handdator

Visa fullständig version : 1 April, slutar du ladda hem?


Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Solros
2009-03-25, 09:43
Ipred närmar sig med stormsteg. Påverkas du?
Kommer du sluta ladda hem, använda OneSwarm, Ipredator eller andra anonymiseringstjänster?

Nitrometan
2009-03-25, 09:44
Poll?

Exhale_
2009-03-25, 09:44
Hell No! Jag fortsätter min småskaliga nedladdning som vanligt

Poxeman
2009-03-25, 09:45
Jag kommer avvakta och se hur det utvecklar sig, jag är ingen storbov i sammanhanget utan laddar lite emellanåt. Antagligen kommer de bara "Ipreda" de riktiga stordelarna och då är det möjligt att det slinker hem en eller annan fil...

King Grub
2009-03-25, 09:45
Ha ha nej.

Jag misstänker att det kommer att statueras exempel första månaden, och att dom som sitter på öppna trackers (TPB, t ex) löper störst risk. För att kunna kolla om man tankar från FTWR måste ju dom också vara medlemmar där, och den sannolikheten är nog minimal.

Nitrometan
2009-03-25, 09:45
April, april.

Tror du att skivbolagen kommer att avvakta "Pirate Bay rättegången" eller kommer de at sätta igång att jaga folk med en gång?


De som har ett öppet wifi-nät hemma, kommer de att stänga det den 1 april?

rememberence
2009-03-25, 09:46
Ha ha nej.

:laugh:

victor_n
2009-03-25, 09:46
ipred kan man stoppa up någonstanns kommer inte sluta! finns ju ett nytt grymt anonym fildelningssite:hbang:

thunder
2009-03-25, 09:47
Nej. Dels før att jag inte bor i Sverige och också dærfør att norska polisen officiellt sagt att de hellre jagar pedofiler och andra internet-brottslingar æn pirater. Låter som en sundare instællning æn Sveriges...

Solros
2009-03-25, 09:50
Jag misstänker att det kommer att statueras exempel första månaden

Har också en känsla av det.
Någon som kommer använda anonymiseringstjänster?

Audrey
2009-03-25, 10:09
Om man laddar hem senaste greys anatomy och lost från piratebay någon gång varannan vecka, hur stor risk löper man att hamna i finkan då?

Nitrometan
2009-03-25, 10:11
Om man laddar hem senaste greys anatomy och lost från piratebay någon gång varannan vecka, hur stor risk löper man att hamna i finkan då?
Maila Henrik Pontén på APB och fråga.

King Grub
2009-03-25, 10:13
om man laddar hem senaste greys anatomy och lost från piratebay någon gång varannan vecka, hur stor risk löper man att hamna i finkan då?

42.

-Niklas-
2009-03-25, 10:15
Om man laddar hem senaste greys anatomy och lost från piratebay någon gång varannan vecka, hur stor risk löper man att hamna i finkan då?

2.81% chans, exakt.

Slartibartfast
2009-03-25, 10:15
Om man laddar hem senaste greys anatomy och lost från piratebay någon gång varannan vecka, hur stor risk löper man att hamna i finkan då?

Det är sånt jag skulle vilja veta också. Jag suger ner nån film i veckan. Vore ju lite surt om länsman storma in och slängde mig i finkan. Men jag har varken tid eller intresse att sätta mig in i hur allting funkar så jag gör som "alla andra". Slutar folk att ladda ner så gör jag det också.

shut teh face
2009-03-25, 10:22
Jag kommer avvakta ett tag och se vad som händer. Jag har tyvärr inte tillgång till någon invite-sida (det suger att bibehålla en ratio med ADSL).

14K
2009-03-25, 10:23
Jag har fortfarande inte bestämt mig hur jag ska göra med allt detta. Kanske avvakta 1-2 månader och se vad som händer?

Fredrik_S
2009-03-25, 10:29
Om man laddar hem senaste greys anatomy och lost från piratebay någon gång varannan vecka, hur stor risk löper man att hamna i finkan då?

Vi får väl börja med att lägga upp några gissningar innan vi kan beräkna risken.

Vi gissar att det finns 100 000 personer som fildelar.
Vi gissar att det är 95% chans att de väljer någon som fildelar mycket och 5% chans att de väljer någon som fildelar väldigt lite.
Vi gissar att det är 98% chans att man får böter och 2% chans att man får fängelse.

Svar (1/100 000)*0,05*0,02=0,00000001 =
En på hundra miljoner

Nitrometan
2009-03-25, 10:32
Dessutom kan man gissa att de är mer intresserade av svenska filmer eller svenska album än av amerikanska serier. Men det är bara en gissning. Baserat på de andra fall som har varit i Sverige.

14K
2009-03-25, 10:34
Dessutom kan man gissa att de är mer intresserade av svenska filmer eller svenska album än av amerikanska serier. Men det är bara en gissning. Baserat på de andra fall som har varit i Sverige.

Finns väl nån som representerar de amerikanska bolagen med?

Nitrometan
2009-03-25, 10:36
Finns väl nån som representerar de amerikanska bolagen med?
Ja. Monique Wadstedt representerade nåt amerikanskt bolag i "Pirate Bay rättegången".

Men prioriterar de amerikanska bolagen nån fildelarsnubbe i Arboga?

egge
2009-03-25, 10:37
Nej. Men jag kommer troligtvis avvakta lite med att ladda ner de senaste, bioaktuella filmerna. Håller man sig till tvserier och lite äldre filmer tror jag inte att det finns en chans i helvetet att man åker fast. Dessutom sitter man ju på trackers som stängt invites-funktionen.

14K
2009-03-25, 10:42
Nej. Men jag kommer troligtvis avvakta lite med att ladda ner de senaste, bioaktuella filmerna. Håller man sig till tvserier och lite äldre filmer tror jag inte att det finns en chans i helvetet att man åker fast. Dessutom sitter man ju på trackers som stängt invites-funktionen.

Men din ISP kan väl fortfarande se vad du laddar ner? Eller måste det vara en öppen "tracker" för kunna se?

King Grub
2009-03-25, 10:43
Amerikanska serier kommer antagligen inte att vara "farligt". Det är det inte ens i USA. Bolagen har lagt ned stämningarna på TV-serier.

King Grub
2009-03-25, 10:45
Men din ISP kan väl fortfarande se vad du laddar ner? Eller måste det vara en öppen "tracker" för kunna se?

ISP kan alltid och har alltid kunnat se. Men dom lämnar inte ut fildelares IP till antipiratorganisationer utan att bli ombedda/tvingade, och för att dessa organisationer skall kunna begära det, måste dom ha sett IP:t i fråga fildela. Och enda sättet för dom att göra det är att själva vara med. På öppna trackers kan vem som helst göra det, men på stängda och/eller hemliga sådana måste man vara inbjuden. Ingen utomstående kan se vilka medlemmar på en privat tracker som fildelar.

egge
2009-03-25, 10:47
Men din ISP kan väl fortfarande se vad du laddar ner? Eller måste det vara en öppen "tracker" för kunna se?

Internetleverantörerna vill ju fortfarande att folk ska ladda hem, annars har ju folk ingen användning för bra linor. Det enda som ändras är att de måste ge ut info om vad jag har laddat ner om något film-, skivbolag kräver det. Och det antar jag att dom inte kan kräva utan någon sorts misstanke. Och då måste ju dom vara inne på en tracker för att se om folk laddar ner/seedar deras copyright-material.

Så har jag fattat det.

edit: Ha, jag som tyckte jag var snabb. :p

14K
2009-03-25, 10:55
Internetleverantörerna vill ju fortfarande att folk ska ladda hem, annars har ju folk ingen användning för bra linor. Det enda som ändras är att de måste ge ut info om vad jag har laddat ner om något film-, skivbolag kräver det. Och det antar jag att dom inte kan kräva utan någon sorts misstanke. Och då måste ju dom vara inne på en tracker för att se om folk laddar ner/seedar deras copyright-material.

Så har jag fattat det.

edit: Ha, jag som tyckte jag var snabb. :p

Jo precis, men då kommer inte folk ha nån nytta av 100/100 precis. Inte så att man ska läsa kolozzeums forum med 100/100. Lite o ta i.

King Grub
2009-03-25, 11:08
Det klart alla ISP har sina 100/100-alternativ framtagna enbart för fildelare. ISP gillar säkert fildelare, även om dom inte skryter öppet med det.

DudX
2009-03-25, 11:12
Kommer köra på som vanligt :)

14K
2009-03-25, 11:12
Det klart alla ISP har sina 100/100-alternativ framtagna enbart för fildelare. ISP gillar säkert fildelare, även om dom inte skryter öppet med det.

Tänkte mer på alla de som har köpt upp sig till 100/100 eller 100/10 och är nu rädda för bli tagna kanske byter ner sig och då förlorar massa företag på detta. Kan de inte göra något alls för behålla sina kunder no matter what ?

King Grub
2009-03-25, 11:23
Det är sånt jag skulle vilja veta också. Jag suger ner nån film i veckan. Vore ju lite surt om länsman storma in och slängde mig i finkan. Men jag har varken tid eller intresse att sätta mig in i hur allting funkar så jag gör som "alla andra". Slutar folk att ladda ner så gör jag det också.

Förresten, gäller det här dig i Finland också?

henk4n
2009-03-25, 11:49
nu ska jag installera trådlöst o sen fortsätta tanka hem filmer osv (från torrentleech) o om polisen knackar på kan jag skylla på grannen *popcorn*

norpx
2009-03-25, 11:52
Kommer köra vpn i början och se hur det utvecklar sig.

King Grub
2009-03-25, 11:52
nu ska jag installera trådlöst o sen fortsätta tanka hem filmer osv (från torrentleech) o om polisen knackar på kan jag skylla på grannen *popcorn*

Torrentleech servrar har brunnit. http://bestsmileys.com/tongs/19.gif

_Robbie_
2009-03-25, 12:04
Det klart alla ISP har sina 100/100-alternativ framtagna enbart för fildelare. ISP gillar säkert fildelare, även om dom inte skryter öppet med det.

Hur får man invite till de stängda nedladdningssidorna om man inte känner någon som har?

