handdator

Visa fullständig version : Hur mycket muskler kan man gå upp på xxx tid?


Barbastark
2009-03-23, 08:38
Hej!

Hur mycket muskler kan man gå upp utan otillåtna medel på låt säga 3 månader?

Det kan vara nybörjare, spelar ingen roll, bara ungefär, hur mycket kan den mänskliga kroppen lägga på sig under optimala, rimliga, förhållanden?

Toby Asp
2009-03-23, 08:58
Går nog knappast att svara på ens mellan tummen och pekfingret. Alla är vi olika.

Barbastark
2009-03-23, 09:00
Jajaja, men det går väl ändå att säga om det är närmare 0,5 kg eller 10 kg. Jag menar, forskning måste väl ha kommit i kontakt med muskelökning och fått någon form av resultat på detta området. (Ursäkta om jag verkar lite dryg, men jag tentapluggar)

Dan S
2009-03-23, 09:01
Går nog knappast att svara på ens mellan tummen och pekfingret. Alla är vi olika.

"Hur mycket kan den mänskliga kroppen" Även om vi alla kanske har olika proteinbildning så finns det ju gränser, jag menar det kan ju knappast variera från 1g till 1000g. Någonstans därimellan är normal och någonstans är väll högst uppnådda, så ett svar finns det alltid, det högst uppnådda någon har "mätt". För tydligen finns ju de om man kan mäta proteinnedbrytning och proteinsyntes.

Vad han inte sa; Om du läst inlägget utförligt är "Tja hur mycket muskler kan Jag lägga på mig?" DÅ hade ditt svar blivit rätt.

Mourten
2009-03-23, 09:20
jag gissar mellan 0.1 - 5 kg. Då har jag nog täckt in de flesta.

JohnRick
2009-03-23, 09:25
Du kanske är undernärd från början och överäter som en annan David Livingstone.
Måhända du kränger så jävligt att du går upp 30 kg på ett kvartal, och jag tror då att en hel del av detta är muskelmassa, förutsatt att du styrketränar tungt under tiden.
Att man sedan blir fet på kuppen är en annan femma.

pellepedal
2009-03-23, 09:38
Here we go again....

Barbastark
2009-03-23, 09:42
Så ingen undersökning finns som någon kan daska upp? Te 20 testpersoner fick styrketräna 5 dagar i veckan under 12 veckors tid. Intervallet låg mellan 0.7 kg och 4,3kg, lalalalala

rapzidi
2009-03-23, 12:51
"On average, a natural male doing everything right will be doing very well to gain 1/2 of pound muscle per week. A female might gain half that or about 1/2 pound muscle every 2 weeks."

Från: http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/general-philosophies-of-muscle-mass-gain.html

Brooklyn
2009-03-23, 13:29
hur långt är ett snöre? :)

Toby Asp
2009-03-23, 13:36
Vad han inte sa; Om du läst inlägget utförligt är "Tja hur mycket muskler kan Jag lägga på mig?" DÅ hade ditt svar blivit rätt.

Jag läste inlägget utförligt. Det går ändå inte att svara på.

Sen kan man ju undra varför det är intressant att veta en specifik siffra. Om allt är optimalt bla bla bla så kan en ren normalperson lägga på sig x kg på y tid. Vad ska man göra med den vetskapen?

Dan S
2009-03-23, 13:36
Det går ju att svara på frågan med fingervisning, så varför denna dryghet...... brooklyn? Hur mycket protein kan kroppen bilda under optimala förhållanden, undernärdhet, mycket protein och vad mer som kan stimulera den. Minus nedbrytningen.

Pejij
2009-03-23, 13:41
hur långt är ett snöre? :)
:)
42 centimeter. Alltid.

Brooklyn
2009-03-23, 13:43
:)

borde bli, omvandlat = 4.2kg! :hbang:

christian9
2009-03-23, 14:14
On average, a natural male doing everything right will be doing very well to gain 1/2 of pound muscle per week.

Exceptionally well snarare, det där blir alltså nästan 12 kg muskler per år. Hur många här har gjort sånna ökningar?

Får jag gissa? 3 månader under bra förhållanden för medelsvensson, säg rimligtvis ett drygt kilo. Kanske ett och ett halvt.

Sniggel
2009-03-23, 14:26
En tonårig nybörjare som är normalviktig för sin ålder (smal) eller smal för sin ålder (spinkig) som börjar träna vettigt och börjar äta ordentligt skulle nog kunna lägga på sig 12kg muskelmassa första året utan några krusiduller. Då har iofs personen säkerligen hjälp av sin naturliga tillväxt, men ändå.

