handdator

Visa fullständig version : Ordning på omfångsminskning?


Lellan
2009-03-24, 18:39
Av ren nyfikenhet, finns det ngn sätt att förutsäga el påverka varifrån fettet tas vid viktnedgång? (nej, inte punktförbränning exakt - men jag har tex för mig att bukfett vill rymma hellre vid konditionsträning, el hiit, jämfört med enbart kalorirestriktion men kan ha fel).

Jag skulle lätt vilja beordra hullet att stanna kvar på vissa ställen och smälta bort på andra... (den var ny va, jag måste va unik.. *rolleyes*;))

(Förväntar mig ganska nedslående svar iofs haha..)

Rah
2009-03-24, 18:45
Det spelar ingen roll hur energiunderskottet uppstår. Punktförbränning fungerar inte oavsett vilken träningsform eller diet som används.

Förutom generella tendenser hos män respektive kvinnor kan man inte heller förutsäga var fett kommer att tas ifrån. Enda sättet att förutsäga borde vara observationer vid tidigare viktuppgångar och viktnedgångar.

Lellan
2009-03-24, 20:15
Jo, jag vet ju det, egentligen, men tycker inte att jag känner igen att det tas mer från rumpan än brösten vilket sker nu, men å andra sidan hade jag inte lika mkt rumpa förr. Dessutom har jag fött barn, förr så minskade midjan markant vid nedgång men nu står den still i flera kg.

Så noga är det ju inte, men inre bukfett hade jag iaf för mig att jag läst att cardio bet bättre på. Har iofs starkare mage än förr så kan va sånt med.

(å ena sida å andra sidan bla blaa.... :Virro)

King Grub
2009-03-24, 20:56
Det är högst individuellt och beror på genetiska skillnader i fettomsättningen och hormonell påverkan. Den senare faktorn kan förändras ordentligt genom livet.

Och punktförbränning fungerar, men det handlar om så liten effekt att den praktiska påverkan blir icke märkbar.

Eddie Vedder
2009-03-24, 21:20
Så noga är det ju inte, men inre bukfett hade jag iaf för mig att jag läst att cardio bet bättre på. Har iofs starkare mage än förr så kan va sånt med.


Ja det stämmer, konditionsträning förefaller ha en gynnsam effekt på fettdistributionen och minska just den viscerala bukfetman.

Angående just den fetman så ökar risken om man är väldigt inaktiv och röker t.ex. Att ett högt fruktosintag skulle kunna vara en ökad riskfaktor tror jag nog inte är otänkbart heller.

Dessutom får kvinnor i högre grad android ("manlig") fettansamling efter menopausen. Det innebär alltså mer av den hälsofarliga bukfettsansamlingen.

Lellan
2009-03-24, 21:26
Tack Eddie och Gruben! Visste väl att jag läst det där om inre bukfetma ngnstans. :)

När räknas ett fruktosintag som "högt"? Risk om man äter ren frukt?

Ingen rökare, väldigt inaktiv tror jag inte att jag är. Och jag är definitivt inte i ngn menopaus... ffs.. :D

Men det känns som om magen blev annorlunda efter att ha fått barn, när jag är avslappnad så ser magmusklerna (ja man ser inte själva musklerna, men ni fattar kanske iaf) ut lite som när man tränat dem fel.. typ att de inte dras in mot ryggraden utan som bukstöd "utåt". Eller så har jag kikat för djupt i spegeln.

King Grub
2009-03-24, 21:29
När räknas ett fruktosintag som "högt"? Risk om man äter ren frukt?

Nej. Allmänna rekommendationer för sockerintag är att max 10% av energin bör komma från raffinerat socker, och då ingår inte naturell frukt i den siffran. Det finns inga övre rekommendationer där.

Lellan
2009-03-24, 21:34
Nej. Allmänna rekommendationer för sockerintag är att max 10% av energin bör komma från raffinerat socker, och då ingår inte naturell frukt i den siffran. Det finns inga övre rekommendationer där.

Ok, tack. Det ni skriver låter faktiskt bekant, ha överseende med ringrostig Lella.. :em:

Å tack för snabba svar! :thumbup: