handdator

Visa fullständig version : Paus i deffen!


emmzan
2002-04-12, 18:32
Okejsan. Efter 7 veckor är vikten ca 2 kg lättare (har minskat 2 kg rent fett).
Kan jag fortsätta på samma sätt, eller ska jag ta en paus för att sedan ta upp deffen igen? Behöver kroppen en viloperiod?

Om jag ökar kaloriintaget men behåller samma fördelning (2 g protein/kg kroppsvikt samt 15-20E% fett) för att bygga muskler, hur stor "risk" är det då att jag lägger på mig fett samtidigt?

/emma

steefann
2002-04-12, 19:25
jag tycker att du borde dra ned på kalorierna ytterligare och då framförallt kolhydraterna. Vet inte vad du äter men 2 kg på 7 veckor är inte särskilt mycket, avbryter du deffen då är det +-0 på några dagar. I och för sig ser du inte det minsta fet ut så det beror på vad du är ute efter...
Om du skriver att du tappat två kilo fett innebär det att du gått ner 4-5 kg i vikt eller menar du att du bara gått ned 2 kg i vikt? är det det sistnämda så måste jag tyvärr meddela att det nog är främs vatten och glykogen som kroppen gjort sig av med eller så har du helt enkelt lagt på dig muskler och tappat lite fet men på sju veckor lägger man inte på sig så mycket muskler om man deffar. Vill du tappa fett tycker jag du skall fortsätta din deff tills sommaren kommer (i och för sig kanske den redan har kommit där nere :), här dröjer det 8 veckor till.

Lycka till

emmzan
2002-04-12, 20:16
hello!
jag gjorde fettmätning för 7 veckor sen och fettmätning igår. Har gått ner från ca 71.4 till drygt 69 på denna tid. Fettmätningen visade att fettprocenten minskat från ca 23% till 20%. Innebar 2 kg rent fett! Det är ju inte så himla stor viktnedgång men då det är fett och inte muskler jag tappat är jag väldigt nöjd!

steefann
2002-04-12, 20:31
Då är det bara att gratulera :)
skulle gärna vilja ha en sån där caliper för det är altid svårt att veta hur muskler/fett man tappar när man går på diet. Har tappat drygt 8 kg på ca 10 veckor men har ingen aning om min fett% och inte heller hur mycket muskler jag tappat, tycker jag håller en jämn styrka trots att jag har mindre energi i kroppen men jag har aldrig varit så här seriös med deffen så jag vet inte hur det ska kännas.

johan***
2002-04-17, 08:50
Jag kör en "provdeff" inte så superseriös dock.
Jag föll i matfällan förra veckan och svullade i tre dagar .... :rolleyes:

Har återtagit min diet igen och trillat tillbaka till där jag var innan. Har tappat ca 4-5 kg på 7 veckor nu.
Deffar inte för tävling utan ville känna på hur det var bara.
Men rackarns vad matt man är när man tränar, kände mig nästan sjuk i går på ryggpasset, styrkan är i stort sett oförändrad, men rken !!! Där är det inte vad det har varit direkt.

Ska ned ca 2 kg till sedan lägger jag mig på "status quo" i mitt intag.