handdator

Visa fullständig version : HUr länge bör man träna (tid)


DjiinZ
2009-03-25, 14:17
Tjeeeeenaaaa. Ja fick höra nyss av en kompis att man bör träna en muskel grupp max 1 timme när man är i gymmet. Efter den tiden så sänks kortisonerna (tror de stavas så). Är de sant de min kompis säger.
För själv så tränar ja 2 timmar 1 till 2 muskelgrupper 5 ggr i veckan?

Dreas
2009-03-25, 14:21
45-60 minuter brukar passen ta för de flesta. Ifall man kör tungt så brukar det ta längre iaf för mig. Kortare pass ger iaf mig mer pump och jag har bara hört positivt om det ifrån andra.

spoonchest
2009-03-25, 14:22
Huvudsaken är att man tränar klart =)

enstorochstark
2009-03-25, 14:32
Har man så mycket tid (två timmar plus all tid det tar sig att ta till och från gymmet, duscha, etc) så är väl det bra och trevligt; hinner man köra sitt pass i lagom tempo och framförallt försvinner ju tiden läskigt fort när man börjar jobba basövningar med de konstansta viktbytenena...

Om det är opti att köra 52, 69 eller 78 minuter spelar nog mindre roll i sammanhanget. Tränar du rätt och tränar hårt (och sköter allt runtomkring) blir du smal, stark eller vad du nu vill bli ändå! :thumbup:

pellepedal
2009-03-25, 15:41
Det är sant att en del hormonnivåer i kroppen börjar minska efter 45-60 minuter. Sök här på kollo om det. Det har varit uppe många gånger.

130kg finsk sisu
2009-03-25, 15:43
Kör mellan en halvtimme och 4 timmar. Det vanlig är väl 1,5-2,5h

DjiinZ
2009-03-25, 16:57
Aight. Men då gör ja bra. Så 2 timmar är ingenting då?

För ja är väldigt strikt med dieten och tränar strikt och bra.
Och det väldigt intensivt men ja får inte precis verk eller så dagen efter.
Man har väll vant sig efter året hahahhah :laugh:

Commando1980
2009-03-25, 17:15
Tjeeeeenaaaa. Ja fick höra nyss av en kompis att man bör träna en muskel grupp max 1 timme när man är i gymmet. Efter den tiden så sänks kortisonerna (tror de stavas så). Är de sant de min kompis säger.
För själv så tränar ja 2 timmar 1 till 2 muskelgrupper 5 ggr i veckan?

finns studier som visar att kortisolnivåerna HÖJS , dock så är iaf några av de studier som jag läst inte relevanta för styrketränande. dessutom så är jag tveksam till att det har någon praktisk betydelse i det stora hela. studier visar också att om man intar protein och kolhydrater under träningspasset så kommer detta att begränsa höjningen av kortisolnivåerna.

slutsats: att begränsa träningspassen till 45-60min med hänvisning till kortisolargumentet är bajs.

Commando1980
2009-03-25, 17:25
bör även nämnas att kortisol är ett livsnödvändigt hormon. det är långvarigt förhöjda halter av stresshormonet man vill undvika.

DjiinZ
2009-03-25, 21:17
bör även nämnas att kortisol är ett livsnödvändigt hormon. det är långvarigt förhöjda halter av stresshormonet man vill undvika.

Så min kompis snackar goja?

Ur självaste ökning i muskler så är kortisol bullshit? Bara att stresshormonet höjs.

Dreas
2009-03-25, 21:24
Så min kompis snackar goja?

Ur självaste ökning i muskler så är kortisol bullshit? Bara att stresshormonet höjs. Ja, men det betyder inte att det är negativt att skära ned på passen av andra anledningar. Läs runt och se vad folk har för argument för att träna i 45-60 minuter, eller testa det och se ifall det passar dig. Det blir betydligt mindre med vila och det är rätt jobbigt kan jag tillägga :D

50cent
2009-03-25, 21:28
det viktigaste är att man tränar smart, altså inte snacka skit med halva gymmet och/eller träna musklerna från varenda vinkel på alla olika möjliga sätt. ett rent styrketräningspass ska inte ta mer än 1,5h isf gör man något riktigt fel

dream_theater_
2009-03-25, 21:44
Det här är vad jag har lärt mig, men desvärre kan jag nog inte hänvisa till sidan jag har lärt mig det på, eftersom att de säljer kosttillskott.



"Varje träningspass borde ligga på mellan 30 och 40 minuter

Om dina träningspass är mer än 50 minuter då är det något fel. Faktum är att de ska vara mycket närmare 30 min än 40 minuter.

Nu vet jag att det finns vissa situationer på vissa gym - grupper - som gör detta till en tuff uppgift, men det är mycket viktigt att dina träningspass avslutas inom denna tidsram. Om detta betyder att du måste hitta ett annat gym att träna på börja leta nu. Om du tränar med mer än 1 träningskompis och denne extra kompis stretchar ut dina träningspass så behöver du göra några justeringar - koppla bort det tredje hjulet.

Max - O • T (maks’ ô’ tê)
1: maximum overload training 2: bygg maximal muskler på kortast möjliga tid 3: det perfekta sättet att bränna fett, utveckla styrka. - adj. att packa på sig massa - syn. intensitet

Denna tidsbegränsning passar perfekt Max-OTs grundläggande principer. Max-OT definierar intensitet som "Maximal muskelöverbelastning på minimal mängd med tid."

Max-OTs 30 till 40 min träningspass ger följande fördelar:

* Det är mycket lättare att hålla maximal mental och fysisk intensitet i 30 till 40 minuter än i 90 minuter. Faktum är att efter 30 minuter så börjar den mentala fokuseringen och intensiteten att sjunka snabbt.

* Träna i 30 till 40 minuter maximerar hormonutsöndring som är förknippad till högintensitetsträning. Max-OT träning maximerar hormonproduktionen.

* Att träna i 30 till 40 minuter optimerar det "anabola fönstret" som högintensitetsträning ger. Att gå över 40 minuters tröskeln ger dig ett ineffektivt träningspass.

* Att träna utöver 40 minuter ökar risken för överträning och ökar de katabola hormonutsöndringarna. När du börjar driva omkring utanför detta "anabola fönster", sänks den anabola aktiviteten

Som du kan se, det finns fysiologiska fördelar med att hålla ditt träningspass inom 30 till 40 minuter. Och det är definitiva fysiologiska nackdelar med att träna mer än 40 minuter. Max-OT handlar om effektivitet. Du kommer att se detta ord många gånger under kursens gång. "

Baan
2009-03-25, 21:48
det viktigaste är att man tränar smart, altså inte snacka skit med halva gymmet och/eller träna musklerna från varenda vinkel på alla olika möjliga sätt. ett rent styrketräningspass ska inte ta mer än 1,5h isf gör man något riktigt fel

Det enda viktiga är att man inte blir kall i musklerna när det gäller att "snacka skit med halva gymmet". Ur muskeltillväxtsynpunkt tror jag det snarare är positivt att man taggar ner lite med hardcorekutandet mellan övningarna och vilar så länge man behöver för att klara intensiteten man vill uppnå på träningsvolymen man vill uppnå.

Som svar på trådfrågan säger jag så lång tid som det behövs.

Scratch89
2009-03-25, 22:12
Det enda viktiga är att man inte blir kall i musklerna när det gäller att "snacka skit med halva gymmet".

*popcorn*

Black Star Abyss
2009-03-25, 22:18
Brukar träna "netto" 45-60 minuter. Sen tillkommer uppvärmning, stretching och rehabövningar. De räknar jag inte in i den totala träningstiden.

DjiinZ
2009-03-25, 22:28
dream_theater_ är du seriös om detta.

* Att träna utöver 40 minuter ökar risken för överträning och ökar de katabola hormonutsöndringarna. När du börjar driva omkring utanför detta "anabola fönster", sänks den anabola aktiviteten
--
Ja måste nog kolla upp det där.



Hahha men då är ja ganska borta när de gäller den tiden. Men ja vet faktist inte varför de tar sån lång tid ja gillar väll va i gymmet.
Fast när ja tränar så värmer upp max 5 min sen tränar ja intensivt i 2 timmar . Och då är jag i min lilla egna värld i skallen. Snackar inte med någon eller nåt. Gör mitt jobb och sen hem :P

Så egentligen bör tiden variera mellan pers till pers.

747
2009-03-26, 00:04
dream_theater_ är du seriös om detta.

* Att träna utöver 40 minuter ökar risken för överträning och ökar de katabola hormonutsöndringarna. När du börjar driva omkring utanför detta "anabola fönster", sänks den anabola aktiviteten
--
Ja måste nog kolla upp det där.