KlopFer
2009-03-25, 12:20
Torrentleech servrar har brunnit. http://bestsmileys.com/tongs/19.gif

No :(


Ontopic: Jag kommer nog fortsätta ladda ner någon film lite då och då och serier självklart :)

shut teh face
2009-03-25, 12:27
Hur får man invite till de stängda nedladdningssidorna om man inte känner någon som har?
Då är det svårt. Finns trådar på flashback där man byter invites mellan folk men det är mycket eftertraktat med vissa invites och då måste man ju kunna erbjuda något fint i utbyte. Eller så kan du ju pma personen i fråga och erbjuda en tusenlapp. :D

Exdiaq
2009-03-25, 12:30
Nej, börjar använda VPN-tjänsten Ivacy istället i väntan på att man kan köpa filmer och tv-serier över nätet. Musik köper jag redan via iTunes.

saab900
2009-03-25, 12:46
31 mars ryker Bitcomet och alla andra såna program från hårddisken, sedan avvaktar jag och ser vad som händer. I början vill man säkert statuera exempel, men det lugnar väl ned sig senare. Skulle vara intressant att se vad som händer med opinionen om worst case sceanario inträffar, att hundratusenals ungdomar får kravbrev på enorma summor i brevlådan, med valet inte allt för långt borta. Ändrad lag med krav på att man måste rippa och lägga upp originaltorrents för att åtalas?

Ch4rles
2009-03-25, 12:50
Jag kommer inte sluta ladda. Mest laddar jag saker som inte är speciellt "heta". Tror inte många är intresserade av att jag dragit hem ett par avsnitt av Red Dwarf och dylikt. Behöver jag något nytt och fräscht kommer jag nog använda mig av OneSwarm, mest för att kunna känna "peace of mind"

Nordenator
2009-03-25, 12:53
Kommer inte påverka mig speciellt mycket. Kommer eventuellt gå över till säkrare protokoll rent generellt. Använder dock till 99% privattrackers så är inte så orolig. Det kommer inte var värt att sätta exempel av privatsidor då de inte är nog kända. Om man frågar random individ på gatan om de saknar Oink så kommer de säga "Va?". TPB känner däremot folk till.

Granatgiraffen
2009-03-25, 13:01
Avvaktar nog lite. Sedan kanske en VPNtjänst blir aktuell, dom kommer nog att sega ner allt för mycket när dom blir lite populära nu.

Exdiaq
2009-03-25, 13:09
Avvaktar nog lite. Sedan kanske en VPNtjänst blir aktuell, dom kommer nog att sega ner allt för mycket när dom blir lite populära nu.

Testa Ivacy, blir knappt någon förlust för mig i alla fall. Du har 100MB att testa på också.

coxie
2009-03-25, 13:12
Inte en chans, ska testa en anonymitetstjänst men blir det för slött skiter jag i det.

Tror precis som grub att det är folk på öppna trackers som löper risk att åka fast.

Slartibartfast
2009-03-25, 13:12
Förresten, gäller det här dig i Finland också?

Ingen aning. :confused:

King Grub
2009-03-25, 13:17
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2145909.svd

Lagen har funnits där sedan 2006.

MasterChief
2009-03-25, 13:18
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2145909.svd

Lagen har funnits där sedan 2006.

Slarti är försvenskad. :D

Granatgiraffen
2009-03-25, 13:33
Testa Ivacy, blir knappt någon förlust för mig i alla fall. Du har 100MB att testa på också.

Ja jo, men frågan är hur det blir om deras kundbas ökar med 300%. Det är därför jag vill avvakta lite.

CiCoro
2009-03-25, 13:43
Det här med att statuera ett exempel har man ju läst i varje IPRED-tråd som finns ute på nätet..Inte möjligt att dessa lagmän upptäckt detta och ändrat sin "plan" och kanske håller igång med jakten?

Nitrometan
2009-03-25, 13:50
Det här med att statuera ett exempel har man ju läst i varje IPRED-tråd som finns ute på nätet..Inte möjligt att dessa lagmän upptäckt detta och ändrat sin "plan" och kanske håller igång med jakten?
Min gissning är att de samlar bevis ett tag. Tre månader kanske?

För att sedan "slå till". På vilket sätt de nu väljer att göra det. Hotbrev? Avstängda abbonemang? Nåt annat spännande?

De väntar säkert med att agera tills rättegången är avklarad.

Ch4rles
2009-03-25, 13:57
Jag undrar om de kommer försöka haffa folk som laddat ned filer innan 1 april...

coxie
2009-03-25, 14:03
Såg nu att TPB kommer lansera en VPN-tjänst samtidigt som ipred.

spoonchest
2009-03-25, 14:09
Bryr mig inte speciellt mycket. Men jag kommer inte att sluta ladda ner, har alltid gjort det i väldigt små mängder. Men om de kommer och knackar på så ska jag bränna ut filmen och ge tillbaka det jag har "stulit", sen ber jag om ursäkt.

Nitrometan
2009-03-25, 14:13
Såg nu att TPB kommer lansera en VPN-tjänst samtidigt som ipred.

Japp.

Ipredator.

Bra namn.

Sebbe_H
2009-03-25, 14:15
Ja, hur är det med allt man tankat innan 1.a april? Kommer dom att kolla upp sånt eller börjar allt gälla från 1.a april?

elan
2009-03-25, 14:21
Läste just att lagen inte kommer att vara retroaktiv.

Källa på det: http://www.dn.se/kultur-noje/ny-lag-det-har-ar-ipred-1.804624

Ch4rles
2009-03-25, 14:24
Läste just att lagen inte kommer att vara retroaktiv.

Källa på det: http://www.dn.se/kultur-noje/ny-lag-det-har-ar-ipred-1.804624

Så man kan inte begära ut en IP-adress från en ISP, om det upphovsrättsskyddade laddats ned före 1 april. Right?

Nitrometan
2009-03-25, 14:28
Så man kan inte begära ut en IP-adress från en ISP, om det upphovsrättsskyddade laddats ned före 1 april. Right?
Nåjo. De kanske inte har koll på sina klockor och datum?

Men i princip så är det så att det bara är brott som är begångna efter 1:a april det gäller.

elan
2009-03-25, 14:29
Så man kan inte begära ut en IP-adress från en ISP, om det upphovsrättsskyddade laddats ned före 1 april. Right?

Korrekt. Passa på att njut tills dess. ;)

Reglerna kommer, till skillnad från vad som annars brukar gälla i lagstiftning av detta slag, endast kunna tillämpas i fråga om intrång som har begåtts efter att lagändringarna trätt ikraft.

http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/116938

norpx
2009-03-25, 14:37
Jag testar ivacy som vpn och man får usenet på köpet. Min maxhastighet ner utan vpn ligger på 1.6MB/s med telia 24/3. Med vpn ligger jag på 1.4MB/s max så den prestandaförlusten kan jag leva med. Från deras usenet server drar jag ner i 1MB/s och det kostar 10 euro i månaden inkl usenet.

David86
2009-03-25, 14:47
Så länge man inte erkänner något kan inget hända, det kvittar om du har trådlöst eller inte, det går inte binda en person till ett IP-nummer.

Av samma anledning som att fordonsägaren inte får fortkörningsböter så kommer inte abonnemaningsinnehavaren få böter för fildelning.

Alla som har fått böter hittills har erkänt "brottet". Skulle inte förvåna mig om skivbolagen betalade böterna för dem som blev fällda, enbart för att dem just skulle bli fällda.

Achryl
2009-03-25, 14:51
Jag förstår inte den här lagen. Jag betvivlar inte att beslutsfattarna är mycket pålästa och intelligenta, men har det gjorts någon efterforskning som visar att den här lagen skulle göra att människor laddar ner mindre?
Det har funnits program som döljer IP i flera år, verkar det inte rimligt att man installerar ett sådant program istället för att sluta ladda ner?
Om vi ponerar att en mycket liten del av befolkningen väljer att sluta ladda ner filer måste man ju ändå väga detta mot omkostnader i samband med lagen.
Kan någon upplysa mig om vad tanken är?

elan
2009-03-25, 14:56
Läste den här bloggen där han jämför det med trängeselavgift och säger att folk i allmänhet inte vill bryta mot lagen (genom att skaffa anonymitetstjänster). http://www.chamber.se/?id=3572&threadid=23948 Men det är ju redan nu olagligt att sprida vidare upphovsrättsskyddat material så hans resonemang fungerar ju inte alls. Dessutom tror jag att de som laddar ner idag är mer benägna att fortsätta bryta mot lagen än vad gemene Svensson är att skaffa tippbara nummerplåtar eller reflexspray.

Visst kommer lagen få någon liten effekt, Svensson som läst i DN om den här nya lagen och inte är så tekniskt insatt kanske får skälvan och inte vågar ladda hem mer. När det gäller storkonsumenterna och de som skulle behöva sättas dit så tror jag att de är smartare än så.

kungconny
2009-03-25, 14:58
Tips på bra stängda trackers?

elan
2009-03-25, 15:01
Själva tanken med den här lagen är ju att upphovsrättshavarna själva ska kunna få ut information om vem som är innehavare till en viss IP-adress. I dagsläget får en Internetleverantör endast lämna ut sådan information till polis och åklagare. Det ska alltså bli lättare för rättighetshavarna själva att väcka åtal eller vad man nu vill göra.

coxie
2009-03-25, 15:02
Tips på bra stängda trackers?

Beror helt på vad du är ute efter och de bästa är inte allt för enkla att komma in på.

MasterChief
2009-03-25, 15:03
Tips på bra stängda trackers?

Det är väl inte egentligen tillåtet att diskutera sådant här, så jag rekommenderar att söka upp Flashback för sammanställningar.

Mr.Cosybear
2009-03-25, 15:04
Raderat, efter jag såg ovanstående...

KlopFer
2009-03-25, 15:05
Hur blir det med sidor som youtube?

tano
2009-03-25, 15:18
Hur är det med Anime? Har hört att det inte ska vara olagligt att ladda i Sverige. Har för mig det var för att det inte fanns någon distribution av materialet här, men det kanske är helt fel.

Har själv laddat väldigt lite, så har bara kört med dc++. Mycket möjligt att jag slutar helt nu, så får man väl se vad som händer. Får väl läsa på om det här med stängda trackers, anonymitetstjänster etc. för framtiden.

elan
2009-03-25, 15:25
Alltså, spridning av upphovsrättsskyddat material är lika olagligt nu som det kommer vara efter första april, det sker ingen ändring där. Det som ändras är att det nu ska bli lättare för rättsinnehavaren själv att få ut uppgifter om vem som delat/laddat ned och därefter vidta lämpliga åtgärder. Är man orolig är frågan man behöver ställa sig hur stor chans/risk det är att upphovsrättsinnehavaren av en visst verk faktiskt kommer vilja jaga enskilda personer. I fallet med anime tror jag det är föga troligt att någon japansk(?) utgivare kommer sitta och finkamma Sverige efter en snubbe som laddat ned en film om året.

tano
2009-03-25, 15:29
Alltså, spridning av upphovsrättsskyddat material är lika olagligt nu som det kommer vara efter första april, det sker ingen ändring där. Det som ändras är att det nu ska bli lättare för rättsinnehavaren själv att få ut uppgifter om vem som delat/laddat ned och därefter vidta lämpliga åtgärder. Är man orolig är frågan man behöver ställa sig hur stor chans/risk det är att upphovsrättsinnehavaren av en visst verk faktiskt kommer vilja jaga enskilda personer. I fallet med anime tror jag det är föga troligt att någon japansk(?) utgivare kommer sitta och finkamma Sverige efter en snubbe som laddat ned en film om året.

