handdator

Visa fullständig version : Skatterätt, försäljning av onoterade aktier


KyokushinJohan
2009-03-24, 20:27
Finns det kanske någon som kan det här med skatterätt här?
Om jag under året har gjort en försäljning av aktier i ett fåmansbolag dvs. onoterade aktier och i och med den affären gått med förlust. Finns det då någon möjlighet att få tillbaks pengar på skatten, som om det skulle ha varit börsnoterade aktier? Det verkar helt omöjligt att hitta den infon någonstans.

jakke
2009-03-24, 21:28
Finns det kanske någon som kan det här med skatterätt här?
Om jag under året har gjort en försäljning av aktier i ett fåmansbolag dvs. onoterade aktier och i och med den affären gått med förlust. Finns det då någon möjlighet att få tillbaks pengar på skatten, som om det skulle ha varit börsnoterade aktier? Det verkar helt omöjligt att hitta den infon någonstans.

Varför skulle det inte vara samma regler?

Backe
2009-03-24, 22:26
Finns det kanske någon som kan det här med skatterätt här?
Om jag under året har gjort en försäljning av aktier i ett fåmansbolag dvs. onoterade aktier och i och med den affären gått med förlust. Finns det då någon möjlighet att få tillbaks pengar på skatten, som om det skulle ha varit börsnoterade aktier? Det verkar helt omöjligt att hitta den infon någonstans.

Avdragsrätten för onoterade aktier skiljer sig något från avdragsrätten på noterade aktier, förluster får dras av till 5/6 mot vinster på onoterade andelar alternativt med 70%. Reglerna finns i 48 kap. 19-24 §§ Inkomstskattelagen (1999:1229)..

Hittar du ingen lättförståelig info på skatteverkets sida kan du istället gå till deras handledning för personbeskattning:Handledning (http://www.skatteverket.se/download/18.58a1634211f85df4dce80005518/30127.pdf)