handdator

Visa fullständig version : Jobbar "andra" muskler när man kör högrep?


Steerlinho
2009-03-22, 23:26
Hejsan allihopa

under mitt första träningsår så har jag gjort vissa upptäckter.

Den senaste är att om jag kör högrep i t.ex. bänkpress, så orkar jag många färre dips än om jag kört mer vikt i bänken och gjort lägre antal reps.

T.ex. så körde jag lågrep på bänkpress på 75 kg typ 4x5, och då orkade jag typ 3x10 dips med 5 kg på, men sen nästa pass sänkte jag till 60 kg i bänk och körde högre antal reps typ 4x12 och då orkade jag knappt göra 6-7 dips utan vikt.

Hur kommer det sig att det blir såhär? Är det så för er andra med, jag blev riktigt chockad när det blev så och tänkte efter lite innan jag förstod vad som var skillnaden. Jobbar triceps mer t.ex. om jag kör högrep än vad det gör om jag kör lågrep, eller hur funkar det med sånna här saker? Känner mig mör i triceps om jag kör högrep nu har jag kommit på, men inte så mör om jag kör lågrep.

Orkade inte köra nån mer övning för triceps efter mina 7 dips heller..

ceejay
2009-03-22, 23:33
vid högreps så lyfter du större volym vilket bidrar till att muskeln blir mer använd

tänk dig 60x4x12 eller 75x4x5, du lyfter nästan dubbelt så stor volym på 12repparen

DSBM
2009-03-22, 23:53
Ligger väl en del i det ceejay säger, men oavsett volym anstränger man sig ju till sitt maximum.
Jag har upplevt samma sak. Känns som att musklerna arbetar på ett annat sätt vid lågrep på något sätt. Det är ju andra muskelfibrer som aktiveras då men borde det ha den här effekten? Kanske är det så att vid lågreps så sparar man på de muskelfibrer som behövs för högreps, som i ditt fall behövs till dipsen? Den här tråden ska följas, hoppas någon kommer med ett fint svar. :)

saab900
2009-03-23, 00:28
Mjölksyra, mycket glykogen går åt :confused:

Det tar ju längre tid att återhämta sig om man springer en mil än om man springer 100 m för att dra det till det extrema, även om samma muskler jobbar ;)

Triceps har i alla fall jag lätt att köra slut på. För mig blir det stor skillnad på att köra liggande tricepspress om jag kört 4x12 på hantelpress, sned hantelpress och militärpress jämfört med 5x6-8 på samma övningar. Jag orkar mer om jag kör mindre volym med med tyngre vikter alltså. Det kan skilja så mycket som 2-4 reps/set.
Men jag resonerar som så att muskeln i alla fall blir lika utmattad, bara att den är mer föruttröttad, och det är det som räknas. Muskeln vet varken hur mycket jag har på stången eller hur många reps den gör, bara hur trött den blir.

Absolut inget vetenskapligt vedertaget svar, bara mina 2 ören :)

Scratch89
2009-03-23, 07:42
Det är ju samma muskler som arbetar i bänkpress och dips, fast belastningen är mer förskjuten till triceps i dips.

Sniggel
2009-03-23, 09:00
Jag kan definitivt köra högreppare oftare än lågreppare.
3x6reps kommer jag behöva fler dagar på mig än t ex 3*20 reps.
Det kan dock bero på att jag i princip 90% av min tid tränat med lågreps och inte kan pressa mig lika hårt på högreppare (ännu). Nu gällde detta iofs korttidsåterhämtning, fast där känner iofs jag samma sak. Att det är lättare att köra på efter ett högrepparset, kortare vilotid och mer att ge än efter t ex en tung femma.