handdator

Visa fullständig version : Byta bank?


Sedis
2009-03-24, 08:31
Jag går i funderingarna över att byta bank. Idag har jag Swedbank men de finns inte i Borås, utan det är en fristående sparbank som finns här.

Mina funderingar rör om jag ska byta till den eller om jag ska byta till en helt annan bank.

Hur skulle ni resonera och vilka faktorer är viktiga att titta på?

Tacksam för lite hjälp i detta=)

Sedis

n1tro
2009-03-24, 08:43
vilken storbank ligger närmast dig? ta den, spelar ingen roll för oss småsparare

Sedis
2009-03-24, 08:46
Handelsbanken, SEB och Nordea finns ju här med=)

n1tro
2009-03-24, 08:48
jag bytte från nordea till shb och är mer än nöjd, vet att många tyckt det omvända men.. ja, du kanske inte tillhör den skaran, prova vet ja!

MVH

henk4n
2009-03-24, 09:41
Ta inte SEB, ge inte dina pengar till en uppblåst bimbo, som tar bonusar och sen när inte får det (det uppmärksammas i media) så höjer de bara hennes lön! Äckliga hycklare.

Jag ska flytta allt jag äger har från SEB till nordea/handelsbanken eller östgöta enskilda bank.

norpx
2009-03-24, 09:52
Ska också byta ifrån SEB så fort jag börjar jobba.

Excite!
2009-03-24, 09:56
Den viktigaste faktorn för mig är hur bra bankens internettjänster är. Jag rekommenderar skandiabanken för det.

petah
2009-03-24, 10:05
Jag går i funderingarna över att byta bank. Idag har jag Swedbank men de finns inte i Borås, utan det är en fristående sparbank som finns här.

Mina funderingar rör om jag ska byta till den eller om jag ska byta till en helt annan bank.

Hur skulle ni resonera och vilka faktorer är viktiga att titta på?

Tacksam för lite hjälp i detta=)

Sedis

Jag skulle rekommendera Handelsbanken först och främst. Men har även intrycket att fristående sparbanker har grym service och oftast bra anpassade villkor för deras marknad.

Torwald
2009-03-24, 10:35
Ta inte SEB, ge inte dina pengar till en uppblåst bimbo, som tar bonusar och sen när inte får det (det uppmärksammas i media) så höjer de bara hennes lön! Äckliga hycklare.

Jag ska flytta allt jag äger har från SEB till nordea/handelsbanken eller östgöta enskilda bank.
Om du hade minsta aning om vad du pratade om skulle du veta att Falkengren inte kan sätta sin egen lön. Hur gör det henne till en "uppblåst bimbo"? Visst, hon har så att hon klarar sig och lite till, men jag tycker att man ska hålla debatten saklig och inte angripa personen.

elan
2009-03-24, 10:42
Saker att tänka på:
Hur använder du din bank? Är det viktigt att det finns ett kontor nära dig eller sköter du allt via internet? Hur bra fungerar internetbanken? Vilken lösning har de för inloggning (dosa/kodkort/certifikat)? Är du i behov av några särskilda tjänster (kreditkort/värdepappersdepåer/alla-dina-fonder-sparade-på-ett-ställe/pensionsgrejs), finns de och vad kostar de? Är du intresserad av rådgivning (hur väl fungerar den i så fall)? Vad har de för uttagskort/betalkort och vad kostar dessa? Kort och gott, vad är viktigt för dig?

Fundera på sådana här saker i lugn och ro och jämför sedan de olika bankerna utifrån vad du kommit fram till, välj inte en bank bara för att någon annan säger att den är bäst, ni kanske har helt olika behov.

