handdator

Visa fullständig version : Ont i nedre ryggen!


Chrillee
2009-03-25, 14:24
Hej! Idag har jag haft väldiga problem med nedre delan av ryggen, vid rumpan ungefär. Den strammar och molnar, har t om problem med att gå, så blivit sängliggande idag.

När jag t ex sträcker upp mitt högra ben mot kroppen liggandes.
Så här fast med det ena benet helt rak; http://www.liveawesome.com/piriformis_stretch_clip_image002.jpg

Så gör det ont, molande känsla vid bäckenet-partiet, plus att det bränner/svider i ovansidan av låret, exakt som ischias känningar.

Sen gör det jätteont om jag svankar mycket.
Här gör det ont ungefär, men även i hela regionen av bäckenet;
http://i40.tinypic.com/zswwhj.jpg

Vore jätteglad för hjälp!
Ska väl ta kontakt med sjukgymnast, men har varit där och dem gör fasiken inte mycket.

Edit: Har haft problem med det här i flera år, men bara fått ett antal gånger som det har varit så här problematiskt. Vet inte vad det är som utlöser det eller varför.

Chrillee
2009-03-25, 15:00
Kan tillägga att om jag lutar överkroppen framåt så gör det väldigt ont, känns på det inringade stället.

grimfish
2009-03-25, 19:18
Du kan gå till en läkare om du är orolig över din hälsa.

Chrillee
2009-03-25, 19:47
Mår bra i övrigt, är just nedre ryggen som är väldigt problematisk. Får avvakta tills imorgon och hoppas på att det går över.

Annars får jag ringa.

MasterChief
2009-03-25, 19:47
Testa att gå till en bra naprapat. Kan inte de hjälpa dig att komma tillrätta, uppsök läkare för att få remiss till ortoped och få ta MRI.

Har du haft problem i några år är det verkligen dags att ta tag i det.

Rackham
2009-03-25, 19:53
Du kan gå till en läkare om du är orolig över din hälsa.
Hade själv liknande problem från ca 18-22 års åldern. Gick aldrig till "riktig" läkare med det, men till sjukan i lumpen där jag fick snacka med någon sjukgymnast. Hennes enda råd var att stretcha ordentligt så jag fick ett program med rätt basic stretchövningar.

Problemet återkom under ett par år efter det då och då, men jag fortsatte träna och stretcha och nu är det borta sen över 10 år (peppar, peppar).

I efterhand så hade det kanske varit smart att kolla upp det mer noga så det kanske hade gått över snabbare...

Chrillee
2009-03-25, 20:06
Jag har settat och läst lite på Internet om vad det kan vara, och det verkar kunna vara en inflammerad piriformis muskel i högra delen av höften.

För det bränner verkligen inne i höften och i högra benet så det gör riktigt ont och orsakar problem att kunna gå. Vilat hela dagen, men det verkar inte hjälpa, inte värktabletterna heller(Voltaren).

Grejen är att min såkallade läkare är väldigt dålig i mitt tycke, även andra som går till honom, är inte trygg med honom, men jag vet inte hur jag byter läkare heller.

Men ska man verkligen gå till en naprapat när det gäller muskulatur? Är inte naprapater mer 'knäckare' så att säga?

MasterChief
2009-03-25, 20:24
Jag har settat och läst lite på Internet om vad det kan vara, och det verkar kunna vara en inflammerad piriformis muskel i högra delen av höften.

För det bränner verkligen inne i höften och i högra benet så det gör riktigt ont och orsakar problem att kunna gå. Vilat hela dagen, men det verkar inte hjälpa, inte värktabletterna heller(Voltaren).

Grejen är att min såkallade läkare är väldigt dålig i mitt tycke, även andra som går till honom, är inte trygg med honom, men jag vet inte hur jag byter läkare heller.

Men ska man verkligen gå till en naprapat när det gäller muskulatur? Är inte naprapater mer 'knäckare' så att säga?

