handdator

Visa fullständig version : 2 styrkepass samma dag produktivt?


mangs
2009-03-24, 18:07
Håller på att jobba mig tillbaka på gymmet vilket idag resulterat i två skilda styrkepass. På morgonen körde jag rygg och nu på eftermiddag, bröst, axlar, ben och triceps.

Det intressanta är att mitt andra pass kändes oväntat bra. Förra gången jag körde bröst var något av en besvikelse men idag kändea jag mycket starkare pga att jag hade en annan stabilitet i kroppen. Jag har upplevt liknande förr när jag kört övningar som bänkpress dagen efter ett ryggpass, att stabiliteten som uppstår i ryggen gör att pressarna känns enklare.

Kan det vara som så att man i perioder kan uppnå bättre resultat genom att köra flera styrkepass på samma dag?

Vill ju egentligen köra 3-splitt 2 ggr i veckan men har svårt att hinna med. Genom att köra dubbla pass kanske 1-2 ggr i veckan tror jag det blir lättare att hinna med frågan är bara hur kroppen reagerar då jag dessutom ligger på ett kcal-underskott och varit mindre aktiv på slutet. Det blir ju inte direkt mjukstart om man säger så. Finns det någon forskning gjord i ämnet? Jaginbilalr mig att man inte böra köra maxvikter i ffa de tunga basövningar på alla dessa passen då man snarare bryter ned än bygger upp.

Toby Asp
2009-03-24, 21:53
Jag skulle inte köra mark på morgonen och sen böj på eftermiddagen. Men du kanske inte kör marklyft. Annars skulle man väl kunna flytta ben till morgonpasset om tid finns.

Och känns det bra, som du säger att det gör, så kör på.

Att fylla på med kolhydrater direkt efter första passet blir kanske ännu viktigare dock.

Pudzianovski
2009-03-25, 12:10
Jag har för mig att det enligt forskning ska funka rätt bra. Men då kanske uppdelat lite lättare. Biceps morgon och triceps kväll t. ex. De ska höja hormonnivåerna eller något genom två pass på dett sättet. Har för mig det diskuterats här förr. Nackdelen är väl att det sliter på kroppen vilket gör att man inte bör träna så en längre tid. Ett högst ovetenskapligt svar. :thumbup:

Att börja med detta efter en period vila känns inte speciellt sunt kan jag tycka.

Mourten
2009-03-25, 12:19
Ligger du på en hög nivå, känner din kropp bra och har en kropp som tål mkt stryk tror inte jag de är några konstigheter. Min plan är om några år att också börja köra dubbelpass!

Mats J
2009-06-22, 13:05
Jag kör just nu "en gammal goding" som jag använder ibland under deffar. Ligger på kcal minus alla dagar i veckan utom 2 - under dessa två dagar kör jag dubbla styrkepass och laddar in rejält med mat. Funkar svinbra.

Har testat lite olika varianter och för deff tycker jag helkropps pass funkar bäst. Dvs. blir 2 helkroppspass per träningsdag.

ARMSTARK
2009-06-22, 14:41
Jag kör just nu "en gammal goding" som jag använder ibland under deffar. Ligger på kcal minus alla dagar i veckan utom 2 - under dessa två dagar kör jag dubbla styrkepass och laddar in rejält med mat. Funkar svinbra.

Har testat lite olika varianter och för deff tycker jag helkropps pass funkar bäst. Dvs. blir 2 helkroppspass per träningsdag.

Ett stycke överträning beställt, tackar!
Tror inte det är deff du upplever, tror snarare att du tynar bort och upplever det som att du blir deffad.

Rahf
2009-06-22, 14:50
Mina högst personliga erfarenheter; http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127162&highlight=dubbelpass

Notera att detta är ett styrkepass och ett muay thai-pass per dag. Kör man deff så tycker jag definitivt inte att man ska köra dubbelpass, det är trots allt väldigt krävande för kroppen. Jag är också väldigt tveksam till om dubbelpass skulle vara bättre än enstaka pass, rent prestationsmässigt alltså.

Dubbelpass kan funka under en kort period. Däremot är det knappast någonting man kan köra för jämnan. Åtminstone inte med samma intensitet och volym.

Mats J
2009-06-22, 16:09
Ett stycke överträning beställt, tackar!
Tror inte det är deff du upplever, tror snarare att du tynar bort och upplever det som att du blir deffad.

Inte direkt - inte det minsta övertränad. Ökar hela tiden lite i styrka samtidigt som jag sakta blir i bättre form. Och då har jag tränat i 20 år också - inga nybörjar effekter alltså.

Mats J
2009-06-22, 16:21
Kan tillägga att jag kört såhär i 6 månader nu.

Medusa
2009-06-22, 18:11
Saxar mitt eget inlägg från annan tråd....


-----------------



Min split just nu fungerar väldigt bra för mig, dock använder jag ganska många tillskott utöver rejäl kost, använt detta sedan sista veckan i maj, är inne på 4e veckan nu..

Dagligen, mage 2-4 set, ländrygg 2-4 set med kroppsvikt (hyperextension).
Även en timma promenad samt 20-30 min jogging / intervall.

Dag 1
Pass 1: Bröst pressar (bänkpress & hantelpress med olika lutning), framsida axlar.
Pass 2: Bröst korsrörelser (flyes, cablecross, pecdeck), axlar sidan, biceps, vader lätt (15-25 reps).

Dag 2
Pass 1: Rygg vidd, traps lätt (12-15 reps), baksida axlar
Pass 2: Rygg tjocklek, traps tungt (4-6 reps), triceps, vader tungt (4-6 reps).

Dag 3:
Pass 1: Framsida lår, vader lätt (15-25 reps).
Pass 2: Baksida lår, vader tungt (4-6 reps).

Repeterar dag 1-3 ...

På söndag..!
Dag 7
Marklyft 8-12 set
Dips 8-12 set
Pullups 8-12 set

Blir alltså, måndag till och med lördag Dag 1,2,3 två ggr, totalt 12 pass.. På söndagen kör jag Dag 7, obs. dag 7 passet är bara tre övningar, marklyft dips och pullups, aldrig till failure och mest för att få pump med lätt belastning och hålla kroppen anabol över veckoslutet.. Utöver detta blir det dagliga promenader och lätt jogging, ingenting tungt där..

Ett program som detta är någon jag bara använder över sommaren och 4-8 veckor över vintern då jag har tid att lägga ner.. Skall även sägas att jag äter ofta (8-12 mål om dagen) och använder många olika tillskott, jag vill mest bara ge en annorlunda bild av träningen och hoppas att någon annan kanske får idéer...

Jag har använt detta program och liknande sedan sommaren 2005 utan skador etc så.. Det är möjligt men kräver full kontroll och mycket vila..

Mats J
2009-06-22, 19:30
Jag har provat att köra dubbla pass för en specifik muskelgrupp alá Medusa. Tex ett bröstpass på förmiddagen och ett på eftermiddagen med andra övningar och reps. Har fått bra effekt av detta, märkbar volym ökning på endast ett fåtal veckor.