handdator

Visa fullständig version : Konditionen ska upp !


Snoken94
2009-03-24, 20:21
ehallå...
Har ett väldigt stort problem, jag har styrke tränat i flera månader nu. (5-7)
Och jag cyklar alltid ett 20mins pass för jag och min bror ska deffa till sommaren.
Men det är ju klart att idrotten i skolan kmr snart i sommaren, springa "slingan", 2 varv...1 varv är 2,5km. (5km totala loppet)

Förra året gjorde jag det på 16min, är faktiskt stolt för jag väger typ 92kg.
Iaf, under denna hela tiden så har jag förlorat min kondition, för jag var ute och sprang mycket förr innan gymmet kom.


Slingan (5km) förr o nu.

Förr: 16,1min med 1 snabb paus emellan varje varv. (10-30sek max)
Nu: 19,3min med 2-3 snabba pauser emellan varven. (10-20sek max)

Alltså, jag behöver att öka min kondition.
Är det bästa sättet att pressa sig så långt man kan flera ggr, tills man klarar det bättre o bättre. Normal takt då.
Eller är det bättre med intervaller? att springa 2min i normal takt, sedan 1min i högfart och göra om och om så.

Uppskattar all hjälp man kan få.
BTW: Jag har precis börjat springa igen, ska springa de nästa 2mån kanske, för sen i sommaren så blir det test.
Borde kunna få upp kondisen på den tiden, iaf förbättra.

/Snoken

rockafellah
2009-03-24, 20:41
För uthållighet ska du bara springa och springa!
För syreupptagning ska du köra intervaller med jogging som vila!

Snoken94
2009-03-24, 20:48
För uthållighet ska du bara springa och springa!
För syreupptagning ska du köra intervaller med jogging som vila!

Okej, makes sense :D
Önska jag bara kunde komma på det själv istället för skriva en hel sida om 2 frågor.
Men ibland kan det hända att man behöver lite visdom från kolozzeum :P

Tack för att du svara.
/Snoken

qwer
2009-03-24, 20:55
Om du har klarat 5 km på 16 minuter inkl "paus" vid en vikt av 92kg så tycker jag att du ska hålla dig vid samma konditionsträning som du gjorde då, för den verkade fungera rätt bra.

Exhale_
2009-03-24, 20:56
Här kan du läsa lite mer info:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=126721&highlight=konditionen

Finns även en nybörjarguide på http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=294

MasterChief
2009-03-24, 20:57
ehallå...
Har ett väldigt stort problem, jag har styrke tränat i flera månader nu. (5-7)
Och jag cyklar alltid ett 20mins pass för jag och min bror ska deffa till sommaren.
Men det är ju klart att idrotten i skolan kmr snart i sommaren, springa "slingan", 2 varv...1 varv är 2,5km. (5km totala loppet)

Förra året gjorde jag det på 16min, är faktiskt stolt för jag väger typ 92kg.
Iaf, under denna hela tiden så har jag förlorat min kondition, för jag var ute och sprang mycket förr innan gymmet kom.


Slingan (5km) förr o nu.

Förr: 16,1min med 1 snabb paus emellan varje varv. (10-30sek max)
Nu: 19,3min med 2-3 snabba pauser emellan varven. (10-20sek max)

Alltså, jag behöver att öka min kondition.
Är det bästa sättet att pressa sig så långt man kan flera ggr, tills man klarar det bättre o bättre. Normal takt då.
Eller är det bättre med intervaller? att springa 2min i normal takt, sedan 1min i högfart och göra om och om så.

Uppskattar all hjälp man kan få.
BTW: Jag har precis börjat springa igen, ska springa de nästa 2mån kanske, för sen i sommaren så blir det test.
Borde kunna få upp kondisen på den tiden, iaf förbättra.

/Snoken

5km på 16,1? Det är Sverigeelit på den farten och du är nog den snabbaste över 90kg i hela Europa.

