handdator

Visa fullständig version : Sola eller icke sola?


Nitrometan
2009-03-24, 09:45
Sambandet mellan solning och hudcancer är relativt väl etablerat. Men nu hörde jag på radio idag solning kan minska risken för blodpropp.

Dessutom ger solen D-vitamin.

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2719331

Kvinnor som solar mycket löper 30 procent lägre risk att drabbas av blodpropp jämfört med dem som undviker solen. Det visar en studie gjord vid Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge och Universitetssjukhuset i Lund.

Det är dags att ifrågasätta de råd som i dag är helt inriktade på att förhindra hudcancer, säger docent Pelle Lindqvist.

– Synen har ju varit fixerad på den dubblerade risken av malignt melanom, det finns ju flera kända fördelar på till exempel hjärtinfarktsidan, strokesidan och även på olika typer av cancer som bröstcancer och prostatacancer.


Varje år drabbas 5 000 kvinnor av blodpropp, för 1 000 av dem blir det livshotande då proppen släpper i benet och går vidare till lungan. En 30-procentig minskning av risken genom att sola är betydelsefull.

Så frågan är hur man ska göra nu?

rememberence
2009-03-24, 09:46
Så frågan är hur man ska göra nu?

Använda sunt förnuft och sola i lagom mängd?

King Grub
2009-03-24, 09:47
Det finns väl andra sätt att minska risken för blodpropp. Jämfört med vad? En aktiv livsstil utan övervikt, överdriven stress och rökning borde väl minska risken rejält, medan en förhöjd cancerrisk är och förblir en förhöjd cancerrisk.

Nitrometan
2009-03-24, 09:54
Tack, Grubben. Bra synpunter där.

medan en förhöjd cancerrisk är och förblir en förhöjd cancerrisk.
Japp, risken för malignt melanom fördubblas.

Risken att få prostatacancer minskar, risken för bröstcancer minskar och solen har positiva effekter när de gäller stroke och blodpropp.


Sen är det det här med D-vitamin. Men man får väl stoppa i sig extra då.

High1ander
2009-03-24, 09:56
Sola, eller vara i solen ar bra i ratt mangd. Vi har ju hogsta nivaerna av benskorhet i varlden har uppe i norden for vi inte far tillrakligt med sol. Solen behovs ju for att (ratta mig nu om jag har fel) vitamin D och kalcium ska arbeta med varandra och starka skelettet. 15 min sol ar mer vart an 2 glas mjolk per dag, och utan sol sa blir kalciumet i mjolken vardelost. Det ska inte racka heller med bara vitamin D forstarkning utan det ar nagon process i solen+huden som gor att kalciumet kan anvandas... men jag kommer inte ihag exakt.

Det kanns som alla dessa larm om ena och det andra gor saker svartvitt, antingen solar man sa man blir helt svart eller sa gommer man sig for solen helt och blir albino?

Cilia
2009-03-24, 10:00
Jag tycker som highlander. Grub gillar inte sol och sommar så det gäller att läsa mellan raderna. Man kan kombinera Grubs förslag med att utnyttja solljuset.

Arne Persson
2009-03-24, 10:02
Jaha.... Hur skall man nu på bästa sätt förbereda sig för drömresan till Seychellerna om tre veckor? Snittdygnstempen är 28C. Lite solande blir ju svårt att undvika....

Cilia
2009-03-24, 10:06
Jag tycker du ska njuta av förväntan. Har du möjlighet att vara ute och få sol på kroppen innan kan det hjälpa. Jag älskar värme så det där låter underbart. Jag tycker du ska njuta av solen med hög solskyddsfaktor så du kan vara ute länge men inte bränna dig. Glöm inte fötter, öron och ev tunt hår på huvudet.

machine gun
2009-03-24, 10:18
Sen är det det här med D-vitamin. Men man får väl stoppa i sig extra då.