Mjo var väl det som var tanken, att det inte finns utgivare i Sverige. Finns ju någon serie som kommer ut veckovis som det ju endast är möjligt att se om man laddar ner.

ScoRn
2009-03-25, 15:32
Jag undrar om de kommer försöka haffa folk som laddat ned filer innan 1 april...

Enligt uttalande från Beatrice Ask får dom inte jaga folk som har fildelat innan 1:a april.

Noctrl
2009-03-25, 15:49
Är inte så skraj, blir lite uppspelt bara när man läser om andra som ska skicka ut sin dator i rymden och spränga den typ :| Sitter själv på en privat tracker med internal realeaser av BD material så blir inte så mycket bio aktuella för min del, de äldre materialet är förhoppningsvis inte så "hot".

FillilutteN
2009-03-25, 16:59
Tips på bra stängda trackers?

Överlägset bästa tycker jag är Swebits.

agazza
2009-03-25, 17:02
Sitter i norge, har vi Ipred här?

Hur som helst så, nej. Verkligen inte.

CrazyJoeDavola
2009-03-25, 17:09
Jag har inte laddat ner något på flera månader eftersom ångesten över att de ska "ta folk" retroaktivt gör mig nojig :( Men man känner ju abstinensen växa :D

Visst är det lättare att kolla folk på öppna trackers men det är ju inte svårt att regga sig på något stängt forum heller!

King Grub
2009-03-25, 17:17
det är ju inte svårt att regga sig på något stängt forum heller!

Jo. Bra trackers är invite only, och många har stängt igen helt för nya medlemmar.

stevebc
2009-03-25, 17:32
Oj, jag trodde IPRED redan var igång. Ja, som ni förstår så innebär IPRED:s vara ingenting alls för mina ev. handlingar.

Bönne
2009-03-25, 18:08
Precis som jag inte reglera hur mycket jag laddade ner då lagen som gjorde det olagligt att ladda ner upphovsrättsskyddat material trädde i kraft, kommer jag även fortsätta som vanligt nu när Ipred lanseras.

Kwon
2009-03-25, 18:09
Jag slutar när King Grub slutar.

Hades
2009-03-25, 18:15
Sitter i norge, har vi Ipred här?

Hur som helst så, nej. Verkligen inte.

Norge är så vitt jag vet inte med i EU :)

Jag tvivlar på att lagändringarna kommer att innebära någon särskilt stor förändring i praktiken. Dessutom ska det bli intressant att se vad domstolarna kräver för bevisning för att kravet "göra sannolikt" ska anses vara uppfyllt.

Tomten
2009-03-25, 18:24
Hur är det med Anime? Har hört att det inte ska vara olagligt att ladda i Sverige. Har för mig det var för att det inte fanns någon distribution av materialet här, men det kanske är helt fel.

Har själv laddat väldigt lite, så har bara kört med dc++. Mycket möjligt att jag slutar helt nu, så får man väl se vad som händer. Får väl läsa på om det här med stängda trackers, anonymitetstjänster etc. för framtiden.

anime är väl ungefär så långt ner på prioriteringstabellen som du kan komma. Det är ju däremot självklart att det inte är lagligt att ladda ner det, eftersom det är upphovsrättsskyddat material.

Det är däremot fullständigt säkert att ladda ner. Inte ens i USA finns det så vitt jag vet folk som blivit åtalad för nerladdning av anime. I Japan har de arresterat en del människor som haft som hobby att rippa och sprida anime som visats på TV och DVD, men där handlade det som sagt om ett fåtal personer som spridit enorma mängder data.

Det jag tror man kommer löpa risk att få problem om man laddar ner är populärmusik, de senaste svenska filmerna och de senaste filmerna från hollywood. Spelbranschen tror jag inte heller jagar pirater aktivt.

Fast precis som tidigare så kommer risken att åka fast vara väldigt liten, speciellt om man håller sig undan de största siterna som piratebay, mininova, osv.

Zatra
2009-03-25, 18:50
Om man bor två stycken i en lägenhet då? Hur går allt till då? Om det nu skulle bli rättegång för att man laddat ner mängder filmer, kan man inte bara skylle på varandra då?

Finns ju exempel på många andra (mycket grövre) brott där "förbrytarna" har skyllt på varandra och kommit undan.

Noctrl
2009-03-25, 18:56
Tror ni dom kommer lägga mest kraft på dom som laddar ner eller både laddar ner och upp? Tänkte kanske köra några månaders seed tills allt lugnat ner sig lite annars.

ceejay
2009-03-25, 19:01
nä.

King Grub
2009-03-25, 19:49
Tror ni dom kommer lägga mest kraft på dom som laddar ner eller både laddar ner och upp? Tänkte kanske köra några månaders seed tills allt lugnat ner sig lite annars.

Ladda upp har väl alltid ansetts "värre".

Noctrl
2009-03-25, 19:54
Ja varkligen, men just nu känns det som dom vill åt vanliga Svenssons som laddar ner.

CiCoro
2009-03-25, 20:34
En sak jag undrar över är, om nu så många egentligen inte vill ha IPRED hur kan det då existera? eller träda i kraft snart..
Är det faktiskt bara vi data-människor som vill ha fildelning lagligt, är faktiskt större delen av befolkningen för IPRED?

De är ju invalda av oss och våra röster utåt eller är fildelning bara en klassisk olaglig sak som det inte går att diskutera över?

King Grub
2009-03-25, 20:36
hur kan

Pengar.

Einar
2009-03-25, 20:44
Sen är väl nätverk som torrentleech näst intill öppna iom. att de har ca 120k användare. Mindre trackers är nog att föredra.

Flykt
2009-03-25, 20:47
Tror ni dom kommer lägga mest kraft på dom som laddar ner eller både laddar ner och upp? Tänkte kanske köra några månaders seed tills allt lugnat ner sig lite annars.
Jag tror inte de kommer lägga all fokus på alla uploaders utan tvärtom. De kommer lägga mycket energi på de som inte laddar hem "så mycket" för att få större slagkraft. Om man vet att folk som inte laddar hem så mycket åker fast också, inte bara de största fildelarna, så kommer folk bli rädda.

Ni som säger att stängda trackers är så gott som säkra tvivlar jag på. Att det är mycket säkrare än öppna trackers som TPB osv. är jag med på, men jag garanterar att på de flesta stängda trackersna med 15k+ medlemmar har en eller annan snut medlem.

shut teh face
2009-03-25, 21:06
Trackers som t.ex. torrentbytes har ju visserligen stängt, men man brukar kunna få en plats om man refreshar lite på morgonen då systemet rensat folk under natten. Swebits däremot är ju helt stängt men jag skulle ändå inte känner mig helt säker bland 50.000 medlemmar där det räcker med att en blir mutad eller något och låter industrin låna kontot. ;)

fragile
2009-03-25, 21:08
Kommer inte att sluta.

ahl-
2009-03-25, 21:29
Trackers som t.ex. torrentbytes har ju visserligen stängt, men man brukar kunna få en plats om man refreshar lite på morgonen då systemet rensat folk under natten. Swebits däremot är ju helt stängt men jag skulle ändå inte känner mig helt säker bland 50.000 medlemmar där det räcker med att en blir mutad eller något och låter industrin låna kontot. ;)

Om man öht blir kontaktad gällande ämnet så ligger man ganska risigt till skulle jag vilja säga. Hur mutbar är man då (se min signatur)? Eller hur mutbar är du rättare sagt? :)

shut teh face
2009-03-25, 22:16
Om man öht blir kontaktad gällande ämnet så ligger man ganska risigt till skulle jag vilja säga. Hur mutbar är man då (se min signatur)? Eller hur mutbar är du rättare sagt? :)
Seriöst, om jag är medlem på swe-bits och antipiratbyrån erbjuder mig 100.000 kr off the books för att de ska få mitt konto, då går jag med på det. :D
De kommer ju kunna sitta där och ludra i månader och alla tror de är säkra, sen tar de bara och skickar iväg brev till flera tusentals människor och tjänar igen det de betala mig 1000 ggr.

Nordenator
2009-03-25, 22:36
Seriöst, om jag är medlem på swe-bits och antipiratbyrån erbjuder mig 100.000 kr off the books för att de ska få mitt konto, då går jag med på det. :D
De kommer ju kunna sitta där och ludra i månader och alla tror de är säkra, sen tar de bara och skickar iväg brev till flera tusentals människor och tjänar igen det de betala mig 1000 ggr.

Hugger dig garanterat i ryggen :P Jag skulle inte lämna iväg mitt veterankonto med några TB i säcken. Fan vad skit man ska kunna gräva fram där :D

Blindan66
2009-03-25, 22:53
Swebits brukar rensa bort användare som är inaktiva/avstängda någon gång då och då. Jag försökte 2-3 ggr innan jag till slut kunde regga mig. Tålamod.

ahl-
2009-03-25, 22:54
Seriöst, om jag är medlem på swe-bits och antipiratbyrån erbjuder mig 100.000 kr off the books för att de ska få mitt konto, då går jag med på det. :D
De kommer ju kunna sitta där och ludra i månader och alla tror de är säkra, sen tar de bara och skickar iväg brev till flera tusentals människor och tjänar igen det de betala mig 1000 ggr.

Ok, jag resonerar på lika sätt. Däremot blir du kanske betalningsskyldig på 1.3 millar för det du tankat. Då är du 1.2 back på din goda gärning :D

anticimex
2009-03-25, 23:19
är det säkrare/farligare att hänga på DC?
t.ex. ancient kräver ju 100gb share + att man registrerar sig.
kommer de snoka där också?*grr*

Litecore
2009-03-26, 00:09
hm, undrar hur länge TL kommer ligga nere? :/

Musselbank
2009-03-26, 00:30
Finns det något i stil med gamla Tankafritt numera?

