handdator

Visa fullständig version : Träningsschema med basövningar


purplehaze
2009-03-22, 18:04
Ber om ursäkt för det här inlägget. Vet att det redan finns hur mycket som helst sådant. Men jag har inte hittat när jag söker.

Jag vill gå över till en schema med i huvudsak basövningar. Varannan dag, alla gånger marklyft, benböj, bänkpress. Vill läsa mer om detta och vet inte vad jag ska söka efter. Tips? Gissar på att det finns riktigt bra sådana upplägg. Någon som sitter på nått magiskt?

Tack

pellepedal
2009-03-22, 18:09
Låter som att du skulle googla på program för styrkelyftare eller nåt.

purplehaze
2009-03-22, 18:19
Jag älskar kolozzeum. Här kan man skriva ett inlägg. Rulla tummarna nån minut och sedan har man fått svar. Tack, det ska jag göra.

purplehaze
2009-03-22, 18:28
Jag läste om något för ett bra tag sedan om ett schema som innehåller bänk, böj och marklyft i varje pass. Detta utfördes på % av 1rm och ändrades över 3 dagar per övning. Man började exempelvis med:

Böj 80%
Mark 70%
Bänk 60%

För att sedan till nästa pass ha högst % på bänk. Vet dock inte hur repsantalet skulle se ut. Om det var helt enkelt att pressa så högt antal som möjligt. Jag skulle vilja köra så och slänga in lite axelpress och chins. På passen. Dumt att inte träna vader separat också? Och armar?

pellepedal
2009-03-22, 18:30
Vad är din målsättning med träningen?

krellik
2009-03-22, 18:54
Finns massa bra program för basövningar... Själv kan jag tycka att mark och böj är lite kaka på kaka på samma dag eftersom det är ganska liknande rörelser man gör egentligen och som slaktar kroppen på ett liknande sätt...

Jag skulle vilja slå ett slag för att marka en dag och böja nästa eller att köra 2 böjdagar för varje markpass eller något i den stilen... Även fast det säkert finns en massa bra program för att böja och marklyfta på samma dag.

Ett tips på ett bra basprogram du kan googla är Wendler 5 3 1 som jag läst nyligen som jag tycker verkar vara ett bra program även fast det inte var exakt vad du frågade om...

pellepedal
2009-03-22, 18:58
Jag skulle nog söka hjälp hos SL:arna...
Just bänk, böj och mark är ju deras grej...

z_bumbi
2009-03-22, 19:12
Jag läste om något för ett bra tag sedan om ett schema som innehåller bänk, böj och marklyft i varje pass. Detta utfördes på % av 1rm och ändrades över 3 dagar per övning. Man började exempelvis med:

Böj 80%
Mark 70%
Bänk 60%

För att sedan till nästa pass ha högst % på bänk. Vet dock inte hur repsantalet skulle se ut. Om det var helt enkelt att pressa så högt antal som möjligt. Jag skulle vilja köra så och slänga in lite axelpress och chins. På passen. Dumt att inte träna vader separat också? Och armar?

Det låter som det sk norgeprogrammet men jag skulle inte rekommendera att lägga till några övningar.

purplehaze
2009-03-22, 19:33
Kul. Ska söka på både wendler 5 3 1 och norgeprogrammet. Jag vill minska min frekvens nu och få kroppen ordentligt genomkörd. Jag vill ge allt jag kan med kroppen och få lite mer vila än jag är van vid.