AST hävdar väldigt många saker och syftet är alltid att sälja sina produkter.

Commando1980
2009-03-26, 00:19
Det här är vad jag har lärt mig, men desvärre kan jag nog inte hänvisa till sidan jag har lärt mig det på, eftersom att de säljer kosttillskott.



"Varje träningspass borde ligga på mellan 30 och 40 minuter

Om dina träningspass är mer än 50 minuter då är det något fel. Faktum är att de ska vara mycket närmare 30 min än 40 minuter.

Nu vet jag att det finns vissa situationer på vissa gym - grupper - som gör detta till en tuff uppgift, men det är mycket viktigt att dina träningspass avslutas inom denna tidsram. Om detta betyder att du måste hitta ett annat gym att träna på börja leta nu. Om du tränar med mer än 1 träningskompis och denne extra kompis stretchar ut dina träningspass så behöver du göra några justeringar - koppla bort det tredje hjulet.

Max - O • T (maks’ ô’ tê)
1: maximum overload training 2: bygg maximal muskler på kortast möjliga tid 3: det perfekta sättet att bränna fett, utveckla styrka. - adj. att packa på sig massa - syn. intensitet

Denna tidsbegränsning passar perfekt Max-OTs grundläggande principer. Max-OT definierar intensitet som "Maximal muskelöverbelastning på minimal mängd med tid."

Max-OTs 30 till 40 min träningspass ger följande fördelar:

* Det är mycket lättare att hålla maximal mental och fysisk intensitet i 30 till 40 minuter än i 90 minuter. Faktum är att efter 30 minuter så börjar den mentala fokuseringen och intensiteten att sjunka snabbt.

* Träna i 30 till 40 minuter maximerar hormonutsöndring som är förknippad till högintensitetsträning. Max-OT träning maximerar hormonproduktionen.

* Att träna i 30 till 40 minuter optimerar det "anabola fönstret" som högintensitetsträning ger. Att gå över 40 minuters tröskeln ger dig ett ineffektivt träningspass.

* Att träna utöver 40 minuter ökar risken för överträning och ökar de katabola hormonutsöndringarna. När du börjar driva omkring utanför detta "anabola fönster", sänks den anabola aktiviteten

Som du kan se, det finns fysiologiska fördelar med att hålla ditt träningspass inom 30 till 40 minuter. Och det är definitiva fysiologiska nackdelar med att träna mer än 40 minuter. Max-OT handlar om effektivitet. Du kommer att se detta ord många gånger under kursens gång. "

smörja.

Tricklev
2009-03-26, 00:33
Misstolka inte kortisolsjaffset som att all träning utöver 50minuter är värdelös, det är bara en del av den enorma formel som påverkar hur din träning går. Du kommer knappast fastna på 1års-platån för att dina pass tar 70minuter.

dream_theater_
2009-03-26, 13:23
smörja.

Ja det har du säkert rätt i. Ville bara dela med mig av det jag hittat. =).

Själv har jag kört halvkropp senaste sex månaderna, och mina resultat har inte vart precis negativa. Det torde väl vara kraftigt induviduellt med hur långt ett pass "ska" vara, för att ge bäst resultat..

Martin Löwgren
2009-03-26, 13:33
Beror på om man tränar splittat eller halvkropp eller helkropp

Tungt eller lätt

Samt massa annat

Inom ramen 45-90min är lagom beroende på passets syfte.

Th0rn
2009-03-27, 18:36
Jag kör 45-60 minuter per pass, 2 muskelgrupper.. Blir ett lagom högt tempo och det har helt enkelt fungerat bäst för mig.

Fordon
2009-03-27, 20:13
Fördelen med att köra 2 timmar i sitt tempo, istället för att i en obehaglig stress gå igenom allt på 45 minuter, är att man trivs med sin träning och kommer komma tillbaka med ett leende på läpparna till nästa pass. Då fortsätter man att träna och det är bra mycket bättre än att tappa motivationen och sluta träna.

50cent
2009-03-27, 20:16
Fördelen med att köra 2 timmar i sitt tempo, istället för att i en obehaglig stress gå igenom allt på 45 minuter, är att man trivs med sin träning och kommer komma tillbaka med ett leende på läpparna till nästa pass. Då fortsätter man att träna och det är bra mycket bättre än att tappa motivationen och sluta träna.

eller så gör man rätt från och början och låter resultaten sköta motivationen

hasic
2009-03-27, 20:34
eller så gör man rätt från och början och låter resultaten sköta motivationen

Men du. Du kan ju knappast säga vad som är rätt eller fel när det handlar om något så individuellt som någons motivation.