15 min sol på 30 % av kroppsytan per dag under sommarmånaderna är tillräckligt för att lagret ska räcka hela vintern. Att knata runt lite utomhus i shorts och t-shirt räcker alltså långt.

Nitrometan
2009-03-24, 10:30
15 min sol på 30 % av kroppsytan per dag under sommarmånaderna är tillräckligt för att lagret ska räcka hela vintern. Att knata runt lite utomhus i shorts och t-shirt räcker alltså långt.
Enligt undersökningen som presenterades på radion, se länk i mitt första inlägg, så är det fler som får blodpropp på vintern än på sommaren. Kanske inte specifikt D-vitamin, men iaf en soleffekt.

När mörkret faller över landet visar studien på ett tydligt samband, menar docent Pelle Lindqvist.

– Det vi också ser i det här är att risken att få blodpropp var 50 procent högre på vintern.

machine gun
2009-03-24, 10:31
Enligt undersökningen som presenterades på radion, se länk i mitt första inlägg, så är det fler som får blodpropp på vintern än på sommaren. Kanske inte specifikt D-vitamin, men iaf en soleffekt.

Tog de med i beräkningen att folk oftast rör sig mer på sommaren än på vintern?

Nitrometan
2009-03-24, 10:36
15 min sol på 30 % av kroppsytan per dag under sommarmånaderna är tillräckligt för att lagret ska räcka hela vintern. Att knata runt lite utomhus i shorts och t-shirt räcker alltså långt.
Dessutom fördubblas risken för malignt melanom om man vstas ute i solen i så lite som shorts och tshirt. 15 minuter per dag blir ändå en del exponering sammanlagt.

Nitrometan
2009-03-24, 10:40
Tog de med i beräkningen att folk oftast rör sig mer på sommaren än på vintern?
Vet ej. Jag har inte läst artikeln. Tror du att rörelse påverkar blodproppen?

machine gun
2009-03-24, 10:41
Dessutom fördubblas risken för malignt melanom om man vstas ute i solen i så lite som shorts och tshirt. 15 minuter per dag blir ändå en del exponering sammanlagt.

Risken lär ju öka ytterligare om man ligger och steker på stranden flera timmar om dagen?

Dessutom kan man ju använda solskyddsfaktor och ändå få D-vitaminomvandling.

machine gun
2009-03-24, 10:43
Vet ej. Jag har inte läst artikeln. Tror du att rörelse påverkar blodproppen?

Det är väl ändå ett känt faktum att blodproppsrisken minskar vid fysisk aktivitet? Det är därför kvinnor rekommenderas sluta med p-piller (ökar blodproppsrisken) om de blir sängliggande en längre tid (ökar blodproppsrisken ytterligare = dubbla riskfaktorer).

Nitrometan
2009-03-24, 10:43
Risken lär ju öka ytterligare om man ligger och steker på stranden flera timmar om dagen?
Ja.

Dessutom kan man ju använda solskyddsfaktor och ändå få D-vitaminomvandling.
Kan man? Vad bra.

Tolkia
2009-03-24, 11:04
Min spontana tanke är "gud vilken jobbig undersökning att hantera". Det måste ju finnas 1000000000000000000000000 confounders, och hur definierar man "sola", hur definierar man "mycket", hur hanterar man bortfallet (iom. att det idag är väldigt starka restriktioner på bortfallsanalys) osv. osv. i all oändlighet.

Jag tror personligen att det att "vara ute i solen" räcker långt för alla hälsofördelar man kan tänka sig. De hälsofördelar som kräver att man målinriktat steker sig skulle jag tro att man kan ha och mista - är det bättre att dö av en infarkt (alt. bli ett vårdpaket p.g.a. infart i hjärnan) än att dö av hudcancer, jag vet inte. Alternativen måste nog inte vara våldsgrilla eller leva hela sitt liv inomhus. Sedan skall man inte glömma bort vissa mindre roliga effekter av alltför våldsamt solande som inte dödar en, men som man nog ändå gärna lever utan - brännskador (av varierande grad), soleksem, solsting osv. Måtta bäst, som med det mesta.

