handdator

Visa fullständig version : Hur bra funkar fett%mätare med bioimpedans?


kålman
2009-03-25, 19:03
gjorde en mätning idag med en modell man håller i med händerna.......tydligen ska dom man står på funka bättre eftersom dom mäter en längre sträcka genom kroppen...

Baan
2009-03-25, 19:09
Dåligt. Samma för "vågen". Kaliper är det man kan lita på - givetvis om en kunnig person mäter och bedömer.

Exhale_
2009-03-25, 19:10
Jag har för mig att de tyvärr inte ger ett korrekt resultat. De ska däremot kunna visa på ökning/minskning (åt vilket håll det går) i fettprocent men själva siffran ska tas med en nypa salt.

Litecore
2009-03-26, 00:14
okej, anta att man köper en "dålig" mätare och får ett resultat på säg 17% och efter mycket löpning
och strikt kost gör en ny mätning 3 månader senare och får resultatet 12% - hur pass pålitligt är det ?

martikainen
2009-03-26, 06:29
Det bedömmer du nog bäst själv vad spegeln och den vanliga vågen säger, men som du säger själv med "strikt kost och mycket löpning" i 3 månader borde det vara pålitligt, om inte i underkant, kanske tillochmed ligger lägre än så.

Det har ju att göra med hur mycket vatten och liknande du har i kroppen för tillfället.
Om du är sugen på att göra en riktig mätning som ger rättvisa resultat, ring vårdcentralen, vissa centraler kan göra mätningar med kaliper och även andra metoder.

Slartibartfast
2009-10-01, 17:33
Jag får bara skumma värden på bioimpedans.

Jag fick min bf mett idag på en bioimpedansgrej där man ska stå på två plattor och hålla två handtag i händerna. Detta var alltså en "professionell" mätning.

Jag har gjort det två gånger vid samma kroppsvikt med liknande maskiner med ca tre års mellanrum. Första gången visade testet 30%, idag visade det 14,3%.

Formen var båda gångerna denna:
http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/fitness/17maj09.jpg

Lando
2009-10-01, 17:48
Jag får bara skumma värden på bioimpedans.

Jag fick min bf mett idag på en bioimpedansgrej där man ska stå på två plattor och hålla två handtag i händerna. Detta var alltså en "professionell" mätning.

Jag har gjort det två gånger vid samma kroppsvikt med liknande maskiner med ca tre års mellanrum. Första gången visade testet 30%, idag visade det 14,3%.

Formen var båda gångerna denna:


Ja, man behöver ju inte vara Einstein för att fatta att det knappast är 30%... Grym form förresten!

coxie
2009-10-01, 17:54
Ja, man behöver ju inte vara Einstein för att fatta att det knappast är 30%... Grym form förresten!

Jag tror 30% är en rätt trolig siffra, kolos sämst bevarade hemlighet är att Slartis muskler är implantat.

Petoria
2009-10-01, 18:10
Testade en sån för ett tag sen, fick mellan 5 och 8 procent... *rolleyes*

Slartibartfast
2009-10-01, 18:11
Jag tror 30% är en rätt trolig siffra, kolos sämst bevarade hemlighet är att Slartis muskler är implantat.

Jepp! Det är klumpar av kompakt fett. *flex*

Det störiga är ju att alla mina kollegor som gjorde samma test fick enkelsiffrigt, typ 8-9%. Jag är enda fettot på kontoret nu :cryout:

Jag kan iaf trösta mig med att jag gått upp ett kilo, men ner 15,5 procentenheter i kroppsfett sen sist. Kanske om ytterligare fyra år har jag bf 0%. *popcorn*

kalajset
2009-10-01, 18:19
Jag har mätt mig med bioimpedansvåg två gånger, (samma våg), båda gångerna har resultaten blivit väldigt nära de resultat olika formler för att räkna ut kroppsfett, (med hjälp av mått), ger. Ser även rimligt ut "ögonmåttsmässigt". (Resultaten har varit ca 21%, och ca 15%).

Båda gångerna följde jag också de riktlinjer som fanns, något i stil med att inte äta på X antal timmar före, och att absolut inte ha ansträngt sig fysiskt, (t ex då genom träning), före själva mättillfället.

coxie
2009-10-01, 18:23
Jag kan iaf trösta mig med att jag gått upp ett kilo, men ner 15,5 procentenheter i kroppsfett sen sist. Kanske om ytterligare fyra år har jag bf 0%. *popcorn*

Fat
Lean
Ripped
Shredded
Slartified?

Slartibartfast
2009-10-01, 18:50
Fat
Lean
Ripped
Shredded
Slartified?

:hbang:

Solros
2009-10-01, 19:07
Jepp! Det är klumpar av kompakt fett. *flex*

Det störiga är ju att alla mina kollegor som gjorde samma test fick enkelsiffrigt, typ 8-9%. Jag är enda fettot på kontoret nu :cryout:

Jag kan iaf trösta mig med att jag gått upp ett kilo, men ner 15,5 procentenheter i kroppsfett sen sist. Kanske om ytterligare fyra år har jag bf 0%. *popcorn*

Vissa har en inställning av kroppstyp, där det finns "standard" och "athlete". Kanske skulle vågen varit inställd på "Athlete" när du testades?

Slartibartfast
2009-10-01, 19:17
Vissa har en inställning av kroppstyp, där det finns "standard" och "athlete". Kanske skulle vågen varit inställd på "Athlete" när du testades?

Den var inställd på athlete.

Det är nog bara att inse. jag är enda tjockisen på kontoret.

Ska äta en bulle nu.

Dreas
2009-10-01, 20:14
Den var inställd på athlete.

Det är nog bara att inse. jag är enda tjockisen på kontoret.

Ska äta en bulle nu.Ja eller att skiten är missvisande, antar att dina kollegor är tunna spettor :)

Jag tror inte att ditt svar var seriöst, du ligger absolut under 14, fast jag har haft fel förr.

Sniggel
2009-10-01, 22:06
Max 10 på Slarti, om jag vågar gissa :p