handdator

Visa fullständig version : Behöver tips&råd - Kör lätt pga. "skada."


Grotesk
2009-03-22, 23:39
Jag skulle hemskt gärna behöva lite motivation just nu. Det är så att jag har "skadat" någon muskel i hjärnan (minns tyvärr ej den rätta benämningen på min åkomma.)
Bieffekten av detta är då att när jag kör tungt så får jag en rejäl jävla huvudvärk. Vi snackar alltså REJÄL. Därför har doktorn ordinerat mig lättare träning under en period. Detta kommer jag göra i ca. 3-4veckor och hoppas sedan på att vara "frisk."

Så jag behöver helt enkelt tips och motivation huruvida jag ska göra min styrketräning effektiv, även om jag bara kan köra ungefär hälften i de flesta övningarna.

Jag kör 3set 8reps och har delat upp det i 4split:

Måndag: Bröst & biceps
Tisdag: Ben
Ondsag: Vila
Torsdag: Axlar & Triceps
Fredag: Rygg & Mage (äv. Traps)

Övningarna jag kör är följande:

Måndag: Bänkpress, Hantelpress, Bänkpress lutad, Skivstångscurl, Växlande hantelcurl, Hammercurl.

Tisdag: Knäböj, Benpress, Benspark, Lårcurl, Raka marklyft, Vader i benpress(en åt gången), Stående vadpress

Torsdag: Axelpress i Smith, Hantellyft åt sidan, Stångslyft framåt, Lutande drag för baksida CC, Pushdown, Smalbänk, Pushdown m. rep

Fredag: Chins, Skivstångsrodd, Latsdrag, Kabelrodd, Marklyft, Hantelshrugs, Magmaskin, Benlyft, Crunches

DSBM
2009-03-22, 23:47
Haha "best of"? :laugh: Skadat en muskel i hjärnan, hur fan går det till? :Virro Vill inte vara okänslig (jo det vill jag) men har aldrig hört talas om något liknande.

Och för att svara på din fråga. Jag förstår inte riktigt vad som är problemet, du har blivit tillsagd att träna lättare i några veckor, så varför inte bara köra 10-12 reps lite lättare utan att ta ut dig helt? Använd den här tiden för att riktigt bränna in perfekt teknik, så sedan när du är tillbaka på 100% igen så blir det fin fint.

Grotesk
2009-03-23, 00:13
Haha "best of"? :laugh: Skadat en muskel i hjärnan, hur fan går det till? :Virro Vill inte vara okänslig (jo det vill jag) men har aldrig hört talas om något liknande.

Bara för du inte hört talas om det så finns det inte? Blundar jag så ser du inte mig.
I:et var helt fel där, skulle helt bort. Doktorn "gissade" på att jag hade tagit i och spännt mig, som man lätt gör när man styrketränar tungt. Man spänner skalle, käke ibland tom. ögonen osv osv. Så det blev väl mer vad som kan ses som en "sträckning" eller vad man ska kalla det - jag är ingen doktor.

Förstår du? :smash:

ceejay
2009-03-23, 00:17
förmodligen ingen muskel som sagt utan helt enkelt ngt stort tryck när du kör tungt.


Lite mer isolerande övningar kanske är något? oftast brukar man inte behöva ta i för kung och fosterland då.

Grotesk
2009-03-23, 10:44
förmodligen ingen muskel som sagt utan helt enkelt ngt stort tryck när du kör tungt.


Lite mer isolerande övningar kanske är något? oftast brukar man inte behöva ta i för kung och fosterland då.

Ja, jag vet då inte.. Skyller på att det var sent igår och jag inte druckit sprit *cupid*

Det är något jag också tänkt på faktiskt. Jag har iaf kört Torsdags och Fredags passet lätt förra veckan. Det var ovant men inte någon huvudvärk som förr iaf, så det var ju iaf bra.

DSBM
2009-03-23, 17:11
Bara för du inte hört talas om det så finns det inte? Blundar jag så ser du inte mig.
I:et var helt fel där, skulle helt bort. Doktorn "gissade" på att jag hade tagit i och spännt mig, som man lätt gör när man styrketränar tungt. Man spänner skalle, käke ibland tom. ögonen osv osv. Så det blev väl mer vad som kan ses som en "sträckning" eller vad man ska kalla det - jag är ingen doktor.

Förstår du? :smash:
Sorry om jag drev lite med dig ;)
Men senast jag kollade så har man inga muskler i hjärnan :) Däremot kan jag förstå om du sträckt nacke, käkmuskler eller liknande och att det kanske gör så att du får den här huvudvärken. Men som ceejay säger, kör lite fler isolationsövningar istället ett tag. Och undvik lågreps kanske kan vara bra.