50cent
2009-03-23, 15:03
för en vältränad person som är minst 30 skulle jag säga mellan 0,5-3kg beroende på typ allt(gener, kvalite på träning, kost, sömn osv).
men det är bara min gissning finns många erfarna här som vet bättre

Barbastark
2009-03-23, 19:19
Jag läste inlägget utförligt. Det går ändå inte att svara på.

Sen kan man ju undra varför det är intressant att veta en specifik siffra. Om allt är optimalt bla bla bla så kan en ren normalperson lägga på sig x kg på y tid. Vad ska man göra med den vetskapen?

Det som gör att jag vill ha den kunskapen är att jag tror att förväntningar, inställning och tanken påverkar en jäkla massa, eller edita det, jag VET att förväntningar, inställning och tanken påverkar kroppen en massa. Läser psykologi-inriktad utbildning på högskolan och kommer mer och mer forskning som bevisar detta.

Så om jag vet att jag kan gå upp 0.5 kg på 3 mån så skulle jag påverkas på annat sätt än om jag vet att jag kan gå upp 4 kg på denna tiden.

Barbastark
2009-03-23, 19:23
"psykologi och neurovetenskaplig" inriktad ska det stå, gick inte å edita, läjm

Sniggel
2009-03-23, 19:48
för en vältränad person som är minst 30 skulle jag säga mellan 0,5-3kg beroende på typ allt(gener, kvalite på träning, kost, sömn osv).
men det är bara min gissning finns många erfarna här som vet bättre

Om det är per år du menar tror jag också det kan ligga nånstans där.

Toby Asp
2009-03-23, 21:38
Det som gör att jag vill ha den kunskapen är att jag tror att förväntningar, inställning och tanken påverkar en jäkla massa, eller edita det, jag VET att förväntningar, inställning och tanken påverkar kroppen en massa. Läser psykologi-inriktad utbildning på högskolan och kommer mer och mer forskning som bevisar detta.

Så om jag vet att jag kan gå upp 0.5 kg på 3 mån så skulle jag påverkas på annat sätt än om jag vet att jag kan gå upp 4 kg på denna tiden.

Ja men kommer du att träna hårdare om du vet att du kan gå upp 0,5kg/mån kontra om du vet att du kan gå upp 1,0kg/mån? Eller kanske tvärtom.

Barbastark
2009-03-23, 22:17
Ja men kommer du att träna hårdare om du vet att du kan gå upp 0,5kg/mån kontra om du vet att du kan gå upp 1,0kg/mån? Eller kanske tvärtom.

kort sagt så tror jag att mina förväntningar kommer att påverka mitt resultat. Tex när man är ute och springer och tänker "fan vad jag är slut, ååå, illamående!!, fuck asså!" så blir man jäkla mycket segare och mer illamående och jäklig än om man tänker "schiiit vilket flyt jag har, like a machine, like a f-ing machine!"

Jag märker i alla fall enorm skillnad. Samma sak i gymmet, när jag är omotiverad och bara vill "ta mig igenom" passet så lyfter jag oftast mindre än när jag är super peppad.

Sniggel
2009-03-23, 22:39
Jag tror även att positiva förväntningar på ett pass en vecka innan själva passet kan göra väldigt mycket för resultatet då det är dags.
Därför är det nog viktigt att du tar till dig av de råd som är positivast i den här tråden :D

saab900
2009-03-23, 23:42
Om du har så svårt att motivera dig att ta ut dig ordentligt på gymmet att du lider av det måste du börja i den änden. Vad skulle vetskapen (som för övrigt ingen kan delge dig) göra för skillnad? Har du taskig motivation av någon anledning kommer du bara att stöta på ett annat psykiskt hinder.

Mitt tips är att du skaffar en träningskompis så att ni kan motivera varandra. OCh hitta lite jävlaranamma.

Barbastark
2009-03-24, 00:25
Om du har så svårt att motivera dig att ta ut dig ordentligt på gymmet att du lider av det måste du börja i den änden. Vad skulle vetskapen (som för övrigt ingen kan delge dig) göra för skillnad? Har du taskig motivation av någon anledning kommer du bara att stöta på ett annat psykiskt hinder.

Mitt tips är att du skaffar en träningskompis så att ni kan motivera varandra. OCh hitta lite jävlaranamma.

Ä har inga direkta motivationshinder. Benpasset kan dock skjutas upp en dag eller två ibland, men som sagt så skulle vetskapen om vad som är möjligt spränga en del hinder.