handdator

Visa fullständig version : Träna varje dag?


robba_86
2009-03-23, 09:01
Kan man träna varje dag om man varierar sig eller behöver man iaf någon sorts vila?

Har inget schema som jag kör efter men ser ungefär ut så här nu.

Mån: Jujutsu eller innebandy
Tis: Bröst/triceps/axlar
Ons: Jujutsu - Fys
Tor: Rygg/biceps/underarmar
Fre: Bröst/triceps/axlar
Lör: Ben/mage
Sön: (Rygg/biceps/underarmar) + Löpning

Hur funkar det här?

mvh

Kejet
2009-03-23, 09:19
Kan man träna varje dag om man varierar sig eller behöver man iaf någon sorts vila?

Har inget schema som jag kör efter men ser ungefär ut så här nu.

Mån: Jujutsu eller innebandy
Tis: Bröst/triceps/axlar
Ons: Jujutsu - Fys
Tor: Rygg/biceps/underarmar
Fre: Bröst/triceps/axlar
Lör: Ben/mage
Sön: (Rygg/biceps/underarmar) + Löpning

Hur funkar det här?

mvh

Varför inte ta en vilodag på söndagen? Det blir en jävla massa träning för magen, armarna (Skippa underarmsträningen)och ryggen nu, om du kör Marklyft & Benböj dvs.

Mourten
2009-03-23, 09:24
Får du resultat funkar de, får du de inte funkar de inte.
7pass/vecka går om man vilar rätt utifrån sin egen kropp.

ARMSTARK
2009-03-23, 10:08
Kan man träna varje dag om man varierar sig eller behöver man iaf någon sorts vila?

Har inget schema som jag kör efter men ser ungefär ut så här nu.

Mån: Jujutsu eller innebandy
Tis: Bröst/triceps/axlar
Ons: Jujutsu - Fys
Tor: Rygg/biceps/underarmar
Fre: Bröst/triceps/axlar
Lör: Ben/mage
Sön: (Rygg/biceps/underarmar) + Löpning

Hur funkar det här?

mvh

Jag tycker att du ska skippa Fys träningen på Onsdagen och Styrketräningen på Söndagen. Jag tränade också varje dag i din ålder så jag vet att man kan det, men då får man skära ner på den tunga träningen eftersom den kräver en så lång återhämtning.

Commando1980
2009-03-23, 15:22
Kan man träna varje dag om man varierar sig eller behöver man iaf någon sorts vila?

Har inget schema som jag kör efter men ser ungefär ut så här nu.

Mån: Jujutsu eller innebandy
Tis: Bröst/triceps/axlar
Ons: Jujutsu - Fys
Tor: Rygg/biceps/underarmar
Fre: Bröst/triceps/axlar
Lör: Ben/mage
Sön: (Rygg/biceps/underarmar) + Löpning

Hur funkar det här?

mvh

tycker absolut att du ska ha en vilodag i veckan. (där du inte gör ngt som är mer ansträngande än kanske en lätt promenad)

Eddie Vedder
2009-03-23, 15:37
Vila behövs men man behöver definitivt inte per automatik vila ett dygn. All tid du inte tränar är ju vilomöjlighet, för vissa handlar det om 48 timmar mellan måndagens och onsdagens pass och för vissa handlar det om vilan mellan förmiddagspasset och eftermiddagspasset.

Det är en fråga om vilken nivå man ligger på och hur väl man sköter sina återhämtningsperioder. Så givetvis kan man träna varje dag, flera gånger per dag också.

Commando1980
2009-03-23, 15:43
Vila behövs men man behöver definitivt inte per automatik vila ett dygn. All tid du inte tränar är ju vilomöjlighet, för vissa handlar det om 48 timmar mellan måndagens och onsdagens pass och för vissa handlar det om vilan mellan förmiddagspasset och eftermiddagspasset.

Det är en fråga om vilken nivå man ligger på och hur väl man sköter sina återhämtningsperioder. Så givetvis kan man träna varje dag, flera gånger per dag också.

skillnad på kan och bör.

i många fall klarar kroppen mer än man tror men för de flesta människor är iaf en hel vilodag (vilket inte betyder att man måste ligga i soffan hela dagen) i veckan att rekommendera.