Nitrometan
2009-03-24, 11:05
Tack, Tolkia. Mycket väl formulerat.

Trance
2009-03-24, 11:05
D-vitamin finns annars på burk...

Nitrometan
2009-03-24, 11:08
D-vitamin finns annars på burk...
Ja. Men det finns de som argumenterar för att de preparaten är för lågt doserade.

Jämför t.ex. med vad en kvart i solen kan ge.

otherside
2009-03-24, 12:12
I love the big lamp! Smörjer alltid in mig men skulle aldrig undvika solen pga cancerrisk, livet är för kort för de

Noctrl
2009-03-24, 12:19
kan lätt tänka mig att dö några år tidigare om jag får ligga och glassa i solen i 50år innan =D

Nitrometan
2009-03-24, 12:29
Såg att även Sydsvenskan rapporterade om denna nyhet...

http://sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/article421458/Sol-skyddar-mot-blodpropp.html

Studien, som omfattar 40 000 kvinnor, visar att de som solar mycket löper 30 procent lägre risk att drabbas av blodpropp jämfört med dem som undviker solen.

– Synen har ju varit fixerad på den dubblerade risken av malignt melanom, det finns ju flera kända fördelar på till exempel hjärtinfarktsidan, strokesidan och även på olika typer av cancer som bröstcancer och prostatacancer, säger docent Pelle Lindqvist till Sveriges Radios Ekot.

Endast en liten andel av hudcancerfallen beror på solande, enligt Håkan Olsson, professor i onkologi. Han anser att genetiska faktorer spelar en viktig roll.

De rekommendationer som är allmänt kända – man ska inte vara i solen mellan klockan 11–15, ha kläder på sig, bära hatt och vara insmord med solkräm med hög skyddsfaktor – leder enligt Lindqvist sannolikt till mer skada än nytta.

Intressant med andra synpunkter på ämnet.

Trance
2009-03-24, 12:56
Ja. Men det finns de som argumenterar för att de preparaten är för lågt doserade.

Jämför t.ex. med vad en kvart i solen kan ge.

Eftersom det finns tabletter med enbart d-vitamin så är de doserade som du vill, man kan ju ta flera stycken utan problem. Sedan ger verkligen i kvart i solen mer d-vitamin än de 10 mikrogram som är i en tablett från apoteket?

Nitrometan
2009-03-24, 13:17
Eftersom det finns tabletter med enbart d-vitamin så är de doserade som du vill, man kan ju ta flera stycken utan problem. Sedan ger verkligen i kvart i solen mer d-vitamin än de 10 mikrogram som är i en tablett från apoteket?
10 mikrogram = 400 IU.

15 minuter i solen (solande, exponerad kropp) ger 15000-20000 IU.

Iaf enligt en docent på Karolinska.

machine gun
2009-03-24, 13:31
Upper level för dagligt intag av vitamin D är 50 mikrogram.

Nitrometan
2009-03-24, 13:33
Upper level för dagligt intag av vitamin D är 50 mikrogram.
Ja, om man ska få i sig det genom kost/tillskott.

För mycket D-vitamin är ju inte heller kul.

machine gun
2009-03-24, 13:35
Ja, om man ska få i sig det genom kost/tillskott.

För mycket D-vitamin är ju inte heller kul.

Nej, man kan bli ganska förkalkad på kort tid om man överkonsumerar.

Nitrometan
2009-03-24, 13:48
Karin Bojs på DN försöker reda ut begreppen. Bra initiativ.

Läs här:
http://dn.se/nyheter/vetenskap/latt-att-branna-sig-for-en-blek-svensk-1.828896

Vad finns det för fördelar med solen?