50cent
2009-03-27, 20:42
Men du. Du kan ju knappast säga vad som är rätt eller fel när det handlar om något så individuellt som någons motivation.

det har du rätt i, men man kan inte ha det för bekvämt 2h pass är enligt mig onödigt långa och ger onödigt mer kortisol som på sikt kan orsaka överträning och det är inte bra för motivationen oasett vem. det bästa är att träna alla viktiga basövningar och om det finns tid och energi kvar kan man träna dom mindre viktiga övningarna

hasic
2009-03-27, 21:01
det har du rätt i, men man kan inte ha det för bekvämt 2h pass är enligt mig onödigt långa och ger onödigt mer kortisol som på sikt kan orsaka överträning och det är inte bra för motivationen oasett vem. det bästa är att träna alla viktiga basövningar och om det finns tid och energi kvar kan man träna dom mindre viktiga övningarna

Finns folk på forumet som tränar ännu längre än två timmar och får garanterat bättre resultat än personer som lägger en massa energi på minuter och gram.

50cent
2009-03-27, 21:20
Finns folk på forumet som tränar ännu längre än två timmar och får garanterat bättre resultat än personer som lägger en massa energi på minuter och gram.

tyvärr det argumentet håller inte när det gäller träning, hur vet att de inte skulle varit ännu mer motiverade, större, och starkare om de skulle kortat ner passen? självklart ska man inte optimera överdrivet men att hålla passet under 90min kräver inte så mycket ansträngning och stress. better safe the sorry

krellik
2009-03-27, 23:16
tyvärr det argumentet håller inte när det gäller träning, hur vet att de inte skulle varit ännu mer motiverade, större, och starkare om de skulle kortat ner passen? självklart ska man inte optimera överdrivet men att hålla passet under 90min kräver inte så mycket ansträngning och stress. better safe the sorry

-Om det finns folk som gör bra framsteg på långa pass- är det bevis nog på att det är -en- av vägarna till framgång.

Var inte så trångsynt, det finns miljoner sätt att tränar progressivt på, så länge vikterna blir tyngre med bra utförande så går träningen framåt.

Commando1980
2009-03-28, 01:22
tyvärr det argumentet håller inte när det gäller träning, hur vet att de inte skulle varit ännu mer motiverade, större, och starkare om de skulle kortat ner passen? självklart ska man inte optimera överdrivet men att hålla passet under 90min kräver inte så mycket ansträngning och stress. better safe the sorry

sluta kom med sådana svepande påståenden. du vet inte vad du snackar om.

hasic
2009-03-28, 07:58
tyvärr det argumentet håller inte när det gäller träning, hur vet att de inte skulle varit ännu mer motiverade, större, och starkare om de skulle kortat ner passen? självklart ska man inte optimera överdrivet men att hålla passet under 90min kräver inte så mycket ansträngning och stress. better safe the sorry

Hur menar du "håller inte"? Det är ju precis vad det gör. En person som har tränat i 5-10 år vet väl ändå hur denne reagerar på olika sorters träning, och om nu det är långa pass som gäller så är det så. Det som inte håller är att du skall sitta och försöka bevisa att träningen skall vara så kort som möjligt utan att ha någon som helst tanke bakom det.

pellepedal
2009-03-28, 08:15
Det fungerar med både långa och korta pass, men långa pass tenderar att slita mer på CNS. Ett slitet CNS gör att jag måste vila längre innan jag kör mina muskler igen, vilket gör att jag hellre kör korta och intensiva pass. Då kan jag träna mina muskler ofta, ha en snabb återhämtning, och mer tillväxt.

enzodiac
2009-03-28, 10:08
Jag förstår inte riktigt hur man lyckas köra ett pass på 2 timmar. Vila 10 minuter mellan varje set ?

Jag kör 4 muskelgrupper, 2 arbetsset för varje muskel och jag är klar på 40-50 minuter oftast. Då är jag andfådd mellan seten.

pellepedal
2009-03-28, 10:13
Jag förstår inte riktigt hur man lyckas köra ett pass på 2 timmar. Vila 10 minuter mellan varje set ?

Jag kör 4 muskelgrupper, 2 arbetsset för varje muskel och jag är klar på 40-50 minuter oftast. Då är jag andfådd mellan seten.