Snoken94
2009-03-24, 21:21
5km på 16,1? Det är Sverigeelit på den farten och du är nog den snabbaste över 90kg i hela Europa.

Okej då, jag väger nu...över 90kg, just då..vägde jag kanske runt 70-80, alltså, det är längesen.

Känner mig också ganska stolt över att vara sverigeelit :D haha

*Exhale, tackar för dina länkar där, speciellt den första där.
Ska ta det dära 6 veckors testet, fast börja på dubbelt för att jag kan ju springa 4 min utan problem, så det blir hälften, 3 veckors träning.

Hoppas man kan öka med någon minut eller mer.

Har fått det jag söker utav denna tråden, tacktill alla.

/Snoken

Marcs
2009-03-24, 21:21
För att bli snabbare så måste du köra mjölksyraträning. Intervaller av olika dess slag, 200-400-800-1000m eller vilken distans som helst, med fullt ös på dessa och stillastående/aktiv vila. Vilotiden beror på distansen på intervallerna och vad just du vill få ut av dem den dagen.


Sen en fråga bara, om du har sprungit 5km på 16.1 min så bör du fasiken veta hur du blev så bra?! Jag betvivlar att banan du springer är 2.5km. För det första, en kille som väger runt 70-80 pannor och är 14 år som springer 5 km på 16.1 min är osannolikt. För det andra, om du gjort 5 km på 16.1 min så bör du på något sätt ha tagit dig dit, och det med brutal träning, för om du så har gener för löpning så springer du då inte 5 km på 16.1 min utan att träna riktigt hårt.

rockafellah
2009-03-24, 21:25
5km på 16,1? Det är Sverigeelit på den farten och du är nog den snabbaste över 90kg i hela Europa.

När jag tänker efter så håller jag med fan. 19min är inte dåligt heller, håll samma takt och det är 38min/milen. Säker på att du springer 5km?:)

Snoken94
2009-03-24, 21:26
För att bli snabbare så måste du köra mjölksyraträning. Intervaller av olika dess slag, 200-400-800-1000m eller vilken distans som helst, med fullt ös på dessa och stillastående/aktiv vila. Vilotiden beror på distansen på intervallerna och vad just du vill få ut av dem den dagen.


Sen en fråga bara, om du har sprungit 5km på 16.1 min så bör du fasiken veta hur du blev så bra?! Jag betvivlar att banan du springer är 2.5km. För det första, en kille som väger runt 70-80 pannor och är 14 år som springer 5 km på 16.1 min är osannolikt. För det andra, om du gjort 5 km på 16.1 min så bör du på något sätt ha tagit dig dit, och det med brutal träning, för om du så har gener för löpning så springer du då inte 5 km på 16.1 min utan att träna riktigt hårt.

Alltså, jag är inte 100% säker helt ärligt, ni kan tro jag är helt dum ihuvudet.
Men det kan vara lite mindre, alltså antalet km, vet faktiskt inte.
Ska ta reda, måste läsa hela den planschen som finns där vid skogen, bara jag inte läste fel och 1 varv var typ 1,25km och 2 varv var 2,5km.
Då blir man ju bara mer deprimerad, 19min på 2,5km borde väl vara riktigt illa isf.

Ska ta reda på det !

/Snoken

Marcs
2009-03-24, 21:31
Alltså, jag är inte 100% säker helt ärligt, ni kan tro jag är helt dum ihuvudet.
Men det kan vara lite mindre, alltså antalet km, vet faktiskt inte.
Ska ta reda, måste läsa hela den planschen som finns där vid skogen, bara jag inte läste fel och 1 varv var typ 1,25km och 2 varv var 2,5km.
Då blir man ju bara mer deprimerad, 19min på 2,5km borde väl vara riktigt illa isf.

Ska ta reda på det !