Jag tycker nog att du ska lägga ner att leta efter orsaker till ditt ryggonda på nätet när du knappt vet vad en naprapat är. Inget illa menat, utan ett råd i all välmening från någon som haft mer ryggproblem än dig.

En duktig naprapat är guld värd för att komma till rätta med problem ursprungna ur muskulaturen. De kör allt från massage, ström och "knäckning". De problem som du verkar ha vågar jag faktiskt säga att en naprapat bör kunna åtgärda rätt omgående. Talar av egen erfarnhet och av personer i min omgivning som jag skickat till naprapat.

Chrillee
2009-03-25, 20:27
Ska gå till min läkare imorgon förhoppningsvis om man kan få en "akut" tid och höra med honom ändå.
Ska fråga honom om alternativet att gå till en naprapat också, vet du om man får stå för naprapat besöket själv eller går det under allmän vård? För en naprapat är väl rätt dyr att gå till, 300 - 400:-?

MasterChief
2009-03-25, 20:30
Ska gå till min läkare imorgon förhoppningsvis om man kan få en "akut" tid och höra med honom ändå.
Ska fråga honom om alternativet att gå till en naprapat också, vet du om man får stå för naprapat besöket själv eller går det under allmän vård? För en naprapat är väl rätt dyr att gå till, 300 - 400:-?

Läkare är..tja...läkare, och en del av dem fnyser åt naprapater. Förmodligen för att de vet väldigt mycket mindre om sådana här åkommor än naprapater. Eftersom du har sådana ryggproblem och haft det under lång tid kan jag faktiskt inte förstå hur du kan tycka några hundra är dyrt. Det kan bli en av dina bästa investeringar någonsin.

Chrillee
2009-03-25, 20:33
Jo jag får väl lita på er och gå till en naprapat, grejen är att jag lever på existence minimum just nu och räknar på kronan för att klara mig varje månad, men om det kan hjälpa är det värt det i vilket fall som helst!

MasterChief
2009-03-25, 20:42
Jo jag får väl lita på er och gå till en naprapat, grejen är att jag lever på existence minimum just nu och räknar på kronan för att klara mig varje månad, men om det kan hjälpa är det värt det i vilket fall som helst!

Inget är säkert och gå nu inte och tro att allt kommer vara perfekt efter 45 min. Ofta behövs multipla behandlingar och även då kanske det inte är rätt kur för dig. Men jag vet inte hur många jag känner som fått hjälp. Men i längden förutsätter det också att man gör saker på "annat sätt" om man inte ska få tillbaka problemen.

Vi får hoppas att Martin kommer in i tråden och ger sin syn på saken.

Hemi
2009-03-25, 20:43
... Eftersom du har sådana ryggproblem och haft det under lång tid kan jag faktiskt inte förstå hur du kan tycka några hundra är dyrt. Det kan bli en av dina bästa investeringar någonsin.

Ja, gudars, både vad gäller sekundära erfarenheter och ekonomi, jag har mycket, mycket dåliga erfarenheter av vad som kan hända, 5 siffriga belopp och problemen av månader, ja år med sängliggande och dagliga lulldroger så snackar vi. Några hundra är inget.

MasterChief
2009-03-25, 20:47
Ja, gudars, både vad gäller sekundära erfarenheter och ekonomi, jag har mycket, mycket dåliga erfarenheter av vad som kan hända, 5 siffriga belopp och problemen av månader, ja år med sängliggande och dagliga lulldroger så snackar vi. Några hundra är inget.

Min erfarenhet också tyvärr :-/

Hemi
2009-03-25, 20:51
Många säger att nervsystemet är tufft osv och det kanske det är men jag har ´erfarit´ att det kan ryka också när diskbråcken poppar upp vidare. Då blir det i n t e roligt. Vill inte skrämmas men det är bäst att göra vad man kan i tid.

Hemi
2009-03-25, 20:53
Min erfarenhet också tyvärr :-/

Jag har läst din tråd, ett par gånger, du är inte ensam kan jag säga,

Guddi
2009-03-25, 21:51
En naprapat kan säkert hjälpa dig lite. Det du beskriver låter lite som strålande nervsmärta och det kan ta några veckor innan smärtan lagt sig helt om det beror på diskproblem.

