handdator

Visa fullständig version : Jojo-testet


Jeppann
2009-03-25, 13:18
Förvånad att det inte ens existerar en tråd om detta underbara test (bara en gammal om beep-testet). Vi inledde försäsongsträningen med att göra det och jag sprang då 19 , 2.

Igår var det dags igen och målet var satt till 19.5 , 4 då en kille i ett annat fotbollslag i stan fick 19.5 , 3 häromveckan. Tyvärr lyckades jag inte utan stannade på iallafall nytt pers; 19 , 3 och skyller det på flera orsaker. Har börjat käka kreatin och kosttillskott och gått upp från 85->91kg under vintern (192 cm), fått problem med korsryggen som smärtade varje löpsteg igår, samt var riktigt tung i benen efter en tuff försäsongsträning. Började känna trötthet redan vid nivå 15-15.5. Killen som sprang 19.5 sprang dessutom på konstgräs vilket bör underlätta vändningarna ordentligt.

Min dröm är att en gång nå 20, och det tror jag inte alls är omöjligt.

Visst måste det väl finnas fler som åtminstonde testat jojo-testet här? :) Riktig utmaning även om det gör så fruktansvärt ont att göra det eftersom man pressar sig till absolut max och mjölksyran sprutar i benen tillslut.

Jag vill också en gång för alla slå död på myten att Håkan Mild skulle ha klarat beep-testet.

Ett rykte säger att Håkan Mild ska ha klarat av hela Beep-testet, men detta stämmer ej. "19.20 tror jag jag sprang på" sade han själv i en chatt i GT.
/Länk till chatten (http://www.gt.se/nyheter/1.976787/las-chatten-med-arets-goteborgare-hakan-mild)

masse7
2009-03-25, 13:32
vilken nivå spelar du på?

Finns det flera varianter/grader av jojo-testet?

Pjotor
2009-03-25, 13:33
Kan du skicka länkar till något som förklarar vad beeptestet och jojotestet är för något?

machine gun
2009-03-25, 13:40
Hade ni kontrollmätt bana och var det någon som kontrollerade vändningarna så att ingen vände för tidigt?

Kommer ihåg när man gjorde de där testen i skolan för längesen och de som fick bäst sprang ju knappt ens halva distansen på slutet.

Jeppann
2009-03-25, 14:07
vilken nivå spelar du på?

Finns det flera varianter/grader av jojo-testet?

Spelar i Div 3 klubben Karlstad BK och är 19 år.

Jojotestet finns i två olika varianter. Ett från 1-14 och ett från 8-21 som jag förstått det.

Kan du skicka länkar till något som förklarar vad beeptestet och jojotestet är för något?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Biptest

Jojotestet fungerar lite annorlunda. Nu är det 40m sträcka mellan konerna. Du har dessutom 5 s vila varje gång du kommer tillbaka till startkonen då du ska gå ett par meter och runda en annan kon.

Hade ni kontrollmätt bana och var det någon som kontrollerade vändningarna så att ingen vände för tidigt?

Kommer ihåg när man gjorde de där testen i skolan för längesen och de som fick bäst sprang ju knappt ens halva distansen på slutet.

Allt var uppsatt och övervakat av Färjestad BKs fystränare Jonas Asplund så du kan vara säker på att det gick under korrekta former :) Åkte på en varning strax innan nivå 19 men sen gav jag mig självmant för att jag inte orkade mer. En varning gäller och vid andra måste man kliva

masse7
2009-03-25, 17:16
Vad exakt är skillnaden mellan 1-14 och 8-21?

Jeppann
2009-03-25, 21:56
Vad exakt är skillnaden mellan 1-14 och 8-21?

1-14 börjar självklart i mycket långsammare takt (knappt joggtempo i början skulle jag gissa) och är såklart enklare. Antar att det är utvecklat för yngre. Sprang ut det enklare beep-testet i 7an utan problem så ska man mäta sig är det definitivt det andra testet som gäller

masse7
2009-03-26, 07:57
1-14 börjar självklart i mycket långsammare takt (knappt joggtempo i början skulle jag gissa) och är såklart enklare. Antar att det är utvecklat för yngre. Sprang ut det enklare beep-testet i 7an utan problem så ska man mäta sig är det definitivt det andra testet som gäller

Okej, fick nog bevis för att vårt div4 lag är dåligt tränade.

När de sprang jojo-testet i vintras, (var själv inte med) nådde den bästa nivå 11,5 tror det var 1-14 men vet inte vilket som är värst egentligen..