handdator

Visa fullständig version : Hur ska man tolka näringsvärdet på fryst fisk?


Botrik
2009-03-24, 13:49
Just nu går jag på diet och till middag äter jag 400 g alaska pollock. Den varianten jag köper säljes i förpackningar om 400 g fisk. När jag har stekt färdigt fisken väger den ungefär 200 g, d.v.s. hälften av den ursprungliga vikten. Jag förstår självklart att det är vätska som har försvunnit ur fisken. Tilläggas bör att fisken är FRYST. Förstår självklart att det vore annorlunda om fisken var färsk, då det är dess "grundform".

Den jag undrar är om fiskens näringsvärde är uträknat i "torrt" eller "blött" tillstånd?


Tacksam för svar

mikaelj
2009-03-24, 13:52
Tinad och frusen fisk väger lika mycket (minus ev. vätskeförlust, oftast liten), skiljer sig bara på volymen. Näringsvärden anges alltid för otillagad råvara, såvida inget annat anges.

Black Star Abyss
2009-03-24, 13:52
Väg den tinad men ostekt. Dvs HELT tinad. Du ska inte väga fryst! Så gör jag med kycklingen.

fridawestin
2009-03-24, 13:52
Just nu går jag på diet och till middag äter jag 400 g alaska pollock. Den varianten jag köper säljes i förpackningar om 400 g fisk. När jag har stekt färdigt fisken väger den ungefär 200 g, d.v.s. hälften av den ursprungliga vikten. Jag förstår självklart att det är vätska som har försvunnit ur fisken. Tilläggas bör att fisken är FRYST. Förstår självklart att det vore annorlunda om fisken var färsk, då det är dess "grundform".

Den jag undrar är om fiskens näringsvärde är uträknat i "torrt" eller "blött" tillstånd?


Tacksam för svar

Näringsvärdet som står på paketet gäller otillagat livsmedel, alltså vad fisken väger när du inte tilllagat den. 400 g fisk, ger alltså 4 gånger så mycket energi som det står att 100 g gör. Enkel matematik! =)

Alltså ex. 70 kcal/100g. Likamed 4*70= 280 kcal per förpackning (400 g).

:thumbup:

Kischen
2009-03-24, 13:58
Jag väger det tinat eller fryst, kan inte röra sig om stora skilnader mellan dom två.

Nu blev du ännu klokare:D

Body Guard
2009-03-25, 16:52
Euroshoppers pollock filéer tappar ca 100g när de är till lagade. Dvs av 400 g fryst fisk får jag 300 g färdig fisk att äta, detta multipliceras med 3 för att få fram näringen jag får i mig inte sant? Jag väger alltid maten när den är färdig, blir de fel om man då räknar på informationen som står i näringsdeklarationen?

T ex kyckling ger ju 21g protein / 100 g detta är när den är "rå". Om jag då äter 250g stekt kyckling får jag inte i mig 2,5*21= 52,5 g protein?

mikaelj
2009-03-25, 17:00
Euroshoppers pollock filéer tappar ca 100g när de är till lagade. Dvs av 400 g fryst fisk får jag 300 g färdig fisk att äta, detta multipliceras med 3 för att få fram näringen jag får i mig inte sant?

Va? Och, troligtvis, nej.

Jag väger alltid maten när den är färdig, blir de fel om man då räknar på informationen som står i näringsdeklarationen?

Ja. Den anges nämligen för otillagad vara.

Body Guard
2009-03-25, 18:30
Va? Och, troligtvis, nej.



Ja. Den anges nämligen för otillagad vara.

Ok, men hur mycket skiljer det sig i näringsvärde mellan rå och stekt kyckling? Vad ska man räkna på om man steker kycklingen och väger den sen? Samma när de gäller pollocken?

mikaelj
2009-03-25, 19:02
Vad ska man räkna på om man steker kycklingen och väger den sen?

Ingenting.

Om du inte kan mäta exakt hur mycket vatten, fett, protein och kolhydrater som försvinner vid stekning. Men det tror jag inte att du kan.

Räkna alltid på otillagad vara, problemet löst.

Body Guard
2009-03-25, 21:36
Ingenting.

Om du inte kan mäta exakt hur mycket vatten, fett, protein och kolhydrater som försvinner vid stekning. Men det tror jag inte att du kan.

Räkna alltid på otillagad vara, problemet löst.

OK tack så mycket. Blir att lägga om då lite...