handdator

Visa fullständig version : Ang. mat tider och B&H metoden, när man deffar.


Ishie
2009-03-24, 22:07
Har läst någonstans att äta FÖR lite kcal under deff, såväl som FÖR sällan kan va lika dåligt som att inte ligga på kcal underskott alls.. Hur ofta, och hur mycket behöver man äta för att inte ämnesomsättningen skall skjunka?

Sen hör man ju att sin basala energi förbrukning -500kcal är lagom.. Men då kommer ju den uppenbarliga följdfrågan.. Är inte den basala energi förbrukningen lite som BMI? Eftersom den går efter längd/vikt och inte tar hänsyn till hur mycket muskler man har.

En person som väger 85kg muskler torde ju ha högre basal förbränning än någon som väger 85kg å vill deffa bort 15kg fett?

Det här vart säkert konsigt formulerat, men jag är inte så himla insatt :Virro

mikaelj
2009-03-24, 22:18
En person som väger 85kg muskler torde ju ha högre basal förbränning än någon som väger 85kg å vill deffa bort 15kg fett?

Ja, omm allt annat är lika.

Scratch89
2009-03-24, 23:37
Skillnaden är inte jättestor i vila, och försumbar vid aktivitet (är vikten samma kostar det samma att transportera kroppen, oavsett sammansättning).

Ishie
2009-03-24, 23:45
OK, hur ligger det till med första frågan då? Tycker det känns överdrivet att äta 1500kcal fördelat på 8 måltider (varannan timme).. För det blir just inga måltider då.

<edit>Måste sova.. Be back in the morning :)

Scratch89
2009-03-24, 23:48
OK, hur ligger det till med första frågan då? Tycker det känns överdrivet att äta 1500kcal fördelat på 8 måltider (varannan timme).. För det blir just inga måltider då.

<edit>Måste sova.. Be back in the morning :)

ÅTTA måltider? Jisses. Jag går sällan över fyra; oftast tre. Basalförbrukningen kommer inte att minska oavsett om du äter två, tre, fyra, fem eller åtta mål om dagen. Ät det som passar ditt liv. Om du hade tänkt att äta 1500 kcal om dagen så blir det väl lämpligt med 2-3 mål, eller så.

Musselbank
2009-03-24, 23:52
Total förbrukning, alltså basal+all aktivitet, minus 500 kcal ska det vara. Då går du 500 kcal back, vilket kan vara lagom.

Ishie
2009-03-25, 01:09
ÅTTA måltider? Jisses. Jag går sällan över fyra; oftast tre. Basalförbrukningen kommer inte att minska oavsett om du äter två, tre, fyra, fem eller åtta mål om dagen. Ät det som passar ditt liv. Om du hade tänkt att äta 1500 kcal om dagen så blir det väl lämpligt med 2-3 mål, eller så.
Ok, det var det jag undra.. Man har ju hört att kroppen måste ha energi konternuerligt förr att inte ämnesomsättningen skulle bli sämmre.

Kör LCHF så jag tror 3 blir lagom isåfall. Man håller sig mätt rätt bra på fett *popcorn*

Ishie
2009-03-25, 01:17
Total förbrukning, alltså basal+all aktivitet, minus 500 kcal ska det vara. Då går du 500 kcal back, vilket kan vara lagom.

Nu har jag ju ingen muskelmassa som ska fram, bara överflöd med fett som ska bort innan jag Böjar träna. Folk säger ju att man skall bygga först å deffa sen, men jag har inte för avsikt att bygga mig så stor jag kan heller *rolleyes*

Min poäng är, att jag har ingen direkt muskelmassa att förlora :naughty:
Blir i alla en hel del protein från kyckling, makrill, tonfisk etc. Så jag hoppas det ska funka ändå ;)

Anton Fräs
2009-03-25, 01:19
Nu har jag ju ingen muskelmassa som ska fram, bara överflöd med fett som ska bort innan jag Böjar träna. Folk säger ju att man skall bygga först å deffa sen, men jag har inte för avsikt att bygga mig så stor jag kan heller *rolleyes*

Min poäng är, att jag har ingen direkt muskelmassa att förlora :naughty:
Blir i alla en hel del protein från kyckling, makrill, tonfisk etc. Så jag hoppas det ska funka ändå ;)

Gå inte på för hårt bara, inte roligt att börja ursvag på gymet sedan bara för att du gick för hårt ut med bantningen. Been there done that..

Ishie
2009-03-25, 01:26
Point taken.. Svårt att säga hur mycket jag har att tappa, men 70~ utan att se anorektisk ut är nog rimligt. Men jag kör tills jag är nöjd.. Ska på sweden rock i början av juni, men deffen fortsätter nog med största sannorlikhet efter det, då jag inte tror jag kommer "hinna" till målet, oavsett vad målet är.

Har som alla andra mina problem områden, självklart det som släpper sist också ;) Eller ja.. Annars är det ju inget problem :)

Eddie Vedder
2009-03-25, 05:52
Ok, det var det jag undra.. Man har ju hört att kroppen måste ha energi konternuerligt förr att inte ämnesomsättningen skulle bli sämmre.

Ja och det får den ju också.

Det är inte frekvensen av mat genom munnen som avgör utan tillförseln till dina celler.

Kör LCHF så jag tror 3 blir lagom isåfall. Man håller sig mätt rätt bra på fett *popcorn*

Mycket fett ger en långsammare magsäckstömningen så matspjälkningen går sannolikt långsammare på en LCHF-kost än med mer kolhydrater. Alltså kontinuerlig tillförsel av aminosyror tack vare det.:thumbup:

Ishie
2009-03-25, 15:10
Låter kanon det! Diabetes typ 1, så därför jag kör LCHF, så man slipper använda lika mycket insulin. Om jag äter innan jag ska träna brukar jag skippa insulinet helt, vilket kan va ganska skönt. Ligger stabilt ändå efter 1h promenad :)