handdator

Visa fullständig version : Fråga om marklyft


tankz
2009-03-24, 20:41
Hejsan

Jag är lite osäker på marklyft, tekniken och det.

Påvägen upp är det nog inte problem, svankar ryggen och försöker hålla armarna raka så inte min bicep spricker.

Men påvägen ner brukar armarna böjas lite, och får ont i låren för att jag alltid har stången emot benen på vägen ned.

Är det ok att armarna böjs på vägen ner, och att stången glider längs med benen? Får dessutom alltid skavsår på insidan av armen för att den är emot byxorna, men det är ända sättet för annars måste jag stå så smalt med benen.
Även smalbenen får jag ont i ibland, de är helt röda efter några set och låren.
om jag skjuter fram stången påvägen ner så är det ju skit svårt att hålla ryggen sträckt där nere.

Tack för svar

Snoken94
2009-03-24, 21:11
http://www.youtube.com/watch?v=fbHKP7Q_Isc&feature=related
(http://www.youtube.com/watch?v=fbHKP7Q_Isc&feature=related)
Säger allt.

Kolla efter 1min, precis...så bara se hur han gör.
Så tror jag inte du kommer ha så mycket bekymmer med dina marklyft.

/Snoken

Toby Asp
2009-03-24, 21:41
Påvägen upp är det nog inte problem, svankar ryggen och försöker hålla armarna raka så inte min bicep spricker.

Men påvägen ner brukar armarna böjas lite, och får ont i låren för att jag alltid har stången emot benen på vägen ned.

Är det ok att armarna böjs på vägen ner, och att stången glider längs med benen?

Fattar inte riktigt hur du böjer armarna. Drar du stången uppåt på nervägen eller. Det är ingen curl du ska göra. Varken på väg upp eller ner.

Cidersson
2009-03-24, 22:36
Jag förstår heller inte hur armarna kan "böjas". De är väl raka genom hela övningen? Om man som nämns ovan inte försöker sig på att curla stången, vilket å andra sidan kan vara väldigt hedersamt med tanke på vilka vikter man brukar köra mark på :)

Dreas
2009-03-24, 22:46
Ryggen ska vara rak när du marklyfter, ifall du svankar påstår du så tror jag det hela löser sig då det blir mer vikt, brukar fixa sig rätt snabbt då man slänger på lite vikt.

Jag har börjat med att släppa stången kontrollerat efter varje rep, finns en tråd om det hela någonstans, tycker det blir bra mycket jobbigare kan tilläggas.

Scratch89
2009-03-24, 23:29
Du får tänka på att när du ska gå ner med vikten igen är det röven som ska bak först, och sedan ska knäna böjas. I den ordningen, och inte omvänt. Det är inte ovanligt att man ser folk som marklyfter som stelopererade, och det ser rent skadligt ut.

Upp med vikten, när du ska ner så fäller du i höften (bak med röven), håll ryggen rak, och när du kommer ner med stången till knähöjd så böjer du i knät.