- Det finns många och stora fördelar. När huden utsätts för sol kan den bilda D-vitamin. En lång rad studier på senare år visar att detta D-vitamin skyddar mot flera sjukdomar.
Man kan säga med stor säkerhet att solen skyddar mot engelska sjukan, så kallad rakitis, benskörhet och tarmcancer.
- Men det finns också mer preliminära rön som pekar mot att solen skyddar mot flera andra cancerformer, tuberkulos, ms, depression, schizofreni, diabetes, influensa och dåliga tänder.
- Och så sent som i dag kom en svensk studie som antyder att sol kan skydda mot stroke.

Hur mycket ska man sola?

- Under sommarhalvåret räcker det med ganska lite sol för att få den skyddande effekten. När man har bränt sig och blivit röd har man definitivt solat för mycket. Därför är det bra - precis som hudläkarna brukar poängtera - att skydda sig med kläder och hattar mitt på dagen.

Trance
2009-03-24, 13:48
10 mikrogram = 400 IU.

15 minuter i solen (solande, exponerad kropp) ger 15000-20000 IU.

Iaf enligt en docent på Karolinska.

Vad jag vet så når man rätt snabbt ett läge där man inte kan absorbera mer genom huden. Så det går inte jämföra så rakt av.

CiCoro
2009-03-24, 14:27
Man får njuta av livet! Orka bara tänka på framtiden och saker som kanske kan ske..

stevebc
2009-03-24, 16:17
15 min sol på 30 % av kroppsytan per dag under sommarmånaderna är tillräckligt för att lagret ska räcka hela vintern. Att knata runt lite utomhus i shorts och t-shirt räcker alltså långt.Det är inte säkert heller att ett överskott, relativt RDI, inte skulle ge några effekter. Det kan ju vara så att D-vitaminintag utöver RDI ger ytterligare hälsoeffekter, något som diskuterats här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124800

KlopFer
2009-03-24, 16:19
Helt klart sola :)

Pepparkakssmurfen
2009-03-24, 16:33
Nu blev det farligt igen:

http://svt.se/svttext/web/pages/107.html


"107 SVT Text Tisdag 24 mar 2009
INRIKES Publicerad 24 mars

Hudcancerexpert: Undvik solning

-Att utsätta sig för cancerogen UV-
strålning kan aldrig vara rätt sätt
att komma åt en eventuell brist på
D-vitamin, säger Ulrik Ringborg,
professor emeritus på Radiumhemmet
och expert på hudcancer, till Rapport.

-Man måste komma ihåg att hudcancer
är den cancerform som ökar mest i
Sverige, säger han.

Ulrik Ringborg tycker att de svenska
forskarna är lättsinniga i slut-
satserna eftersom det är oklart om
det är just låga D-vitaminnivåer som
ökar risken för blodpropp.

Läs mer på svt.se "

stafh
2009-03-24, 16:44
Vad jag vet så når man rätt snabbt ett läge där man inte kan absorbera mer genom huden. Så det går inte jämföra så rakt av.

Man absorberar väl inte D-vitamin genom huden? Det är väl UV-strålningen som stimulerar syntes eller nåt sånt?

Hur stor är risken för melanom förresten, om man bortser från eventuella anlag? Snittet alltså.
Om risken är typ 0,002% för nån som inte solar alls och det dubbla för nån som solar så in i helvete så känns det ju inte så farligt.

shadowfire
2009-03-24, 17:16
Solljus (eller iofs skulle kanske starkt simulerat solljus fungera) har en sån djävulsk effekt på mitt mentala tillstånd och det känns som om det påverkar serotoninhalten, även om jag inte kan luta mig åt någon studie eller så. Solljus, värme, solbränna, allt det där får mig energisk, djuriskt k-t, sprudlande glad och på förjävla gott humör.... mer sol till folket. :thumbup:

Mourten
2009-03-24, 17:18
Jag solar mkt på sommarn å är solbränd nästan året runt då jag ofta är på Solarieholmarna.

