Hej

Jag äter en hel del blodkorv, billigt och gott=)

undrar lite vad ni anser om det ur ett nyttighetsperspektiv? näringsmässigt, kcal etc..

MVH

Eddie Vedder
2009-03-25, 19:42
Järnberikad skräpmat typ. Precis som pizza, kebab, hamburgare med pommes frites osv är det absolut något man kan äta då och då och inte på något sätt en katastrof.

Dock inte något att basera sin kost på kanske. Men som sagt, det är att likställa med pizza, kebab osv samt suveränt järnrikt. Och gott!!!*drool*:thumbup:

MasterChief
2009-03-25, 19:44
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95283

Antar att det är likvärdigt näringsinnehåll.

mikaelj
2009-03-25, 19:45
Järnberikad skräpmat typ. Precis som pizza, kebab, hamburgare med pommes frites osv är det absolut något man kan äta då och då och inte på något sätt en katastrof.

Är inte blodkorv ungefär samma sak som blodpudding? I så fall, varifrån kommer skräpet in i bilden?

Eddie Vedder
2009-03-25, 19:47
Är inte blodkorv ungefär samma sak som blodpudding? I så fall, varifrån kommer skräpet in i bilden?

Skräp och skräp, mjöl, blod, talg, socker, salt E250 m.m.

Man kan absolut käka det regelbundet som sagt, men inget att baserakosten på. Precis som pizza, kebab osv.

King Grub
2009-03-25, 19:47
I så fall, varifrån kommer skräpet in i bilden?

Dåligt protein från blod, ister, vetemjöl, lök och salt. Nyttigt? Njaaej. Inte i sig.

1684_
2009-03-25, 19:48
tycker blodpudding å så e bra mat, järnrikt man kan piffa till de med massa grönsaker, mini keso ( om man vill ) å typ 1 laxfile/kyckling eller vf inte pressa lite potatis å göra plättar? rätt mö protein isåfall te järnkottet ;)

mikaelj
2009-03-25, 19:50
Dåligt protein från blod, ister, vetemjöl, lök och salt. Nyttigt? Njaaej. Inte i sig.

Kasst BV, med andra ord. Det trodde jag faktiskt var okej. Nåväl, ister/talg är åtminstone bra. Max 1-1½ paket/vecka, så det är inget jag behöver aktivt bekymra mig om, i alla fall. :-)

(brukar det inte vara rågmjöl i, förresten?)

Tack för upplysningen!

smisk
2009-03-27, 22:32
Dåligt protein från blod, ister, vetemjöl, lök och salt. Nyttigt? Njaaej. Inte i sig.

vf är blod dåligt protein?? Hemoglobin är ju störst av alla proteiner och borde tillgodose kroppen med fler aminosyror??

btw käka c-vitamin till så ökar du upptaget av järn.

och undvik kalcium som hämmar upptagningen dvs drick inte mjölk till :)

Sverker
2009-03-28, 06:51
Njaa...hemoglobinet utgör bara en liten del av proteinet i blodpudding. Det mesta är plasmaalbuminer från blodet och glutenprotein från råg/vetemjöl. Näringsvärdet är lågt och vill man komplettera upp aminosyraprofilen måste det vara med mjölk, soja eller kött.

Hemejärn är den lättaste formen av järn att ta upp. C-vitamin gör varken från eller till där. Möjligen kan C-vitamin vara possitivt när det gäller att hålla tillbaka bildningen av nitrosaminer från nitrit.