handdator

Visa fullständig version : salt


Diana
2003-07-31, 08:12
bara en liten fundering...
ungf. hur lång tid tar det, efter att mankäkat en (mkt)salt måltid, för saltet att binda vatten och orsaka "svullnad"? under huden och hur snabbt försvinner de..?
nån som vet?

LunaSpice
2003-07-31, 08:46
Originally posted by Diana
bara en liten fundering...
ungf. hur lång tid tar det, efter att mankäkat en (mkt)salt måltid, för saltet att binda vatten och orsaka "svullnad"? under huden och hur snabbt försvinner de..?
nån som vet?

Svullnaden du syftar på kallas ödem. Detta sker när vätska tar sig ut i vävnader, antingen som du beskriver...med hjälp av salter vilket pga naturens lagar drar med sig vatten, det kan också ske pga inflammatoriska processer som ökar genomsläppligheten av blod (därmed också vätska) ut i vävnader (den specifika inflammerade delen såklart) vilket ökar de immunologiska cellernas effekt.

Hur lång tid det tar för saltet att absorberas ut i vävnader är svårt att säga. Detta beror dels på hur mkt vätska du har i blodet/vävnaderna, hur stor absorptionsförmåga du har i tarmen mm. Hur lång tid tar innan det försvinner beror bl.a. på hur stort ödem man får, vätske/salthomeostasen och även njurarnas förmåga att reglera salt/vätskehalten.

Klurig fråga då detta är extremt individuellt. :)

Diana
2003-07-31, 08:59
ahaa ere så mkt som spelar in... men va tror du skulle ligga närmast ungf. 10min eller 10 timmar..ca?
tack för svaret förresten!

LunaSpice
2003-07-31, 09:01
Originally posted by Diana
ahaa ere så mkt som spelar in... men va tror du skulle ligga närmast ungf. 10min eller 10 timmar..ca?
tack för svaret förresten!

Eehr...10 min. isf :) (shit sån jämförelse) Eftersom vattnet absorberas förhållandevis snabbt så följer saltet med och tvärtom.
Mitt tips är att INTE äta extremt salt mat så slipper du bekymret.

Diana
2003-07-31, 14:41
heh..ok va de så pass..vat du ungefär hur lång tid de tar saltet att lämna kroppen o de bundna vattnet att bli "obundet" igen? har för mej ja hört att de går fortare att bli av me om man tränar hårt så man svettas mkt eller blandar ja ihop de me den svullnad man kan känna om man käkar mkt kolisar? saltet kansk inte påverkas av träning på samma sätt..?

Ozz
2003-07-31, 19:14
Svettas du så svettas du ju ut både salt och vatten så det går nog fortare om du svettas, ja.

King Grub
2003-07-31, 19:40
Över en natt brukar det försvinna för mig i alla fall. Man kan gå och lägga sig med svullna fötter, där inte en sena syns, efter en kräftskiva t ex med salt mat i överflöd, men efter en natt som man tillbringar med att springa och skvätta stup i kvarten, vaknar med med nydeffade fötter igen.

Diana
2003-07-31, 20:15
ajuuste man svettas ju salt oxå,, hehe,där vare min tankeverksamhet som går på sparlåga i sommarhettan-
fan då ja som vant mej me salt mat
:insane: så nu smakar lite salt nästan inget alls så ja måsta salta o krydda som en galning för de ska bli gott juuh!
nydeffade fötter:D de va nått nytt..