Om du är rädd om dina pengar kan du även söka upp en annan sjukgymnast om du inte var nöjd med den förra. Man behöver ingen remiss för att gå till sjukgymnast och det kostar dig max 900 kr/år om sjukgymnasten/sjukgymnasterna du besöker har vårdavtal.

Men räkna som sagt med att det kan ta tid. Har du tur så är det en stel piriformis eller liknande som orsakar problemen, då kan det gå fortfare.

Chrillee
2009-03-25, 22:14
Ojoj, låter inge vidare det där som ni har fått erfara. Det skulle jag inte ha råd med. Men jag har ett högkostnadskort, det är jättebra i alla fall. Men täcker inte naprapat har jag för mig.

Jag tänkte på en sak, om jag skulle ha ett diskproblem. Borde jag inte ha problem i övriga ryggen också? Men ska som sagt försöka få en MR scan som kan avgöra om så är fallet eller vad det nu kan tänkas vara.

Jag återkommer senare med liten prognos. Sovit hela dagen, lär bli uppe hela natten nu. :smash:

nyrjoh
2009-03-25, 22:18
Nej, det räcker med att du har en disk som är skadad för att du skall ha besvär.

Tolkia
2009-03-25, 22:50
Mår bra i övrigt, är just nedre ryggen som är väldigt problematisk. Får avvakta tills imorgon och hoppas på att det går över.
Det är absolut inte så att jag säger emot dig, men det här är ju inte den första tråden du har uppe inom relativt kort tid. Hur mår du egentligen? (Obs. att det är en retorisk fråga; det är inte meningen att du skall behöva redogöra för ditt liv här, bara att du skall fundera igenom saker och ting själv.)

Är du utan pengar kan du, som Guddi skrev, gå till en sjukgymnast med vårdavtal, så täcks det av högkostnadskortet. Du behöver ju inte gå till den du varit hos och inte varit nöjd med, nog måste det finnas fler än en där du bor? Jag har själv god erfarenhet av sjukgymnaster (men jag har även träffat en som jag tyckte var ett spån; sammanfattningsvis kan man nog säga att det finns bra och dåliga av både sjukgymnaster, naprapater och läkare). Oavsett, så beväpna dig med tålamod; ingen vårdgivare i världen kommer att kunna "fixa till" dig på ett kick. Man måste orka ge sig själv tid (annars brukar det sluta med att det blir storkajko och man måste ge ännu mer tid än man från början hade behövt göra).

Internet är kul och bjuder på mycket information; det finns dock en avigsida med det, och det är att det kanske inte är så lätt att tolka den alla gånger. Det är lätt att hänga upp sig på en diagnos och vara så inställd på att det är just den man har, att man inte lyssnar när man väl kommer till <insert valfri vårdgivare> och det är kanske inte så bra.

Martin Löwgren
2009-03-26, 01:14
Men ska man verkligen gå till en naprapat när det gäller muskulatur? Är inte naprapater mer 'knäckare' så att säga?Nej de är inte några "knäckare" vad nu ens det är.

Första gången hos naprapaten blir man undersökt. Man får klä av sig men behåller underkläderna på. Naprapaten undersöker bland annat hur lederna, musklerna och nerverna fungerar.

Beroende på vilka besvär man har kan man få behandling med en kombination av olika metoder. De viktigaste är manipulation, mobilisering, massage och muskeltöjning.

Ett behandlingstillfälle tar mellan 30 och 45 minuter. Hur många gånger man behöver behandlas beror på vilka besvär man har.

Man brukar också få råd om träning att göra själv.

Martin Löwgren
2009-03-26, 01:16
Jo jag får väl lita på er och gå till en naprapat, grejen är att jag lever på existence minimum just nu och räknar på kronan för att klara mig varje månad, men om det kan hjälpa är det värt det i vilket fall som helst!