Robert Svensson
2009-03-26, 00:44
Knappast. Varför skulle jag?

Jag sitter säkert. :)

Musselbank
2009-03-26, 00:45
Och by the by, funkar TOR? Har för mig att den läckte... om den alls är applicerbar på p2p.

LoTiX
2009-03-26, 01:04
En sak jag undrar över är, om nu så många egentligen inte vill ha IPRED hur kan det då existera? eller träda i kraft snart..
Är det faktiskt bara vi data-människor som vill ha fildelning lagligt, är faktiskt större delen av befolkningen för IPRED?

De är ju invalda av oss och våra röster utåt eller är fildelning bara en klassisk olaglig sak som det inte går att diskutera över?

Bara för att man är mot fildelning av upphovsrättskyddat material behöver man inte vara för Ipred-beslutet. Och vice versa. Ville bara poängtera detta.

Noctrl
2009-03-26, 01:27
Känns inte så demokratisk att införa en lag som säkerligen minst 50% av sveriges befolkning är emot. Först FRA och nu Ipred. Är väl bara en tidsfråga innan dom börjar rota i privatpersoners mejl och annan personliga data. Det finns väl redan planer på sånt, kanske inte i Sverige än iofs.

Känns som att det är dags för alla "proggare" att fixa fram ett nytt p2p system där man kan dölja IPn. Känns dock bra att Sverige ligger i framkant på fildelningsfronten och infrastruktur, länder utan Ipren lär ju inte bry sig så mycket.

Robert Svensson
2009-03-26, 01:57
Ipred-lagen i sig är inte mycket att oroa sig för, tycker jag. Går ganska lätt att komma runt om man vill betala lätt för en VPN-tjänst eller liknande; det förändrar ju inte mycket, fildelning har varit förbjudit länge: Det har minsann inte stoppat någon.

Det som är, enligt mig, oroande är vad som kommer härnäst; efter Ipred- samt FRA-lagen. Det verkar ju inte ta stopp någonstans. "Integritet", va? Vad är det för något?

Musselbank
2009-03-26, 02:03
Exakt. Det är det som gör det hela så ledsamt. Inga rimliga (resonliga?) åtgärder räcker för att nå de resultat man vill ha, så man ångar liksom på måfå vidare mot orimliga åtgärder. Med förutsägbara följder. Som man synbarligen inte förutser. Som nån jäkla militärjunta :-/

CiCoro
2009-03-26, 02:08
Men det är exakt vad jag undrade över innan..Vem har rättt att skapa något sånt här utan något röstning när det tydligt inte är omtyckt i Sverige..eller räcker det just med att några politiker röstar om det för vi valde in dem..?..Detta verkar ju nästan alla vara emot, hur fan kan det då gå igenom??

Musselbank
2009-03-26, 02:11
Det är inget konstigt med det, i och för sig. De vi har valt har långtgående rätt att fatta allehanda beslut utan att fråga oss - vilket antagligen är lika bra.

daro
2009-03-26, 09:23
Nej, det är nog bara att fortsätta tills man märker att flera personer åker fast :)

Nitrometan
2009-03-26, 09:28
Känns inte så demokratisk att införa en lag som säkerligen minst 50% av sveriges befolkning är emot. Först FRA och nu Ipred. Är väl bara en tidsfråga innan dom börjar rota i privatpersoners mejl och annan personliga data. Det finns väl redan planer på sånt, kanske inte i Sverige än iofs.
Vad sägs om datalagringsdirektivet? Teleoperatörer och ISP:er måste hålla koll på alla dina samtal, sms, mms och mail. Från vem, till vem, tid (och position för telefonsamtalen och sms/mms). Om polisen skulle behöva titta på någons uppförade om skulle göra nåt kriminellt nån gång.

Det är redan beslutat.

Noctrl
2009-03-26, 12:59
Det är ju fan helt sjukt.
Känns som myndigheter och regeringen jobbar emot befolkningen snarare än för befolkningen många gånger, är ju sorgligt att man ens ska behöva känna så.

Robert Svensson
2009-03-26, 13:41
Det är ju fan helt sjukt.
Känns som myndigheter och regeringen jobbar emot befolkningen snarare än för befolkningen många gånger, är ju sorgligt att man ens ska behöva känna så.

Det känns som att hela Sveriges styresmän har tappat befattningen totalt och gått och nojat neder sig totalt, varför ska det vara bra att ha stenhård bevakning på allt vi gör?(För det är ju precis vad det kommer sluta som, ge det ett par år bara) Resurserna skulle kunna läggas på något annat.

Fildelning är en del av nutida kultur bland ungdomar. Kommer knappast att ändras på – spelar ingen roll vad de försöker med. I stället för att hänga med i utvecklingen så ska det sättas strypkoppel dubbelt upp. Så länge chansen finns att ladda ned en dvd-film på ett par minuter, så kommer folk aldrig sluta med det.

David Brent
2009-03-26, 16:34
Det känns som att hela Sveriges styresmän har tappat befattningen totalt och gått och nojat neder sig totalt, varför ska det vara bra att ha stenhård bevakning på allt vi gör?(För det är ju precis vad det kommer sluta som, ge det ett par år bara) Resurserna skulle kunna läggas på något annat.


Men vi måste ju stoppa terroristerna!!!!! ;)

Spiffy
2009-03-26, 17:07
Vilken VPN tjänst tror ni är bäst?

Noctrl
2009-03-26, 17:16
Vilken VPN tjänst tror ni är bäst?
Bäst är nog svårt att säga men http://ivacy.com/ ska tydligen vara ganska bra.

MasterChief
2009-03-26, 19:25
Torrentleech servrar har brunnit. http://bestsmileys.com/tongs/19.gif

Nej, de har de inte. Allt är uppe och rullar efter nätverksstrul.

hahavaffan
2009-03-26, 19:38
Nej, de har de inte. Allt är uppe och rullar efter nätverksstrul.Nåt är ju dock fortfarande åt helvetet... går otroligt långsamt både hemma och på skolan.

Osten80
2009-03-26, 19:40
Nåt är ju dock fortfarande åt helvetet... går otroligt långsamt både hemma och på skolan.

Samma här.

King Grub
2009-03-26, 20:31
Nej, de har de inte. Allt är uppe och rullar efter nätverksstrul.

Och strulet var brand.

MasterChief
2009-03-26, 20:47
Och strulet var brand.

Ok, men var det servrarna som brann? I så fall har de jobbat hyggligt fort.

Sebbe_H
2009-03-26, 20:52
Gött att TL är uppe igen. Fick panik där ett tag.

1.a april, tänk så är allt ett skämt. Drömma går ju :D

Robert Svensson
2009-03-26, 21:25
Men vi måste ju stoppa terroristerna!!!!! ;)

Som att vi skulle vara något större mål för dem. :smash:

:D

Granatgiraffen
2009-03-26, 21:39
Ok, men var det servrarna som brann? I så fall har de jobbat hyggligt fort.

Dom har la backup!

rQx
2009-03-26, 21:45
Vad är VPN ni pratar om?

MasterChief
2009-03-26, 22:13
Vad är VPN ni pratar om?

wikin kanske?

http://sv.wikipedia.org/wiki/VPN

Robert Svensson
2009-03-27, 00:04
Dom har la backup!

Har inte de en månadskostnad på runt 60,000? *screwy*

King Grub
2009-03-27, 05:18
Ägarna är väl stenrika; hur många som helst som donerar pengar för att kunna leecha utan att tänka på ration.

Snobbe
2009-03-27, 08:40
Jo dom tjänar nog sin del på TL samt att klart dom har backups idioti annars. Jag kommer nog iaf ta det lungt på public sidor även fast TL har 120k users så tror jag inte skivbolag osv kommer sitta där pga av 120k så är en viss del svenskar + att varför försöka få en sida som TL när piratebay har 100ggr mer folk och enklare att kolla allt.

Sen är jag inte säker men hört att VPN tunnlar inte kommer funka som alla tror. Att det tydligen kommer kräva mer än bara köpa en service från någon sida som säger att dom kommer kryptera all trafik överallt.

MasterChief
2009-03-27, 08:46
Ägarna är väl stenrika; hur många som helst som donerar pengar för att kunna leecha utan att tänka på ration.

Och det gör att det är sjukt lätt att seeda på den sidan. Jag har små avsnitt på 350mb som ligger uppe på 50Gb och då sitter jag på 20/3 (som bäst).

Men det där med brand i deras servrar har jag inte hittat någonstans varken på deras forum eller annanstans. Däremot har tydligen deras ISP eventuellt drabbats av någon "brand" (eller helt enkelt någon maskin som tackade för sig; brand låter ju lite som hela huset brann ner).

Ch4rles
2009-03-30, 14:13
Jag är verkligen tveksam till Pirate Bays IPREDator, i synnerhet löftet om att det ska vara klart innan 1 april. Har inte heller hört någon som testat någon form av beta, fast man kunde registrera sig för den. Någon som hört mer?

Mr.Cosybear
2009-03-30, 14:31
Någon som hört något om IPREDator? Börjar smått misstänka att det är där bittorrent "tekniken" Anomos testas?

Spene
2009-03-30, 15:24
Som svar på topic kommer jag nog ligga lågt ett tag...

KlopFer
2009-03-30, 15:49
En liten fråga bara. Hur är det för en sida som TL? påverkas dom något av våra lagar och kan dom åka på några böter?

soften dog ju för någon vecka sedan, och andra svenska småsajter skiter väl i byxan.

henk4n
2009-03-30, 15:56
Fan jävla skit, Tankar ner som fan nu från torrentleech o har sänkt min ratio som faaaan *cupid*


Hur funkar ipred när man tankar hem saker via rapidshare osv?

tejpis
2009-03-30, 15:57
Fortsätter på What.cd och HDBits, droppar TL och public.

Scratch89
2009-03-30, 15:59
Kommer det fortfarande vara "säkert" att köra genom privattrackers? Kommer ni att fortsätta på det sättet, eller kommer det bli någon form av ftp-verksamhet, som back in the days?

