handdator

Visa fullständig version : Fiskolja - före eller efter morgonträning?


Smilla
2003-07-31, 08:23
Har hittills tagit mitt omega-3 före morgonpromenaden, men läste i Pauluns bok Allt om fettbränning att om man verkligen vill bränna fett under morgonpasset ska man ta fettet efteråt... kan någon tipsa mig om HUR jag ska göra?

/S

Grahn
2003-07-31, 08:25
Tror inte det spelar så stor roll då systemet för fett inte direkt är snabbt, själv tar jag fiskoljan innan jag lägger mig.

William
2003-07-31, 10:02
Många tar fiskoljan innan för att trigga igång fettförbränningen men som Grahn säger så tar det lång tid för kroppen att anpassa sig till ett fettintag som ökar fettförbränningen.

Mitt förslag är att du tar det utspritt under dagen tillsammans med måltiderna efter morgonpromenaden.

Mvh William

Smilla
2003-07-31, 11:28
Har läst att optimalt intag är mellan 5-10 gram fiskolja per dygn. Jag har tagit ca 6 gram i ett par månader. Nu läser jag i Kim Justins bok Fitness för honom att man bara ska ta 0.05 gram per kilo kroppsvikt. Det betyder att jag har ätid DUBBELT så mycket som jag ska? Totalt, inklusive 6 gram omega-3 har jag intagit ca 10-15E% fett per dygn. Är det för mycket? Jag har svårt att hitta rätt dosering, och jag verkar inte gå varken upp eller ner i fettprocent... Hjälp!

Grahn
2003-07-31, 11:30
Fiskolja är nyttigt men inte kommer enbart det att påverka din fettprocent nämnvärt inte.

Smilla
2003-07-31, 11:50
Jag har ett stillasittande jobb.
Morgontränar med snittpuls på 120 i 90 minuter.
Äter 6 mål om dagen
Eftermiddagstränar med styrka 3 gånger/vecka och distanslöpning 3 gånger i veckan (inför Lidingöloppet).
Behöver gå ner ca 3 kilo för för min "optimala" löparvikt och då förslagsvis i fett.

Tips?

William
2003-07-31, 12:01
Originally posted by Smilla
Har läst att optimalt intag är mellan 5-10 gram fiskolja per dygn. Jag har tagit ca 6 gram i ett par månader. Nu läser jag i Kim Justins bok Fitness för honom att man bara ska ta 0.05 gram per kilo kroppsvikt. Det betyder att jag har ätid DUBBELT så mycket som jag ska? Totalt, inklusive 6 gram omega-3 har jag intagit ca 10-15E% fett per dygn. Är det för mycket? Jag har svårt att hitta rätt dosering, och jag verkar inte gå varken upp eller ner i fettprocent... Hjälp!

10-15 E% fett är i minsta lagettycker jag, speciellt om målet är att bli bra som löpare. Ett tips för ökad förbränning är att du ökar fettintaget till 25 E%. Minska samtidigt kolhydraterna till ca 45 E% och öka proteinintaget till 30 E%. Testa och se vad som händer.

Mvh William

z_bumbi
2003-07-31, 12:16
Originally posted by Smilla
Tips?

Och du äter idag hur mycket ? Väger ? Tränat hur länge ? Fördelning mellan protein, fett, kolhydrater (Om du har räknat ut det.) ?

Smilla
2003-07-31, 12:49
Jag äter mellan 1300 och 1500 kalorier om dagen, fördelat på ca 15% fett, ca 50% protein och 35% kolhydrater.

King Grub
2003-07-31, 13:14
Originally posted by Smilla
Jag äter mellan 1300 och 1500 kalorier om dagen, fördelat på ca 15% fett, ca 50% protein och 35% kolhydrater.

Hur kan du träna effektivt inför ett långlopp på den dieten?

Smilla
2003-08-05, 11:20
Ahh, intaget jag nämnde är det jag äter under dieten (nu när jag vill bli av med de två sista fettkilona). När jag tränar inför långlopp äter jag mer kolhydrater i form av brunt ris och frukt. Då blir det totala intaget ca 1800-2000 kalorier om dagen och E% fördelningen så här: 10% fett 40% kolhydrater och 50% protein.

Slartibartfast
2003-08-05, 12:28
Vad kostar en flaska fiskolja? Är det någon skillnad vilken typ man tar?

no1fitness
2003-08-06, 09:15
Originally posted by Smilla
Ahh, intaget jag nämnde är det jag äter under dieten (nu när jag vill bli av med de två sista fettkilona). När jag tränar inför långlopp äter jag mer kolhydrater i form av brunt ris och frukt. Då blir det totala intaget ca 1800-2000 kalorier om dagen och E% fördelningen så här: 10% fett 40% kolhydrater och 50% protein.

Jag räknar med att du är tjej om du har levt på 1500 kcal. Men även om du vill bli av med fett måste du ÄTA fett !! Tycker du ska lägga dig på 15-20 % fett när du vill minska i kroppsfett och tex 40 % protein och 40 % kolhydrater eftersom du springer mycket...Hur mycket väger du och hur lång är du ? Jag tror inte styrketräningen ger nåt stort resultat om du går på svältdiet...;)

Lycka till i loppet !:kickass:

Smilla
2003-08-14, 20:43
Tack för E% tipset :-) Jag är 168cm och väger 57-58. Skulle vilja väga 55 (för optimalt löpar-BMI) - men vill inte tappa muskler...
/S

Mathias Blomberg
2003-08-20, 06:25
Tycker du bör blanda fett. Kör inte bara omega 3 utan även omega 6 och 9. Du kan alltid göra en blandning själv

1dl omega 3
1dl olivolja
1dl solrosolja
1dl tistelolja

JAg tror på variation med det mesta, inte bara med träningen utan även med maten och tillskotten för snabbare resultat. Kroppen har en otrolig förmåg aatt anpassa sig efter det rådande förhållandet, och det går ofta snabbare än man tror.

Om du deffar och äter en fettsnål kost, vilket jag inte tror är det bästa för de flesta då fettet är behövligt, och troligen bättre än kolhydraterna, ta då 1 tesked oljeblandning till var mål mat förrutom det efter träningen.

Böand ainte heller snabba kolhydrater med fett, resultaten blir så mycket bättre om man försöker begränsa kosten till antingen fett + protein eller kolhydrater + protein. Själv gilalr jag detta på diet

frukost, mål efter träningen, lunch och middag = kolhydrater + protein

Mellanmål(3-4st) fett + protein. Exempelvis sallad, olja och protein(sallad innehåller mycket lite kolhydrater till dess vikt /100gram).

Såp jag hade tagit fettet i proteindrinkarna, utan kolhydrater(int eden efter träningen), sen innan läggdags med protein(gärna fast föda som t.ex. fisk, kött då detta tar längre tid att bryta ner vilket är en födel under nattetid).