Eddie Vedder
2009-03-23, 15:45
skillnad på kan och bör.

i många fall klarar kroppen mer än man tror men för de flesta människor är iaf en hel vilodag (vilket inte betyder att man måste ligga i soffan hela dagen) i veckan att rekommendera.

Jag har inte sagt något annat. Vi säger precis samma sak du och jag, d.v.s. att de allra flesta inte pallar träning varje dag men att det är en fråga om individuell nivå.

Och om robba_86 befinner sig på en nivå där den träningsnivån är lämplig lär han märka. Det kan vara på tok för mycket, alldeles lagom och det kan t.o.m. vara en träningsdos som understiger hans nivå.

machine gun
2009-03-23, 15:48
Man behöver ju inte schemalägga vilan, utan helt enkelt vila när man känner att det behövs. Vet man dock med sig att man ofta går över gränsen och tränar ned sig för ofta, så kanske däremot schemalagd vila kan vara bra.

Commando1980
2009-03-23, 16:03
Jag har inte sagt något annat. Vi säger precis samma sak du och jag, d.v.s. att de allra flesta inte pallar träning varje dag men att det är en fråga om individuell nivå.

Och om robba_86 befinner sig på en nivå där den träningsnivån är lämplig lär han märka. Det kan vara på tok för mycket, alldeles lagom och det kan t.o.m. vara en träningsdos som understiger hans nivå.

orkar inte göra någon lång utläggning men tycker att det jag skriver (dvs en hel vilodag i veckan) även gäller för de flesta elitidrottare.

Eddie Vedder
2009-03-23, 16:07
orkar inte göra någon lång utläggning men tycker att det jag skriver (dvs en hel vilodag i veckan) även gäller för de flesta elitidrottare.

I såfall är vi oense.

Commando1980
2009-03-23, 16:14
I såfall är vi oense.

ja det är vi, även de flesta kunniga tränare (på elitnivå) är nog oense med dig.

machine gun
2009-03-23, 16:15
Man kanske bör tillägga att hur mkt vila man behöver inte bara beror på hur mkt man tränar utan även vad man gör den tid man inte tränar. Jobbar man heltid med ett fysiskt krävande arbete kan man kanske behöva fler träningsfria dagar än om man är arbetslös t.ex. Ju mer man tränar desto viktigare är det även att få tillräckligt med sömn osv.

stridis
2009-03-23, 16:17
Jag skulle lägga in en schemalagd vilodag, det är bra för den psykiska biten. Om det nu är hård träning (sett till din träningsbakgrund). Annars att röra på sig varje dag och latja lite Jujutsu och så vidare behöver inte vara så mycket att det behövs en vilodag utan kan ses som en kul aktivitet varje dag. Det vet du bäst själv.

August Wallén tjötade om att ha en vilodag, och han är en snubbe som förbereder sig väl inför sina fajter. Tror det beror ganska mycket på vilka elitidrottare man tittar på, det är olika.

Sedan så har jag haft perioder med 14 pass i veckan och det går också bra om man varierar sig på ett vis som du faktiskt gör robba_86.

creperiet
2009-03-23, 16:33
ja det är vi, även de flesta kunniga tränare (på elitnivå) är nog oense med dig.

Du kan köra 3 pass på en vecka med en effektiv träningstid på typ 5 timmar med resultatet att du knappt kan gå.

Du kan köra 14/vecka, två per dag, och vara i grym fysisk och psykisk status.

Intensitet och belastning är inte direkt relaterat till antal pass. Ett "pass" behöver inte betyda att man mördar kroppen. Stor skillnad på 50, 90 och 110% intensitet.

Endast TS kan känna hur hans/hennes kropp svarar. Det angivna programmet kan vara som natt och dag.

Snoken94
2009-03-23, 16:55
Det är ju bra att du tränar, men inte mer än 5 ggr/veckan är nog inte så bra.
Jag tränar 5ggr i veckan och springer 2ggr i veckan, det är knappt jag orkar det.
Bra "ork" du har :P och en undran, va fan är jujutsu? :D

Anyways, schemat ser bra ut, men vila är jätte bra när du tränar.
Så 1-2 vilo dagar skulle jag rekomendera.
Ifall du bestämmer att fortsätta så här hårt är det viktigt att du har en slags vilo vecka,
som t.ex jag, jag har en vilo vecka var 9:e vecka, så musklerna inte slits ut och blir helt utmattade o.s.v.
Bara en sak jag har läst...och gör då, men det är helt upp till dig.
Men det viktigaste är att du gör rätt beslut också, alltså skulle jag råda dig att inte fortsätta som du gör.

