handdator

Visa fullständig version : Frys alla bistånd under lågkonjunktur (kris)


henk4n
2009-03-24, 17:32
Jag läste nygligen artikeln:
http://www.expressen.se/Nyheter/freedawit/1.1508938/diplomaten-ta-ert-bistand-och-stick

Där det står:
"Dawit Isaak ska friges - men det kommer att ta tid.
Det säger Eritreas chargé d'affaires Yonas Manna till GP.
Om EU:s hot att strypa biståndet säger diplomaten:
- Ta ert bistånd och stick!"

"En klar majoritet av Sveriges riksdagsledamöter kräver av Eritreas president att Dawit Isaak friges omedelbart. Men diplomaten säger att internationella påtryckningar inte kommer att hjälpa.
Om att EU nu diskuterar att strypa biståndet till Eritrea om inte politiska fångar friges säger Yonas Manna:
- Det är oerhört vulgärt att hota på det sättet."

Asså blir så arg när jag läser sånt här och jag fattar inte varför vi ger bistånd till ett land som olagligt fängslat en svensk medborgare. Nej, om jag fick bestämma skulle jag FRYSA alla bistånd till Eritrea. Men jag skulle även vilja se RESULTAT för alla miljontals kronor som väst skänker till U-länder (Afrika, mellanöstern osv). Känns som att Afrika har rört sig 1 mm framåt i sin utveckling.. Sen har vi en en kris i Sverige, där vi har massor av människor som blivit av med sina jobb och är desperat behov av jobb (pengar) och trygghet och så fortsätter vi skicka ut pengar från Sverige?!

FRYS alla BISTÅND tills Sverige är tillbaka på fötter!

Sen är jag emot svenska postkodlotteriet eftersom en majoritet av pengarna går utan för Sveriges gränser. Om pengarna bara gått till hjärt- lungfonden, cancerfonden osv hade jag gått med (för det kan ju hjälpa mig eller någon närstående till mig).

Jag tror inte jag skulle vara så negativt till bistånd (till u-länder) om jag skulle se RESLUTAT, men det finns ju inga och om de finns är de marginella (mot hur mycket pengar de får). Jag tycker att allt i samhället borde vara uppbyggt av prestation och motprestation.

Så nu har lite irritation försvunnit och jag kan fortsätta plugga, hoppas ni inte tycker jag är helt ute och cyklar här :smash:

ceejay
2009-03-24, 17:35
Du har alltså koll på vad som händer i de länderna som får bistånd?

erikd
2009-03-24, 17:44
Ett sådant beslut skulle antagligen drabba de civila i stor utsträckning, istället för de styrande makterna.

BLUDGOR
2009-03-24, 18:05
Ett sådant beslut skulle antagligen drabba de civila i stor utsträckning, istället för de styrande makterna.

Fetmarkerade lite. Principiellt är inte bistånd fel, men det är något som inte riktigt stämmer. Man skulle kanske kunna drista sig till att ställa lite större krav på kontroll. Jag tror man skjuter sig i foten om man konsekvent ställer in biståndsutbetalningar. Även om mycket sägs hamna i fel fickor, så smörjs de ekonomiska hjulen.

Utveckling? Tja, vi har ju börjat jämna ut skillnaderna. Det är nog ingen större skillnad på mellanöstern och europa om 50 år.

henk4n
2009-03-24, 18:13
Du har alltså koll på vad som händer i de länderna som får bistånd?

Nej, men får du någon sin se eller läsa svart på vitt att biståndet som vi ger, vart de går och om de VERKLIGEN går till de ändamålen.. Jag tror det är mest byråkrati som tar pengarna och de stydrande makterna och verkar bry sig. Vart är janne när man behöver han? xD

norpx
2009-03-24, 18:34
Tycker vi kan börja med att frysa bonusar på förlorande företag innan vi fryser bistånden.

Dav0d
2009-03-24, 18:44
Håller med. Dessutom skulle det vara bra för omvärlden ifall de länder som är i kris kommer snabbare upp på fötterna.

mini
2009-03-24, 18:45
Nej, men får du någon sin se eller läsa svart på vitt att biståndet som vi ger, vart de går och om de VERKLIGEN går till de ändamålen.. Jag tror det är mest byråkrati som tar pengarna och de stydrande makterna och verkar bry sig. Vart är janne när man behöver han? xD

Har du själv försökt kolla var biståndet går, eller förväntar du dig ett brev hem i brevlådan från tacksamma afrikanska barn?

High1ander
2009-03-24, 19:00
Har du själv försökt kolla var biståndet går, eller förväntar du dig ett brev hem i brevlådan från tacksamma afrikanska barn?

Jag vet iaf att bistandsministern pratat om att oka kontrollen och inflytande over hur pengarna anvands i varje land, vilket jag tycker ar en sjalvklarhet.

Var ju ett par ar sedan man fick lasa om hur pengarna akte ner i diktatorers fickor och inte hjalpte folket.

Om landerna som tar emot bistanden inte skulle tycka om de krav som Sverige och EU staller sa kan de ju soka hjalp fran andra stallen.

Det ar inte bra att skita i folk i nod, men det ar inte heller bra att ge pengar till dem som orsakar att folk ar i nod.

MUGEN
2009-03-24, 19:21
som om biståndet i sverige, eu och världen(lån från IMF, världsbanken etc.) samt NGO's inte redan är på villkor som dikterats av biståndsgivarna, seriöst men expressen-artiklar ger inte den klaraste helhetsbild för att förkasta hela biståndsprocessen. Det är inte några miljoner $ i en rek.ad resväska på ett SAS plan aviserad till biståndstagarlandets president.

läs lite om strukturanpassningsprogram, direktinvesteringar.. ja, utvecklingspolitik och teorier i allmänhet.

dagens och historiens biståndspolitik kritiseras ofta snarare för att vara en ren och skär form av nykolonialism...
mycket talar för att framtidens bistånd kommer ske MYCKET MER på mottagarlandets egna villkor,