handdator

Visa fullständig version : Greppvidd i sittande rodd


Arnoldski
2009-03-22, 20:22
Tja!

Jag kör allt som oftast sittande rodd med v-handtaget och diggar det.
Jag har kört någon gång med latsdrag-stången istället och höll då brett.

Som jag minns det var den breda fattningen jobbigare, varför jag fortsatte med v-handtaget som jag hanterar mest vikt med.

Finns det några faktiska skillnader beträffande aktivering av ryggen kopplat till grepp vid rodden och i så fall vilka?
Om man kör med stången, är det då i sin tur skillnad på pronerat och supinerat grepp beträffande ryggaktiveringen? (om det påverkar biceps eller underarmar olika struntar jag nog i, det är ryggen jag undrar mest över)

Tack på förhand!

kungconny
2009-03-22, 20:25
Jag har fått för mig att stång tar mer på rygg och mindre på axlar/biceps.. men jag vet inte.

Martin Löwgren
2009-03-22, 20:46
Supinerad rodd med stång kommer ge ett större ROM då inget handtag slår i magen vid slutfasen utan armbågarna kan dra lite längre. I övrigt är muskelaktivering snarlik. Det som mer styr är om draget sker mot naveln med liten abduktion i axelleden eller med mycket abduktion och drar mot bröstkorg.

Mvh

Arnoldski
2009-03-22, 20:56
Aha ok.

Det sista du nämnde, som alltså blir "hur högt upp" jag drar -vad är det för aktivering som blir olika då?
Är det baksida axlar som kommer in mer vid högre rodd, samt nedre trapezius eller vad blir det för skillnad?

Ska jag också tolka dig som att din åsikt är att ska man köra med stång kan man lika gärna gör supinerat för att det är då den skiljer sig mest mot v-handtagsrörelsen och annars behöver man inte variera, eller?

Scratch89
2009-03-22, 21:31
Aha ok.

Det sista du nämnde, som alltså blir "hur högt upp" jag drar -vad är det för aktivering som blir olika då?
Är det baksida axlar som kommer in mer vid högre rodd, samt nedre trapezius eller vad blir det för skillnad?

Ska jag också tolka dig som att din åsikt är att ska man köra med stång kan man lika gärna gör supinerat för att det är då den skiljer sig mest mot v-handtagsrörelsen och annars behöver man inte variera, eller?

Ju högre upp du drar (eller ja, ju mer abduktion i axeln) desto mer aktivering av rhomboideus och deltoideus posterior, och mindre aktivering av latissimus.