handdator

Visa fullständig version : Muskler + fundering[NOOB fråga]


göste2009
2009-03-24, 21:02
Mycket snack om att vader är svårt att bygga och jag har även läst här på forumet att några påstod att nacken är extra lätt att bygga(lr liknande)

Gäller det inte samma sak för alla muskler(förutom vaderna)?
eller finns det fler muskler som är sega?
:em::em::em::em::em:

föresten, tro inte att jag ska länka till den tråden där jag läste det om nacken.

Snoken94
2009-03-24, 21:15
Mycket snack om att vader är svårt att bygga och jag har även läst här på forumet att några påstod att nacken är extra lätt att bygga(lr liknande)

Gäller det inte samma sak för alla muskler(förutom vaderna)?
eller finns det fler muskler som är sega?
:em::em::em::em::em:

föresten, tro inte att jag ska länka till den tråden där jag läste det om nacken.

Hmm, noob fråga. Hah, skojja.
Erhm...ifall det gäller alla muskler tror jag nog inte det.
Det är en skillnad mellan att bygga och öka, men jag ökar mycket snabbare med t.ex marklyft än vad knäböj, bröst istället för biceps.

Men jag bygger mycket enklare lats/rygg, biceps än t.ex, axlar?
Axlar får man ha lite tålamod, men det kmr så småningom.

Förstod inte din fråga till fullo, men...hoppas du nöjer dig.
Fråga på mer ifall du inte förstår.

/Snoken

Roosen
2009-03-24, 21:41
Grov nacke får du av hård belastning av den under en längre tid, Tex brottning. Tror det är svårt att bygga en grov nacke enbart av "nackresningar"

saab900
2009-03-25, 01:21
Mycket snack om att vader är svårt att bygga och jag har även läst här på forumet att några påstod att nacken är extra lätt att bygga(lr liknande)

Gäller det inte samma sak för alla muskler(förutom vaderna)?
eller finns det fler muskler som är sega?
:em::em::em::em::em:

föresten, tro inte att jag ska länka till den tråden där jag läste det om nacken.

Jag gör ett försök att kommunicera...

Trapezius, som är de mest framträdande nackmusklerna, baksidan av nacken, har fler receptorer för testosteron än andra muskler i kroppen, och jag vet inte om det är allmänt vedertaget, men det spekuleras i alla fall i att de därför är tacksamma att träna och tillväxer snabbt. Uttrycket "kappmuskelpolisen tar dig" härstammar från en polis som tog en gymmare i förvar och avkrävde blodprov då han hade välutvecklade traps och därför antogs vara dopad. Trapsens form och storlek anser vissa forskare tyder på bruk av otillåtna preparat.

Angående vader har Grub postat ett pek om att proteinsyntesen i vader inte triggas på samma sätt och lika mycket av styrketräning som övriga muskelgrupper. Proteinsyntesen höjs alltså inte lika mycket över de basala nivåerna av styrketräning. Om du betänker att en löprunda på en mil kan innebära 2500 steg med varje ben, med en belastning på kanske 3-6 ggr kroppsvikten. Om man sedan jämför detta med belastningen man får av 4x12 i en stående vadpress på kanske 3 ggr kroppsvikten med båda benen samtidigt, så förstår man att löpningen ger en vida större belastning än styrketränngen. Man kan anta att vaderna växer dåligt av styrketräning helt enkelt därför att de är mycket explosiva och samtidigt uthålliga muskler som är vana vid en mycket större och mer långvarig belastning än de får på gymmet.

Att träna på sig 15 kilo i kroppsvikt är något som automatiskt ger större vader då vikten att släpa runt på kräver att de växer av den vardagliga belastningen. Jag tror att det var Piranha som sade i en tråd om just vadträning att hans vader växte bäst av promenader med lutning på löpbandet.

Tråd om vadträning: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=55737&highlight=proteinsyntes+vader

Tråd om proteinsyntes i vaderna med länk till studien: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117259&highlight=proteinsyntes

Kroppens muskler skiljer sig i fibersammansättning och infästningar för att passa deras användningsområde. Triceps och bröst t ex har använts av människan för att bl a ta emot fall och kasta spjut och behöver därför vara mer explosiva än rygg och biceps, som använts för att klättra och bära saker och därför behöver vara mer uthålliga. Det är ingen slump att kroppens muskler har sina inbördes olikheter, de är en kompromiss av egenskaper som fungerat bäst för människan. De individer som framgångsrikt kunde jaga och klättra i träd var de som klarade av att föra sina gener vidare.

Hoppas att det inte blev för rörigt, jag är trött...

LillSkalman
2009-03-25, 08:21
Trapezius, som är de mest framträdande nackmusklerna, baksidan av nacken, har fler receptorer för testosteron än andra muskler i kroppen, osv...

Sjukt bra inlägg! Måste bara tacka för skitbra och intressant frukostläsning! :bow:

Tolkia
2009-03-25, 09:46
Jag ber att få påminna om att det här inte är tramsavdelningen. (Inlägg raderade.)

Snakebite
2009-03-25, 13:59
Ja, vader borde ju rimligen svara på mer kontinuerlig och ihållande belastning snarare än 4X10 på gymmet 1ggr/v. DEt är nog inte för inte överviktiga/tunga personer ofta har soleus-muskler som stockar :P

-Englund
2009-03-25, 14:24
Hmm, noob fråga. Hah, skojja.
Erhm...ifall det gäller alla muskler tror jag nog inte det.
Det är en skillnad mellan att bygga och öka, men jag ökar mycket snabbare med t.ex marklyft än vad knäböj, bröst istället för biceps.

Men jag bygger mycket enklare lats/rygg, biceps än t.ex, axlar?
Axlar får man ha lite tålamod, men det kmr så småningom.

Förstod inte din fråga till fullo, men...hoppas du nöjer dig.
Fråga på mer ifall du inte förstår.

/Snoken

Är det inte svårt att säga hur lätt du har att utveckla vissa muskelgrupper med tanke på hur lång tid du har tränat för att bygga? Kan vara högst missledande

göste2009
2009-03-26, 14:37
Saab90000 bra där, tack
Sry tolkia.