handdator

Visa fullständig version : Hur många set bör man köra för lågrep?


tankz
2009-03-24, 18:08
Tja.

Jag undrar hur många set man bör köra om man kör lågrep, jag har sett en del som säger att man måste köra många set om man kör lågrep för att komma upp i en anständig volym..

Jag hade tänkt att periodisera och köra 2 veckor 4-6 reps och 2 veckor 8-12 reps, och kör oftast 4 set i varje övning, 2,3,5 i någon enstaka.

Bör jag köra lika många set både när de är 4-6 reps som när de är 8-12 eller?

JohnRick
2009-03-24, 18:18
En totalvolym på mellan 20-50 repetitioner per muskelgrupp och tillfälle är väl de allmänna rekommendationerna. Sedan får det ju givetvis modifieras utifrån frekvens.

mangs
2009-03-24, 18:45
Man måste även tänka på att 10 set med 5-reppare sliter en hel del mer på kroppen än 5 set med 10-reppare om man kör på motsvarande högre vikter i 5-reppare alltså. Man måste se till helheten för att se hur många set man skall köra. Jag kommer så gott som alltid upp i lägre reps totalt när jag kör lågreps-träning eftersom volymen blir för hög annars. Jag siktar dock inte på maximal styrkeutveckling. Utan en kombination av styrka och muskelbygge.

krellik
2009-03-24, 20:47
Så många som det behövs för att man ska vara starkare nästa gång man kör samma övning i gymmet.