handdator

Visa fullständig version : Bort med fett UTAN cardio?


Nils
2003-07-31, 10:26
Efter två år med stora knäproblem är jag nu fet som aldrig förr, minst 20%BF, mer troligt 25 misstänker jag.

Förbränningen har minskat en del då jag inte ens kunnat gå mer än korta sträckor och ett tag la jag tom ner styrketräning. Dumt nog, men jag blev lite deprimerad av att ha ont hela tiden. Det börjar bli bättre med knät då jag lyckats få till knäböj som stärker musklerna en del men det kommer att ta lång tid. (knäböj är för övrigt den enda övning där quadriceps är med som jag lyckas med utan större problem med knät)
jag har försökt med alla, ofta verkar det bra eller ok ett kort tag, men sedan visar det sig att det inte var så bra i längden.

Så till frågan. Är det möjligt/rimligt att dra ner på kroppsfettet utan att tappa muskler utan att kunna köra: Snabb eller långvarig gång, löpning, simning, crosstrainer, roddmaskin eller annat som använder benen snabbt eller med många "repetitioner"?

I så fall, hur ser tipsen ut?

Eller skall jag helt enkelt härda ut som ett fetto tills knät är helt OK och jag kan köra cardio?
Eller finns det bra cardio som jag inte tänkt på?
Nils

Lellan
2003-07-31, 10:31
Simning kanske? Det är ju skonsamt och du behöver ju inte plaska med benen om du inte vill.. :)

Nike_woman
2003-07-31, 10:31
Du kan helt klart förlora fett utan cardio! Dieten är det största verktyget! Minska på kolhydraterna och var inte rädd för att äta bra fetter. :)

King Grub
2003-07-31, 10:43
Visst är det fullt möjligt. Det blir dieten som får bli striktare och mindre rolig att genomföra, men absolut - inga problem, inte i teorin. Det är bara i praktiken det blir tråkigt.

Egentligen behöver du nog inte göra mycket mer än hitta det kcal-intag per dygn som din kroppsvikt ligger stilla på med nuvarande aktivitet, och därefter dra bort 500 kcal från den siffran, företrädesvis kolhydrater, eftersom du inte behöver så bra bränsle om du rör mycket på dig. Ett underskott på 500 kcal per dag skall resultera i en viktnedgång på 0.5 kilo per vecka, och huvuddelen av den borde vara fettvikt, om det är kolhydraterna du stryper, eftersom du ändå inte har någon användning för dem, och håller protein- och fettintaget kvar på höga nivåer.

Och visst finns det cardio som du kan prova: simning som Lellan säger, och det går ju att simma utan att röra speciellt mycket på knän eller ben, och låta armarna göra jobbet. Överkroppscyklar finns det också, där man sitter och vevar som en tok med armarna. :)

Grahn
2003-07-31, 10:46
Roddmaskin?

z_bumbi
2003-07-31, 10:52
Simning med flythjälp för benen = mycket armtag, lite ben.
Vattengympa med flytväst (Har ingen aning om vad redskapet heter på "modernt" träningspråk.), skonsamt mot knäna då man flyter och inte behöver röra benen om man inte vill.
Att dra ner kaloriintaget från nuvarande nivå går ju också men det är ju roligare att plaska i vattnet :)

Nils
2003-07-31, 11:10
Jag har faktiskt provat simning och rodd som jag skrev.
Roddmaskin har jag provat. Den kan vara värd mer provning, jag har inte lätt att köra med den utan att göra "riktiga" drag och använda benen dock. Men huvudet borde väl vinna över kroppen någon gång!

Simning är bra i teorin, men på de platser som jag har tillgång till så är vattnet lite kallt(dvs helt normal "bra" temperatur). Och så fort patella senan som ligger ytligt blir lite kall så blir det extremt känslig så jag har inte lyckats *plaska* tillräckligt lite.
Jag vet inte om det kan gå. Men jag är inte bra nog på att simma för att göra det. Mina reflexer plaskar helt enkelt!

Grub:Överkroppscykel vore kul att prova. Men jag har inte sett någon häromkring. Men om du tror att överkropps cardio verkligen kan räcka så kan man kanske köra nästan vilken någorlunda stor överkropps övning som helst och köra lätt vikt och några hundra snabba reps? (några hundra bänk följt av några hundra latsdrag och stångrodd bränner kanske bra?)
Eller förstör det styrketräningen för mycket? Jag har aldrig testat att köra riktigt många lätt reps men jag har fått känslan att överkroppens muskler blir trötta bra mycket fortare än benen vilket försvårar cardio. Äh, jag åker och testar idag :)

Ännu mindre kolhydrater.. Ännu konstigare mat då jag gillar kolhydrater. Men jo, det kan jag nog minska en hel del på egentligen.

Nils

Grahn
2003-07-31, 11:13
http://www.t-mag.com/nation_articles/205melt.html meltdown training kanske?

Nils
2003-07-31, 18:34
Originally posted by Grahn
http://www.t-mag.com/nation_articles/205melt.html meltdown training kanske?
Det är onekligen en metod som passar mitt psyke mycket bättre än konventionella morgonpromenader!
Liksom HIIT varianter. Men det var ju extremstress på underkroppen hela tiden här. Jag har iofs lagt in några frivändningar, men jag är på gränsen redan där. Jag kan inte köra detta på ett bra tag. Men kul verkar det vara :thumbup:
Edit: nu har jag läst lite mer däromkring och det kanske kan modifieras till något bra ändå. I praktiken köra styrketräning mycket intensivt på mjölksyra gränsen. Kan knappast vara optimalt för styrka, men kanske en riktigt bra träning under deff?
Nils

Grahn
2003-07-31, 18:40
Okej :) du kanske kan fundera ut ngn egen variant.

Men svårt utan att använda benen alls...

Nils
2003-07-31, 18:57
Originally posted by Grahn
Okej :) du kanske kan fundera ut ngn egen variant.

Men svårt utan att använda benen alls...
JO, men den ena (gamla?) meltdown går nog ganska bra. Benen KAN användas, men inte med jättemånga reps och speciellt inte med många snabba reps, och absolut inte med snabba eccentriska (plyometric)(mitt mest problematiska problem kallas även hopparknä).
Helt enkelt köra gympass som kommer att dra upp mjöksyran och pulsen med många supersettade övningar som är så "stora" som man nu klarar av.
Det borde gå. Undrar just vad som gör att den inte är vanlig under deff.
Det har gett mig en del att tänka på. Det blir nog ändå ett pass i morgon som planerat med något åt detta hållet och så får jag fundera lite ikväll på hur.
Finns det någon här med erfarenhet av att ytnyttja intensiv styrketräning som en typ av cardio/viktminsknings metod?
Ala meldown.
Nils

bmwjohan
2003-08-04, 12:44
hejsan svejsan

jag har en knäskada som varit riktigt jobbig under lång tid.

jag har provat att bara styrketräna högintensivt och det funkar rätt bra.

jag körde på detta sätt.
jag tränar på morgonen innan frukost. tar protein och lite fett innan jag glider iväg till gymmet.
jag försöker att ligga runt 20 reps hela tiden. blir mycket mjölksyra och man får upp pulsen rejält. jag kom upp på 160 i väldigt många övningar. jag körde igenom kroppen två gånger per vecka på detta sätt då det kändes som att man inte behövde vila så länge eftersom man inte körde någe tungt.
jag vilade nästan ingenting mellan seten. långt under minuten hela tiden.
jag körde superset hela tiden. om jag tex skulle träna axlar och bröst körde jag en axelövning och en bröstövning i superset utan vila emellan.
du får ränka med att du kör på tjejvikter hela tiden men det ger bra resultat.

lycka till

Åse Columbus
2003-08-04, 12:49
Nils....

här kommer stenåldersdieten in fint som verktyg:D

loboman
2003-08-04, 14:06
Jepp jag håller med Åse! Kör en CKD-diet! Jag promenerade nada de första 15v och gick ner 10kg...

King Grub
2003-08-04, 14:16
Nu är väl inte "Stenåldersdieten" någon CKD-diet.

Åse Columbus
2003-08-04, 14:46
Originally posted by King Grub
Nu är väl inte "Stenåldersdieten" någon CKD-diet.

Tycker nog inte jag heller att det är.

I CKD får man äta mer fett än vad jag tycker är hälsosamt...dessutom så är en frukt o grönsaker....en del av dem inte tillåtna, har jag för mig.....

eller har ja fel?

är inte insatt i CKD mycket ....

Nils
2003-08-04, 18:36
Originally posted by Åse Columbus
Nils....

här kommer stenåldersdieten in fint som verktyg:D
Det är naturligvis pga tänkt diet som jag var extra intresserad av stenålders diet nu :D
Sen nu efter ett dygn har jag blivit påmind om att jag nog får väga mat ordentligt om jag skall göra den, hungern funkar dåligt. Och ha lite mer bra recept. Så jag väntar med allvaret tills böckerna kommer. Jag beställde igår.
Sen angående CKD. Nej. lite halvlågt i kolhydrater går jag kanske. Men jag anser inte att en ketogen diet är sunt oavsett vad det gör med min bf%.
Som kuriosa mätte jag min puls under ett helt vanligt styrkepass. Det borde funka utmärkt som fettförbränning...
Jag kommer nog bara köra lite mindre failure och lite oftare som första cardioökning.
Nils

Åse Columbus
2003-08-04, 19:10
Sen nu efter ett dygn har jag blivit påmind om att jag nog får väga mat ordentligt om jag skall göra den, hungern funkar dåligt. Och ha lite mer bra recept.