Undrar jag med.. De kanske fikar mellan varje set? ;)
När jag kör mina helkroppspass brukar det ta ca 50 minuter.

Popeye
2009-03-28, 10:45
Ok, säg att det är du och två träningskamrater som tränar.
Oj... det blev visst ett tvåtimmarspass idag också.

Men man kanske skulle plocka med en proteinbar att mumsa på nånstans mitt i passet?

pellepedal
2009-03-28, 10:55
Ok, säg att det är du och två träningskamrater som tränar.
Oj... det blev visst ett tvåtimmarspass idag också.



vad är det som tar så mycket längre tid då än när du kör själv?
Troligen att ni snackar en massa mellan seten och vilan drar iväg i tid...

hasic
2009-03-28, 12:03
Jag förstår inte riktigt hur man lyckas köra ett pass på 2 timmar. Vila 10 minuter mellan varje set ?

Jag kör 4 muskelgrupper, 2 arbetsset för varje muskel och jag är klar på 40-50 minuter oftast. Då är jag andfådd mellan seten.

SL-liknande träning tar ofta längre tid. Kolla jwzrd's journal som ett exempel. Dels så är det betydligt fler sets än vad du tränar, och sen så tar det tid med lindor och annan utrustning.

z_bumbi
2009-03-28, 12:08
Jag förstår inte riktigt hur man lyckas köra ett pass på 2 timmar. Vila 10 minuter mellan varje set ?

Jag kör 4 muskelgrupper, 2 arbetsset för varje muskel och jag är klar på 40-50 minuter oftast. Då är jag andfådd mellan seten.

De kör antagligen fler set än 8.

Kortisolutsöndringen som sker är delvis för att man tömmer glykogenlagren och den enda referens jag hittat handlar om högreps med väldigt kort vila vilket inte är så applicerbart på vanlig styrketräning. Så länge levern har glykogen så ser jag inte heller någon större nackdel med det då syftet självklart är att få ut mer glukos i blodet.

nyman87
2009-03-29, 00:22
vad är det som tar så mycket längre tid då än när du kör själv?
Troligen att ni snackar en massa mellan seten och vilan drar iväg i tid...

Idag körde jag 5-4-3-2-1 i ryck tog ca. 45min. Längre vila= bättre återhämntning mellan seten=tyngre vikter.

Jag förstår inte varför folk kör så snabbt. Jag tycker längre vila ger väldigt mycket bättre styrkeökning.

Jag ligger på en träningsmängd vintertid mellan 20-25 timmar. Kanske skulle kunna korta det med 3-4 timmar om jag tog bort lite vila, men så länge jag äter tillräckligt mycket mellan (Kör ibland två pass per dag) och under passen så tycker jag det är bra med lång vila mellan seten.
Ska väl tillägga att det inte bara är lyftningsträning utan jag är släggkastare, så mycket utav träningstimmarna är teknikträning, hopp, sprint m.m

jwzrd
2009-03-29, 00:43
Alla som snackar i tråden kan väl ta och backa upp det de påstår om träningstid med vad de själva åstakommit med hjälp av de tipsen eller hänvisa till någon eller några studier.

Är man gammal, klen och smalfet så har man kanske inte en så jävla stor aning om vad man pysslar med som man kanske tror.

Själv tränar jag 2-3 timmar per pass, 3 dagar i veckan och har ökat kontinuerligt och konsekvent sen jag började satsa ordentligt på SL 2006. Jag är inte direkt 18 år och i puberteten heller.

Jag blir så jävla leds på alla wannabe-byggare som bara citerar/rapportera vidare saker de läst på t-nation eller Flex om hur länge man ska träna (eller hur man ska träna). Gör ni några faktiska, mätbara resultat när ni tränar så som ni tipsar andra? Kan ni inte svara ett tydligt JA på den frågan utan betänketid så ska ni fan inte tipsa andra heller.

Scratch89
2009-03-29, 09:35
Amen.

mojoo
2009-03-29, 12:42
min polare kör +4 timmars pass 3 dar i veckan! o jag tycker han borde dra ner, för 4 timmar utan att äta något under passet borde ju inte vara bra ? han är dock rätt biffig men hans träningstimmar har bara ökat för varje år!

anita
2009-03-29, 17:21
Någon som kan förklara om ett set betyder en övning med pauser eller olika övningar på samma muskelgrupp och hur många reps ska man göra på varje set om man inte vill bli "stor" men "stark"?

r3mpuh
2009-03-29, 20:37
Någon som kan förklara om ett set betyder en övning med pauser eller olika övningar på samma muskelgrupp och hur många reps ska man göra på varje set om man inte vill bli "stor" men "stark"?

1-5 reps = stark
6-8 reps = Mellanting
9-12 reps = stor

hasic
2009-03-30, 13:02
Någon som kan förklara om ett set betyder en övning med pauser eller olika övningar på samma muskelgrupp och hur många reps ska man göra på varje set om man inte vill bli "stor" men "stark"?

Lågt antal repetitioner men fortfarande med viss variation.

keller7
2009-05-02, 18:00
Jag tror som såhär, att om man drar ut ett styrketräningspass längre än en timme kommer man inte maximalt tillgodogöra sig alla de set man utför. Det mest spridda sättet att träna på, även för profesionella styrketränare, är <1h. Anledningen är att kroppen måste återhämta sig efter den nedbrytning som tar plats, och om man då fortsätter utöver timmen kommer man i stort sett sparka på de muskler som redan ligger och neka dem den energi de behöver för att återuppbyggas efter sin nedbrytning (=träningen).

Frillan
2009-05-02, 18:05
Handlar nog till stor del om vad man föredrar. Jag kör 40 - 90 minuter, beroende på muskelgrupp....samma princip kanske är skit för andra, eh..

Commando1980
2009-05-02, 18:10
Jag tror som såhär, att om man drar ut ett styrketräningspass längre än en timme kommer man inte maximalt tillgodogöra sig alla de set man utför. Det mest spridda sättet att träna på, även för profesionella styrketränare, är <1h. Anledningen är att kroppen måste återhämta sig efter den nedbrytning som tar plats, och om man då fortsätter utöver timmen kommer man i stort sett sparka på de muskler som redan ligger och neka dem den energi de behöver för att återuppbyggas efter sin nedbrytning (=träningen).

nej så enkelt är det inte.

z_bumbi
2009-05-03, 09:03
Det mest spridda sättet att träna på, även för profesionella styrketränare, är <1h.

Eftersom detta inte är sant så faller även resten av inlägget.

Rahf
2009-05-03, 09:06
Kan ju säga att om man inte kör intensitet a'lá Slartibartast på sitt helkroppspass, så kommer det ta 1½ - 2h för att man ska kunna köra igenom kroppen med bra övningar. Dessutom är det rätt skönt att vila lite längre och surra med träningskamrater :D.

rockafellah
2009-05-03, 09:38
Jag kör ensam (alltså intensivt) och på ett gym där jag inte känner många så bra,mest hälsar. Ändå tar mina pass 50-80min:) Men det finns väl ingen direkt tid, bara att man blir tröttare och segare i huvudet ju längre tiden går, antar jag:D

auToeXeC
2009-05-03, 10:24
Jag piskar alltid två muskelgrupper per pass och ligger nog aldrig under 60min. Kör bra tempo och lägger ner hela min själ i vart set för att känna att den muskler förtjänar lite mat efteråt :) Min tjej tränar samtidigt men vi pratar kanske bara till lite mellan övningar så 60-90 min här iaf..

mattilainen
2009-05-03, 10:35
Ibland går mina pass på 35 minuter, ibland 1.5 timmar.. Allt beror på min form för dagen och hur mycket jag vilar, hur mycket jag sitter och bara väntar på att orken ska komma tillbaka :p

Men genomsnitt är väl 60 minuter ganska bra

MackeJuve
2009-05-03, 10:44
Tjeeeeenaaaa. Ja fick höra nyss av en kompis att man bör träna en muskel grupp max 1 timme när man är i gymmet. Efter den tiden så sänks kortisonerna (tror de stavas så). Är de sant de min kompis säger.
För själv så tränar ja 2 timmar 1 till 2 muskelgrupper 5 ggr i veckan?