Dreas
2009-03-30, 16:02
Kommer det fortfarande vara "säkert" att köra genom privattrackers? Kommer ni att fortsätta på det sättet, eller kommer det bli någon form av ftp-verksamhet, som back in the days?Eftersom det inte är så svårt för killarna att få invites eller användare på annat sätt så det är nog farligt. Men sålänge man inte tankar senaste skivan av någon halsunkig svensk eller den senaste filmen är det nog rätt lugnt.

tejpis
2009-03-30, 16:07
Om lagen slårt hårt så blir nog privata DC-hubbar poppis igen. Nu med hashning och "automatisk uppdelning" så är det en bra plattform. Finns även lösningar för total anonymitet, men programmerare är för lata. :)

young_george
2009-03-30, 16:08
Ska tanka hem mer. Särskilt saker jag inte vill ha för att kompensera för de som slutar.

hahavaffan
2009-03-30, 16:26
Om lagen slårt hårt så blir nog privata DC-hubbar poppis igen. Nu med hashning och "automatisk uppdelning" så är det en bra plattform. Finns även lösningar för total anonymitet, men programmerare är för lata. :)DC priv äger fortfarande :thumbup:

Ch4rles
2009-03-30, 16:34
Jag tror VPN-tjänster kommer bli mer vanliga. De som inte använder dem lär väl använda OneSwarm

fragile
2009-03-30, 16:57
Ipred-lagen i sig är inte mycket att oroa sig för, tycker jag. Går ganska lätt att komma runt om man vill betala lätt för en VPN-tjänst eller liknande; det förändrar ju inte mycket, fildelning har varit förbjudit länge: Det har minsann inte stoppat någon.

Det som är, enligt mig, oroande är vad som kommer härnäst; efter Ipred- samt FRA-lagen. Det verkar ju inte ta stopp någonstans. "Integritet", va? Vad är det för något?
Exakt, tycker det här börjar påminna om "V For Vendetta", allt går fan till överdrift...*screwy*

spann
2009-03-30, 17:06
Jag kommer nog lägga ner det ett tag.

Men har en fråga ja vill ha svar på: Vi har inget lösenord på vårt internet här hemma och det är trådlöst. Det gör att mina grannar kan surfa på det med? Syns min ip adress på ett lättare sätt för skivbolagen eller det spelar ingen roll? :D

Inte alls kunnig inom sånt här :/

Var medlem på torrentleech innan, men har inte vart online där på ett tag och har glömt mitt pw, är mitt acc borta tro? :)

elys
2009-03-30, 17:09
Avvakta o se vad som händer.. Men finns det nåt som förhindrar bolagen från att samla på sig IP-nummer redan nu? Retroaktiv lagstiftning funkar ju inte riktigt här eftersom det länge varit olagligt att ladda ner, IPRED ger ju bara privata organisationer med privata intressen rätten till att agera polis och på laglig väg utpressa vanliga svenska tonåringar..

Mr.Cosybear
2009-03-30, 17:13
Jag kommer nog lägga ner det ett tag.

Men har en fråga ja vill ha svar på: Vi har inget lösenord på vårt internet här hemma och det är trådlöst. Det gör att mina grannar kan surfa på det med? Syns min ip adress på ett lättare sätt för skivbolagen eller det spelar ingen roll? :D

Inte alls kunnig inom sånt här :/

Var medlem på torrentleech innan, men har inte vart online där på ett tag och har glömt mitt pw, är mitt acc borta tro? :)

Ett tips, sätt lösenord på det även även om du inte kommer åka dit med IPRED. Så ja du kan få hem brev för att andra laddat ner skivor genom din internetanslutning, fast vad jag vet måste dem bevisa sedan att det verkligen varit någon hemma hos dig men det är en annan sak det. Som sagt lösenordsskydda!

spann
2009-03-30, 17:26
Ett tips, sätt lösenord på det även även om du inte kommer åka dit med IPRED. Så ja du kan få hem brev för att andra laddat ner skivor genom din internetanslutning, fast vad jag vet måste dem bevisa sedan att det verkligen varit någon hemma hos dig men det är en annan sak det. Som sagt lösenordsskydda!


Okej, tack för tipset! Ska bara leta upp nån guide som visar hur man gör det ;)

saab900
2009-03-30, 17:28
Eftersom det inte är så svårt för killarna att få invites eller användare på annat sätt så det är nog farligt. Men sålänge man inte tankar senaste skivan av någon halsunkig svensk eller den senaste filmen är det nog rätt lugnt.

Eller Metallica, det enda band (eller bolaget) som aldrig reat sina skivor, kom ihåg vem som sänkte Napster!

saab900
2009-03-30, 17:30
Ett tips, sätt lösenord på det även även om du inte kommer åka dit med IPRED. Så ja du kan få hem brev för att andra laddat ner skivor genom din internetanslutning, fast vad jag vet måste dem bevisa sedan att det verkligen varit någon hemma hos dig men det är en annan sak det. Som sagt lösenordsskydda!

Är det inte så att de kan stämma civilrättsligt, varpå bevisbördan ligger på dig att bevisa att någon snyltat på din trådlösa upkoppling?

KlopFer
2009-03-30, 17:33
En liten fråga bara. Hur är det för en sida som TL? påverkas dom något av våra lagar och kan dom åka på några böter?

soften dog ju för någon vecka sedan, och andra svenska småsajter skiter väl i byxan.

?:)

King Grub
2009-03-30, 17:37
TL är inte svensk och påverkas inte av svenska lagar. Internationella samarbeten kan dock göra det.

Däremot påverkas användarna i Sverige som använder TL likaväl som på svenska trackers.

KlopFer
2009-03-30, 17:41
Okej, tänkte mest så dom inte lägger ner sidan :D

Då fortsätter jag som vanligt.

shut teh face
2009-03-30, 18:07
Är det inte så att de kan stämma civilrättsligt, varpå bevisbördan ligger på dig att bevisa att någon snyltat på din trådlösa upkoppling?Korrekt

Alox
2009-03-30, 18:10
är det säkrare/farligare att hänga på DC?
t.ex. ancient kräver ju 100gb share + att man registrerar sig.
kommer de snoka där också?*grr*

De enda fall där någon har blivit dömd för fildelning har skett via DC++ vad jag vet. Torrent har ingen dömts för än.

14K
2009-03-30, 18:12
De enda fall där någon har blivit dömd för fildelning har skett via DC++ vad jag vet. Torrent har ingen dömts för än.

Public?

mattilainen
2009-03-30, 18:34
jag kommer iaf ladda ner som jag gör och hoppas att de inte tar en liten skit som mig :=)

Hades
2009-03-30, 18:42
Är det inte så att de kan stämma civilrättsligt, varpå bevisbördan ligger på dig att bevisa att någon snyltat på din trådlösa upkoppling?

Korrekt

Intressant, källa på det?

sascha
2009-03-30, 18:54
Intressant, källa på det?

Är jag också nyfiken på.

shut teh face
2009-03-30, 19:17
Det är väl så det fungerar med civilrättsliga mål helt enkelt, kontra exempelvis en tingsrätt där åklagaren ska bevisa din skuld. Jag är inte 100% säker på detta men hela jargongen under IPRED-debatten har ju handlat om att man måste bevisa sin oskuld, ett argument som flitigt används av de som är kritiska mot lagen. Men just nu har jag ingen källa på det tyvärr, men jag är ganska säker på att så är det.

King Grub
2009-03-30, 19:20
http://www.smiliegenerator.de/s36/smilies-22573.png

shut teh face
2009-03-30, 19:22
Då får du allt ge mig en invite som jag bad om via pm din icke-svarare! :Virro

sascha
2009-03-30, 19:30
Det är väl så det fungerar med civilrättsliga mål helt enkelt, kontra exempelvis en tingsrätt där åklagaren ska bevisa din skuld. Jag är inte 100% säker på detta men hela jargongen under IPRED-debatten har ju handlat om att man måste bevisa sin oskuld, ett argument som flitigt används av de som är kritiska mot lagen. Men just nu har jag ingen källa på det tyvärr, men jag är ganska säker på att så är det.

Nej. Och de allra flesta civilrättsliga målen (läs tvistemål) avgörs i allmän domstol. Var menar du att dessa mål skulle avgöras? Såvida inget följer av IPRED-direktivet som stipulerar en ny och i grunden omarbetad bevisbörderegel, torde samma princip vara gällande. Det vill säga: den som hävdar något, står bevisbördan (med viss inskränkning, vilket dock får anses vara överkurs). I detta fall är hävdandet "du har laddat ner". Detta gäller såvitt jag vet även brottmål (ej läst straffrätt ännu, men annat vore orimligt). Vad som dock stämmer är att beviskraven inte är lika höga i civilrättsliga mål (göra sannolikt) som i brottmål (bortom rimliga tvivel), men det i sig har inget med bevisbördan att göra.

Scratch89
2009-03-30, 19:31
Då får du allt ge mig en invite som jag bad om via pm din icke-svarare! :Virro

Fast frågan är ju fortfarande hur pass säker man kommer vara. Vore intressant om Grub fortsatte att "toktanka", och se vad som händer.

Hur ska majoriteten fortsätta göra? Jag är ingen hacker så jag är totalt värdelös på att veta hur man ska göra. Kryptera?

King Grub
2009-03-30, 19:38
Fast frågan är ju fortfarande hur pass säker man kommer vara. Vore intressant om Grub fortsatte att "toktanka", och se vad som händer.

Seedbox.

Scratch89
2009-03-30, 19:44
Seedbox.

Va?

sascha
2009-03-30, 19:45
Va?

Du hyr en server som du kan göra vad du vill med (exempelvis seeda torrents).

champion
2009-03-30, 20:26
Läs detta:
http://www.metro.se/2009/02/24/68624/antipiraternas-mardrom-nytt-fildelnin/

Detta kanske är något att fingra på?

Snobbe
2009-03-30, 20:27
Vad kostar en seedbox?

King Grub
2009-03-30, 20:30
Från ett par hundra till ett par tusen i månaden, beroende på hastigheten man vill ha och om man vill ha obegränsad trafik eller inte. En 1000 Mbit seedbox med obegränsad bandbredd kostar.

Snobbe
2009-03-30, 20:38
Ok lär inte bli något sådant för mig isf. Får se vad man gör tbh.

RandomC
2009-03-30, 20:41
Är det helt kört att komma in på TL eller liknande tracker utan invites? Jag har inga problem att hålla en hög kvot men antar att man måste känna någon?

porja
2009-03-30, 20:45
sänk priserna och sänk hundra miljonstals kr kontrakten avtal med kända artister och skådespelare så slutar alla ladda ner.

