handdator

Visa fullständig version : Mera eller mindre?


Slartibartfast
2003-07-31, 06:29
Jag har tränat i snart tre år, alltid lågvolym (ca 30 set för hela kroppen) och har gjort helt ok ökningar. Det senaste halvåret har jag dock stagnerat och har t.o.m blivit svagare och gått ner nästan två kg. :cryout: :cryout: :insane:

Borde jag öka eller minska träningsvolymen för att få igång ökningarna igen?

Såhär ser jag på det:

Man kan öka en tid på ett program som man övertränar på, tills kroppen säger ifrån och man stagnerar. Det skulle stämma in på mig, men jag tycker det är lite konstigt att överträna på 30 set i veckan (även om jag kör väldigt intensivt)

Om man undertränar kommer man ingenstans, och då är det ju konstigt ifall problemet vore underträning, då jag ökade i nästan två år med samma mängd träning.

Hur skulle ni resonera?

Åse Columbus
2003-07-31, 06:42
Någon typ av förändring måste till....

Din kropp har somnat in...blivit van vid sättet du kör..reagerar inte längre på den stimulans den får....behöver ny stimulans.

Så prova dig fram....bara du kan avgöra vad som känns som om det får igång kroppen igen.

Du kan ju redan så mycket, och sen är det bara att plocka från de olika siter som finns på internet.

Slartibartfast
2003-07-31, 07:46
Funderar lite på att reformera mitt träningsupplägg.

Nu kör jag:
dag 1: bröst, axlar, triceps
vila
dag 2: rygg, biceps
vila
dag 3: ben
vila
vila

Standard push/pull med andra ord. Vader och mage slänger jag in en gång i veckan nån dag som passar.

Hur låter detta?
dag 1: rygg, bröst, axlar
vila
vila 2: armar
vila
dag 3: ben
vila
vila

Är det överträning att köra armarna skilt? Jag prioriterar armar och ben. Min torso är enorm i jämförelse. Alternativt kunde man lägga in två vilodagar mellan dag 1 och dag 2 för att ge armarna lite mera vila, och sedan bara en vilodag mellan dag 3 och dag 1.

Jag har inte ändrat mitt shema nämnvärt på över ett år, så Åse har rätt i att det borde ske lite förändringar. Jag vet bara inte riktigt hur.

Grahn
2003-07-31, 07:59
Testa en period med ngt högre volym, 30 set för hela kroppen är ju inte jättemkt.....ung 1/4 av min volym och jag kör inte så extremt hög tycker jag.

Fast det finns ju massor av sätt att variera sig på, mest beroende på vad du vill åstakomma.

Slartibartfast
2003-07-31, 08:02
Grahn

Jag vill åstadkomma MASSA

men jag vill inte träna mera än jag gör nu, bara ändra lite i programmet.

Grahn
2003-07-31, 08:09
Tja.....som sagt du kan ju testa med ngt högre volym genom att lägga in mer isolationsövningar efter de tunga basövningarna.

Eller så kan du helt lägga om och köra efter ngt liknande cykler på två halvkropps pass med relativt låg volym men högre träningsfrekvens och prioritera tunga basövningar och styrkeökningar.

Iom att du kör så låg volym så kommer din volym att öka, och på det här sättet så ökar den i basövningarna och chansen att du blir starkare är bättre än av att lägga in mer isolationsövningar.
För mig låg träningsvolymen konstant på dethär sättet med strax under 100reps per muskelgrupp och vecka. Du ksulle ju kunna hålla din vanliga träningsvolym du med fast det kommer nog kännas som lite lite delat på tex 3 ggr per vecka eller ngt.

Testade det sistnämda ett tag själv innan semestern gav mig en bredsida och sköt projektet i sank. ;)

spas
2003-07-31, 09:02
Släng in en träningsdag till. Ät som en häst. Gå på en kreatinkur och ge varje muskelgrupp 4 övningar a 4-5 set sen äter du ännu mer. Testa i en månad ller två och utvärdera. Växer du så är det bara att köra mer i fortsätningen, växer du inte så äter du för lite.

Slartibartfast
2003-07-31, 09:03
Är det smart att träna bröst och biceps tillsammans och rygg och triceps tillsammans istället för vanlig push/pull split

Är inte det lite som att ge armarna en egen dag, i den meningen att man tränar biceps och triceps två gånger i veckan, i alla fall indirekt.

Slartibartfast
2003-07-31, 09:05
Spas

Grejen är ju den att jag inte vill träna mera än tre dagar i veckan. Det har funkat förr och bör funka även i all framtid, jag måste bara klura ut vilken typ av split jag ska köra för att få igång ökningarna igen.

Tack för dina råd i alla fall :cheers:

Grahn
2003-07-31, 09:24
En variation av din split är ju mest för att motverka överbelastning/underbelastning av specifika kroppsdelar, ngt jag själv använder mer om ajg börjar känna att man blir överanträngd på ngt ställe inte ngt jag använder för att få igång avstannade resultat totalt sett.

z_bumbi
2003-07-31, 09:32
Originally posted by Slartibartfast
Grejen är ju den att jag inte vill träna mera än tre dagar i veckan. Det har funkat förr och bör funka även i all framtid, jag måste bara klura ut vilken typ av split jag ska köra för att få igång ökningarna igen.


En fyr-split men du kör bara tre pass i veckan kanske ?

Då får du in mer set per kroppsdel och pass i alla fall.

Slartibartfast
2003-07-31, 10:58
Grahn

Om man kör tric med rygg och bic med bröst, så är ju det en stor förändring i träningen. Frekvensen blir ju högre fast totalvolymen inte ökar så mycket (man kan säkert lägga till ett set eller två isoleringsövningar)

Grahn
2003-07-31, 10:59
Mjo på armarna ja :) är det resultaten där som stannat bara?

Slartibartfast
2003-07-31, 11:20
Nej för bövelen. Hela kroppen har tokstallat, men det är i alla fall armarna som behöver mest jobb, och benen.

Grahn
2003-07-31, 11:21
Tja testa, men det är ju en rätt liten förändrig och chansen att ökningarna kommer igång ordentligt igen av den kanske är liten och kortvarig.

Hard_Gainer24
2003-07-31, 19:07
Spas:

Hur bra tycker du kreatin funkar för dig? Själv har jag varit väldigt nyfiken på att testa det, men det blir nog inte förrän höstterminen drar igång igen i Lund som det blir aktuellt.

Några rekommendationer på märken?