Personligen bytte jag från dåvarande Föreningssparbanken till Skandiabanken för flera år sedan. Jag bytte då bort möjligheten att alltid ha ett kontor i närheten till att få en väl fungerande internetbank och det var perfekt för min del eftersom jag ändå gjorde alla mina ärenden via nätet. Jag drog mig länge för att byta bank eftersom jag trodde att det skulle vara krångligt och besvärligt men det var ju hur lätt som helst och blev inget strul alls. Enda komplikationen var väl när jag skulle gå till ett Föreningsbankskontor och ta ut resterande pengar på mitt konto och avsluta det och de inte ville godta min legitimation för de inte tyckte det såg ut som mig på fotot. :D

Sedis
2009-03-24, 12:12
Tack för många bra synpunkter, ska sätta mig ner och fundera mer på detta ikväll=)

Sedis

hultman
2009-03-24, 13:58
Ta inte SEB, ge inte dina pengar till en uppblåst bimbo, som tar bonusar och sen när inte får det (det uppmärksammas i media) så höjer de bara hennes lön! Äckliga hycklare.

Jag ska flytta allt jag äger har från SEB till nordea/handelsbanken eller östgöta enskilda bank.

Hahah. Buhu, buhu, Mr. Aftonbladet. Det är alltid roligt att se folk förbannade över någonting de har absolut noll förståelse för.

henk4n
2009-03-24, 16:46
Om du hade minsta aning om vad du pratade om skulle du veta att Falkengren inte kan sätta sin egen lön. Hur gör det henne till en "uppblåst bimbo"? Visst, hon har så att hon klarar sig och lite till, men jag tycker att man ska hålla debatten saklig och inte angripa personen.

De jag vet är att familjen Wallenberg ligger bakom det hela. Men hon har ju fortfarande ett val att ta emot pengarna. Jag tycker absolut bonusar ska finnas, men då ska det fan vara resultat också! Detta är som att zlatan skulle göra 0 mål o ändå få samma lön som förut (eller få göre ersättning). Nej hon är i mina ögon en riktigt hycklare och ett svin! dessutom har hon ingen bra utbildning eller..

mks
2009-03-24, 16:50
De jag vet är att familjen Wallenberg ligger bakom det hela. Men hon har ju fortfarande ett val att ta emot pengarna. Jag tycker absolut bonusar ska finnas, men då ska det fan vara resultat också! Detta är som att zlatan skulle göra 0 mål o ändå få samma lön som förut (eller få göre ersättning). Nej hon är i mina ögon en riktigt hycklare och ett svin! dessutom har hon ingen bra utbildning eller..

.. och så är din pappa starkare?

Scratch89
2009-03-24, 17:32
Vad är det för fel på SEB? Har jag missat debatten på Aftonbladet? Jag har SEB och det är äg för mig som är student; jag har fått alla tjänster gratis.

PowPow
2009-03-24, 17:43
Vad är det för fel på SEB? Har jag missat debatten på Aftonbladet? Jag har SEB och det är äg för mig som är student; jag har fått alla tjänster gratis.

Det var lite onkel om bonusar i kristider, som med så många andra företag.

De flesta (alla?) stora banker ger nog kostnadsfria tjänster för studenter. Både Nordea och Swedbank gav mig det iaf.

---------------

Har Handelsbanken fortfarande kvar systemet där man måste ha certifikat installerat på datorn för att kunna göra sina ärenden? Skitjobbigt i så fall.

Ang internetbank så har jag använt seb, nordea, swedbank och handelsbanken. De tre första funkade jättebra. handelsbanken funkade också bra, men om man fortfarande måste ha programvaran installerade så går det ju fetbort.

Scratch89
2009-03-24, 23:43
På vilket sätt skulle bonusar påverka mig negativt? Hellre att Wallenberg får mina pengar än Lundby-Wedin. :D

PowPow
2009-03-24, 23:52
På vilket sätt skulle bonusar påverka mig negativt? Hellre att Wallenberg får mina pengar än Lundby-Wedin. :D

Det skulle antagligen mest ses som ett ställningstagande mot att banker öka sina marginaler på kundernas bekostnad på grund av tuffa tider, samtidigt som de betalar ut stora bonusar inom företaget.