Pengarna skall fördelas stackars 100-tusentals artister och folket .....

saab900
2009-03-30, 21:08
Nej. Och de allra flesta civilrättsliga målen (läs tvistemål) avgörs i allmän domstol. Var menar du att dessa mål skulle avgöras? Såvida inget följer av IPRED-direktivet som stipulerar en ny och i grunden omarbetad bevisbörderegel, torde samma princip vara gällande. Det vill säga: den som hävdar något, står bevisbördan (med viss inskränkning, vilket dock får anses vara överkurs). I detta fall är hävdandet "du har laddat ner". Detta gäller såvitt jag vet även brottmål (ej läst straffrätt ännu, men annat vore orimligt). Vad som dock stämmer är att beviskraven inte är lika höga i civilrättsliga mål (göra sannolikt) som i brottmål (bortom rimliga tvivel), men det i sig har inget med bevisbördan att göra.


Omvänd bevisbörda är inte helt okänt faktiskt, det tillämpas i försäkringsbranschen. Låt oss säga att du lånar mammas Audi RS4 (en högprestandamodell av Audi A4) och sätter den i ett dike, bilen är helförsäkrad. Bolaget misstänker att bilen är din, och att du låtit din mamma stå som ägare för att få ned försäkringspremien från t ex 15 000/år till 4 000, vilket inte är omöjliga siffror när det gäller snabba bilar. Vidare hävdar de att det inte är speciellt troligt att din mor är intresserad av att äga en sådan bil. De vägrar betala ut.

Alternativ 1: Bolaget stämmer dig för bedrägeriförsök. Det åligger dig att bevisa att din mamma äger och brukar bilen och att du inte haft bedrägligt uppsåt.

Alternativ 2: Din mor blir tvungen att stämma bolaget för att få ut pengar, bevisbördan ligger på er.

Båda alternativen har inträffat många gånger.

sascha
2009-03-30, 21:14
Omvänd bevisbörda är inte helt okänt faktiskt, det tillämpas i försäkringsbranschen. Låt oss säga att du lånar mammas Audi RS4 (en högprestandamodell av Audi A4) och sätter den i ett dike, bilen är helförsäkrad. Bolaget misstänker att bilen är din, och att du låtit din mamma stå som ägare för att få ned försäkringspremien från t ex 15 000/år till 4 000, vilket inte är omöjliga siffror när det gäller snabba bilar. Vidare hävdar de att det inte är speciellt troligt att din mor är intresserad av att äga en sådan bil. De vägrar betala ut.

Alternativ 1: Bolaget stämmer dig för bedrägeriförsök. Det åligger dig att bevisa att din mamma äger och brukar bilen och att du inte haft bedrägligt uppsåt.

Alternativ 2: Din mor blir tvungen att stämma bolaget för att få ut pengar, bevisbördan ligger på er.

Båda alternativen har inträffat många gånger.

Har jag sagt någonting annat? Men på vilket sätt menar du att omvänd bevisbörda skulle bli aktuellt här? Skulle dock vara intressant om du kunde tillstå ett NJA-fall när det kommer till "alternativ 1". Försäkringsbolaget torde väl ändå behöva "göra sannolikt" att det är du som brukat bilen för att bevisbördan ska flyttas? Är ju lite det bevisbördan går ut på.

saab900
2009-03-30, 23:29
Har jag sagt någonting annat? Men på vilket sätt menar du att omvänd bevisbörda skulle bli aktuellt här? Skulle dock vara intressant om du kunde tillstå ett NJA-fall när det kommer till "alternativ 1". Försäkringsbolaget torde väl ändå behöva "göra sannolikt" att det är du som brukat bilen för att bevisbördan ska flyttas? Är ju lite det bevisbördan går ut på.

Bördan i Alternativ 1 faller på dig att bevisa din oskuld. Blir du fälld mot ditt nekande lagförs du för försök till bedrägeri. På vilket sätt är det inte omvänd bevisbörda?

Även i alternativ 2 måste du bevisa din oskuld för att få ut pengar och slippa betala rättegångskostnader då det i dtta fall blir ett civilmål, men du riskerar inte att lagföras.

CiCoro
2009-03-30, 23:30
Några frågor här :). Har inte följt snack om ipred så mycket men har några snabba då 1 april närmar sig.

Gäller lagen både ned och uppladdning, för läste nånstans att det gäller upp, men när man laddar ner så laddar man automatiskt också upp om man nu inte ställer in på 0 uppladdning, stod så på AB.

Och hur säker är ipredator på piratebay, vet att man enkelt sagt får en ny ip-adress när man laddar ner därifrån, är den säker, och då gäller det bara nedladdning därifrån? Måste man också vara inloggad på sitt piratebay konto för att det ska funka eller sätts det typ till min data, för är alltid utloggad när jag surfar in där..

Hoppas ni förstod..

Robert Svensson
2009-03-31, 00:40
Från ett par hundra till ett par tusen i månaden, beroende på hastigheten man vill ha och om man vill ha obegränsad trafik eller inte. En 1000 Mbit seedbox med obegränsad bandbredd kostar.

Min kostade 530 SEK första månaden, efter det så kostar den 400 SEK i månaden. Obegränsad med trafik. Tämligen rimligt pris, tanka allt man kommer över, inga problem med ratio. Och Ipred-lagen kommer inte åt mig. Ip-adressen leder bara till Frankrike.

En server med gbit går loss på 1030, varje månad. Det är den billigaste jag har hittat i alla fall.

Är det bara jag som skrattar högt när Pontèn säger att de ska komma åt scenen? Lycka till, du lär behöva det.

@fragile:

Korrektamundo!

Vi är snart där, oroa dig inte. Snart får du inte gå ut på gaterna längre. :Virro

Snobbe
2009-03-31, 00:45
Ja vad var det nu dom kom ju åt en server i sverige lr vad det nu var? bara 100000 kvar då?;) Scenen kommer vara som annan brottslighet om inte värre om man skulle kalla det så. Tar man bort en så kommer det 2 till.

Vetefan hur jag kommer göra vill fortsätta tanka på TL men får se om ja fortsätter uploada lika mycket som jag gjort innan. Hade jag haft råd med en seedbox så hade man väl kört på det men 400kr är för mycket för mig atm.

Robert Svensson
2009-03-31, 00:57
Ja vad var det nu dom kom ju åt en server i sverige lr vad det nu var? bara 100000 kvar då?;) Scenen kommer vara som annan brottslighet om inte värre om man skulle kalla det så. Tar man bort en så kommer det 2 till.

Självklart väljer man inte en svenne-server. På tok för dyra, dessutom.

Det kommer alltid finnas folk som är villiga att hosta upp både pengar; bandbredd åt scene-folket. Så det går ingen nöt på dem. Och så länge scenen släpper rellar, för det kommer de att göra, så kommer det alltid gå att få tag i något nytt. På ett eller ett annat sätt. :thumbup:

sascha
2009-03-31, 04:52
Bördan i Alternativ 1 faller på dig att bevisa din oskuld. Blir du fälld mot ditt nekande lagförs du för försök till bedrägeri. På vilket sätt är det inte omvänd bevisbörda?

Även i alternativ 2 måste du bevisa din oskuld för att få ut pengar och slippa betala rättegångskostnader då det i dtta fall blir ett civilmål, men du riskerar inte att lagföras.

Kan du visa lite praxis eller hänvisa till doktrin angående detta? På dig låter det som att det enda försäkringsbolaget behöver göra är att stämma in dig till rätten. Detta tror inte jag är fallet. Nu har jag inte läst mycket processrätt ännu, så jag får erkänna att min kunskap på området är tämligen liten. Men det lilla jag ändå läst, har varit om just bevisbörderegeln och hur den kan förskjutas. Att man i rätten skulle presumera omvänd bevisbörda, vilket i praktiken innebär att man presumerar skuld, i de situationer du tar upp, låter väldigt absurt.

Jag tror inte att en jurist skulle rättsligt argumentera på det sätt du förutsätter i alternativ 2. Din mor borde istället hänvisa till avtalet och pacta sunt servanda (i runda slängar). Sedan är det upp till försäkringsbolaget att "göra sannolikt" att det istället är du som äger bilen, vilket skulle betyda att avtalet i detta fall inte gäller. Uppfylls beviskraven för detta, så förskjuts bevisbördan, men knappast före.

Märk väl att det i sådana fall du talar om möjligen kan handla om speciella beviskrav respektive bevisvärden (vilket skulle betyda att bevisbördan kan förskjutas tidigare än annars), men detta innebär inte att omvänd bevisbörda och skuld presumeras.

Mongar
2009-03-31, 08:52
GAH. Nu laddar ja ner episod 16 av 24 men vafan gör ja nästa vecka?!! ><
Kommer inte våga tanka 17.

Pecto
2009-03-31, 08:56
det är bara att tanka på så länge du inte laddar upp, då lagen är att du inte får sprida

King Grub
2009-03-31, 08:58
det är bara att tanka på så länge du inte laddar upp, då lagen är att du inte får sprida

Nu är du ett antal år efter. Man får inte ladda ner heller.

KlopFer
2009-03-31, 09:00
Hur är det om man är under 15? får föräldrarna ta böterna då?

Annars kan jag ju bara skylla på lillebror :D

Pecto
2009-03-31, 09:04
läste senast igår att du får ladda ned men ej ladda upp? samt så kommer dom inte gå på privatpersoner som tankar för eget bruk,, det är grupperna dom vill åt som i allt annat!

King Grub
2009-03-31, 09:06
läste senast igår att du får ladda ned men ej ladda upp? !

Inkorrekt.

Och vilka dom "vill åt" vet ingen annan än dom själva. Spekulationer.

Nordenator
2009-03-31, 09:07
läste senast igår att du får ladda ned men ej ladda upp? samt så kommer dom inte gå på privatpersoner som tankar för eget bruk,, det är grupperna dom vill åt som i allt annat!

Sen 1 juli '05 har det varit fel.

MasterChief
2009-03-31, 09:08
läste senast igår att du får ladda ned men ej ladda upp? samt så kommer dom inte gå på privatpersoner som tankar för eget bruk,, det är grupperna dom vill åt som i allt annat!

ctrl+F5

Pecto
2009-03-31, 09:08
Fakta: Nya fildelningslagen
Upphovsrättsinnehavare kan begära ut identiteten bakom en IP-adress från vilket illegal fildelning skett.

Enligt lagen ska det röra sig om intrång av viss omfattning. Enbart nedladdning av fåtal verk ska inte räcka. Men så fort det handlar om uppladdning, kan uppgifterna lämnas ut.
Dagens teknik innebär ofta att man laddar upp samtidigt som man laddar ned.

Kopiering för eget bruk av lagligt nedladdade verk är tillåten.

Skadestånd ska täcka den faktiska skadan, inte mer.

