handdator

Visa fullständig version : Framåtböjda hantellyft


Fjäderfrans
2009-03-25, 19:00
När man kör stående framåtböjda hantellyft eller gör dem på en lutande bänk. Just själva utförandet, skall man ha raka armar eller ska armarna vara lite böjda vid den positiva fasen? Alltså när man ska upp med vikten hehe.

MVH,

ceejay
2009-03-25, 19:03
Jag kör aldrig med raka armar iaf :E Känns som onödig påfrestning

graffan
2009-03-25, 19:23
När man kör stående framåtböjda hantellyft eller gör dem på en lutande bänk. Just själva utförandet, skall man ha raka armar eller ska armarna vara lite böjda vid den positiva fasen? Alltså när man ska upp med vikten hehe.

MVH,

jag kör med lite halvböjda som i bröst flyes typ,
men jag tror kör du relativit lätta vikter så du kan utföra övningen strikt med raka armar så är det nog bara positivt:thumbup:

Fjäderfrans
2009-03-25, 19:28
jag kör med lite halvböjda som i bröst flyes typ,
men jag tror kör du relativit lätta vikter så du kan utföra övningen strikt med raka armar så är det nog bara positivt:thumbup:

För tillfället kör jag som du gör, typ som i bröst flyes. Vad är lätta vikter för dig? Ska jag alltså köra med raka armar tills jag kommer upp till de högre vikterna eller hur menar du? Då blir följdfrågan; vad är tunga vikter i så fall.

graffan
2009-03-25, 20:12
För tillfället kör jag som du gör, typ som i bröst flyes. Vad är lätta vikter för dig? Ska jag alltså köra med raka armar tills jag kommer upp till de högre vikterna eller hur menar du? Då blir följdfrågan; vad är tunga vikter i så fall.

jag menar inte att du ska sänka vikterna för det.. men jag tror inte det blir lättare av att ha raka armar utan tvärt om, känner du att du klarar av det och får samma kontakt som innan, så är det nog bara ett pluss

Pjotor
2009-03-25, 20:14
Gör på samma sätt hela tiden, varje träningspass, och se till att de muskler du vill träna blir trötta först.

Scratch89
2009-03-25, 20:55
Du ska inte ha raka armar, utan en liten lätt böjning. Menar du att du lyfter åt sidan eller bakåt/framåt?

Fjäderfrans
2009-03-25, 21:30
Du ska inte ha raka armar, utan en liten lätt böjning. Menar du att du lyfter åt sidan eller bakåt/framåt?

Okej då har jag gjort rätt hittills. Jag har lätt böjda armar och varierar mellan att ligga på en lutande bänk eller att stå parallellt med golvet, och lyfter bakåt.

Lite offtopic, men tack för senast angående stångrodden. Tror jag fått till tekniken hehe. :)

MVH,

Scratch89
2009-03-25, 22:23
Okej då har jag gjort rätt hittills. Jag har lätt böjda armar och varierar mellan att ligga på en lutande bänk eller att stå parallellt med golvet, och lyfter bakåt.

Lite offtopic, men tack för senast angående stångrodden. Tror jag fått till tekniken hehe. :)

MVH,

Jag brukar fälla upp ryggstödet på en bänk så att lutningen blir runt 45 grader, och sen lutar jag överkroppen emot, så att jag kan stå utan att belasta ryggen. Det blir riktigt bra, då man inte kan fuska så mycket heller.

Kul med stångrodden! Man kanske ska filma lite mer och lägga upp, men jag måste skaffa bättre kamera isf.

Martin Löwgren
2009-03-26, 01:23
Ett mellanting mellan böjda och fullt sträckta - då avlastas biceps och du kan hantera mycket vikt.

Mvh

Fjäderfrans
2009-03-27, 23:32
Jag brukar fälla upp ryggstödet på en bänk så att lutningen blir runt 45 grader, och sen lutar jag överkroppen emot, så att jag kan stå utan att belasta ryggen. Det blir riktigt bra, då man inte kan fuska så mycket heller.

Kul med stångrodden! Man kanske ska filma lite mer och lägga upp, men jag måste skaffa bättre kamera isf.

Härligt! Javisst lägg upp något mera, alltid kul att se.

Tack för alla svar!

MVH,

saab900
2009-03-28, 02:10
Ett mellanting mellan böjda och fullt sträckta - då avlastas biceps och du kan hantera mycket vikt.

Mvh

Förlåt nu hänger jag inte med, belastar du biceps med raka armar i omvända flyes? Du får ju spänna dom för att böja armarna. Jag säger inte att du har fel, men du får gärna förklara, menar du fästena?

Och en fråga som jag undrat över som inte Arne svarade på när jag skickade PM som du gärna får svara på; Är omvänd pec-deck berättigat, eftersom ROM blir väldigt kort, sträcker man verkligen ut bakre delta tillräckligt?

pellepedal
2009-03-28, 08:44
Lite böjda har jag. Hur mycket beror på hur tungt jag kör. Vare sig jag kör lätt och strickt eller tungt och lite ostrickt ser jag alltid till att ha bra kontakt med muskeln jag kör.

Scratch89
2009-03-28, 23:03
Och en fråga som jag undrat över som inte Arne svarade på när jag skickade PM som du gärna får svara på; Är omvänd pec-deck berättigat, eftersom ROM blir väldigt kort, sträcker man verkligen ut bakre delta tillräckligt?

I omvända pecdec får man ha mycket mer böj i armbågen, och träna någon slags roddrörelse istället. Eller ja, det beror på hur pecdecen ser ut; vissa kan man ju ställa om så att det blir som man vill ha den, och då spelar det ingen roll. Om man däremot bara sätter sig bak och fram i en pecdec man inte kan ändra på, så skulle jag iallafall trycka med armbågarna och inte händerna.

Martin Löwgren
2009-03-29, 00:30
Förlåt nu hänger jag inte med, belastar du biceps med raka armar i omvända flyes? Du får ju spänna dom för att böja armarna. Jag säger inte att du har fel, men du får gärna förklara, menar du fästena?

Och en fråga som jag undrat över som inte Arne svarade på när jag skickade PM som du gärna får svara på; Är omvänd pec-deck berättigat, eftersom ROM blir väldigt kort, sträcker man verkligen ut bakre delta tillräckligt?Omvända flyes görs liggande på rygg och är en annan övning än sittande frammåtlutande hantellyft åt sidan så det kan vi ta i en annan tråd.

På fråga två så är pec dec en riktigt bra övning och det man förlorar i ROM i den övningen tar man igen i andra övningar.