Gå då till en OMT/OMI utbildad sjukgymnast med vårdavtal - de är minst lika duktiga som Naprapater på dessa besvär men eftersom (om de är) de har avtal med landstinget betalar du bara en liten avgift själv.

Mvh

Chrillee
2009-03-26, 15:52
Tack för alla visa ord.
Idag är det i alla fall bättre, kan gå relativt 'ostört' nu. Men det är fortfarande inte friskt på långa vägar.
Jag har bokat en tid hos min läkare, dock först på måndag då han hade tagit lite semester så här års.

Ska försöka få en remiss till ortopeden och eventuellt göra en MR scan och se ifall det beror på kotskada eller nerv/muskelskada. Men ska också gå till en naprapat som ni säger, spånar lite efter det idag. Vissa tar så mycket som 450:- för 30 minuter. :confused:

Men ska höra med dem om dem har vårdavtal så man kan ta det på högkostnadskortet, då är jag isåfall uppe i 900:- nästan direkt.

Provade äta lite VoltarenT, receptfritt, men det gav ingen smärtlindring alls.

Martin Löwgren
2009-03-26, 16:19
Vissa tar så mycket som 450:- för 30 minuter. :confused:
Men ska höra med dem om dem har vårdavtal så man kan ta det på högkostnadskortet, då är jag isåfall uppe i 900:- nästan direkt
30min anser jag vara alldeles för lite för att man ska hinna göra en grundlig undersökning, ge diagnos, behandling och prognos. Nybesök (oavsett om det är naprapat eller sjukgymnast) bör vara åtmindstone 45min tycker jag.

Är det en kostnadsfråga om vem du ska välja kan du se mitt svar ovan

Gå då till en OMT/OMI utbildad sjukgymnast med vårdavtal - de är minst lika duktiga som Naprapater på dessa besvär men eftersom (om de är) de har avtal med landstinget betalar du bara en liten avgift själv.

Mvh

Chrillee
2009-03-26, 16:28
Jag var nyss hos en kiropraktor och pratade, han tar 400:- för 25 minuter! Och han sa att det är kiropraktor jag ska gå till för mitt besvär, men det är väl lätt för honom att säga om han vill ha business.

Vad är egentligen skillnad på kiropraktor och naprapat? Jag ska i alla fall försöka leta reda på en OMT/OMI utbildad sjukgymnast med vårdavtal som du säger.

Martin Löwgren
2009-03-26, 16:37
Jag var nyss hos en kiropraktor och pratade, han tar 400:- för 25 minuter! Och han sa att det är kiropraktor jag ska gå till för mitt besvär, men det är väl lätt för honom att säga om han vill ha business.

Vad är egentligen skillnad på kiropraktor och naprapat? Jag ska i alla fall försöka leta reda på en OMT/OMI utbildad sjukgymnast med vårdavtal som du säger.

Jo på 25min hinner du på sin höjd få ett knäck av ryggraden och lite elstimulering :thumbup: Sen ska man veta att de problem du ej har inte löses på en behandling oavsett hur duktig en terapeut är (och oavsett om han är naprapat, sjukgymnast eller kiropraktor)

Eftersom du kommer behöva många behandlingar och det är en kostnadsfråga för dig rekommenderar jag OMT/OMI utbildad sjukgymnast med vårdavtal.

Här kan du läsa mer om Naprapati och Kiropraktik

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=27148

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=27154

/Ax

dream_theater_
2009-03-29, 14:38
Har det blivit några förbättringar med ryggen?

Chrillee
2009-03-30, 11:15
Var hos doktorn imorse och han skrev en remiss till röntgen, gick dit direkt efteråt och röntgade ryggen. Så nu får jag avvakta på svar från läkaren, tar 10 - 14 dagar, men det brukar gå fortare sa han.

Bad även doktorn skriva ut nåt starkt smärtstillande åt mig som jag ska prova då dem receptfria smärtstillande tabletterna är värdelösa för ryggont. Har nu haft ont sen i Onsdags morse, börjar bli lite less.