/Snoken

Okej, ja man kan se fel väldigt lätt ibland!:) Men annars så kan det vara så att de inte varit noga med mätningen. Men om det så skulle vara 2.5 km totalt så är det inte fyskam o va under 20 min iaf, du har ju inte tränat på ett tag och kondition är färskvara så de hette duga! Men man kommer igång rätt snabbt, sen så väger du ju 10-20 kg mer också så de gör en hel del!:)

Lycka till iallafall!:thumbup:

Mvh Marcs

Snoken94
2009-03-24, 21:38
Okej, ja man kan se fel väldigt lätt ibland!:) Men annars så kan det vara så att de inte varit noga med mätningen. Men om det så skulle vara 2.5 km totalt så är det inte fyskam o va under 20 min iaf, du har ju inte tränat på ett tag och kondition är färskvara så de hette duga! Men man kommer igång rätt snabbt, sen så väger du ju 10-20 kg mer också så de gör en hel del!:)

Lycka till iallafall!:thumbup:

Mvh Marcs

Mmm tack. Jag ska ju deffa ner mig några kilon också, kan ju alltid lätta lite, kanske jag inte känner mig som någon fotbolls nörd som väger 50kg, men men :D
Löpning är något som skulle sitta fint med ett bra betyg i idrotten, som höjdhopp, not my thing xD Vår lärare har ganska högra krav, typ runt 17-20min är godkänt, 14-17min är VG, MVG är ju under 14.

Fuskigt o se en klasskamrat som väger typ 50kg och tar den slingan på typ 12min.

Men jag ska kämpa på, och inte ge upp.
Tack alla,
/Snoken.

Marcs
2009-03-24, 21:43
Mmm tack. Jag ska ju deffa ner mig några kilon också, kan ju alltid lätta lite, kanske jag inte känner mig som någon fotbolls nörd som väger 50kg, men men :D
Löpning är något som skulle sitta fint med ett bra betyg i idrotten, som höjdhopp, not my thing xD Vår lärare har ganska högra krav, typ runt 17-20min är godkänt, 14-17min är VG, MVG är ju under 14.

Fuskigt o se en klasskamrat som väger typ 50kg och tar den slingan på typ 12min.

Men jag ska kämpa på, och inte ge upp.
Tack alla,
/Snoken.

Får hoppas på ett bra betyg då!:) Jag kan säga direkt att om din kompis springer den slingan på 12 min så är det garanterat inte 5 km utan 2.5 km! Annars skulle de va världsrekordtid*screwy*

Så nu får du ta dig under 14, lär ju bättra på ditt pers, kör 200 och 500 m intervaller. Börja med 5 st 200m och öka allt eftersom till 10 st, med 30-90 sek vila mellan varje, beroende på om du vill fokusera på fart och kraft eller uthållighet. 500 m intervallerna kan du börja med en 2-3 st och öka till 5-6 när det känns bättre. Även här kan vilan variera kraftigt men jag skulle säga att runt 90-120 sek är bra i början, kanske till o med lite till

Snoken94
2009-03-24, 21:50
Får hoppas på ett bra betyg då!:) Jag kan säga direkt att om din kompis springer den slingan på 12 min så är det garanterat inte 5 km utan 2.5 km! Annars skulle de va världsrekordtid*screwy*

Så nu får du ta dig under 14, lär ju bättra på ditt pers, kör 200 och 500 m intervaller. Börja med 5 st 200m och öka allt eftersom till 10 st, med 30-90 sek vila mellan varje, beroende på om du vill fokusera på fart och kraft eller uthållighet. 500 m intervallerna kan du börja med en 2-3 st och öka till 5-6 när det känns bättre. Även här kan vilan variera kraftigt men jag skulle säga att runt 90-120 sek är bra i början, kanske till o med lite till

Det klart det är bra med kraft o fart, men det jag satsar på är uthålligheten,
tempot o farten har jag, kan bara inte hålla det tempot jätte länge :P

"The great big problem" kan man säg, det är det jag ska arbeta på nu.
Ska tänka på den intervall testet du förklarade, annars såg jag en intressant sak här postad här på kolo:

Vecka 1.
Gå/spring-pass, 2-3 gånger i veckan.
30 minuters träning. Snabb promenad med 5 spring-intervaller a´ 2 minuter.
Gör så här: Värm upp genom att gå snabbt i ca 10 minuter. Spring sedan ca 2 minuter, promenera 2 minuter, spring 2 minuter, osv. Avsluta med att gå snabbt i 10 minuter. Stretcha när du kommer hem

Vecka 2-3.
Gå/spring-pass, 2-3 gånger i veckan
30 minuters träning. Snabb promenad med 4 löpintervaller a´ 4 minuter.
Gör så här: Värm upp genom att gå snabbt i 10 minuter. Spring sedan 4 minuter, promenera 2 minuter, spring 4 minuter, osv. Avsluta genom att gå 5 minuter

Vecka 4-5.
Spring/gå-pass, 2-3 gånger i veckan
30 minuters träning. Jogging 3x8 min med två korta promenadavsnitt inlagda som avlastning.
Gör så här: Värm upp genom att gå snabbt i 5 minuter. Spring sedan 3 omgångar på 8 minuter, med 2 minuters promenad mellan löpintervallerna. Avsluta med 5 minuters promenad innan du stretchar.

Vecka 6.
Springpass med promenad som uppvarvning och nedvarvning, 2-3 gånger i veckan.
30 minuters träning. Ca 20 minuters sammanhängande löpning, plus 5 minuters promenad som uppvärmning och 5 minuters promenad som avslutning. Stretcha.

/Limannen

Cilia
2009-03-24, 22:23
Fuskigt o se en klasskamrat som väger typ 50kg och tar den slingan på typ 12min.
Har du klasskompisar som springer 5 km på 12 min? Det är galet. Hur gamla är ni och är det ett friidrottsgymnasie ni går i?

nysan
2009-03-24, 22:35
Den sträckan på 12 min? Jag skulle tro att ni snarare springer 2.5km istället för 5km om jag ska vara ärlig...

snill1
2009-03-24, 22:40
5 km på 20 minuter är mitt rekord och jag har sprungit och tränat kondition länge! Ett bra sätt att att köra ungefär varannan dag (ibland 2 dagars vila) ta ett löpband på gymmet spring 5 km och försök tävla med dig själv bättra på din tid hela tiden, kommer gå fort neråt i tiderna! Variera detta med att springa slött tempo längre distanser och intervaller (dvs springa 2 min högt tempo, vila, 2 min högt tempo) Jag lovar du kommer ser resultat snabbt!

Lycka till!

Player
2009-03-24, 22:41
Lär förmodligen vara en variant av det klassiska "Cooper-testet", 3 km löpning. Är väl egentligen 12 minuters löpning med längsta möjliga distans som är Cooper-testet, men brukar kallas så inom skolväsendet.

BengtBurk
2009-03-24, 23:10
Annars kan du änvända dig av denna sida för att räkna ut hur lång slingan är http://www.iform.se/polopoly.jsp?d=1806&a=12358

Snoken94
2009-03-25, 07:40
Lär förmodligen vara en variant av det klassiska "Cooper-testet", 3 km löpning. Är väl egentligen 12 minuters löpning med längsta möjliga distans som är Cooper-testet, men brukar kallas så inom skolväsendet.

Där sa du något rätt.
Och ja, det är 2,7km.

5km på 16min :D tänkte nog lite konstigt där

/SNoken

kjell33
2009-03-25, 07:56
Världsrekordet på 5000m bana är 12:37,35 så det du skriver låter helt galet.

Hazem
2009-03-25, 17:42
Jag tror inte det är nägon mening att köra intervaller.Utan ta 2 varv på slingan eller spring samma distans på nåt annat ställe,alltså 5 km,2.5 km eller vad den nu är.Träna på den distansen du vill bli bra på och spring den så snabbt som du orkar.