Protein
2009-03-24, 17:25
SolSol, man växer inte utan sol, kolla bara på träden!*flex*

Trance
2009-03-24, 17:28
Man absorberar väl inte D-vitamin genom huden? Det är väl UV-strålningen som stimulerar syntes eller nåt sånt?


Ja.

Lellan
2009-03-24, 17:35
"Lagom är bäst" "Sola sakta" osv låter präktigt men det stämmer ju, var det en nyhet?

Fredrik_S
2009-03-24, 18:14
Det absolut största problemet med solen är åldrande av huden och de linjer/rynkor de medför.
Titta bara på tjejer i 25 års åldern vilken skillnad det kan vara i hudkvalite på de som steker sig varje sommar och solar solarium under vinterhalvåret jämfört med de som undviker solen. Ännu tydligare på tjejer i 30-35 års åldern där vissa kan se ut som 20 och vissa som 45 bara på grund av rynkor.

actiwe
2009-03-24, 18:24
Solen undviker jag inte.

Kejet
2009-03-24, 18:29
Vad är rekommenderat att sola på solarium, på en vecka typ? 2 gånger i veckan med 2-3 dagarsmellanrum, med 10minuter varje gång, lär väl inte vara så farligt?

High1ander
2009-03-24, 18:40
Det absolut största problemet med solen är åldrande av huden och de linjer/rynkor de medför.
Titta bara på tjejer i 25 års åldern vilken skillnad det kan vara i hudkvalite på de som steker sig varje sommar och solar solarium under vinterhalvåret jämfört med de som undviker solen. Ännu tydligare på tjejer i 30-35 års åldern där vissa kan se ut som 20 och vissa som 45 bara på grund av rynkor.

http://www.faceoptions.com/images/tanning.jpg

Jag markte iaf vilka tjejer i Kalifornien som sola for mycket, uttrycket var weathered. Men samtidigt sa markte man hur dalig hy gothare och vissa asiater som aldrig solade ocksa hade.

Jag tyckte ocksa att det verka som tjejer hade lattare an killar att fa rynkigare hy.

Nu snackar vi 18-25 aringar som surfar o sa lite for mycket...

Fredrik_S
2009-03-24, 18:49
Vad är rekommenderat att sola på solarium, på en vecka typ? 2 gånger i veckan med 2-3 dagarsmellanrum, med 10minuter varje gång, lär väl inte vara så farligt?

0-10 gånger per år max är rekomendationerna.

Vill man hålla en solbränna med så lite solariesolande totalt som möjligt är nog kortare tider bäst, kanske 6 minuter var femte dag eller liknande.


Solarium är ännu värre för för tidigt åldrande(rynkor) än vanlig sol.

Kejet
2009-03-24, 20:24
0-10 gånger per år max är rekomendationerna.

Vill man hålla en solbränna med så lite solariesolande totalt som möjligt är nog kortare tider bäst, kanske 6 minuter var femte dag eller liknande.


Solarium är ännu värre för för tidigt åldrande(rynkor) än vanlig sol.

Okej, men känns lite väl gay då det kostar 30kr per 10 minuter, att inte utnyttja den tiden.

Fredrik_S
2009-03-25, 00:35
Okej, men känns lite väl gay då det kostar 30kr per 10 minuter, att inte utnyttja den tiden.

känns lite väl hetro att skaffa rynkor när man är 25

MAXX
2009-03-25, 02:11
Hudcancer risken är väl ganska liten så den hade jag inte brytt mig om. Men rynkor *spy*

Solskadad hud
All solning påskyndar hudens åldrande. Huden blir grov, oelastisk och rynkig. En ökad förekomst av ytliga blodkärl uppkommer, ibland i form av fina ådernät. Olika pigmentskador är också vanliga, små öar med områden där pigmentet försvunnit och andra med ökad brunpigmentering