/Snoken

machine gun
2009-03-23, 17:29
Jag tränar 5ggr i veckan och springer 2ggr i veckan, det är knappt jag orkar det.

Sen när är löpning något annat än träning?

z_bumbi
2009-03-23, 17:36
Eftersom trådskaparen inte är elittränad så faller den diskusionen, utöver det finns det få styrkeidrottare som pallar med att träna varje dag och om de gör det så sker det under en väldigt begränsad period. Merparten av träningen som beskrivs i första inlägget handlar om styrketräning.

Jag är mer intresserad av vilka målen är, hur hård satsningen är på de olika aktiviteterna, hur långa de olika passen är och hur länge trådskaparen har tränat varje aktivitet. Om jag gissar att det är normala längder på passen mellan 1-1,5 h förutom löpningen så skulle jag säga att det finns stor risk att det är för mycket träning, är någon dessutom nybörjare eller relativ nybörjare på någon aktivitet så ökar risken.
Men för att veta om det är för mycket träning så behöver i alla fall jag veta betydligt mer.

Commando1980
2009-03-23, 20:10
Du kan köra 3 pass på en vecka med en effektiv träningstid på typ 5 timmar med resultatet att du knappt kan gå.

Du kan köra 14/vecka, två per dag, och vara i grym fysisk och psykisk status

Intensitet och belastning är inte direkt relaterat till antal pass. Ett "pass" behöver inte betyda att man mördar kroppen. Stor skillnad på 50, 90 och 110% intensitet.

Endast TS kan känna hur hans/hennes kropp svarar. Det angivna programmet kan vara som natt och dag.

det har redan sagts.

det är ju en självklarhet att hur och vad du tränar påverkar hur mycket du kan och bör träna. min poäng är dock att den absoluta majoriteten (inklusive elitidrottare) tjänar på att ha en hel vilodag i veckan (vilket det flesta också har). sen att jag tycker att många elitidrottare rent generellt tränar för mycket är delvis en annan fråga.

sascha
2009-03-23, 20:30
det har redan sagts.

det är ju en självklarhet att hur och vad du tränar påverkar hur mycket du kan och bör träna. min poäng är dock att den absoluta majoriteten (inklusive elitidrottare) tjänar på att ha en hel vilodag i veckan (vilket det flesta också har). sen att jag tycker att många elitidrottare rent generellt tränar för mycket är delvis en annan fråga.

Vilken idrott snackar du om egentligen? Jag vet nämligen att elitlöpare sällan tar en hel vilodag, utan istället väljer att köra långa återhämtningspass. Har för mig att det var Renato Canova (italiensk löptränare) som skrev något om hur hans löpare kände sig betydligt fräschare den andra dagen efter ett kvalitétspass, om de hade fått köra ett lugnt pass mellan de två dagarna jämfört med komplett vila. Samma princip vågar jag påstå gäller cykling, längdskidor och andra konditionsidrotter. Talar du endast om styrkeidrottare kan jag dock inte uttala mig, men jag föreslår då att du inte använder den allmänna termen "elitidrottare".

krima
2009-03-24, 16:44
Jag tränar styrka på gym 4-5 dagar i veckan och tränar löpning 4 dagar. Så länge som man ser till att sköta mat/sömn och tränar varierat så klarar kroppen en hel del. Sedan kan man ju ha perioder då man tar det lugnare (Var 3:e vecka för mig.)

BB1942
2009-03-25, 16:06
ja det är vi, även de flesta kunniga tränare (på elitnivå) är nog oense med dig.

Nja, jag vet allt en idrottare som körde 2 pass varje dag och det var Stefan Holm och han skötte väl det fin fint men när han fick sin son så hade han inte tid att vila så mycket som han brukade och fick därför skära ner sina pass till vad vet jag inte men det var med i en dokumänter om honom.