Men det är ju inte mitt ställningstagande, så jag vet inte.
Jag orkar sällan vara ställningstagande över huvud taget i sånna här frågor :D
Väljer mest bank beroende på hur snygga deras kreditkort är, haha.

elan
2009-03-25, 08:34
Väljer mest bank beroende på hur snygga deras kreditkort är, haha.
Då kan jag just nu tipsa om Skandiabanken som har ett som är till hälften silverfärgat med silverfärgad magnetremsa och till andra hälften genomskinligt orange. Väldigt otraditionellt och udda.

Nitrometan
2009-03-25, 09:36
Väljer mest bank beroende på hur snygga deras kreditkort är, haha.
Swedbank har nån tjänst där du kan sätta en egen bild på ditt kort. Då väljer du själv hur snyggt det blir.

Pejij
2009-03-25, 09:49
... byt inte bank, skaffa en till...

https://www.citibank.se/EMPS/layout/images/global/citibank.gif

PowPow
2009-03-25, 17:15
Då kan jag just nu tipsa om Skandiabanken som har ett som är till hälften silverfärgat med silverfärgad magnetremsa och till andra hälften genomskinligt orange. Väldigt otraditionellt och udda.

Swedbank har nån tjänst där du kan sätta en egen bild på ditt kort. Då väljer du själv hur snyggt det blir.

Jag gillar ert engagemang :D

Fast för tillfället är jag lite fast i Nordea. Eller fast är jag inte. Men är nöjd förmånskund, så det känns inte som om man orkar byta.

Funderade på att skaffa deras Visa Gold för att det var snyggare än vanliga VISA, men såg att det var 2 % avgift på uttag. Vad fanken ska det vara bra för? Och mn orkar ju inte ha både bankkort och kreditkort.

Torwald
2009-03-25, 23:15
De jag vet är att familjen Wallenberg ligger bakom det hela. Men hon har ju fortfarande ett val att ta emot pengarna. Jag tycker absolut bonusar ska finnas, men då ska det fan vara resultat också! Detta är som att zlatan skulle göra 0 mål o ändå få samma lön som förut (eller få göre ersättning). Nej hon är i mina ögon en riktigt hycklare och ett svin! dessutom har hon ingen bra utbildning eller..
"vet", "Wallenberg" och "bakom det hela" i samma mening. Vänligen utveckla.

coxie
2009-03-25, 23:19
PowPow Du får helt enkelt sikta på ett Amex Black :D.

PowPow
2009-03-26, 17:42
PowPow Du får helt enkelt sikta på ett Amex Black :D.

Det dryga med Amex är att det finns så många ställen som inte tar deras kort.

Fast med just Amex Black så är väl inte det det stora problemet :D

coxie
2009-03-26, 18:13
Det dryga med Amex är att det finns så många ställen som inte tar deras kort.

Fast med just Amex Black så är väl inte det det stora problemet :D

Jo det är sjukt retligt, sen att det är löjligt dyrt att ta ut kontanter i en automat gör det inte bättre. Å andra sidan finns det många fördelar så jag kommer fortsätta ha 2 kort.

PowPow
2009-03-26, 19:51
Jo det är sjukt retligt, sen att det är löjligt dyrt att ta ut kontanter i en automat gör det inte bättre. Å andra sidan finns det många fördelar så jag kommer fortsätta ha 2 kort.

Det är ävl det jag vill undvika. Att ha två kort.

Fast det får man kanske skaffa. Ett vanligt VISA bankkort som funkar överalt och har gratis uttag. Sen ett lite sexigare kort :D

Sedis
2009-03-26, 22:00
Tackar för alla tips=)

Ska iallafall snacka med min lokala sparbank och sedan med Handelsbanken. Så får vi se vad det blir=)

Sedis

PowPow
2009-03-26, 22:03
Tackar för alla tips=)

Ska iallafall snacka med min lokala sparbank och sedan med Handelsbanken. Så får vi se vad det blir=)

Sedis

Som sagt. Kolla upp om man fortfarande måste ha certifikat installerat på datorn för att göra saker i Handelsbankens internetbank.

Eller om det är någon här inne som vet?
Det måst eju vara ett fett minus, om det fortfarande är så.

grondahl
2009-03-26, 22:06
Man behöver inte använda certifikat längre. Kan köra på inlogg och skrapkoder.