Återkommer med vidare rapport. God Dag.

Chrillee
2009-03-31, 13:45
Har nu ätit diklofenak 50mg sen igår som jag fick utskrivet och det har hjälpt rätt så bra, den är mot värk och inflammation.

Men man ska ju inte behöva gå på värktabletter så jag ska försöka reda ut vad som är fel. Har hittat en OMT utbildad sjukgymnast här i stan och har tid imorgon, ska bli intressant och se vad han har att säga.

Chrillee
2009-04-01, 18:41
Update 1/4 -09.

Var idag på eftermiddagen hos en sjukgymnast som var OMT utbildad steg 2 och fick en undersökning. Och han tror att jag har blivit drabbad av ett ryggskott.
Han hittade inga fel på min ryggrad eller i närliggande nerver och allt verkade vara i sin ordning, han tyckte min rörlighet i korsryggen och ryggen generellt var väldigt bra, dock väldigt kort och orörlig i hamstringen som jag skulle stretcha och töja framöver. Han tyckte det var bra att jag tog smärtstillande så jag kunde gå ut och gå och "botade" det på egen hand, för rörlighet är den bästa medicinen mot ryggskott enligt honom.

Jag var däremot väldigt irriterad och öm i museklinfästningen och i muskelbuken till piriformis, förmodligen orsaken till att det brände sådant i rumpa och lår. Så han tyckte att jag skulle köra på Diklofenak i 7 - 10 dagar för att se om det blir bättre. Och sen i morgon, eventuellt övermorgon, börja promenera i skog/terräng och återuppta löpning i skog.

Så jag antar att jag får äta medicinen i ytterligare 7 dagar och sedan avstå från den och se hur det känns och jobba med töjning av hamstringen och fortsatt stretch av piriformis.

Så det är så läget är just nu. Återkommer lite senare med nåt nytt, funderar även på olika sjukgymnaster och se om alla delar åsikten, har frikort nu i alla fall.

Chrillee
2009-04-03, 01:30
Martin, du kanske har några idéer om vad det här kan vara.

http://saveyourself.ca/resources/images/spot02.gif

I infästningen till M. Quadratus Lumborum, där det är markerat med en ring på bilden är jag alltid öm, har varit det i flera år. Och det gäller på både höger och vänster sida på exakt samma ställe. Normalt sätt känner jag aldrig av dem, enbart när man trycker på dem eller stretchar dem, då känns det kraftigt.

Och ibland när jag är ute och går känner jag, men i synerhet vid kraftig svankning, känningar jag som att det drar där jag har ringat in, precis i ovankant på rumpan.
Kan det vara sammankopplat på nåt sätt?

Sjukgymnasten hade inget direkt svar på det, men du kanske har nån fundering eller nån annan.

Chrillee
2009-04-03, 01:46
http://i39.tinypic.com/qzlwti.jpg Det svarta som jag ritat på ovansidan av rumpan, där drar det vid svankning, bara där, inget på höger sidan.

Martin Löwgren
2009-04-08, 17:21
Martin, du kanske har några idéer om vad det här kan vara.

http://saveyourself.ca/resources/images/spot02.gif

I infästningen till M. Quadratus Lumborum, där det är markerat med en ring på bilden är jag alltid öm, har varit det i flera år. Och det gäller på både höger och vänster sida på exakt samma ställe. Normalt sätt känner jag aldrig av dem, enbart när man trycker på dem eller stretchar dem, då känns det kraftigt.

Och ibland när jag är ute och går känner jag, men i synerhet vid kraftig svankning, känningar jag som att det drar där jag har ringat in, precis i ovankant på rumpan.
Kan det vara sammankopplat på nåt sätt?

Sjukgymnasten hade inget direkt svar på det, men du kanske har nån fundering eller nån annan.
Jag är inget jättefan att använda benlängdsskillnad som förklaringsmodell till ryggbesvär men när det kommer till en kroniskt överbelastad quadratus lumborum unilateralt kan det faktiskt vara just det.

Mvh