Lagen ska inte gälla fildelning som skett innan lagen trätt i kraft.

Den som tvingas lämna ut en identitet måste informera den berörde.

Lagen träder i kraft den 1 april.

Källa: Justitiedepartementet (TT)

shut teh face
2009-03-31, 09:08
De snackar bara röev. Man ser ju hur fly förbannade industrin är och hur mycket de grinar överallt. De anser på riktigt att Linus 16 som tankar filmer på piratebay är en GROVT KRIMINELL person. De kommer vilja sätta dit varenda kotte för det är vad de måste göra för att nå sitt mål; ta över marknaden igen, allt ska gå via dem och deras spelregler.

Nordenator
2009-03-31, 09:11
Fakta: Nya fildelningslagen
Upphovsrättsinnehavare kan begära ut identiteten bakom en IP-adress från vilket illegal fildelning skett.

Enligt lagen ska det röra sig om intrång av viss omfattning. Enbart nedladdning av fåtal verk ska inte räcka. Men så fort det handlar om uppladdning, kan uppgifterna lämnas ut.
Dagens teknik innebär ofta att man laddar upp samtidigt som man laddar ned.

Kopiering för eget bruk av lagligt nedladdade verk är tillåten.

Skadestånd ska täcka den faktiska skadan, inte mer.

Lagen ska inte gälla fildelning som skett innan lagen trätt i kraft.

Den som tvingas lämna ut en identitet måste informera den berörde.

Lagen träder i kraft den 1 april.

Källa: Justitiedepartementet (TT)

Att IPRED:s mål inte är att haffa de som laddar ned ett fåtal verk betyder inte att det är lagligt.

tp_88
2009-03-31, 09:29
Nedladdning av "viss omfattning" är OK, hur mycket det innebär har jag inte sett någonstans. Tankar du mer än vad dom nu anser det vara, riskerar du att åka dit.

shut teh face
2009-03-31, 09:38
Det är mkt möjligt att övervakat personer i flera års tid redan men de får inte göra något åt dem, men de kan ju göra det nu efter 1 April, således kanske vissa ip-adresser är mer "intressanta" nu.

JMRA
2009-03-31, 09:43
Om man sitter på ett forum och vilt och brett berättar om hur man laddar ner det ena och det andra. Kan det på något vis användas som bevis för att kolla upp trafiken?

King Grub
2009-03-31, 10:04
Bevis? Nej. Och användares IP-adresser syns bara för moderatorer och administratörer.

Robert Svensson
2009-03-31, 10:17
Bevis? Nej. Och användares IP-adresser syns bara för moderatorer och administratörer.

Hur vet vi att du inte springer utanför APB:s huvudkontor klockan 08.00 på onsdagmorgonen med en stor fet lista på alla som skrivit här inne nu? :Virro

:D

Morty
2009-03-31, 10:26
Den stora frågan för mig är, hur ska åklagare kunna bevisa att det var just du som som laddade ner, även om dom har en IP-address? Varenda kotte har ju en DHCP-assignad address, vilket betyder att man kan få en annan address bara man har sin router avstängd en stund...

MasterChief
2009-03-31, 10:28
Den stora frågan för mig är, hur ska åklagare kunna bevisa att det var just du som som laddade ner, även om dom har en IP-address? Varenda kotte har ju en DHCP-assignad address, vilket betyder att man kan få en annan address bara man har sin router avstängd en stund...

Allt loggas väl hos ISP.n?

King Grub
2009-03-31, 10:28
Det räcker nog med hotet för många. Får man ett kravbrev på posten kan man bara välja mellan att betala eller gå till domstol. En domstolsförhandling är nog inte så lockande för många, oavsett om man tror att något kan bevisas eller inte. Tid och energi, plus pengar, om man skulle förlora.

MasterChief
2009-03-31, 10:30
Det räcker nog med hotet för många. Får man ett kravbrev på posten kan man bara välja mellan att betala eller gå till domstol. En domstolsförhandling är nog inte så lockande för många, oavsett om man tror att något kan bevisas eller inte. Tid och energi, plus pengar, om man skulle förlora.

Fan, jag måste nog börja med vpn :-/

Orka vänta på 24 liksom.

Morty
2009-03-31, 10:38
Allt loggas väl hos ISP.n?

Ingen aning hur det skulle ske. Kanske att de kan se vilken lager-2 address som har haft en IP en viss tid, men jag tror verkligen inte att de har någon databas med alla lager-2 addresser och vilka personer som äger dessa.

hahavaffan
2009-03-31, 10:49
Ingen aning hur det skulle ske. Kanske att de kan se vilken lager-2 address som har haft en IP en viss tid, men jag tror verkligen inte att de har någon databas med alla lager-2 addresser och vilka personer som äger dessa.Det vore kul att veta säkert faktiskt. Men nån slags databas/logg över vem som tilldelats vilket IP måste ju finnas.

Scratch89
2009-03-31, 10:50
Bevis? Nej. Och användares IP-adresser syns bara för moderatorer och administratörer.

Fast om man går in på "Källor" så ser man ju IP från alla man laddar ifrån. Skulle inte IPRED kunna göra samma sak?

hahavaffan
2009-03-31, 10:51
Fast om man går in på "Källor" så ser man ju IP från alla man laddar ifrån. Skulle inte IPRED kunna göra samma sak?Men nu syftade han på kolozzeum-forumet...

Morty
2009-03-31, 10:52
Jag ska försöka ta reda på det. Ska iväg nu och certa CCENT, kanske finns det en ciscolärare där som kan veta? Annars så känner min lärare en CCNP som jobbar på Verizon, han måste ju veta.

EDIT: ang. loggade IP:s mot fysiska adresser.

Scratch89
2009-03-31, 10:53
Men nu syftade han på kolozzeum-forumet...

Oh, shame on me.

Men min fråga kvarstår då, antar jag.

Robert Svensson
2009-03-31, 10:55
Fast om man går in på "Källor" så ser man ju IP från alla man laddar ifrån. Skulle inte IPRED kunna göra samma sak?

Precis det Ipred gör. :)

Det finns ju knappast några .torrent-filer här som vi kan dra ned och checka ip-adressen på. :D

hahavaffan
2009-03-31, 10:55
Jag ska försöka ta reda på det. Ska iväg nu och certa CCENT, kanske finns det en ciscolärare där som kan veta? Annars så känner min lärare en CCNP som jobbar på Verizon, han måste ju veta.

EDIT: ang. loggade IP:s mot fysiska adresser.Lycka till! Har precis börjat CCNA 1 och 2 ;)

King Grub
2009-03-31, 10:56
Fast om man går in på "Källor" så ser man ju IP från alla man laddar ifrån. Skulle inte IPRED kunna göra samma sak?

Det är ju precis så det kommer att gå till. Men det betyder också att "IPRED-agenterna" måste ha laddat ned samma .torrent-fil och, om man är på stängda trackers, själva vara medlemmar. Ju mer obskyr tracker, desto mindre troligt att så är fallet.

Därför får man, om man vill dölja sitt riktiga IP, använda VPN eller en seedbox i ett annat land. VPN går väl rätt trögt, har jag för mig, i alla fall om man har en snabb uppkoppling från börjar, men en seedbox är snabbare än snabb.

Scratch89
2009-03-31, 10:56
Precis det Ipred gör. :)

Det finns ju knappast några .torrent-filer här som vi kan dra ned och checka ip-adressen på. :D

Fast då kommer ju ytterligare en fråga. Om det är vad IPRED gör, så måste de ladda hem för att kunna se adresserna. Får de ladda ner, och själv bryta mot lagen, för att få fast oss? Det blir rätt många nerladdningar per dag.

King Grub
2009-03-31, 10:58
Dom bryter inte mot någon lag. Dom har givetvis upphovsrättsinnehavarens tillstånd. Det är ju för deras räkning dom agerar.

Det är inte olagligt att fildela upphovsrättsskyddat material, om man har upphovsrättsinnehavarens medgivande.

Greg
2009-03-31, 11:00
Meh, fortsätter med tti.

Tricce
2009-03-31, 12:14
Nån som vet hur det är med tvtorrents.com ? Säkert att dra därifrån eller är det bara att lägga ner?

MasterChief
2009-03-31, 12:18
Nån som vet hur det är med tvtorrents.com ? Säkert att dra därifrån eller är det bara att lägga ner?

Det är väl en öppen trackers precis som TPB? I så fall borde det ju teoretiskt vara mindre skyddat, även om Ipredagenterna kanske inte första hand jagar andra än de som drar ner diverse TV-avsnitt (nu spekulerar jag bara).

Tricce
2009-03-31, 12:20
Det är väl en öppen trackers precis som TPB? I så fall borde det ju teoretiskt vara mindre skyddat, även om Ipredagenterna kanske inte första hand jagar andra än de som drar ner diverse TV-avsnitt (nu spekulerar jag bara).

Det vet jag faktiskt inte hur pass öppna trackersen är, ska försöka kolla det.
Men som du säger, tv serier är nog inte lika intressant för dom dessutom alla serier kan väl knappast va "olagliga" att dra.

MasterChief
2009-03-31, 12:20
Dom bryter inte mot någon lag. Dom har givetvis upphovsrättsinnehavarens tillstånd. Det är ju för deras räkning dom agerar.

Det är inte olagligt att fildela upphovsrättsskyddat material, om man har upphovsrättsinnehavarens medgivande.

Så var kan man ansöka om att bli IPRED-agent? Fri nedladdning och kanske till och med betalt för att sätta dit brottslingar låter som en bra deal.


http://forum.liberaldebatt.com/images/smilies/biggrin.gif

Tigerkotten
2009-03-31, 12:37
hmmmm får inte oneswarm att fungera på SCT.

King Grub
2009-03-31, 12:43
Sök på "oneswarm" på det forumet. Det går inte, och skulle dessutom inte göra någon nytta.

Granatgiraffen
2009-03-31, 12:45
Den stora frågan för mig är, hur ska åklagare kunna bevisa att det var just du som som laddade ner, även om dom har en IP-address? Varenda kotte har ju en DHCP-assignad address, vilket betyder att man kan få en annan address bara man har sin router avstängd en stund...

Tror att dom allra flesta ISP loggar vem som får vilket ip, dumt vore det annars(vet dock inte hur lång historik dom lagrar). Många ISP:er låser väl dessutom ipadress mot din macadress.

Tricce
2009-03-31, 12:53
Det glöder om kabeln nu.

hahavaffan
2009-03-31, 13:07
hmmmm får inte oneswarm att fungera på sct.sct?

