handdator

Visa fullständig version : Bänk problem


BB1942
2009-03-23, 18:41
Tjenare
Får ursäkta för den otydliga rubriken men kom inte på något annat.
Det är så att jag häromdan köpte en bänk på Intersport efter att en kompis sagt att den var bra. Jag hade tänkt att ha den till bänkpress och så men när jag väl fick den så visade det sig att det var en såkallad multi-bänk (vilket jag borde insett reedan när jag beställt den) dvs den var inte rak och då blev jag lite besviken men samtidigt glad eftersom jag nu skulle kunna lägga träbitar under och på så sätt göra den rak samtidigt som jag skulle kunna ha den lutad utan träbitar.

Väl hemma så satte jag ihop den och blev smått överraskad då man tydligt ser hur det är spår av rost och det över hela bänken. Jag blev givetvis misstänksam mot kvaliten och gick ut på nätet för att kolla hur mycket man kunde lasta på bänken. Efter att ha varit inne på en tysk site som sålde den så fick jag reda på att det var max 100kg. Blev åter igen besviken över mängden kilo som bänken var speccad till.

Så nu undrar jag om bänken kommer att hålla för bänpress och diverse andra övningar eller om jag ska kräva pengarna tillbaka pga av rosten? Någon som äger denna bänk?

Bänkens namn och fabrikat är : "Energetics lightbench 680"
men den heter multibänk 680 på intersport.se

Exhale_
2009-03-23, 18:54
Är det en sån här?

http://www.sportolino.de/artikelbilder/83661_xl.jpg

Om den pallar max 100 kg påfrestning hade då jag varit skeptisk till att använda den till bänkpress. Du väger ju en del själv.

Men hur menar du att den är rostig? Bild?

DSBM
2009-03-23, 18:55
För mig låter det som du ska kräva tillbaka pengarna så fort det bara går! Ta pengarna och spring! :thumbup: Nej men hade jag köpt en bänk hade jag velat ha en rak alternativt en som går att stegbart ändra mellan rak och lutad. Rost och 100kgs gränsen lät heller inte så trevligt. Nej, kräv tillbaka pengarna och köp en redig, begangnad bänk eller nått liknande. Du kommer bara irritera dig på den i framtiden annars.
(Om det är en sådan på bilden ovan tror jag inte den skulle hålla för varken bänk eller någon annan övning med tunga vikter.) Men är du nöjd med den så go for it! ;)

BB1942
2009-03-23, 19:06
Ok, tack för hjälpen ska försöka byta alternativt kräva pengarna tillbaka

BTW ska jag lägga upp en bild på rosten senare ikväll

BB1942
2009-03-23, 19:37
Här är bilden.
Tyvärr så vet jag inte vad man ska acceptera men jag tycker det är dåligt att man kan se rost lager

http://img141.imageshack.us/img141/2268/dsc00103j.th.jpg (http://img141.imageshack.us/my.php?image=dsc00103j.jpg)

Billybilly
2009-03-23, 19:43
Det är klart det inte ska vara rost på nytt material man köper i en affär, byt eller kräv pengarna tillbaka, jag tror absolut du får pengarna tillbaka.

DSBM
2009-03-23, 20:27
Ingen tvekan om saken, nya saker ska fan inte vara rostiga :P

Pjotor
2009-03-23, 21:28
Över huvud taget är det konstigt med så låga viktgränser för en träningsbänk. Hur tänker man då?

GolDog
2009-03-23, 21:56
Den kanske är specad så lågt pga rosten? :)

Exhale_
2009-03-23, 22:28
Lämna tillbaka den och kräv pengarna tillbaka. Alternativt byt till en bänk du vill ha!

Arnoldski
2009-03-24, 12:53
Hej!

Jag har själv en sådan bänk. Rostigheten är naturligtvis inget att diskutera -reklammera!

Beträffande hållbarheten har jag själv undrat vad de där 100kg sytar på...

Jag har i alla fall i 1½ år legat och kört hantelpåress med 35 kiloshantlar på den och jag väger nästan 90 kg och den har inte protesterat än i alla fall.
Men man ska ha klart för sig att det absolut inte är nån pryl för riktiga tungviktare/tyngdlyftare

Sideshow Bob
2009-03-25, 22:19
Reklamera bänken!
Perfekt med rost nu har du ju en bra chans att bli av med den utan att förlora pengar.
Jag skulle aldrig köpa något som har med gym att göra där.
Har själv ett gym hemma, men det är riktigt bra kvalitet.
Tror att man tränar mer seriöst om det är bra grejer som håller.
Tycker att en bänk bör vara specad till minst 300 kg helst mer, då vet man att den håller ett par år.

Pjotor
2009-03-26, 08:52
Kom ihåg att det är säljaren som har bevisbördan. Säljaren måste kunna bevisa att det inte var något fel på varan från början för att kunna stoppa ett återköp. Det gäller under åtminstone de första sex månaderna efter köpet. (Tack, konsumentköpslagen).

BB1942
2009-03-27, 16:12
Jag fick byta tillbaka mot en likadan. Lämnade in den idag och intersport sa att dom skulle få in den andra bänken nästa vecka på onsdag.
Däremot så ska jag inte köra bänk förräns jag känner till bänkens begränsningar så det blir hantelpress för hela slanten ;)

DSBM
2009-03-27, 18:44
Jag fick byta tillbaka mot en likadan. Lämnade in den idag och intersport sa att dom skulle få in den andra bänken nästa vecka på onsdag.
Däremot så ska jag inte köra bänk förräns jag känner till bänkens begränsningar så det blir hantelpress för hela slanten ;)
Hoppas du är nöjd med det nu också ;) Annars borde du krävt pengar tillbaka.

Exhale_
2009-03-28, 08:27
Jag fick byta tillbaka mot en likadan. Lämnade in den idag och intersport sa att dom skulle få in den andra bänken nästa vecka på onsdag.
Däremot så ska jag inte köra bänk förräns jag känner till bänkens begränsningar så det blir hantelpress för hela slanten ;)

Vill du verkligen ha den bänken då?

Annars tycker jag att du ska ringa och berätta det. De kanske har en bänk som bättre uppfyller dina krav som du kan byta till. Vågar du inte så kan jag ringa *kissass*

Sideshow Bob
2009-04-08, 18:56
Jag fick byta tillbaka mot en likadan. Lämnade in den idag och intersport sa att dom skulle få in den andra bänken nästa vecka på onsdag.
Däremot så ska jag inte köra bänk förräns jag känner till bänkens begränsningar så det blir hantelpress för hela slanten ;)

Jag hade valt pengarna tillbaka och köpt en annan bänk.
Den bänk jag tränar med är specad för minst 450 kg och den funkar hur bra som helst.