Men Nils......har du inte uppfattat nått av vad jag sagt???

med den dieten kan du äta hur mycket som helst (nästan...*ler)

känner visserligen inte till din kapacitet i mat ...men .jesus....!!:D

det fina med den är ju att du tappar vikt iaf pga den fina kvalitet protein du stoppar i dig som höjer ämnesomsättningen om den inte har kolhydrater från spannmål som bromsar via insulinet...

allvarligt...gå in på www.paleofood.com och www.paleodiet.com o kolla.

åse

Nils
2003-08-04, 19:28
Originally posted by Åse Columbus
Sen nu efter ett dygn har jag blivit påmind om att jag nog får väga mat ordentligt om jag skall göra den, hungern funkar dåligt. Och ha lite mer bra recept.

Men Nils......har du inte uppfattat nått av vad jag sagt???

med den dieten kan du äta hur mycket som helst (nästan...*ler)

ja, exakt, för att gå ner ja. Jag tror jag lätt kan hamna på sådär 2000 kcal minus. Vilket jag inte vill göra och jag får se hur mycket jag måste stoppa i mig egentligen.

När jag var hemma kunde jag låta mig bli totalfull och äta jätteofta(hungern kommer ju direkt igen så det går bra). Men så blir det inte nu när jag skall jobba igen.

Men vad vet jag just nu? Jag har nästan inga erfarenheter av denna mat mer än att jag inte kan ändra någonting, mat eller träning så här drastiskt och förvänta mig att min kropp inte protesterar. Jag kan inte säga så mycket mer. Om kosten drar upp förbränningen i sig så kanske -1000kcal om dagen är ok utan att bränna muskler. jag vet inte.

Jag fick ganska strängt gå in för det, för att gå upp. Jag vill inte gå ner alltför fort. Jag vet att min kropp alltför gärna vill vara skitsmal och spinkig utan muskler eller fett eftersom jag lätt kan äta mindre. Jag tror inte jag har problem att gå ner. Bara att gå ner på ett bra sätt.
Nils

z_bumbi
2003-08-04, 19:43
Nils: Testa att lägg dig max 500 kcal under din normala kalorimängd, även om du äter mycket protein så blir den förlust av energi vid omvandlingen av protein till glukos inte så stor att man kan äta hur mycket som helst oavsett vilken diet som används. Äter man dessutom mer än 100-150 g kolisar per dag så kommer kroppen inte bränna så mycket protein som energi utan förlita sig på kolhydrater och fett, ketogen diet ligger ju på runt 20-50 g kolhydrater.

loboman
2003-08-05, 14:08
Originally posted by Åse Columbus


Tycker nog inte jag heller att det är.

I CKD får man äta mer fett än vad jag tycker är hälsosamt...dessutom så är en frukt o grönsaker....en del av dem inte tillåtna, har jag för mig.....

eller har ja fel?

är inte insatt i CKD mycket ....


Vid första anblicken kan det verka helt sinnessjukt att äta på detta sätt, men jag lovar dig det funkar!

Nu vet jag inte hur mycket info. du har ang CKD diet (du skrev lite), men både jag och de i min närhet som kör denna diet mår fin fint.... Sedan har jag läst att blodvärderna tvärtom blir BÄTTRE på CKD (hur nu detta kan då till).

Japp det är sant, frukt är TOTALT förbjudet under veckorna, innehåller fruktos som lagras i levern och detta kickar dig ur ketosis...

Jag skickar en länk som du kan läsa: http://216.239.57.104/search?q=cache:_R8WUfSyRZsJ:www.topshape.se/artiklar/ckd.html+Ketogen+diet&hl=sv&lr=lang_sv&ie=UTF-8

Nils
2003-08-05, 16:58
Bara som kuriosa efter 1 dygn med frukt,grönt,kött och lite jordnötter plus en vanlig dag för att få ordning på magen igen.
Istället för att variera ett par hekto mellan träning till träning så gick jag upp och slog nytt viktrekord med 1.2 kilo!
Inget av det lär vara fett. Mest magen som inte beter sig som vanligt.
Det säger egentligen inget om dieten på sikt. Men det är lustigt hur kroppen reagerar kortsiktigt!
Jag skall noga göra ett riktigt test så småningom och se när vikten ramlar av igen.
Nils