MasterChief
2009-03-31, 13:15
sct?

Scenetorrents

hahavaffan
2009-03-31, 14:26
Men hjälper OneSwarm egentligen dig om du kör den som en vanlig torrentklient med vanliga publika torrents?

Robert Svensson
2009-03-31, 14:33
Tycker det är högst olustigt att de väljer att lägga så mycket kraft på just fildelning, helt plötsligt ska det vara ok med lobbyverksamhet.

Ipred-lagen finns väl i både Finland och Danmark; där har det gett motsatt effekt. Bra jobbat.

Ni som funderar på en vpn-tjänst eller liknande, välj en seedbox i stället: Ni behåller bra fart, samt att allt är krypterat mellan dig och din server. Du förlorar heller ingen hastighet till dig. Serven klarar en hel del belastning.

Solros
2009-03-31, 14:35
Om man kör med seedbox, och laddar hem från, låt oss säga TL. Då kommer väl IP att visa att seedboxen tankat? Är det inte då bara för APB att kolla vem som hyr seedboxen och sätta dit personen?

King Grub
2009-03-31, 14:39
Om man kör med seedbox, och laddar hem från, låt oss säga TL. Då kommer väl IP att visa att seedboxen tankat? Är det inte då bara för APB att kolla vem som hyr seedboxen och sätta dit personen?

Antipiratbyrån har inte befogenheter som sträcker sig utanför Sveriges gränser.

Solros
2009-03-31, 14:40
Antipiratbyrån har inte befogenheter som sträcker sig utanför Sveriges gränser.

Yeah!
Tips på bra ställen som hyr ut seedboxes någon?

Morty
2009-03-31, 14:50
Tror att dom allra flesta ISP loggar vem som får vilket ip, dumt vore det annars(vet dock inte hur lång historik dom lagrar). Många ISP:er låser väl dessutom ipadress mot din macadress.

Då är det en statisk adress, inte en dynamisk (DHCP-assigned).

Dessutom använder inte DSL mac-adresser, det är en ethernetadressering. Hjälp mig gärna med vilken adressering som DSL använder!

King Grub
2009-03-31, 14:53
Yeah!
Tips på bra ställen som hyr ut seedboxes någon?

Kimsufi, OVH, Leaseweb.

Mr.Cosybear
2009-03-31, 15:16
Kimsufi, OVH, Leaseweb.

Vet du något om seedbox.fr? väldigt billigt för att vara sant känns det som

rememberence
2009-03-31, 15:26
Vet du något om seedbox.fr? väldigt billigt för att vara sant känns det som

Finns inget särskilt bra sätt att kontakta dom ens, verkar inte så seriöst nej.

Granatgiraffen
2009-03-31, 16:31
Då är det en statisk adress, inte en dynamisk (DHCP-assigned).

Dessutom använder inte DSL mac-adresser, det är en ethernetadressering. Hjälp mig gärna med vilken adressering som DSL använder!

Nej jag menar inte statisk.

eh. skit samma. Jag orkar inte ens diskutera detta.

Alexlindgren
2009-03-31, 16:49
Räknas piratebits.org som en öppet tracker?

King Grub
2009-03-31, 16:53
Nej, men den är inte direkt exklusiv eller svår att komma in på.

Alexlindgren
2009-03-31, 16:54
Kan någon beskriva lite mer om denna seedbox, vad på hemsidan är det man ska skaffa? En dedikerad server? Hur fungerar det sedan?

Det är alltså 0% chans att åka fast?

Clarkolofsson
2009-03-31, 18:09
Som sagt bor man inte ensam kan man väl aldrig åka dit? Bara att skylla på varandra? Eller är man ipbunden till sin dator? Hur funkar det+

King Grub
2009-03-31, 18:12
Även om man inte "åker dit" så hamnar man i domstol, och hur många tycker det låter lockande?

CiCoro
2009-03-31, 18:16
Även om man inte "åker dit" så hamnar man i domstol, och hur många tycker det låter lockande?

Inte lockande men vad spelar det för roll om man nu inte kan åka dit? Förmodar att du bara om clarkolofssons inlägg, går det inte att döma någon om man är 3 i hushållet och alla har tillgång till datorn? Är man säker, spelar det ju inte roll om man spenderar några timmar då och då i domstolen..

shut teh face
2009-03-31, 18:20
Rädslan är ju för att förlora då och få betala sjuka summor pengar. Men kanske kan man inte förlora och då spelar det ingen roll? Men så enkelt är det nog inte. Civilmål mig veterligen är det enklare att förlora i.

Alox
2009-03-31, 18:28
Vad tycks om denna lösningen? Kommer det att fungera?

En användare på ett annat forum skrev detta, och det känns som att det borde fungera. Nu kör torrentklienten via Tor. Gratis och bra.

I själva torrent clienten borde ni ändra i inställningarna att ni ska ladda ner genom en proxy serv.
(BitTorrent: Preferences/Connection/Proxy Server).
Skriv in informationen om en proxy serv ni vill använda:

Tor Browser: https://www.torproject.org/torbrowser
Proxy Lista: http://www.xroxy.com/proxy-port.htm

King Grub
2009-03-31, 18:31
Hur mega-segt skulle det gå? Lätt att hålla ration på SCC med en upload på 10 kB/s.

Alox
2009-03-31, 18:37
Hur mega-segt skulle det gå? Lätt att hålla ration på SCC med en upload på 10 kB/s.

Tänkte också på detta. Men killen som skrev guiden sa att han höll en bra hastighet, så jag tänkte höra mig för. Men jag ska testa åtminstonde, det bör ju finnas någon proxy som går hyffsat. Antar att det inte är endast Tor man kan använda.

perarvid
2009-03-31, 19:21
Finns det nån intresseorganisation likt riaa och mpaa och allt vad de heter som bryr sig om teveserietankning? Eller är man "säkrare" om man bara tankar serier?

Alcom
2009-03-31, 19:36
Inte lockande men vad spelar det för roll om man nu inte kan åka dit? Förmodar att du bara om clarkolofssons inlägg, går det inte att döma någon om man är 3 i hushållet och alla har tillgång till datorn? Är man säker, spelar det ju inte roll om man spenderar några timmar då och då i domstolen..

Dom flesta ISP:er har ju inskrivet i sina avtal att det är personen som skaffar bredband som är ansvarig, alltså åker den person som skrev på avtalet oavsett vem som tankade vad...nedan har du t.ex. paragraf 4.2 i BBB's avtal

"4.2 Abonnenten får inte använda Tjänsten, inkluderande personlig hem-
sida, för kommersiellt bruk. Abonnenten ansvarar ensam för den informa-
tion som överförs via Internet och som publiceras på Abonnentens hemsi-
dor och är vidare ansvarig för att inneha nödvändiga tillstånd för att sprida,
ta emot eller lagra information. Abonnenten är således ensam ansvarig för
korrespondens, inlägg i diskussionsgrupper och andra Internetaktiviteter i
vilka Abonnenten deltar."

CiCoro
2009-03-31, 19:41
Dom flesta ISP:er har ju inskrivet i sina avtal att det är personen som skaffar bredband som är ansvarig, alltså åker den person som skrev på avtalet oavsett vem som tankade vad...nedan har du t.ex. paragraf 4.2 i BBB's avtal

"4.2 Abonnenten får inte använda Tjänsten, inkluderande personlig hem-
sida, för kommersiellt bruk. Abonnenten ansvarar ensam för den informa-
tion som överförs via Internet och som publiceras på Abonnentens hemsi-
dor och är vidare ansvarig för att inneha nödvändiga tillstånd för att sprida,
ta emot eller lagra information. Abonnenten är således ensam ansvarig för
korrespondens, inlägg i diskussionsgrupper och andra Internetaktiviteter i
vilka Abonnenten deltar."


Ok. Bra att veta. Får helt enkelt köra och kolla upp det ipredator eller kanske skaffa mig en seedbox. Men liten paus tills vidare.

Robert Svensson
2009-03-31, 19:42
Hur mega-segt skulle det gå? Lätt att hålla ration på SCC med en upload på 10 kB/s.

Sidan är ju knappast något vidare att ha ändå.

ScT slår dem med hästlängder. Inte för jag tror det blir lättare där, men.

Hades
2009-03-31, 19:46
Dom flesta ISP:er har ju inskrivet i sina avtal att det är personen som skaffar bredband som är ansvarig, alltså åker den person som skrev på avtalet oavsett vem som tankade vad...nedan har du t.ex. paragraf 4.2 i BBB's avtal

"4.2 Abonnenten får inte använda Tjänsten, inkluderande personlig hem-
sida, för kommersiellt bruk. Abonnenten ansvarar ensam för den informa-
tion som överförs via Internet och som publiceras på Abonnentens hemsi-
dor och är vidare ansvarig för att inneha nödvändiga tillstånd för att sprida,
ta emot eller lagra information. Abonnenten är således ensam ansvarig för
korrespondens, inlägg i diskussionsgrupper och andra Internetaktiviteter i
vilka Abonnenten deltar."

Nja, det är ju ett avtal mellan internetleverantören och abonnenten. Det friskriver alltså internetleverantören från skada som abonnenten orsakar, men reglerar inte förhållandet mellan rättighetsinnehavaren och abonnenten. Rättighetsinnehavaren ska fortfarande visa vem som orsakat skadan.

King Grub
2009-03-31, 20:04
Sidan är ju knappast något vidare att ha ändå.

ScT slår dem med hästlängder.

Skulle inte tro det.

#Tracers Name Overall Wins Month stats
SCC SceneAccess 4845
ScT 2217
GFT 1416
HT r 856
TL 648
SiT 553
RBy 482
THS 423
ThB 331
TCS 170
TGB 159
NT 123
TPB 123
ScL 91
ACE 76
CT 67
TD 66
PTM 65
BTv 58
AL 39
TC 36
TV 23
A4N 22
DH 13
TBy 12
RTT 9
ST 7
FTS 6
PT r 5
ScR 4
TiT 4
EZTV 2
BH 1

[DAY STATS] [ SCC: 102, ScT: 49, THB: 38, TL: 18, TB: 12, SiT: 11, TCS: 11TGB: 9, NT: 6, SCHD: 6, RBy: 6, ACE: 3, CT: 3, TD: 3, TV: 2, ST: 2, AL: 2, BTv: 1]

Robert Svensson
2009-03-31, 20:08
Skulle inte tro det.

Text!



Men! *cry*

Aja, där fick jag. Men jag tycker ändå att ScT är bättre. Så det så! :D