handdator

Visa fullständig version : Kolgrill inomhus (planerar hus)


Coldsmith
2009-03-23, 21:18
Vissa restauranger har ju kolgrill året runt inomhus. Antar att det löses med en kraftig fläkt? Är detta något som kan ordnas vid husbygge? Aldrig sett nåt om det. Nån som håller koll på detta? Sökt på google men bara hittat frågor och dumma svar.

Cilia
2009-03-23, 21:21
Tror du det är fläkt? Är inte så säker på det däremot bra ventilation. Fläkt kan väl vara farligt då det kan ta eld. Man ska ju inte ha den på när man flamberar t ex.

Coldsmith
2009-03-23, 21:24
Tror du det är fläkt? Är inte så säker på det däremot bra ventilation. Fläkt kan väl vara farligt då det kan ta eld. Man ska ju inte ha den på när man flamberar t ex.

Om det inte är fläkt så vad är det då som hindrar all rök/os/koloxid att komma in i lokalen?

Men jag vet ju inte, därför jag frågar :).

Cilia
2009-03-23, 21:25
Jag vet inte men är det bra ventilation så drar det ut röken ändå. Så har jag ju i min lägenhet. Där ventilationen består av luckor man öppnar. Det kan vara värsta draget där. Jag kommer inte ihåg namnet på det nu.

Coldsmith
2009-03-23, 21:26
Jag vet inte men är det bra ventilation så drar det ut röken ändå. Så har jag ju i min lägenhet. Där ventilationen består av luckor man öppnar. Det kan vara värsta draget där. Jag kommer inte ihåg namnet på det nu.

Blir väl samma brandrisk där känns det som.

Cilia
2009-03-23, 21:27
tror inte det.

Coldsmith
2009-03-23, 21:43
tror inte det.

Är väl fettet som fattar eld. Det sätter sig väl i kanalerna oavsett man bara har luckor eller fläktar.

z_bumbi
2009-03-23, 22:02
I en kakelugn eller öppen spis har man ett spjäll som man kan reglera draget med, jag gissar att en kolgrill i en vanlig villa skulle kunna fungera efter samma förutsättningar men frågan är om man får den brandsäkerhetsgodkänd?
En vanlig öppen spis funkar iofs också att grilla i men kostnaden för spis och skorsten blir nog en saftig slant och är det tätbebyggt område så är det inte ens säkert att man får bygga en eldstad (rökrening etc) alt att man riskerar ett förbud som gör att det blir olagligt och då får man sänka några tusen till för att bygga om skorstenen.

Enklast är att kolla med berörda myndigheter vad det är som gäller och vilka regler som ligger i pipeline för att införas.

olakala
2009-03-24, 00:44
jag har en gaggenau 12" grill i köket och den fungerar jättebra. det är ingen kolgrill men det finns lavastenar under själva grillgallret..

Bullen!
2009-03-27, 11:27
en så bra fungerande sak som en modern vedeldad eldstad för inomhusbruk med stängda glasdörrar exempelvis denna design:

http://www.kaminfeuerfan.de/images/kamin.jpg

de ger en inomhusmiljö som är sämre än en trafikerad stad. så att elda kol inomhus blir inte bra. dock kan det gå utan att få sotavlagringar och någon större os. men bra blir det aldrig.

elgrill har vi på jobbet inomhus. det blir fint nog om man köper vettiga grejor.