30-45 min

keller7
2009-05-10, 09:41
Ok, blev dissad för mitt förra inlägg, men allvarligt talat. Jag tycker att om man är på gymmet i 2h så är det nästan löjligt. Det blir ju extremt många set per muskelgrupp och det finns inte någon som helst chans att hålla högsta intensitet och fokus på vartenda liten övning man gör när man håller på så länge. Åtminstone kan man träna i 30-45 min och få ut samma eller bättre resultat, så varför blir ju nästa fråga.
Nä, ta och läs på om max-ot vettja.

z_bumbi
2009-05-10, 10:15
Ok, blev dissad för mitt förra inlägg, men allvarligt talat. Jag tycker att om man är på gymmet i 2h så är det nästan löjligt. Det blir ju extremt många set per muskelgrupp och det finns inte någon som helst chans att hålla högsta intensitet och fokus på vartenda liten övning man gör när man håller på så länge. Åtminstone kan man träna i 30-45 min och få ut samma eller bättre resultat, så varför blir ju nästa fråga.
Nä, ta och läs på om max-ot vettja.

Jag gissade att du just börjat läsa max-ot och jag kan ju kontra med om du aldrig har funderat på varför deras egna rekommendationer inte stämmer överrens med tiden som deras pass tar?

keller7
2009-05-10, 10:33
Jag gissade att du just börjat läsa max-ot och jag kan ju kontra med om du aldrig har funderat på varför deras egna rekommendationer inte stämmer överrens med tiden som deras pass tar?

Jo, det har du rätt i, visst går passen oftast uppemot 50 minuter. Men fy jäklar vilken effektivitet man känner att man får ut av passen. Jag har tränat max-ot i typ 4-5 veckor nu och är riktigt nöjd med allt vad det heter. Det gamla sättet att köra 3x10 på tiotals maskiner/övningar tills man inte orkade stå har totalt hamnat i papperskorgen.

grakka
2009-05-10, 16:03
Jag tycker att det är fel att bedöma ett pass efter hur länge man tränar eller hur man tränar. Det ska bedömas efter en kombination mellan detta. Det är inte samma sak att träna enbart axlar i 30 minuter som det är att träna hela kroppen i 30 minuter och detsamma med 120 minuter. En bra riktlinje är att inte låta kroppen bli kall och tappa puls mellan övningarna samt att träna tills man känner sig nöjd.

Rahf
2009-05-10, 17:40
Ok, blev dissad för mitt förra inlägg, men allvarligt talat. Jag tycker att om man är på gymmet i 2h så är det nästan löjligt. Det blir ju extremt många set per muskelgrupp och det finns inte någon som helst chans att hålla högsta intensitet och fokus på vartenda liten övning man gör när man håller på så länge. Åtminstone kan man träna i 30-45 min och få ut samma eller bättre resultat, så varför blir ju nästa fråga.
Nä, ta och läs på om max-ot vettja.

Lycka till att träna ett bra helkroppspass på under en timma.

Commando1980
2009-05-10, 18:53
Ok, blev dissad för mitt förra inlägg, men allvarligt talat. Jag tycker att om man är på gymmet i 2h så är det nästan löjligt. Det blir ju extremt många set per muskelgrupp och det finns inte någon som helst chans att hålla högsta intensitet och fokus på vartenda liten övning man gör när man håller på så länge. Åtminstone kan man träna i 30-45 min och få ut samma eller bättre resultat, så varför blir ju nästa fråga.
Nä, ta och läs på om max-ot vettja.

det är fortfarande inte så enkelt som du gör gällande oavsett vad max-ot 'bibeln' säger (som jag är väl införstådd med sedan flera år tillbaka)

JoeyP
2009-05-10, 19:01
Mina pass tar 1.5h nu. Under deffen. Jag kör tunga 6or i basövningar. Vilar 3minuter mellan varje set.

Det är väl ingen ide att köra tunga 6or om man vila 90-120 sek?... Jag vill behålla min styrka och muskelmassa under deffen.

ChrisDEFC
2009-05-10, 19:08
1. gör ett vettigt upplägg
2. träna tills du är klar
3. tog det för lång tid får du ha kortare pauser eller byta träningprogramm!

tränar du 2h nu och gillar det så fortsätt med det, vi är alla olika och vill utföra träningen på olika sätt. jag brukar va i gymmet allt från 45min-1h45min nästan aldrig längre pass, tycker inte att jag klarar hålla fokus och energin uppe då.

ElecTr0n
2009-05-10, 19:22
Jag vill, när jag är på gymmet, ligga på ~60 min men det varierar emellan mina två olika pass. Om jag kör uppemot 1,5 h börjar jag bli trött, ofokuserad och känner mig uttråkad. Jag gillar intensitet, svett och bara köra på. Men som alla andra säger ska man träna så man själv känner sig motiverad, tror på sig själv och ökar/minskar i vad man nu vill.