PowPow
2009-03-26, 22:08
Man behöver inte använda certifikat längre. Kan köra på inlogg och skrapkoder.

Ah ok.
Skrapkoder är förvisso också lite kasst, tycker jag. Men betydligt bättre än cert-grejen :)

tossefar
2009-03-27, 00:26
Jag älskar certgrejen. Bara att skriva sitt lösen, sen är man klar! Vem vill göra bankärenden på någon annans dator ändå?

Avesta
2009-03-27, 03:26
Handelsbanken har för tillfället skrapkoder + certifikat på datorn. Dock håller man på och går över till "dosan" så att skrapkoder är borta snart.

Handelsbankens internettjänst/telesvar/e-leg och tilläggstjänster för att betala räkningar är gratis, vet att Nordea, Swedbank och SEB tar ut avgift för dessa.

Ingen av de andra storbankerna har ett gratis kontokort, förutom Handelsbanken som har frikortet.

Och är man student kostar det inget att ha konto/kredit-kort.

Bäst helt enkelt.

grondahl
2009-03-27, 10:25
Dosa? När,var, hur?

Handelsbanken har för tillfället skrapkoder + certifikat på datorn. Dock håller man på och går över till "dosan" så att skrapkoder är borta snart.

Vinter
2009-03-27, 10:42
Jag är kund hos SEB, jag har mina lån hos dem till väldigt bra ränta(tyvärr lägst bundet till 3mån). SEB funkar utmärkt med dosan även om de har ett lite druligt system(hålla in denlile jevla knappen). SEB har ju inte haft så många östaffärer för sig, så deras ekonomi är god och jag kan egentligen inte klaga på något, ser bra ut för banken helt enkelt. Studerar man kan man få bra vilkor för kort och internetbank som Scratch nämnde. Fick gratis e-leg genom SEB.

Bonusar hit och dit, tom PPM och LO fifflar med bonusar, det säger ganska mycket om det hela.

Avesta
2009-03-27, 15:43
Dosa? När,var, hur?

Det är på gång. Vet inte när, men ganska snart. Du behöver inte göra något, den kommer att skickas hem till dig.

Du kommer att få ett kort med certifikat i. När du kopplar dosan till datorn med USB har du ett vanligt E-leg/Bank-ID/certifikat som du kan göra bankärenden med eller deklarera o.s.v.

Annars kör du utan att ansluta via USB och bara använda kortet, då skapar dosan engångkoder som du kan göra bankärenden med.

tenchi
2009-03-27, 16:27
jag hade den fristående sparbanken då jag bodde i borås och det var lite omständigt ibland. bytte till "vanliga" swedbank då jag flyttade och nu har jag Icabanken. Tycker det fungerar bra. Har rabatter iom att jag är anställd inom Ica så det påverkade visserligen mitt val.

Madame
2009-03-27, 17:20
Fick gratis e-leg genom SEB.

Kostar det pengar i andra banker? verkar ju störtlöjligt att ta betalt för ett e-leg ju... Jag har skandiabanken, där är e-leg också gratis men jag ser det inte som något extra bra, snarare en självklarhet!

PowPow
2009-03-27, 17:54
Kostar det pengar i andra banker? verkar ju störtlöjligt att ta betalt för ett e-leg ju... Jag har skandiabanken, där är e-leg också gratis men jag ser det inte som något extra bra, snarare en självklarhet!

Det är gratis på Nordea också iaf. Lär väl vara det överallt.

Jag älskar certgrejen. Bara att skriva sitt lösen, sen är man klar! Vem vill göra bankärenden på någon annans dator ändå?

Jg betalar räkningar, för över pengar m.m. på en massa olika datorer.
Jobb, när man är utomlands och någon stans när man inte har internet till sin laptop, eller inte har den med sig.

Fast om man alltid gör det på samma dator, och denne alltid fungerar och är tillgänglig, så är det väl safe. Morsans dator krashade, och hon fick börja göra ärenden på bankkontoret :D